Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hyra in sig i något team
1, 2   >>
9308 besök totalt
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Hyra in sig i något team

Tar debutant licens den 12 aug och undrar om det finns något team jag kan hyra in mig i för att tävla sedan.

johnny.eriksson@clearit.se
0733 - 90 66 66

Har kört bana på hobby nivå.

_________________
Johnny Eriksson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vilken nivå har du tänkt dig?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Ja hur menar du? Jag är rätt så ny i det här. Är kanske inget STCC matrial än eller någonsin
Är det priser du pratar om kanske? Hjälp mig lite.

_________________
Johnny Eriksson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad får det kosta på ett ungefär?
Hur mycket vill/kan du göra? (Komma med hjälmen under armen eller delta i skruvande osv)
Vad för typ av bil?
Vilken serie?
Nån speciell bana?
Ett lopp eller på sikt flera?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Vad får det kosta på ett ungefär?
Hur mycket vill/kan du göra? (Komma med hjälmen under armen eller delta i skruvande osv)
Vad för typ av bil?
Vilken serie?
Nån speciell bana?
Ett lopp eller på sikt flera?



0 till ett par tusen kr.

I första hand är jag intresserad av att köra 3 tävlingar för att få licensen.
Då är det kanske att komma med overall och hjälm enbart.
Dock i långa loppet (fyndigt ) är skruvande roligt också så det är nog inte helt otänkbart.

Typ av bil spelar ingen roll då det handlar om att lära sig racing från början med allt det innebär.
Är väldigt intresserad av allt runt omkring. Som tex köra sparsamt på delarna som däck och motor
då det handlar om säsong med flera race och en budget som är inblandad. Tips och trix, strategi
på banan och utanför osv osv.

Serie spelar kanske inte heller någon roll, dock hade jag tänkt mig serien som körs på Linköpings bana MSLS i första hand.

Bana spelar ingen roll.

Flera lopp.

_________________
Johnny Eriksson
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Du måste ju inte köra tre tävlingar för att få licensen. Den får du när du genomgått din kurs och blivit godkänd. Så dimper den ner i brevlådan från SBF.
Du kanske tänker på nationella licensen som man kan uppgradera sig till efter tre tävlingar?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Ja det är nog den jag menar. Den nationella. Tack.

_________________
Johnny Eriksson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mezzo skrev:

0 till ett par tusen kr.

För ett par tusen ska du nog kunna hitta styrningar i de mindre serierna!
Mezzo skrev:

I första hand är jag intresserad av att köra 3 tävlingar för att få licensen.

Licens har du redan. Efter tre tävlingar uppgraderas din licens från debutant till nationell. Skillnaden för din del blir bara att plastkortet har annan färg och kostar dubbla pengen varje år
Mezzo skrev:

Då är det kanske att komma med overall och hjälm enbart.
Dock i långa loppet (fyndigt ) är skruvande roligt också så det är nog inte helt otänkbart.

Klokt!
Mezzo skrev:

Typ av bil spelar ingen roll då det handlar om att lära sig racing från början med allt det innebär.

Sätt dig i nått billigt och lättkört
Mezzo skrev:

Är väldigt intresserad av allt runt omkring. Som tex köra sparsamt på delarna som däck och motor
då det handlar om säsong med flera race och en budget som är inblandad. Tips och trix, strategi
på banan och utanför osv osv.

om du vill kan du få komma bakom kulisserna och se hur racingevenemang på juste nivå drivs.
Mezzo skrev:

Serie spelar kanske inte heller någon roll, dock hade jag tänkt mig serien som körs på Linköpings bana MSLS i första hand.

MSLS är en utmärkt instegsklass. Om du inte redan gjort det så skriv en blänkare om att du vill köpa körpass i deras forum på http://www.msls.info
Mezzo skrev:

Bana spelar ingen roll.

Du lär tröttna på Sviestad efter ett tag
Mezzo skrev:

Flera lopp.

thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Bara för nyfikenhetens skull vad kostar det att hyra in sig på en tävlingsdag i de större serierna?
Jo det var den nationella licensen jag var ute efter.
Det vore trevligt att få göra ett gästbesök och se ruljansen och vad som händer i ett stort raceteam under en racedag.

Angående MSLS sida så har jag redan lagt ut en blänkare där redan. Blev lite misstänksam dock när det senaste inlägget var
ifrån våras så jag tänkte att jag skriver lite här också.

Hehe, jo nog vill jag gasa på lite andra banor också. Så här från början för licensens skull och för att lära sig så
blir det bäst med en bana nära Stockholm.

_________________
Johnny Eriksson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mezzo skrev:
Angående MSLS sida så har jag redan lagt ut en blänkare där redan. Blev lite misstänksam dock när det senaste inlägget var
ifrån våras så jag tänkte att jag skriver lite här också.

Jo, den är inte sådär jätteaktiv, men jag tror att en o annan från teamen åtminstone läser på sidan.
Sen är det klokt att skriva här på rejsa, finns en hel del här som hyr in sig i (bla) MSLS lite då o då.

Skickade PM till dig med lite uppgifter också

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Beror lite på vad som anses vara stor serie, men SLC är ju iaf Riksmästerskap numera så det är det "högsta" man kan åka långlopp i här i landet.

Tror man får räkna med minst 5 000kr för en sits i ett mindre team där om man bara ska komma med hjälmen under armen samt inte redan känner lite folk. Sådant brukar underlätta, att folk vet att man är "rätt person".
Sen går det bra att täcka in alla nivåer upp tills du har en nolla till bakom dina 5000...men då kan man nog få åka slicksbil med svansmotor.

MSLS låter kalasbra som en start samt att pengarna räcker till mer åka då.
Gör som KL säger, häng på och kolla in ngt race i SLC så får du se vad det handlar om. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Kristian Larsson skrev:


Licens har du redan. Efter tre tävlingar uppgraderas din licens från debutant till nationell. Skillnaden för din del blir bara att plastkortet har annan färg och kostar dubbla pengen varje år


Lägger till att man måste ansöka själv om att få nationell licens efter tre tävlingar! och glöm inte även att hämta bevis om att du tävlat i tre tävlingar från "tävlingskontoret" från respektive tävling.
Du måste kunna styrka på något vis att du verkligen kört tre tävlingar.

och när du väl kört tre tävlingar och ska uppklassa licensen. Så vänta till årsbytet. Så slipper du betala 300kr för uppklassning som jag tror att det kostar!

Ps. Visste själv inte att det kostade dubbelt med nationell licens Ska uppgradera min licens vid årsbytet.

_________________
Rachid Rachid
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17976



För oss som har dragracinglicens så får man Nationell licens andra året utan att köra. Det är samma plastbit så det blir nationellt för racing också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



Forumet på MSLS tror jag att ganska många som kör serien läser med jämna mellanrum.

Kolla annars med www.touringcar.se om de ska vara med och om det finns platser över, de verkar ha bra priser.

Vi funderade ett tag på om man skulle sälja några timmar bakom ratten i vår BMW som vi kör i MSLS, men med tanke på vad det kostar bara i anmälningsavgifter och slitdelar som bromsar, däck, bensin, samt att man vill ha lite kompensation för det jobb man lagt ner och den risk man tar med att låta någon man inte känner ratta bilen, så kändes det som att det pris man skulle vilja ha för en timme blir för högt för att någon skulle vara intresserad. Sist men inte minst vill man ju köra så mycket man kan själv!

/Rikard, TBR-Racing

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
ok, du får mer än gärna skicka ett pm med pris på vad du hade tänkt dig. Lite nyfiken vad det skulle landa på.

_________________
Johnny Eriksson
Citera
Micke B
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 37



Hej!

Angående forumet på msls hemsida måste jag tyvärr hålla med lite grand,det skrivs alldeles för lite inlägg!
Teamen är dock inne och tittar en del, vilket de är skyldiga att göra.
officiella uppdateringar, startbekräftelser mm går inte ut med post utan meddelas via hemsidan.
Jag hoppas du får napp på din fråga angående styrning, skulle förvåna mig om ingen hör av sig....
Mig veterligt fattas det alltid nån gubbe, nånstans............

annars kan du alltid höra av dig, så kan jag lyssna lite.

mvh Micke, teamrepresentant msls + Audi-förare..

_________________
Mikael Brinck
Citera
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Tack Micke det ska jag göra.
Ja jag hoppas på ett par styrningar framöver.

_________________
Johnny Eriksson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Rash skrev:
Kristian Larsson skrev:


Licens har du redan. Efter tre tävlingar uppgraderas din licens från debutant till nationell. Skillnaden för din del blir bara att plastkortet har annan färg och kostar dubbla pengen varje år


Lägger till att man måste ansöka själv om att få nationell licens efter tre tävlingar! och glöm inte även att hämta bevis om att du tävlat i tre tävlingar från "tävlingskontoret" från respektive tävling.
Du måste kunna styrka på något vis att du verkligen kört tre tävlingar.

och när du väl kört tre tävlingar och ska uppklassa licensen. Så vänta till årsbytet. Så slipper du betala 300kr för uppklassning som jag tror att det kostar!

Ps. Visste själv inte att det kostade dubbelt med nationell licens Ska uppgradera min licens vid årsbytet.

Inte luras nu, det är faktiskt dyrare att göra uppgraderingen i samband med årsbytet, relativt att invänta debutantlicensen och sedan direkt uppgradera. Debutlicens kostar 310 kr/år, nationell licens kostar 680 kr/år och uppklassning av licens kostar 310 kr i engångsavgift. Så debutlicens + uppklassning kostar 620 kr, men nationell licens kostar 680 kr. Har väl ingen större betydelse och i fortsättningen sitter man där med 370 kr extra per år som man inte har någon nytta av, om man inte tänker köra STCC eller utomlands.
Jag uppgraderade min licens till nationell, men det var enbart för att jag ville uppgradera karting-delen då man tvingas starta sist i kartingtävlingar om man har debutlicens, oavsett kvalresultat, men i racing är det ingen som kör med de reglerna, vad jag vet. Eftersom avgiften baseras på den dyraste licensen så var det ju lika bra att uppgradera racing-licensen också.


Angånde köravgiften så låter 2000:- himla billigt, även om det går att komma ned i de trakterna per körtimme i rörliga kostnader i billigare serier med billig bil. Speciellt billigt låter det om man skall komma med hjälmen under armen. Men det kan ju alltid finnas någon som saknar en chaffis och då är ju 2000:- bättre än ingenting.

Tänk också på kraschkostnaden och vem som skall stå för det. Betalar var och en vad han kör sönder, eller delar man solidariskt på det oberoende vem som sitter i bilen? Även om man av någon anledning är tvärsäker på att man inte ställer till något så kan man ju alltid bli påkört av någon annan och det får ju teamet i regel stå för själva. Tävlingsbilar i de lägre regionerna är kanske inte så jättedyra, men en totalskrotning kan nog gå på ett antal tiotusenlappar åtminstone, så det får man nog räkna med att kunna ha i reserv ifall det skiter sig, om nu inte det övriga teamet av någon anledning står för det.

Riktigt billigt blir det sällan, men förbaskat kul är det! thumbs up

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 94



Hyr en racerbil

9-timmars kör för närvarande på tre av landets racerbanor. Karlskoga, Kinnekulle och Mittsverigebanan. Hos oss kan man köra billig racing. Till finalen på Kinnekulle, 16-17 september har vi hittils 29 anmälda team, som alla tävlar i samma klass. Till saken, hos oss kan du hyra en racerbil. Gå in på www.9-timmars.com och klicka på "hyr en racerbil"

_________________
Micke Jakobsson f.d 9-timmars
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Re: Hyr en racerbil

9-timmars skrev:
9-timmars kör för närvarande på tre av landets racerbanor. Karlskoga, Kinnekulle och Mittsverigebanan. Hos oss kan man köra billig racing. Till finalen på Kinnekulle, 16-17 september har vi hittils 29 anmälda team, som alla tävlar i samma klass. Till saken, hos oss kan du hyra en racerbil. Gå in på www.9-timmars.com och klicka på "hyr en racerbil"


Kul grej för folk som vill pröva på! thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Sådär ja. Då var licensen avklarad. Rolig bana Sviesta. Den där torpar kurvan var lite besvärlig dock

_________________
Johnny Eriksson
Citera
Allmänt banåkaforum
Hyra in sig i något team
1, 2   >>
9308 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande