Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1207 besök totalt |
Crank scrapers == snake oil??
I min konstanta söken efter små saker som gör motorar bättre, så kom jag över någon websajt som omtalar och säljer sk. Crank scrapers. Iden ska vara att oljan veven drar med seg fran sumpen skrapas av, med det resultat att man får mindre medföljande vikt på veven.... Här är en länk: http://www.crank-scrapers.com/ Tankar? Ideer? Vad tycks? Något för oss som inte har obegrensat med effekt? _________________ Orjan Sandland |
||
Hehe, har aldri hört om dom förut - men det betyder ju inget. Läste lite mera om dom, och effekt är vel inte det stora med dessa - utom bättre "oil management" kan säkra att vevstakslagre och liknande får den smörning dom ska ha.
Någon leverantör av dessa till 944 i Sverige? 69 USD är vel inte illa tror jag. _________________ Orjan Sandland |
||
Tja, Jag tror att man kallar det baffelplåt på svenska.
Det gör nästan inget alls. Du kan göra en sådan ur en plåt själv. Det du vinner är att oljan inte kommer i kontakt med veven. det är iof bra men du har förmodligen förmycket olja i motorn om det händer. Du vinner kanske 1 hk. Du minskar också risken för att oljepickupen suger luft. Men då finns det en annan typ av baffelplåt som man monterar i botten på tråget som jag tror är lättare att montera på alla bilar. (har hört om att dom där plåtarna kan trilla av och det är mycket dumt) */Danne _________________ Daniel Bernås |
||
Jag tror du talar om en annan sak... Om du läser på sidan, så skriver dom också om en "windage tray" - som värkar vara mera det du talar om här. Vi har monterat en baffelplåt i våran 944:a sump för att hjälpa på problemet. 944 Turbo/S2 och 968 har denna baffel standard.
/orjan _________________ Orjan Sandland |
||
intressant produkt.
när ämnet ändå är på tal så kan ju brätta att min farsas kompis som kör raggarbilar på strippen målat sitt tråg med en speciellt färg för att oljan inte ska fastna på väggen, för då slungas den upp när skvättande olja träffar den kladdiga väggen och träffar veven. Han höll också på att dilla om något liknande den här produkten tror jag. Enligt honom är det många hästar som försvinner i oljeplaskandet, stod lite tveksam till hans utlåtande. Men man vet ju aldrig med jänkemotorer ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Perfekt, det låter som något ni kan ha bra användning för...! ![]() ![]() Har ni fått ihop motorn igen så vi får se er på något race i år? Det blev ju inte så mycket kört senast... ![]() Kanske på Sturup nästa helg? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1207 besök totalt |