Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök idag (70342 totalt)
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Broms-ok.

Stål-alu komposit. Mittendelen är tyvärr i stål. Fördelen är att de bara bygger 13 mm radiellt utanför skivan. Så man kan åka 1tum mindre fälg än motsvarande hel-alu. Men men, billiga iaf 250 euro är helt okej.


_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Ditt bygge är helt galet o alldeles alldeles underbart!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Man tackar man tackar Har semester om en vecka. DÅ bär det av till sthlm igen för att få klart bilen.

Är lite nervös för om allt ska lira eller ej. :P mycket som har ändrats. hehe

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



_maniac_ skrev:
Är lite nervös för om allt ska lira eller ej. :P mycket som har ändrats. hehe


Jag förstår preciiiiiiiiiis vad du menar
Citera
PatrikB
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 133



Ser bra ut. Jag kan inte mycket om motor och växellådor. Men är inte växellådan för liten för en så "stor" BMW motor ??

_________________
Patrik Bremark
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Mjae.. det får vi se haha..

Nämen getrag specar 380 Nm på lådan. BMW motorn lämnar bara lite över 400Nm.

Finns även en hel del i USA som kör med cheva 350 och det håller. Så det är nog lugnt. Men men,, vi får se. hehe

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



jag har hört lite ryckten om att fieron ska rullas ut ur garaget för egen maskin inom en väldigt snar framtid...


_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4080



_maniac_ skrev:
Finns även en hel del i USA som kör med cheva 350 och det håller. Så det är nog lugnt. Men men,, vi får se. hehe

Visst finns det en hel del Fiero med Cheva V8 + orginallåda i USA. Men inte utan problem om man gasar lite, om jag har förstått saken rätt. Dom flesta V8-Fieros 'over there' är väl Lambo- eller Ferrarikopior som ägs/byggs av "gubbs" som mest finåker? Eller?

_________________
Calle Olsson
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



såja idag har fieron varit ute o rullat för egen maskin! dock så var det någon som missat att kolla såsnivån


_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
mmm, men som sagt. den är specad till 380 och motorn lämnar bara 400nm så.. Vi får se helt enkelt. En anledning till att det rasar kan ju också vara för att de är lite mer sugna på sån där drag-racing i USA. Nåt sånt ska ju inte jag syssla med. Men vi får se. ska bli jäävligt spännande!

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



hur som.. verkar som om du lär ha kul glöm inte å filma thumbs up

_________________
Kristian Svendsen
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



_maniac_ skrev:
mmm, men som sagt. den är specad till 380 och motorn lämnar bara 400nm så.. Vi får se helt enkelt. En anledning till att det rasar kan ju också vara för att de är lite mer sugna på sån där drag-racing i USA. Nåt sånt ska ju inte jag syssla med. Men vi får se. ska bli jäävligt spännande!


Akta dig för rivstartstävling (Dragracing).

Min Getrag dog efter ca 12 repor på Strippen i Malmö för några veckor sedan.

I och för sig grundgas 5000rpm och "sidsteppad" kopplingspedal ihop med S.P.E.C sinterkopplingen som hugger direkt.

Det blev 2 hål i mellan kopplingskåpans insida och slutväxeln.





Växellådan lät som en stenkross även om man bara förde bilen för hand.

Har ej delat på lådan ännu för att se vad som rasade.

Som tur var hade jag en extra Getrag på hyllan så bilen var på hjulen igen 48 timmar senare.

Innan besöket på rivstartsbanan har jag kört nästa 3 år utan problem.

Fredrik
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
ooooooooooohh.. det där såg inte kul ut :/ jobbigt! Hur mycket effekt har du i motorn ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Jag sätter fyra spänn på att det är planethjulen i diffen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



_maniac_ skrev:
ooooooooooohh.. det där såg inte kul ut :/ jobbigt! Hur mycket effekt har du i motorn ?


Det var ju inte helt oväntat. Men skulle lådan gå sönder så var det ju ganska troligt att det skedde där på strippen med tanke på starterna.
Först däckvärmning på plattan innan granen. I och för sig inget fäste då man vattnar på banan här. (Värma däck då man har lågprofil gatdäck är ganska meningslöst men ser fräckt ut)
Sedan starten när granen tändes, banan är fullt preparerad och ytan består nog av mer gummi än asfalt vilket ger mycket fäste. Ändå så spann mina Avon zz1 245'or både på ettan och en bit på 2'an.

Jäkla tur att jag inte lade på R-däcken från min andra Fiero. Då hade det nog bara blivit en repa innan lådan sa PANG.

Min motor lämnar i orginalskick 250 hK och ca 380Nm.
En del mindre modifieringar är gjorda:
Jag har hembyggda headers med efterföljande 3" avgassystem. Kompressorn är uppdrevad ett steg från 3,8" till 3,4" remskiva (finns ner till 2,6"). Spjällhuset är modifierat med borttagen MAF och uppportat max vad det går samt 4" insugslang före spjällhuset.
Stort KN filter i hjulhuset framför vänster bakhjul där det finns sval luft.
orginal databox är ersatt med Haltech styrsystem (ej helt färdigmappat men nästan)

Jag tror att lådan håller för din motoreffekt så länge du undviker strippen.
Ev ska man hålla koll på oljetempen i lådan vid bankörning. Jag har funderat på att montera en oljetempgivare. Motoroljetempen kan i alla fall bli väldigt hög då det inte finns någon fartvind framifrån som kyler motorn.

Man ska visst kolla skicket på lagerna till diffen.
om du tar tag i ena inre drivaxelknuten så kan du säkert känna ett visst glapp i lådan vilket är normalt.
Dock få inte knuten på andra sidan lådan röra sig. Gör den detta ska difflagerna bytas ut. Finns annars stor risk för att det havererar vid belstning.

Fredrik
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



MaZ skrev:
Jag sätter fyra spänn på att det är planethjulen i diffen.


Det tror jag oxå.
Lovar att informera när jag fått tid att splitta lådan för felsökning.

Tråkigt haveri då dessa lådor är väldigt svåra att hitta på skroten. Hittar man en brukar de kosta mellan 4 0ch 5000 kr.

Jag har lyckats få tag i ytterligare en resevlåda sedan haveriet.
Bäst att ha en på hyllan då det är samma låda även i min Roadsport C Fiero.

Fredrik
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Nu har det varit tyst här lite väl länge,vad händer

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Hehe. Jadu, inte mycket faktiskt. Har precis avslutat exjobbet på volvo så jag är arbetslös i nuläget.

och just eftersom jag är arbetslös passar jag på att fixa iordning båten faktiskt, medans värmen finns kvar å allt. Den ska göras iordning och säljas, ev i höst men annars i vår, jag känner att nu är ungefär enda gången det finns möjlighet för rätt var det är så får man nåt jobb och kanske byter stad igen.

så, båtfix är prioriterat, tyvärr hatar skiten, ska sänka den i sjön :P



Vad gäller fieron så händer inget mer än det som visats innan, den står i garaget och går att köra utan avgassystem. Så det är nästa grejj, snida ihop ett avgassystem lite kvickt för att sen kunna provköra mer på allvar.

Ekonomin i dagsläget är väll lite .... ansträngd Volvo betalar inte direkt stora summor pengar för 5månaders exjobb. hehe. (gick snarare ordentligt back) Men vad gör man inte för utbildningen.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Sådär. Nu har jag "byggt" avgassystem. Bara dags att skicka en beställning till raka-rör efter dämparna. Sen ska det snart bli åka.


_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Nu har det äntligen körts lite mer utförliga tester

Refresha länkarna på Putfile. Annars laddas inte hela av nån dum anledning.

http://media.putfile.com/video1-20
http://media.putfile.com/video2-94
http://media.putfile.com/video3-82
http://media.putfile.com/video4-75

och grenrören börjar få färg


_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



ojojoj..
Det där lät inte illa! thumbs up
Skulle vara kul att se den i verkigheten nån gång.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök idag (70342 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande