Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 15 besök idag (70342 totalt) |
Broms-ok.
Stål-alu komposit. Mittendelen är tyvärr i stål. Fördelen är att de bara bygger 13 mm radiellt utanför skivan. Så man kan åka 1tum mindre fälg än motsvarande hel-alu. Men men, billiga iaf 250 euro är helt okej. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
||
Man tackar man tackar Har semester om en vecka. DÅ bär det av till sthlm igen för att få klart bilen.
Är lite nervös för om allt ska lira eller ej. :P mycket som har ändrats. hehe _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Jag förstår preciiiiiiiiiis vad du menar |
||
Mjae.. det får vi se haha..
Nämen getrag specar 380 Nm på lådan. BMW motorn lämnar bara lite över 400Nm. Finns även en hel del i USA som kör med cheva 350 och det håller. Så det är nog lugnt. Men men,, vi får se. hehe _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Visst finns det en hel del Fiero med Cheva V8 + orginallåda i USA. Men inte utan problem om man gasar lite, om jag har förstått saken rätt. Dom flesta V8-Fieros 'over there' är väl Lambo- eller Ferrarikopior som ägs/byggs av "gubbs" som mest finåker? Eller? _________________ Calle Olsson |
||
mmm, men som sagt. den är specad till 380 och motorn lämnar bara 400nm så.. Vi får se helt enkelt. En anledning till att det rasar kan ju också vara för att de är lite mer sugna på sån där drag-racing i USA. Nåt sånt ska ju inte jag syssla med. Men vi får se. ska bli jäävligt spännande!
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Akta dig för rivstartstävling (Dragracing). Min Getrag dog efter ca 12 repor på Strippen i Malmö för några veckor sedan. I och för sig grundgas 5000rpm och "sidsteppad" kopplingspedal ihop med S.P.E.C sinterkopplingen som hugger direkt. Det blev 2 hål i mellan kopplingskåpans insida och slutväxeln. Växellådan lät som en stenkross även om man bara förde bilen för hand. Har ej delat på lådan ännu för att se vad som rasade. Som tur var hade jag en extra Getrag på hyllan så bilen var på hjulen igen 48 timmar senare. Innan besöket på rivstartsbanan har jag kört nästa 3 år utan problem. Fredrik |
||
Det var ju inte helt oväntat. Men skulle lådan gå sönder så var det ju ganska troligt att det skedde där på strippen med tanke på starterna. Först däckvärmning på plattan innan granen. I och för sig inget fäste då man vattnar på banan här. (Värma däck då man har lågprofil gatdäck är ganska meningslöst men ser fräckt ut) Sedan starten när granen tändes, banan är fullt preparerad och ytan består nog av mer gummi än asfalt vilket ger mycket fäste. Ändå så spann mina Avon zz1 245'or både på ettan och en bit på 2'an. Jäkla tur att jag inte lade på R-däcken från min andra Fiero. Då hade det nog bara blivit en repa innan lådan sa PANG. Min motor lämnar i orginalskick 250 hK och ca 380Nm. En del mindre modifieringar är gjorda: Jag har hembyggda headers med efterföljande 3" avgassystem. Kompressorn är uppdrevad ett steg från 3,8" till 3,4" remskiva (finns ner till 2,6"). Spjällhuset är modifierat med borttagen MAF och uppportat max vad det går samt 4" insugslang före spjällhuset. Stort KN filter i hjulhuset framför vänster bakhjul där det finns sval luft. orginal databox är ersatt med Haltech styrsystem (ej helt färdigmappat men nästan) Jag tror att lådan håller för din motoreffekt så länge du undviker strippen. Ev ska man hålla koll på oljetempen i lådan vid bankörning. Jag har funderat på att montera en oljetempgivare. Motoroljetempen kan i alla fall bli väldigt hög då det inte finns någon fartvind framifrån som kyler motorn. Man ska visst kolla skicket på lagerna till diffen. om du tar tag i ena inre drivaxelknuten så kan du säkert känna ett visst glapp i lådan vilket är normalt. Dock få inte knuten på andra sidan lådan röra sig. Gör den detta ska difflagerna bytas ut. Finns annars stor risk för att det havererar vid belstning. Fredrik |
||
Det tror jag oxå. Lovar att informera när jag fått tid att splitta lådan för felsökning. Tråkigt haveri då dessa lådor är väldigt svåra att hitta på skroten. Hittar man en brukar de kosta mellan 4 0ch 5000 kr. Jag har lyckats få tag i ytterligare en resevlåda sedan haveriet. Bäst att ha en på hyllan då det är samma låda även i min Roadsport C Fiero. Fredrik |
||
Hehe. Jadu, inte mycket faktiskt. Har precis avslutat exjobbet på volvo så jag är arbetslös i nuläget.
och just eftersom jag är arbetslös passar jag på att fixa iordning båten faktiskt, medans värmen finns kvar å allt. Den ska göras iordning och säljas, ev i höst men annars i vår, jag känner att nu är ungefär enda gången det finns möjlighet för rätt var det är så får man nåt jobb och kanske byter stad igen. så, båtfix är prioriterat, tyvärr hatar skiten, ska sänka den i sjön :P Vad gäller fieron så händer inget mer än det som visats innan, den står i garaget och går att köra utan avgassystem. Så det är nästa grejj, snida ihop ett avgassystem lite kvickt för att sen kunna provköra mer på allvar. Ekonomin i dagsläget är väll lite .... ansträngd Volvo betalar inte direkt stora summor pengar för 5månaders exjobb. hehe. (gick snarare ordentligt back) Men vad gör man inte för utbildningen. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Sådär. Nu har jag "byggt" avgassystem. Bara dags att skicka en beställning till raka-rör efter dämparna. Sen ska det snart bli åka.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Nu har det äntligen körts lite mer utförliga tester
Refresha länkarna på Putfile. Annars laddas inte hela av nån dum anledning. http://media.putfile.com/video1-20 http://media.putfile.com/video2-94 http://media.putfile.com/video3-82 http://media.putfile.com/video4-75 och grenrören börjar få färg _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
ojojoj..
Det där lät inte illa! Skulle vara kul att se den i verkigheten nån gång. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 15 besök idag (70342 totalt) |