Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (70323 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Bmw M60 tråg (Några smärre justeringar krävdes för att det ska passa i Pontiacens motorrum )


Inte klart ännu men en bra bit påväg

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
YES! Idag gick jag lös på motorrummet och plockade bort massa onödigt.

900 Gram i amerikanska "brackets" försvann. Mestadels sådana som är till för fästa alla jävla vakuumslangar. Vad är det med äckliga motorer och vakuumslangar?! :P

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Sådär ja. Inte mycket kvar nu. Börjar bli dags att funder på grenrören.

Här är grenrör evolution I . Gjord av najtråd i miniformat. hehe.



PS. Är det nån som behöver flänsar till BMW M60/M62/M5 motorn ?! jag ska nämligen låta vattenskära och det blir ju billigare ju fler man gör!! PM:a eller ring isf! 073-9731471

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Sådär ja. Nu är grenörsflänsarna klara. Snart dags att börja bygga grenrör Ska bli jävligt spännande.

Svarvar sista grejjen imorrn, en distans till remskivan. en AC/DC tig kommer till min dörr i veckan så då ska tråget och vattenpumpen svetsas klart. Sen börjar det likna slutspurten.

Jag har sagt upp mig från jobbet också så jag är ledig nu i 3 veckor Så nu jävlar blir det Hell-meck!

Bild på flänsarna



Vill nån ha CAD-ritningen så PM:a eller nåt.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Nu har det börjat hända lite skit iaf.







Notera min arbetsbänk i laminat-björk. Rekommenderas starkt. Skitbilligt och tål faan mycket. Sån där som är gjord för kök, så den är hårdare och glansigare.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401



Ser mycke bra ut! Vart har du fått tag på dom krökarna? Snart dags för mig med att bygga lite.

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
DAHL, VVS-grossist. Kostar 130:- /st som riktpris. Jag har köpt momsfritt och med cirka 40% rabatt. Så runt en 100:ing st. Det är Syrafasta Livsmedels rör. 38mm x 1.2 mm.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401



perfekt...jag känner butikschefen på dahl östermalm Tack!

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Ser bra ut det där. Kul med folk som ger sig på sådana här projekt!
Har själv köpt en mittmotorbil, fast med mindre än halva cylindervolymen...

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Ser skitbra ut!

Mer bilder på grenröret!

=)

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Widell skrev:
Ser bra ut det där. Kul med folk som ger sig på sådana här projekt!
Har själv köpt en mittmotorbil, fast med mindre än halva cylindervolymen...


Vad blev det för nån då ? mr2 ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Jepp. En gul MK1 1.6 på 124 hk. Den får vara substitut på banorna tills kadetten blir klar. (om den blir klar )

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Ser ju mycket trevligt och spännade ut!!
Jag har själv byggt rostfria headers till min Fiero GT och vet vilket helsike det är att få plats.

Du har inte funderat på att dra ihop grenrören framåt i stället och på så vis få möjlighet till en ljuddämpare framför motorpaketet där orginal katten finns i vanliga fall?
Jag har en rund 3" ferrita standarddämpare framför motorpaketet och en specialbyggd 3" in och 2x 2,5" ut bakom motorpaketet och det blev en behaglig ljudnivå.
Finns bilder på www.vindkraft.com/fiero klicka dig in på 3800SC sidan.

Det är ju g a n s k a begränsat med utrymme för ljuddämpare bakom motorpaketet.
Jag kan tänka att en BMW åtta kan bröla en hel del precis som andra sugmotorer.

Vore ju tråkit om du blir stoppad på banan för att du har en ljudnivå på 140dB.

Många USA byggen (Fiero) saknar ljuddämpare mer eller mindre helt men de har nog en annan kultur "over there".

Fredrik
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Tänk förresten på att svetsa ihop rören så att du får plats att vippa runt värmeisolering "headers wrap" runt varje enskilt rör så långt som möjligt. Lämna alltså några millimeter mellan rören där de korsar varandra.
Därefter får man vippa runt flera rör samtidigt.

Utan värmeisolering smälter nog motorhuven.

Fredrik
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
HEhe, jag får se hur det blir med sån där värmebandage, jag är lite skeptiskt till dem.

Men värmeskäldar blir det garanterat. Är lite area som kan utveckla lite värme. hehe.

Jag måste ha alla 8 rören i samma kollektor, därför jag inte kan dra ett framför och ett bakom så att säga.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



_maniac_ skrev:

Jag måste ha alla 8 rören i samma kollektor, därför jag inte kan dra ett framför och ett bakom så att säga.


Men kanske samla ihop alla rören frammåt??
Kolla bilderna på min hemsida.

Jag är än så länge mycket nöjd med mina "avgasbandage".
Kan nästan ta på rören (på bandagen) när motorn är igång utan att bränna sig.
Jag har även gjort några värmeskjöldar främmåt mot torpedväggen för att inte grilla kablar och vajrar.

Fredrik
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Drar jag alla 8 framåt så måste jag gå under motor/subframe med 2x2.5 tums rör. Det är omöjligt

Så därför pekar de bakåt.

Får se hur långt man klarar sig med värmesköldar enbart. Är faan jobbigt att linda skiten, hehe. jaja , manfår se.

Vad har du köpt för koppling ? Är den bra ? Hur mycket vrid klarar den ? Jag har kollat runt på kopplingar till fiero men hittade aldrig nån jag ville ha. Mailade flera företag och de sa att de klara si och så många hästkrafter. Det var lixom inte svarate jag ville ha. Jag vill ha en koppling som klarar 450-500 NM.

Nu i EVo 1 blir det en sprillans orig koppling, haha. Får se vad den säger om bmwns dryga 400 Nm i vrid. hohoh.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Jag valde en SPEC koppling modell Stage 3. www.speclutches.com

Det är en sinterkoppling med 6 puckar.
Den håller utan tvekan för min nya motor vilken orginal lämnar ca240hk och 380Nm.
Jag har dessutom drevat upp kompresson = högre laddtryck samt gjort en del andra modifieringar som knappast sänker motorns vridmoment eller effekt.
Högvarvsväxlingar säger bara "PANG" utan den minsta slirning eller tvekan från kopplingen

Tyvärr är denna kopplingen helt hopplös att smygköra med då den kommit upp i arbetstemperatur.
Fickparkeringar och övriga manövrar som kräver smygkörning resulterar ofta i motorstopp eller att hela drivlinan kommer i någon sorts självsvängning som låter väldigt tråkig.
Jag har dessutom ett för motorstorleken ganska lätt stålsvänghjul (6,2kg har jag för mig) vilket inte dämpar kopplingens huggiga egenskaper.

Vissa kör med Centerforce koppling. Antingen standard eller "legenden" V8 Archie modell www.v8archie.com.

Westcoast Fieros www.westcoastfiero.com har en 9-11/16" Cindered Iron Disk koppling som vore intressant att pröva, ska hålla för över 300ft.lb eller 400Nm utan att vara huggig. Vet tyvärr ingen som har prövat ännu.

Fredrik
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Hej fredrik jag hade en fiero som jag turbo laddade, hade oxo problem med själv svängningar
men nästan allt försvann när jag satte dit rejäla stag i ovankant på motorn.det som sitter org
har alldeles för mjuka bussningar bara ett tips thumbs up

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Mitt svänghjul blev inte heller direkt tungt..typ 5.8 kilo det med. Hehe.

Centerforce kopplingen tyckre jag verkar va värsta skiten, nå jävla vikter som ska öka trycket med varvtalet.. mnä, känns oseriöst.

okej, den där westcoastfiero kopplingen kanske är bra då, men känns lite risky om den bara är specad till 400 Nm drygt. Men trist som sagt om hela skiten börjar skaka när man ska smygköra.

Min motor behöver iaf inget övre stag Den kommer ingenstans i vilket fall.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



peter schmidt skrev:
Hej fredrik jag hade en fiero som jag turbo laddade, hade oxo problem med själv svängningar
men nästan allt försvann när jag satte dit rejäla stag i ovankant på motorn.det som sitter org
har alldeles för mjuka bussningar bara ett tips thumbs up


Hej Peter,
Inte riktigt samma svängningar som jag talat om. (tror jag)
Fierons drivlina (motor och låda) sitter normalt fäst med 2 fästpunkter i lådan och en under motorn samt ett momentstag mellan ena toppen och fjäderbenstornet, samtliga i mjukt gummi för bästa komfort.
Denna lösning gör att hela motorpaketet kan börja "hoppa".
Detta problem har jag eliminerat med hjälp av 4 nedre infästningspunkter 2 för växellådan samt 2 för motorn samt ett kraftigt momentstag från den bakre toppen till fjäderbenstornet.
Samtliga infärtsningspunkter är gjorda med styva Superflex polyuretanbussningar i stället för gummi.

Mina svängningsproblem är att lamellen, ingående axeln i växellådan samt växellådans innehåll kommer i svängning. Det låter som ett rasslande ljud och man tror att växellådans sissta stund är kommen.
Man brukar kunna höra samma ljud när man befinner sig i depåområdet på en tävlingsbana från vissa tävlingsbilar när de ska lina upp för start. Kallas för " chattering" på engelskt fackspråk tror jag.

Ljudet försvinner om man kör med kärringgrundgas.

Fredrik
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (70323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande