Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 131 1600S Mirafiori 1976
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9810 totalt)
Christian A
Borås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Tänkte lägga upp lite bilder på min fd. bruksbil som nu står och väntar på bättre tider. Vet inte riktigt vad det ska bli av den men förhoppningsvis något lite sportigare.


Motorn är bytt till en 2,0 TC som tyvärr rasade när jag lånade ut bilen så nu är en ny på gång.

Fälgarna är bytta till coola Abarth, en sportratt har det blivit och en Abarth shortshift.

_________________
Christian Almquist
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Det är ju roliga bilar med en del potential
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



oj, oj... en riktig Fiat!
Du har inga fler bilder på den?

Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Joa...
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 84



Grymt snygg färg!

Heja Fiat

/joakim

_________________
- Joakim Lundberg -
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Det ser att vara i fint skick! är det en 76-78:a årsmodell ?

har harvat runt både på grus och asfalttävlingar ett par år med 131 super med olika TC motorer och bakaxel, den var grymt understyrd på hala underlag men "allt går att justera bort"
Karossen är lite tung men motorn har potential for sure.....
ett problem med den årsmodellen är att fördelaren sitter i vägen för att montera ev. insug för dubbla stående...men "allt går att fixa" med rätt insug från UK.

kul att se en 131 igen...

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Christian A
Borås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Jag har inte så mycket bra bilder för tillfället. Den står ledsen under carport hemma hos min far.
Här är ett par st iaf.



och en till utan huv i väntan på hjärttransplantation:



Motorn kokade och eftersom bilen kördes (inte av mig) ett par mil till så är den inte riktigt kry, skjuten toppackning och skev topp...





Men skam den som ger sig. Det verkar inte löna sig att renovera en Fiat TC om man inte kan göra det mesta själv, så jag har införskaffat en ny istället med några av de snyggaste ventilkåpor jag har sett:




Detta är den nya prestandamaskinen som ska ge fart till pärlan:



Efter detta ska bromsar få sig en omgång och gärna väghållning om jag kan hitta några bra grejer. Tips?
En bra och billig stol ska också fixas, börjar tröttna på våldsamt nedsuttna orginal.

_________________
Christian Almquist
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Citat:
Efter detta ska bromsar få sig en omgång och gärna väghållning om jag kan hitta några bra grejer. Tips?
En bra och billig stol ska också fixas, börjar tröttna på våldsamt nedsuttna orginal.


bromsar fram, räcker väl med lite tåligare belägg fram ?
bromsar bak, kanske peta på lastventil (om det finns nån)
annars är ju lite röd broms-OK's-blingfärg rätt "hot"

vilka förgasare sitter på dom motorerna? (dmas, agv ?)
din gamla fiatmotor (vad är det för motor??) ser ju att ha fördelaren på sidan av toppen så den kan ta ett dubbelinsug från 1600 motor med dubbla idf'er, lancia'n har ju blockmonterad fördelare så då kan man istället byta till nån vanlig weber DG(A/E)V förgasare (32/36) plus moddat länkage,
sen, varför inte ta orginalkammarna till kamsliparen och får en ny bascirkel "sportkam" + lashcaps att kompensera med under tryckarna.

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Christian A
Borås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
chriz: Jo, det räcker väl rätt långt med orginal+belägg om det är fräscht. Jag är väl mer inne på väghållning men det verkar ännu svårare. Tips? Man får väl modifiera delar till någon annan bil så att det passar isf.

Den gamla motorn är nyare än den nya
Jag tror att den kommer från en Super Mirafiori ca 1982, har inte hittat några säkra bevis men där nånstans iaf. Massa avgasrening som inte vill funka.

Vad gäller förgasare så kommer jag inte ihåg exakt vilken modell det är på nu. 2 ports Weber är det iaf på båda. Jag trodde det gick att ha dubbla förgasare även med blockmonterad fördelare? Alla lite äldre twincam har ju blockmonterat och de finns ju med dubbla förg.

Jag håller dock med om att det är smidigare med fördelaren på toppen.

Egentligen så skulle den gamla motorn byggas vidare på men det blev lite mycket när den rasade. Den hade en massa EGR-prylar och annat som inte fungerade, så jag ville ha nytt insug, grenrör osv. Det var lättare att hitta en komplett motor än bra, lösa delar.

Bra tips att behålla kammarna för ev omslipning, thumbs up tänkte inte ens så långt. Nu är det väl inte mer effekt som behövs just nu men för framtiden. 75hk org har blivit 122hk

Jag ska kolla exakt vilken typ av Weber det rör sig om nästa gång jag är där.

Snacka om lättmekat i motorrummet!

_________________
Christian Almquist
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



mirafiori skrev:
Jag trodde det gick att ha dubbla förgasare även med blockmonterad fördelare? Alla lite äldre twincam har ju blockmonterat och de finns ju med dubbla förg.

Det går men är lite pyssel med att få att passa
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



mirafiori skrev:
chriz: Jo, det räcker väl rätt långt med orginal+belägg om det är fräscht. Jag är väl mer inne på väghållning men det verkar ännu svårare. Tips? Man får väl modifiera delar till någon annan bil så att det passar isf.

Den gamla motorn är nyare än den nya
Jag tror att den kommer från en Super Mirafiori ca 1982, har inte hittat några säkra bevis men där nånstans iaf. Massa avgasrening som inte vill funka.

Vad gäller förgasare så kommer jag inte ihåg exakt vilken modell det är på nu. 2 ports Weber är det iaf på båda. Jag trodde det gick att ha dubbla förgasare även med blockmonterad fördelare? Alla lite äldre twincam har ju blockmonterat och de finns ju med dubbla förg.

Jag håller dock med om att det är smidigare med fördelaren på toppen.

Egentligen så skulle den gamla motorn byggas vidare på men det blev lite mycket när den rasade. Den hade en massa EGR-prylar och annat som inte fungerade, så jag ville ha nytt insug, grenrör osv. Det var lättare att hitta en komplett motor än bra, lösa delar.

Bra tips att behålla kammarna för ev omslipning, thumbs up tänkte inte ens så långt. Nu är det väl inte mer effekt som behövs just nu men för framtiden. 75hk org har blivit 122hk

Jag ska kolla exakt vilken typ av Weber det rör sig om nästa gång jag är där.
[/img]


väghållning, har bara haft rallyhårdagrejor inget "sport" men nya "sport"insatser och andra bultar nere på fjäderbenen som går att justera camber med...ingen aning var det finns sport grejor idag

har åkt med omslipade kammar och caps, det gick ju bra - no problemo...
gasade man länge och hårt med tc'n ville oljetemperaturen gärna passera 120grader, så man bör åtminstonde ha en oljetempmätare (som på 124an) .... just in case

dom få fiat insug för 2xstående jag har sett ville inte ge plats för fördelaren, men det finns ju så mååånga varianter av tc motorn, toppar, insug, som kan passa - who knows....
köpa nya triminsug kostar ju som en ny weber eller två.....
på det orginal fiat 2xstående insug jag petade på fick man avverka material på insuget, plugga vattenkanaler, svetsa lite aluminum osv, kanske skulle ett ett fördelarlock med vinklade utgångar hjälpa oxo (?)

den fanns nån kuriosa 1.5liters 131 Abarth 035-modell med turbo och kompressor som hade 325hk nånting. vid 8000++rpm
...skulle man idag kunna kalla för en Evo-motor.....

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



thumbs up Helcool kärra thumbs up

(Du har svar på allt på reg.skylten...
JDG
Jo Det Går)

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
Christian A
Borås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
mbn skrev:
thumbs up Helcool kärra thumbs up

(Du har svar på allt på reg.skylten...
JDG
Jo Det Går)


Tack så mycket! Men jag skulle hellre ha din, fy f*n va snygga dom där Alforna är. Bland det läckraste som kommit från Italien imho.

_________________
Christian Almquist
Citera
Christian A
Borås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
chriz: Du råkar inte ha lite roliga delar kvar från dina rallyäventyr?

Glömde kolla förgasare i helgen, men gjorde en del annat istället. Med byte till twincam måste man byta kopplingskåpa och flytta startmotor. Som vanligt tror man att man har allt man behöver men så saknas något ändå...

Jag kom på att när man byter kåpan så passar ju inte plåten mellan den och motorn

Det hela löste sig med lite klippa och klistra av den gamla så nu sitter det mesta på sin plats och snart borde den vara igång igen.

_________________
Christian Almquist
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



den plåten är var bara till besvär när man skruvar, lite modifiering av den är bara bra....

delar, har flyttat två ggr. sedan fiaten såldes vidare, så alla delar är borta, bytte desstom bilmärke däremellan. Hade inte så mycket specialdelar heller, mest slitdelar som bromsar, vxl.lådor, motorer, ok, m.m. Det enda roliga kvar är minnet från ljudet från en 1.8 TC på full gas >6000rpm...mjauuu!

har sett att det borde det finnas 4-6 aktiva rally 131:or i Sverige, såna kontakter kan vara bra att leta upp efter eftersom dom suger upp delar & sånt som dom annonseras ut, kanske har dom nåt i ladorna som inte duger för tävling?

för 131 delar - kolla in den här, han har haft prylar & kan sin bil....
http://www.131abarth.com/fiat_131_abarth_parts1.htm
se även hans länksidor för mer källor

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Fiats TC är en härlig maskin

Här i min sjua:


_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



thumbs up thumbs up Härligt att se min förstabil "igen"!!
Helt underbar att kasta runt. Satte efter motorras i en 2000-motor i min å huj vad det gick.

Slänger gärna in en bild på drömmen om det är ok.....


_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Christian A
Borås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Det är helt ok eftersom vi delar dröm på den punkten! thumbs up thumbs up

Det är ju en sån där man egentligen vill ha, lite dyra dock.

_________________
Christian Almquist
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Super skön kärra du har
Lägger in en bild som inspiration


_________________

--VVTS--
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212





det är så vackert !!!

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Christian A
Borås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
131 Abarth! VILL HA!!! Den är i mitt tycke bland det allra tuffaste från 70 talet.

Har funderat lite på en Abarthifiering av bilen men det räcker ju inte bara med karosskittet. Annan spårvidd, individuell bakvagn mm är en lite för stor operation för mig just nu utan garage och allt.

Har kollat runt lite nu efter fjädrar/stötdämpare men har hittills gått bet. Slitsade skivor och "sport"-belägg finns att få tag på men med orginal krängning och roll känns det inte lika kul. Prio 1 är ändå att sänka bilen och få den lite tightare. Jag ska försöka hitta nån som kanske har lite gamla rallygrejer på hyllorna. Nu i helgen ska det troligen bli bil av den igen. Och då ska det ut och gasas på småvägarna!

_________________
Christian Almquist
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Tror faktiskt den sista Abarthen där är en replika, m tanke på spårvidden bak, grillen + en del andra grejer. Finns även snygg replika i Finland m Volvo-bakaxel.. som körs i rally.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 131 1600S Mirafiori 1976
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande