Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2081 besök totalt |
HANS godkännt i sverige?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Är så lång så man blir förvirrad :P Har det blivit beslut om HANS i sverige? Min hjälm sprack i smällen i lördags och ska jag ändå köpa ny hjälm och sitter här och inte kan vrida huvet så går ju tankarna oundvikligt till att köpa HANS. Själva kragen har jag hittat men ingen hjälm som jag kan tänka mig är godkännd i rally. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Är det öppna hjälmar som gäller i rally?
Isf har Stand21 en hans-kompatibel sådan. http://www.stand21.fr/casques/CH-17/ _________________ Anders Dauner |
||||||||
Den väger för mycket för att vara godkännd enligt de gamla reglerna ivarjefall :/ Står inget om HANS i GT-6 heller. Jag som fick för mig att det hade blivit godkännt. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Tänkte gå fram och hälsa på dig i Lördags i Ryd men det var inte riktigt läge sen efteråt, du hade nog annat att tänka på
![]() Jag åkte i den Kawa-gröna ekonomi Saaben som stod nästan bredvid på serviceplatsen ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
om du kikar lite i de andra trådarna i ämnet så finns det länkar till protokill från någon av SBFs kommiteer. Däri står det att de beslutar att godkänna HANS... Det är inte inarbetat i GT6 ännu. _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
I senaste nummret av track and race cars så eftermonterar dom hans fästen på hjälmen hos en certifierad montör, borde det inte dyka upp något sådant här ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Det finns redan. Stand21 Scandinavia fixar det åt dig. Men det kräver att det är en hjälm som är godkänd för ändamålet. _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Nä det var lite tråkigt, 8.7 km med helt ny bil. Både motor och kaross dog :/
Jag läste i den jag länkade innan men det stod så mycket fram och tillbaka så jag tyckte inte där fanns nåt riktigt svar. Fick inte upp nånting när jag sen provade att söka heller. Får nog vänta tills semestrarna är slut och ta kontakt med kansliet då. Dyrt att köpa fel. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Pratade med en kille från holland som var försäljare på Stand 21 i dag på Knutstorp. Dom har både en integral och en öppen hjälm som är byggda för hans och får endast användas tillsammans med hans. Anledningen till att man inte får använda bara hjälmen utan hans är att den är tyngre än de vanliga hjälmarna..
Men försäljaren påstod att även integralhjälmen var tillåten att använda i racing tillsammans med hans även om man inte har internationell licens.. Det kitet han hade med öppen hjälm och hans med remmar och inställning mm. kostar på Knustorp i helgen 10 000kr hos Stand 21.. En kompis som kör s40 challenge provade en i bilen fastspänd men tyckte inte att det var någon höjdare. De här remmarna som håller fast hjälmen gick att justera ut.. Och när man hade de tillräckligt mycket utjusterade så att man såg högra bakspegeln så gjorde de i princip ingen nytta då remmarna var så långa.. men det fungerar bevisligen för andra så det är väl upp till körställningen.. /ted |
||||||||
Det ska vara tillåtet med en integralhjälm om man använder passande HANS till. 10k för hjälm + HANS är ett mycket bra pris ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Verkar som det uppstått en hel del missförstånd som behöver klaras ut.
1. Alla hjälmar från Stand 21 kan användas utan HANS, dock inte inom ramen för SBF:s reglemente såvida man inte har internationell licens. 2. Samtliga hjälmmodeller från Stand 21 har SNELL SA 2000-godkännande och därmed FIA godkännande 3. Samtliga hjälmodeller från Stand 21 finns med på FIA:s lista no #29 och är därmed godkända för användande av HANS enligt FIA. 4. Det är enbart om har nationell licens (eller debut licens) som det krävs att HANS används tillsammans med Stand 21:s (och andras HANS-godkända hjälmar) enligt beslut från SBF styrelse den 10 feb 2005 (http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2005/FS_02_05.pdf). |
||||||||
Re: HANS godkännt i sverige?
SBF beslutade i feb 2005 att tillåta användadet av HANS-kompatibla hjälmar tillsammans med HANS, även om dessa är tyngre än de regler som gäller för hjälmar som skall användas utan HANS. Jag hoppas verkligen att du inte får några bestående men av din skada. Samtliga hjälmar från Stand 21 kan användas i rally och det finns såväl öppna (Jet) som integralhjälmar. Samtliga är även godkända enligt SNELL SA 2000 och därmed FIA. Så man behöver inte hålla sig med flera hjälmar för olika bruk, såsom öppen bil i Sverige, täckt bil i Sverige samt internationella tävlingar. |
||||||||
Det låter lite märkligt. Sitter din kompis extremt nära ratten? ![]() |
||||||||
Tack för ett bra klarläggande Johan, nu är det nog bara en sista polett kvar, som inte trillat ner: ![]() -om man har Internationell licens, kan man då alltså åka Svenska tävlingar med en "vanlig och tung" FIA/Snell/SA2000-godkänd hjälm, utan HANS? Jäkla hårklyveri från min sida, men jag vill bara få reda på vad som gäller - och jag blir inte riktigt klok av SBF:s sida i det här ämnet... (Har f.ö. spenderat halva eftermiddagen hos Kees på Knutstorp, provandes Stand21-hjälmar och Hans i alla tänkbara kombinationer...) _________________ -- |
||||||||
Tack, sånna protokoll är hopplösa att sitta och leta igenom. Men stolar och bälte står där? Det är väl inte alls inblandat? [quote="johann"]SBF beslutade i feb 2005 att tillåta användadet av HANS-kompatibla hjälmar tillsammans med HANS, även om dessa är tyngre än de regler som gäller för hjälmar som skall användas utan HANS. Jag hoppas verkligen att du inte får några bestående men av din skada. Samtliga hjälmar från Stand 21 kan användas i rally och det finns såväl öppna (Jet) som integralhjälmar. Samtliga är även godkända enligt SNELL SA 2000 och därmed FIA. Så man behöver inte hålla sig med flera hjälmar för olika bruk, såsom öppen bil i Sverige, täckt bil i Sverige samt internationella tävlingar. Var bara en sträckning i en muskel den här gången, börjar mjukna till sig nu. Ändå har jag sån stol med "öron". Vi landade helt på sidan. Var handlar man lämpligast stand 21? Hittade ingen svensk försäljare på deras sida. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Så länge stolar och bälte har FIA-godkännande så uppfyller de alla regler för att HANS skall kunna användas. Däremot är det inte säkert att det passar med HANS beroende på hur bälten är infästa, var hål för bälten sitter i stolen, kroppstorlek, etc. Skönt att det ändå gick så pass bra. Vad gäller stolar så tror jag det enbart är de som är av samma typ som Recaro Pro Racer som verkligen ger bra skydd. Men de kanske inte lämpar sog såväl för rally? Du kan kolla på www.stand21.se eller höra av dig till mig direkt på johan@stand21.se. ![]() |
||||||||
Det kan man säga om man nu jämför med min körställning.. Kan tänka mig att jag sitter ca 10 - 15 cm längre bak än honom.. |
||||||||
Det sägs ju så och i praktiken är det nog så också, men jag har aldrig lyckats hitta det i nåt reglemente, så lite tveksamt vad som officiellt gäller. I STCC är det ju uppenbarligen så iallafall. När det gäller regeländringar så är det väl officiella meddelanden som gäller och inte styrelseprotokoll, eller? Lite halvjobbigt om man skall måsta leta igenom styrelseprotokoll efter ev. regeländringar och dessutom står det inte alltid ifrån när de börjar gälla heller. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Det är ju faktiskt nere i rimliga priser nu. Får väl sätta ihop bilen först och främst dock . ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||||
När det gäller protokoll så brukar det stå vilket datum det börjar gälla, oftast brukar det vara omgående. Det gäller protokoll från både styrelse och kommiteer. Annars så gäller det från att protokollet är publicerat på sbf.se. Ang officiella meddelanden så gäller dom från och med det datum dom publicerats på sbf.se om inte annat anges. När det publiceras i IB är inte relevant för giltigheten längre, eftersom det enbart är hemsidan som är officiella organet nu. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2081 besök totalt |