Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Deformation av däck, hjulspinn vid beräkning av utväxling?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9160 totalt)
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



om vi skulle ta och bli lite mer konkreta så har ni här data på ett Radial-slick. Som ni ser är den statiska belastade radien ungefär 317.8 mm och i 340 km/h ungefär 322.8 mm. Skillnaden är 5mm, dvs ung 1.5%. Belastningen i detta fall är 5000N vertikalt, 0 N lateralt och longitudinalt. I Sverige kommer man sällan över 220 km/h, dvs 61 m/s, där radien är 319.5 mm, dvs en skillnad på 0.5%.

Deformationen ändrar sig betydligt mer med belastning än med hastighet.

/ Jonas Jarlmark


Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



sweanders skrev:
Jag har ingen data om det själv men vid samtal med de mest erfarna grabbarna i open Road Racing snackades det om ca. 4% ökad diameter i farter runt 200 mph.


Jag känner ett antal folk som åker ORR i USA och dom har ungefär samma syn på vad som gäller som dom dom åker fortare. Man kommer liksom aldrig till källan för uppgifterna.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



OT:

Coolt Göran, vad sägs om att ställa upp med ett svenskt team 2006?

Göran Malmberg skrev:
sweanders skrev:
Jag har ingen data om det själv men vid samtal med de mest erfarna grabbarna i open Road Racing snackades det om ca. 4% ökad diameter i farter runt 200 mph.


Jag känner ett antal folk som åker ORR i USA och dom har ungefär samma syn på vad som gäller som dom dom åker fortare. Man kommer liksom aldrig till källan för uppgifterna.
Göran Malmberg

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jonas Jarlmark skrev:
Pär Hylander skrev:
Förekommer det ingen verklig diameterökning pga centrifugaleffekter vid så höga hjulvarvtal? 270 km/h borde ju ge runt 2700 rpm på hjulet



Pär!

Du av alla människor borde väl ha koll på din fiberteori? Eller sysslar du bara med skumma saker?

Radialdäck med i princip bara längsgående fibrer i däckbältet och radiella i korden sväller nästan ingenting. I 270km/h ligger de på ca 0.98 om rullomkretsen i låg fart var kring 0.97 av obelastad omkrets.

Diagonaldäck däremot med kraftigt vinklade fibrer rör sig som en princesstårta under centrifugalkrafter. Bara att prova på nästa födelsedag. Sätt upp den i pelarborrmaskinen och kolla. Glöm inte att plasta in garaget först...

/ Jonas Jarlmark


Skruv och mutter, rör och slang, pump och ventil, funktionsspecar och payofftider - där har du min lilla skrubb här, allt det där syftar till att få fram sånt där skumt skum. Utav 300 man i Laholm på det här stället så är det kanske 10 som har vettig koll på fiber och 2-3 som har riktig koll...

Men tack vare ditt inlägg så blev det en riktig aha-upplevelse, hade knäppt nog inte reflektera över kordens riktning och inverkan tidigare, trots analogin till en fiberkomposit egentligen är självklar.

Däckets axiella styvheten, hur designas den egentligen?

Tror pricesstårtan gör sig bättre på ett fat än på garageväggen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



sweanders skrev:
OT:

Coolt Göran, vad sägs om att ställa upp med ett svenskt team 2006?



Det här är ju vådsofftopic.... :shifty: !

Jag har ju min ålder emot mig. Jag jobbade för att kunna ta det lungt på ålderns höst, vilket innebär att det hopsamlade kapitalet inte räcker för satsningar av någon kaliber. Sedan ställer jag sådana krav på mig själv som helst skall ligga ett trappsteg över vad jag förmår. Men visst, kommer någon med ekonomisk uppbackning så skulle jag göra mitt bästa.
Upplägget skulle likna så här. Åka över och titta över omständigheterna för sträckan. Gå igenom bestämmelserna. Bygga om bilen så den ligger precis inom marginalen, BÅDE för reglerna och för att klara just de omständigheter som vägsträckan kräver. Det vill inte säga lite i mina ögon.

Dom där tävlingarna är ju inte att jämföra med banåkning, utan mer att strategiskt göra rätt. Så det är nog rätt forum för mig, (som skäms över mina rena förarprestationer).

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Pär Hylander skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Pär Hylander skrev:
Förekommer det ingen verklig diameterökning pga centrifugaleffekter vid så höga hjulvarvtal? 270 km/h borde ju ge runt 2700 rpm på hjulet



Pär!

Du av alla människor borde väl ha koll på din fiberteori? Eller sysslar du bara med skumma saker?

Radialdäck med i princip bara längsgående fibrer i däckbältet och radiella i korden sväller nästan ingenting. I 270km/h ligger de på ca 0.98 om rullomkretsen i låg fart var kring 0.97 av obelastad omkrets.

Diagonaldäck däremot med kraftigt vinklade fibrer rör sig som en princesstårta under centrifugalkrafter. Bara att prova på nästa födelsedag. Sätt upp den i pelarborrmaskinen och kolla. Glöm inte att plasta in garaget först...

/ Jonas Jarlmark


Skruv och mutter, rör och slang, pump och ventil, funktionsspecar och payofftider - där har du min lilla skrubb här, allt det där syftar till att få fram sånt där skumt skum. Utav 300 man i Laholm på det här stället så är det kanske 10 som har vettig koll på fiber och 2-3 som har riktig koll...

Men tack vare ditt inlägg så blev det en riktig aha-upplevelse, hade knäppt nog inte reflektera över kordens riktning och inverkan tidigare, trots analogin till en fiberkomposit egentligen är självklar.

Däckets axiella styvheten, hur designas den egentligen?

Tror pricesstårtan gör sig bättre på ett fat än på garageväggen.


Den rent axiella styvheten (om du drar axiellt i bältet) styrs av "gångjärnsstyvheten" dvs. det "gångjärn" som bildas mellan sidoväggar och däckbälte. Det är det område som det jobbas hårdast på att få styr på, största deformationerna ligger där och mycket av de övriga egenskaperna styrs av styvheten i det området. Michelins problem på Indianapolis berodde på att man inte gjort den styv nog (då hade man nämligen förlorat lite grepp).

om man tittar på hur däcket belastas axiellt på en bil så skapar man ett overturning torque samtidigt eftersom man för in lasten vid kontakten med vägen och då kommer däckbältet och sidväggarna att stabilisera lite också, men det mesta är fortfarande upp till gångjärnet.

Princesstårta gör sig bäst i magen.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Henrik Eriksson skrev:
Citat:
Tror inte du tänker krokigt, du tänker säkert runt Det är den berömda centripetalkraften som skickar ut däcket så plattan under minskar säkert när farten ökar.


Visserligen ökar diametern på däcket, men omkretsen är fortfarande (relativt) konstant. Ska omkretsen öka måste stålcorden ge efter. Då har däckslitaget större betydelse.


Fortsätter på lilla urspårningsdelen. Har stökat och bökat lite till nu.

Har mätt omkretsen när däcket är monterat på 'rätt' bredd av fälg och då är omkretsen 1983mm.
Monterat däcket på en 20mm smalare fälg (tidigare år men detta ger lite fel rundning på däcket) och då är omkretsen 1994mm.

Detta utan rotation etc, exakt samma däck flyttat mellan olika fälgar. Det är ingen stålkord på dessa däck.

Vidhåller fortfarande och å det fullaste att däcket 'reser sig' eller smalnar av och växer på mitten med ungefär 10mm radieökning vid verklig fart av ungefär 200km/h. Sedan hur mycket stålkordade bildäck ändrar rullomkrets vet jag inte.

_________________
Roland Johansson
Citera
Racetech
Deformation av däck, hjulspinn vid beräkning av utväxling?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande