Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik Framhjulsdrivet
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (14030 totalt)
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



citat från Millbro; "Tror att de bromsar med vänsterfoten för att kunna gå över ifrån gas till broms på ett mjukare sätt"

Ngt sådant tror jag ej förekommer. När man ligger så nära gränsen blir allting rätt "mjukt" på ett konstigt sätt.
Trots att man laddar för fullt sker allting så harmoniskt och fint... iaf för mig.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
mågis
Örebro
Här sen Nov 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


fuling skrev:
Hmm jag använder vänsterbroms till att trailbraika, får en gämn övergång mellan broms och gas.


Vad innebär uttrycket "Trailbreaking"?

_________________
Mikael Wester
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

mågis:
Finns en bra tråd om detta, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7917

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mågis
Örebro
Här sen Nov 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


fuling skrev:
mågis:
Finns en bra tråd om detta, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7917


Tackar så mycket...

_________________
Mikael Wester
Citera
Wannabee
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 12



På moderna VAG bilar som har E-gas finns det ett större problem än att ESP går in en kort stund om man trycker på gas och broms samtidigt. Om du trycker på gas och broms samtidigt får man ENDAST broms, detta är en sk. säkerhetshöjande funktion. Det går att kringgå det hela genom att släppa upp gasen helt och sedan ge gas igen medan bromsen hålls nere, detta är rätt svårt speciellt om man vill ha det jämnt.

_________________
Staffan Karlsson
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Ledsen om jag lägger näsan i blöt, har kollat en del trådar om vänsterbroms nu men är fortsatt nyfiken.

Är det någon skillnad i vänsterbroms på bana kontra rally?

Jag menar att i skogen tycker jag mig ha fått uppfattningen att rallyförarna gärna ser att bakändan sladdar ut. Studerar man körning på film så är det väldigt mycket arbete med pedalerna och ytterst lite handbromsanvändande.

Vadan detta sladdande med understyrda framhjulsdrivna rallybilar, har de med hjälp av bromsvåg flyttat en del av bromsverkan till bakhjulen eller?

Själv gillar jag bakhjulsdrivet men kör mestadels framhjulsdrivet så det är väl lika bra att börja intressera sig för hur jag i olika sammanhang kan dra fördel av olika bilars inbygda beteenden alternativt lura dom att göra som jag vill.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



combat skrev:
Ledsen om jag lägger näsan i blöt, har kollat en del trådar om vänsterbroms nu men är fortsatt nyfiken.

Är det någon skillnad i vänsterbroms på bana kontra rally?

Jag menar att i skogen tycker jag mig ha fått uppfattningen att rallyförarna gärna ser att bakändan sladdar ut. Studerar man körning på film så är det väldigt mycket arbete med pedalerna och ytterst lite handbromsanvändande.

Vadan detta sladdande med understyrda framhjulsdrivna rallybilar, har de med hjälp av bromsvåg flyttat en del av bromsverkan till bakhjulen eller?

Själv gillar jag bakhjulsdrivet men kör mestadels framhjulsdrivet så det är väl lika bra att börja intressera sig för hur jag i olika sammanhang kan dra fördel av olika bilars inbygda beteenden alternativt lura dom att göra som jag vill.

Vet inte om detta är rätt som jag fått för mig men jag tror att på bana använder man vänsterbroms för att få rätt balans i bilen in i en kurva, speciellt då på understyrda bilar och oftast framhjulsdrivna.
I rally vänsterbromsar man väl för att få ut baken för att kunna sladda genom kurvan för att få högre fart.
Skillnaden mellan rallykurvor och bankurvor är väl underlaget där man på en asfaltsbelagd bana tappar fart genom att sladda men man vill ligga så nära gränsen hela tiden, medans på en grusväg så måste man sladda för att kunna ta kurvan i hög fart.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



david-o skrev:
combat skrev:
Ledsen om jag lägger näsan i blöt, har kollat en del trådar om vänsterbroms nu men är fortsatt nyfiken.

Är det någon skillnad i vänsterbroms på bana kontra rally?

Jag menar att i skogen tycker jag mig ha fått uppfattningen att rallyförarna gärna ser att bakändan sladdar ut. Studerar man körning på film så är det väldigt mycket arbete med pedalerna och ytterst lite handbromsanvändande.

Vadan detta sladdande med understyrda framhjulsdrivna rallybilar, har de med hjälp av bromsvåg flyttat en del av bromsverkan till bakhjulen eller?

Själv gillar jag bakhjulsdrivet men kör mestadels framhjulsdrivet så det är väl lika bra att börja intressera sig för hur jag i olika sammanhang kan dra fördel av olika bilars inbygda beteenden alternativt lura dom att göra som jag vill.


Så långt är jag med, borde kanske uttryckt mig tydligare?

Visst spelar underlaget roll men jag får intrycket att rallybilar utnyttjar bakbromsarna lite mer.
Vet inte om detta är rätt som jag fått för mig men jag tror att på bana använder man vänsterbroms för att få rätt balans i bilen in i en kurva, speciellt då på understyrda bilar och oftast framhjulsdrivna.
I rally vänsterbromsar man väl för att få ut baken för att kunna sladda genom kurvan för att få högre fart.
Skillnaden mellan rallykurvor och bankurvor är väl underlaget där man på en asfaltsbelagd bana tappar fart genom att sladda men man vill ligga så nära gränsen hela tiden, medans på en grusväg så måste man sladda för att kunna ta kurvan i hög fart.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Har inte kört bana eller dyl med min Peugeot 106 Rallye. Men en del buskörning har det blivit.
Med den verkar det vara bäst att köra med full attack och sedan trycka ner bromsen rejält. Beroende på rattutslag så styr den in fint eller glider ut på en fin sladd.

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



BusHi skrev:
Finner många tips för fyrhjulsdrivet och för att inte snacka om bakhjulsdrivet.
Dock hjälper det inte mig =(

Undrar vad ni har för tankar på spårval och viktförflyttning i kurvor när det gäller framhjulsdrivna bilar.
Sen om någon råkar ha en bra hemsida eller något med lite läsvärt så får ni gärna tipsa om det =)

För närvarande finner jag att det snabbaste sättet att ta en kurva (med en Audi A6) är att bromsa sent, för flytta fram vikten och skära kurvan väldigt sent. Vad anser ni om detta..?

Gärna ge exempel och lite tips, har fastnat vid ett stadie där jag inte blir snabbare.
Ungefär så snabbt=>

//Peter


Kanske går det inte att köra bilen snabbare
Hur vet du att du inte blir snabbare?

Själv tänker jag aldrig på hur ska jag köra när jag kör säg en framhjulsdriven bil eller säg en bakhjulsdriven bil eller awd, utan jag kör bara.

Vi körde Chrysler Neon race bilarna i sprint-race i Macdonalds cupen på Gälleråsen och de bilarna är framdrivna och man kör ju inget annat spår eller så utan kör på som vanligt. Den som är på mest attack inte är rädd för aggresiva omkörningar och bromsar senast med bibehållen kontroll över sig själv och bilen brukar vinna.

Men visst går det att få de bilarna övertyrda så det räcker i vissa böjar även fast de är framdrivna.
Min tro om man ska bli snabbare är att inte tänka (beroende på erfarenhet) så mycket på hur man ska köra rent tekniskt med olika bilar, utan tänka på endast en sak att köra med attack och pressa sig själv och bilen till att gå fortare oavsett bil, min erfarenhet är då att det oftare går lite fortare.

Särskilt på ringen kör man oftast fortare om man pressar sig förbi sina mentala gränser än om man kör tekniskt rätt.
En anekdot. Dackevall jämförde sig en gång med en räceförare på ringen. Trots som han sa, med sina otal varv på ringen och ett perfekt spår, så körde räcerföraren så väldigt mycket fortare trots att räcerföraren knappt kört ringen och trots att räcerföraren heller inte åkte de så kallade idealspåret. Enligt Dackevall var räcerföraren mer utanför idealspår än på idealspår om än gickt det väldigt fort enligt dackevall.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Göte, det är nog ganska lätt ändå att överköra bilen om man bara ger sig ut och pressar bara för att ha kul och det är nog lätt att förlora tid på det också.
Ringen är kanske ingen bra bana att ta som exempel med tanke på hur olik den är framförallt våra små svenska banor.

Tror mycket på det Tiff Nedell (hur han nu stavar efternamnet) brukar säga med att det gäller att hitta en rytm i bilen nä rman kör och få ett flyt genom kurvorna runt banan.

Edit: Dock så är det jusst förbannat kul att överköra och pressa så det är väl värt att offra tid på det ibland också istället för att försöka sätta perfekta varvtider varv efter varv.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



För mig är problemet med de framhjulsdrivna bilar jag kört mycket på lite halkigare underlag att de tenderar att vara konsekvent understyrda, såvida man inte kör med full attack, kör man med full attack så går de balancerat och fint genom kurvorna, men då har man inga marginaler, kör man försiktigare så hasar de över framhjulen och vägrar svänga in i kurvorna.

Fördelen med bakhjulsdrivna bilar är att man kan ha dem uppsatta så att de är konsekvent understyrda även med full attack, åsså balancerar man upp det med "abuse oversteer" altså att mecka sönder bakhjulens grepp med motorn.

Samma sak kan man göra på framhjulsdrivna bilar med vänsterbroms, men det upplever jag som mycket svårare, då det på många bilar är en hårfin gräns mellan att låsa upp framhjulen(mtorstopp) och släppa bakhjulen lite. På gammla saabar har jag hört talas om de som sågat sönder frambeläggen för att få ändrad bromsbalans, men jag är skeptisk till en dylik lösning, skulle föredra riktig handbroms till bakhjulen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Att vara ute och finåka med vänsterbroms på vinterväglag fungerar inte så bra om man hade tänkt sig att justera bilens balans på det viset. Det är i alla fall min erfarenhet. Bromsar med vänsterfoten gör jag bara om jag kör bil med frihjul och saknar motorbroms eller i vissa fall automat, det beror på. På "moderna" bilar med bromsservo måste man oftast vara så oerhört finkänslig med vänsterfoten för att inte bromsa tvärnit eller stoppa motorn, håller man dessutom på och trampar på ett par gånger så gör man slut på vakumet och pedalen går tyngre men ger lite bättre känlsa. Tills man släpper gasen igen och vakumet kommer tillbaka alltså .

En annan faktor i det hela som ställer till det i ens egen lilla körskola är att bromsarna på äldre bruksholkar sällan är i toppskick och speciellt då de bakre. Skillnaden att köra Saab med stumma bakbromsar jämfört med fungerande är oerhört stor. Dessutom upplever jag en skillnad om det är trummor eller skivor bak, jag tycker att det verkar som om trumbromsar ger bromskraft lite tidigare än skivorna där fram i början av pedalvägen.

Att få bakbromsarna låsa upp som den vare parkeringsbroms tror jag inte är en bra lösning eftersom det troligen skulle ge väldiga tjuvsläpp när man inte önskar, jag ser vänsterbromsning mer som en metod att skapa eller förstärka lasväxlingen mellan fram och bakhjul.


_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



david-o skrev:
Göte, det är nog ganska lätt ändå att överköra bilen om man bara ger sig ut och pressar bara för att ha kul och det är nog lätt att förlora tid på det också.
Ringen är kanske ingen bra bana att ta som exempel med tanke på hur olik den är framförallt våra små svenska banor.

Tror mycket på det Tiff Nedell (hur han nu stavar efternamnet) brukar säga med att det gäller att hitta en rytm i bilen nä rman kör och få ett flyt genom kurvorna runt banan.

Edit: Dock så är det jusst förbannat kul att överköra och pressa så det är väl värt att offra tid på det ibland också istället för att försöka sätta perfekta varvtider varv efter varv.


Jovisst David, jag förstår vad du menar, dock var det inte riktigt som du beskrev det jag menade.
Som jag förstod Busi hadde han kommit till en nivå och tyckte inte det gick att köra fortare. Det går oftast alltid att köra fortare mycket fortare än man själv tror. Det jag menar, det är enligt mig enklare att kunna lara sig att köra fortare om man pressar sig själv och bilen mer än man är van vid just för att skaffa sig en klarare bild av hur man själv och bilen reagerar. Likväl som att det enligt mina tankar är svårare för bushi att kunna få bilen att gå fortare runt banan genom att ställa frågor på ett forum hur man kör en framhjulsdriven bil och av alla dessa varierande svar ev kunna få bilen att gå fortare. Det går liksom inte på det sättet, ingen kan säga till bushi ett par revlutionerande saker hur man kör en framhjulsdriven bil så att han kommer av just de svaren köra märkbart fortare. Nä ut och överkör allt du orkar och du och bilen kommer komma i många nya situationer som du fort förstår dig på och känner dig bekvämm i. På samma gång kommer du få en god insikt i detta med fysikens påverkan på bilen och dess grepp. Slutligen kommer du få en god känsla för när bilen förs fram fort eller långsamt p g a du kan hela tiden nu kan ligga på gränsen och vara bekvämm med det utan att gå över gränsen där du oxå nu skaffat dig erfarenheter så du är väl införstådd med att det över gränsen oftast går långsammare(dock inte alltid).

Likväl som det finns de som kör min bil snabbare än mig, likväl finns de som kör Bushis bil snabbare än han gör. En av anledningarna till att de gör de är att de helt enkelt utnytjar bilen bättre än oss. Att sätta sig på sin bil och försöka visa vem som bestämmer, att överköra ibland för att skaffa sig erfarenheter av hur en bil (och sig själv) beter sig i möjliga och omöjliga lägen ska inte underskattas. Tiden kommer att gå ner då med större framgång än om man praktiserar alla svar här hur man kör framhjulsdrivet. Är man ute och överkör så lär man sig fort vad som funkar och inte funkar i diverse olika bilar. Överkör man aldrig, om man aldrig kör över gränsen för väggrep o s v lär man sig ju aldrig just vart gränsen går.

Mvh

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



tvåtaktsmicke skrev:
Att vara ute och finåka med vänsterbroms på vinterväglag fungerar inte så bra om man hade tänkt sig att justera bilens balans på det viset. Det är i alla fall min erfarenhet. Bromsar med vänsterfoten gör jag bara om jag kör bil med frihjul och saknar motorbroms eller i vissa fall automat, det beror på. På "moderna" bilar med bromsservo måste man oftast vara så oerhört finkänslig med vänsterfoten för att inte bromsa tvärnit eller stoppa motorn, håller man dessutom på och trampar på ett par gånger så gör man slut på vakumet och pedalen går tyngre men ger lite bättre känlsa. Tills man släpper gasen igen och vakumet kommer tillbaka alltså .

En annan faktor i det hela som ställer till det i ens egen lilla körskola är att bromsarna på äldre bruksholkar sällan är i toppskick och speciellt då de bakre. Skillnaden att köra Saab med stumma bakbromsar jämfört med fungerande är oerhört stor. Dessutom upplever jag en skillnad om det är trummor eller skivor bak, jag tycker att det verkar som om trumbromsar ger bromskraft lite tidigare än skivorna där fram i början av pedalvägen.

Att få bakbromsarna låsa upp som den vare parkeringsbroms tror jag inte är en bra lösning eftersom det troligen skulle ge väldiga tjuvsläpp när man inte önskar, jag ser vänsterbromsning mer som en metod att skapa eller förstärka lasväxlingen mellan fram och bakhjul.



Jag instämmer med att det är svårt att få vänsterbromsen att fungera, även om jag inte tömmer nåt vakum ur bromsservot då jag kör med högtrycksbromsar

Det jag känner att jag skulle behöva lära mig är att hantera mina framhjulsdrivna bilar när det är halt, vilket jag faktiskt har problem med. då det är dem som jag har som bruksbilar är det ju synd, sjuan blir lite kall vintertid.

Dessutom så tar P-bromsen på framhjulen, så man kan inte rädda situationen med den heller.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Göte: Nu är jag helt på samma våglängd som dig och tycker det var otroligt bra skrivet.
Ursäkta det lilla missförståndet innan

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



david-o skrev:
Göte: Nu är jag helt på samma våglängd som dig och tycker det var otroligt bra skrivet.
Ursäkta det lilla missförståndet innan




Inget att ursäka sig för, men tack ändå.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Min åsikt är att det beror helt på bilen hur man kör den. Mao om den är över/understyrd, bomsbalans, grepp mm. Det går inte att jämföra hur man tar en kurva med en VW golf 1.6 och Honda civic typ R. inte heller en 240 och Porsche. helt olika betende spårval mm.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik Framhjulsdrivet
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (14030 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande