Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *såld*
2 besök senaste veckan (3625 totalt)
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138


Trådstartare
Tänkte äntligen ta mig i kragen och lägga upp en tråd om banåkabilen.
Delar min lediga tid mellan denna och min tempramentsfulla italienska.


BMW M3 E46 2001 6vxl. Carbonsvart.




Korta fakta/modifieringar:

Chassie: Bilstein PSS9
Ställbara topplagringar från Turner motorsport






Däck för banåka: Avon ZZR på 18" orginalfälgar.
Bromsvätska: Motul RBF-600
Bromsbelägg: Performance Friction PF97
Bromsskivor: Performance Friction


Slug som man är så glömde jag kameran hemma vid monteringen av pss9-kitet.

Nästa planerade uppgradering är riktiga stolar och halvbur.


To be continued...

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Blev det ngn ordning tillslut på invägandet eller lämnar ni det åt framtiden?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Blev det ngn ordning tillslut på invägandet eller lämnar ni det åt framtiden?


Vi kom aldrig så långt i går. Vi var klara med monteringen runt 2330 så planen är att
fortsätta med justeringarna i kväll.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



"Temperamentsfull italienska"?? Låter intressant, berätta gärna mer!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Anders Svensson
Karlstad
Här sen Okt 2003
Inlägg: 28



insomniac skrev:
"Temperamentsfull italienska"?? Låter intressant, berätta gärna mer!


2 cylindrig skapelse med fackverksram?
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



grr.. saknar min Phoenixgula! underbar bil!

Hade PSS9 själv men rekommenderar varmt ett kränghämmarkit samt powerflexbussningar i framvagnen (gör underverk på styrrespons!)!

Supersprint ljuddämpare kan rekommenderas!

mycket grattis till din bil!! thumbs up

_________________
Johan Dahl
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138


Trådstartare
Anders Svensson skrev:
insomniac skrev:
"Temperamentsfull italienska"?? Låter intressant, berätta gärna mer!


2 cylindrig skapelse med fackverksram?



Huvet på spiken!
Mullrande v-twin med massor med kolfiber och öhlinskomponenter.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138


Trådstartare
Johan Dahl skrev:
grr.. saknar min Phoenixgula! underbar bil!

Hade PSS9 själv men rekommenderar varmt ett kränghämmarkit samt powerflexbussningar i framvagnen (gör underverk på styrrespons!)!

Supersprint ljuddämpare kan rekommenderas!

mycket grattis till din bil!! thumbs up



Hehe ja, fälgarna satt ju på din förra ögonsten.
Har redan funderat på annan krängare fram.
Supersprint eller likv. är också på listan (13kg mot 24kg org slutburk) men budgeten
är redan överskriven för ett tag.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138


Trådstartare
Nya tag.
Knutstorp tog knäcken på orginalskivorna fram.
Byte var redan planerat. Inte just nu, men vad gör man.
Nya performance friction-skivor införskaffades från PEAN.

Före


Förbrukad skiva


Efter


Nästa investering lutar år nya bromsok...

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



David E skrev:
Nästa investering lutar år nya bromsok...

ojojoj....
Har belägget fastnat?

För övrigt anser jag att det är en cool bil! (Jag har kört lite E46 M3 och inte blivit annat än hänförd)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Nice car. thumbs up

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



OJ!

Belägget ser ut som det Spets hade på sin E30... Glidok...
Men varför funkar det för vissa andra då?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Jag tror man nått gränsen till för hur mycket orginaloken pallar med. Det är ju viss skillnad att BMWCup bilar klarar sig med original tex. 325 ok ett rejs är ju oftast inte mer än 15 varv och oftast har man ordentlig kylning och en lägre matchvikt på ekipaget. Att köra tung gatbil på korta banor i långa pass resulterar nog i det vi kan se både på Davids och Bistecs bil.
Jag trodde att jag personligen hade värmebroblem på min bil BMW M3 E36 med PFC 97:or och PFC skivor samt brembo 6 kolvs ok, men i jämförelse med det som hänt med Davids belägg känns det som att jag kan var lugn.

Skivorna verkar var kanonbra, man blir lite glad att det tas fram produkter som verkar funka för de gatbilar som även körs på bana. Som synes så funkar orginal E46 skiva dåligt med "vassa" belägg, funktionen är ok men skivkostnaden blir ohållbar då dom har extremt kort livslängd i och med att dom är "hålade" eller vad det kallas och får värmesprickor väldigt lätt.

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Styrtapparna på stålplattan/belägget hakar (delvis) fast i okhållaren?

Man är väl som sagt väldigt nära gränsen för vad originaloken står pall för.
Beläggytan är ju större i förhållande till kolvytan och trycket från kolven kommer endast mitt på belägget/stålpattan.
om det då hakar i okhållaren så blir det en brytning på stålplattan.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *såld*
2 besök senaste veckan (3625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande