Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårvalsbeskrivning Gelleråsen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (14720 totalt)
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Magnus Thomé skrev:
NY VERSION!

Blått: så kör jag med bakhjulsdrift o en del pulver
Grönt: mer "rätt" spår

Kommentarer?

Niklas: om att drifta ut, stämmer mer med den gröna linjen eller? Eller ska jag putsa lite nånstans?




Vänstern efter hårnålen går inte att köra som det är ritat (det GÅR förstås, men inte fort). Kolla gärna filmen inifrån gjord med en "långsam"
ERF-240, finns på min hemsida under "arkiv". Med snabbare bil driver man ännu längre ut.

EDIT: Har ändrat kurvnamnen i mitt inlägg.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



iceman skrev:
Vänstern efter depåkurvan .


Vänstern efter vadå...........ska du åka och fika..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Går det fortfarande att åka utanför banan i utgången vid 21..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



ButterflyRacing skrev:
iceman skrev:
Vänstern efter depåkurvan .


Vänstern efter vadå...........ska du åka och fika..


"Hårnålen" / vänstern mitt emot depån kallas ibland depåkurvan (du syftar nog på långkurvan före långrakan... "lilla Parabolica")
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



iceman skrev:
"Hårnålen" / vänstern mitt emot depån kallas ibland depåkurvan (du syftar nog på långkurvan före långrakan... "lilla Parabolica")


Ja dom namnen känns bättre.... thumbs up .....men enligt skissen hamnar du vid fiket

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Går det fortfarande att åka utanför banan i utgången vid 21..??
JEPP thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
JEPP thumbs up


RITA DIT DET DÅÅÅ........eller är det bara jag som åker där.
Isåfall kanske man kan döpa den efter mej

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Mycket snygg skiss Magnus
Men vid pungt 23 så driftar man mer ut åt höger, går inte att åka så tigt där...
Det var det iceman menade tror jag.....
ButterflyRacing: det är fortfarande en asfalts plätt på utsidan där men den har ett abrupt slut som leder raka vägen ut på sandlådan

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



ButterflyRacing skrev:
iceman skrev:
"Hårnålen" / vänstern mitt emot depån kallas ibland depåkurvan (du syftar nog på långkurvan före långrakan... "lilla Parabolica")


Ja dom namnen känns bättre.... thumbs up .....men enligt skissen hamnar du vid fiket


Har ändrat i mitt föreg. inlägg. thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

iceman skrev:
Vänstern efter depåkurvan går inte att köra som det är ritat (det GÅR förstås, men inte fort). Kolla gärna filmen inifrån gjord med en "långsam" ERF-240, finns på min hemsida under "arkiv". Med snabbare bil driver man ännu längre ut.


1.
Det verkar finnas olika sätt att namnge kurvorna... Hoppas på mer input här om vad som är vanligaste benämningarna.

2.
Drifta ut efter (23) bort mot (24) är det du menar? Jag kan hålla med om att jag hamnar längst ut till höger Jag ska rita om det blåa spåret. Men Bohlin kräver hårdnackat att man INTE driftar över till högerkanten ÖHT. Okej, den gröna är kanske lite väl tight hållen till vänster men han lär ut att hålla till vänster.... men kanske i lite mer en båge än vad jag ritat?

Kommentarer?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
JEPP thumbs up


RITA DIT DET DÅÅÅ........eller är det bara jag som åker där.
Isåfall kanske man kan döpa den efter mej
Jag åker inte ut men är verkligen på gränsen där. Passar bra om man får lite släpp bak med allt fullgasande på tvåan Sen tar den lilla extraplätten slut för fort IMo... dvs jag kommer över till den väldigt precis innan den slutar. Men det är jag det... Jag är definitivt ingen expert!


EDIT: Jag misstänker att du tar ett lite lite tidigare apex än vad jag gör....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Då får man ju åka bra sakta om man ska hålla till vänster efter 23:an
För i den kurvan går det ju fullt i (eller ett litet släpp beroende på hur mycket hästar man har under huven) och då spelar det ingen roll hur mycket man svänger för man hamnar ändå på högersidan..... thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Magnus Thomé skrev:
iceman skrev:
Vänstern efter depåkurvan går inte att köra som det är ritat (det GÅR förstås, men inte fort). Kolla gärna filmen inifrån gjord med en "långsam" ERF-240, finns på min hemsida under "arkiv". Med snabbare bil driver man ännu längre ut.


1.
Det verkar finnas olika sätt att namnge kurvorna... Hoppas på mer input här om vad som är vanligaste benämningarna.

2.
Drifta ut efter (23) bort mot (24) är det du menar? Jag kan hålla med om att jag hamnar längst ut till höger Jag ska rita om det blåa spåret. Men Bohlin kräver hårdnackat att man INTE driftar över till högerkanten ÖHT. Okej, den gröna är kanske lite väl tight hållen till vänster men han lär ut att hålla till vänster.... men kanske i lite mer en båge än vad jag ritat?

Kommentarer?




Kommentar till 2.

Jo hela vägen ut är absolut ingen hit. Men från hårnålen kan man försöka ha så mycket fart det går, istället för att backa av och försöka ta fart ner i depåkurvan (som man ändå måste ta bort direkt). Skall du köra om ngn skall du hålla så mycket vänster det går (utan att tappa kontakten med "offret") och sedan klippa till på innern i början/inbromsningen till depåkurvan. Kan lova att det är en ganska överraskande manöver för den som inte är vaken.

Enda sättet att säga exakt är att testa olika varianter från bil till bil och se på varvtiderna. Det beror ju på grepp, motorstyrka, karaktär/balans.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Röda är nog mer som jag kör. Man ska inte rita banskisser på våren massa massa månader efter man var på banan senast


Jag duttar en kort dutt på bromsen innan jag svänger in vid 22 sen håller jag plattan i mattan genom vänsterböjen och förbi 25 (j**ar vad det är härligt, då går det UNDAN förbi 25!!! :-) och sen gör jag en raka för att bromsa ner.


_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Förmej verkar spåret ok....långt till vänster..........då har jag gott om plats för bakvagnen, till höger...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297




_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Den gröna "rätta" linjen (enligt bla Bohlin).... Om jag låter den löpa ut lite mellan 23 o 24. Men hur
nära högern tar man vid 25 med det spåret?????? Jag tycker de flesta håller ut _väldigt_ långt
från 25.... jag klipper curbsen så jag får krokiga fälgar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Vad jag kommer ihåg så hinner man nästan över på vänstersidan och sedan följer man den gröna linien vid (25) och runt

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Vart ligger "Järnkurvan" då? Är det det som kallas hårnålen på banskisserna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Tack för flygfotot över Gelleråsen! Kunde äntligen fixa till 'snedheten' i TrackView's kartvy! thumbs up (ja okej då... smygreklam.. ;-) )

Tänkte dela med mig av hur jag körde på ett av mina första varv runt Gelleråsen... Mina första varv runt en riktig bana överhuvudtaget faktiskt :-) Bilen är en 200SX utan sänkning... Vad tycks om mina spårval?


(Bilden är hopknåpad i Photoshop. Är nog mest därför jag kör utanför banan på vissa ställen - inte GPS'ens fel )

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårvalsbeskrivning Gelleråsen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (14720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande