Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Spårvalsbeskrivning Gelleråsen? | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (14720 totalt) |
Vänstern efter hårnålen går inte att köra som det är ritat (det GÅR förstås, men inte fort). Kolla gärna filmen inifrån gjord med en "långsam" ERF-240, finns på min hemsida under "arkiv". Med snabbare bil driver man ännu längre ut. EDIT: Har ändrat kurvnamnen i mitt inlägg. |
||||
Vänstern efter vadå...........ska du åka och fika.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
"Hårnålen" / vänstern mitt emot depån kallas ibland depåkurvan (du syftar nog på långkurvan före långrakan... "lilla Parabolica") |
||||
Ja dom namnen känns bättre.... .....men enligt skissen hamnar du vid fiket _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
RITA DIT DET DÅÅÅ........eller är det bara jag som åker där. Isåfall kanske man kan döpa den efter mej _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Mycket snygg skiss Magnus
Men vid pungt 23 så driftar man mer ut åt höger, går inte att åka så tigt där... Det var det iceman menade tror jag..... ButterflyRacing: det är fortfarande en asfalts plätt på utsidan där men den har ett abrupt slut som leder raka vägen ut på sandlådan _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Har ändrat i mitt föreg. inlägg. |
||||
1. Det verkar finnas olika sätt att namnge kurvorna... Hoppas på mer input här om vad som är vanligaste benämningarna. 2. Drifta ut efter (23) bort mot (24) är det du menar? Jag kan hålla med om att jag hamnar längst ut till höger Jag ska rita om det blåa spåret. Men Bohlin kräver hårdnackat att man INTE driftar över till högerkanten ÖHT. Okej, den gröna är kanske lite väl tight hållen till vänster men han lär ut att hålla till vänster.... men kanske i lite mer en båge än vad jag ritat? Kommentarer? _________________ Magnus Thomé |
||||
EDIT: Jag misstänker att du tar ett lite lite tidigare apex än vad jag gör.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Då får man ju åka bra sakta om man ska hålla till vänster efter 23:an
För i den kurvan går det ju fullt i (eller ett litet släpp beroende på hur mycket hästar man har under huven) och då spelar det ingen roll hur mycket man svänger för man hamnar ändå på högersidan..... _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Kommentar till 2. Jo hela vägen ut är absolut ingen hit. Men från hårnålen kan man försöka ha så mycket fart det går, istället för att backa av och försöka ta fart ner i depåkurvan (som man ändå måste ta bort direkt). Skall du köra om ngn skall du hålla så mycket vänster det går (utan att tappa kontakten med "offret") och sedan klippa till på innern i början/inbromsningen till depåkurvan. Kan lova att det är en ganska överraskande manöver för den som inte är vaken. Enda sättet att säga exakt är att testa olika varianter från bil till bil och se på varvtiderna. Det beror ju på grepp, motorstyrka, karaktär/balans. |
||||
Röda är nog mer som jag kör. Man ska inte rita banskisser på våren massa massa månader efter man var på banan senast
Jag duttar en kort dutt på bromsen innan jag svänger in vid 22 sen håller jag plattan i mattan genom vänsterböjen och förbi 25 (j**ar vad det är härligt, då går det UNDAN förbi 25!!! :-) och sen gör jag en raka för att bromsa ner. _________________ Magnus Thomé |
||||
Förmej verkar spåret ok....långt till vänster..........då har jag gott om plats för bakvagnen, till höger...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Den gröna "rätta" linjen (enligt bla Bohlin).... Om jag låter den löpa ut lite mellan 23 o 24. Men hur
nära högern tar man vid 25 med det spåret?????? Jag tycker de flesta håller ut _väldigt_ långt från 25.... jag klipper curbsen så jag får krokiga fälgar _________________ Magnus Thomé |
||||
Vad jag kommer ihåg så hinner man nästan över på vänstersidan och sedan följer man den gröna linien vid (25) och runt
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Tack för flygfotot över Gelleråsen! Kunde äntligen fixa till 'snedheten' i TrackView's kartvy! (ja okej då... smygreklam.. ;-) )
Tänkte dela med mig av hur jag körde på ett av mina första varv runt Gelleråsen... Mina första varv runt en riktig bana överhuvudtaget faktiskt :-) Bilen är en 200SX utan sänkning... Vad tycks om mina spårval? (Bilden är hopknåpad i Photoshop. Är nog mest därför jag kör utanför banan på vissa ställen - inte GPS'ens fel ) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Spårvalsbeskrivning Gelleråsen? | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (14720 totalt) |