Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårvalsbeskrivning Gelleråsen?
<<   1, 2, 3, 4
5 besök senaste veckan (14720 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vilket spårval skall man ha för en tung och klen bil då?
Är tänkt att jag skall göra tävlingsdebut i helgen i en Volvo 242 med B23...
Vi startade bilen igår för första gången, några timmar innan vagnboksbesiktningen och den har aldrig ö.h.t. provkörts efter att ha varit totalt ren för en månad sedan. Så det blir ju spännande att se hur långt den går och om den ö.h.t. går att köra med. Å andra sidan har inte jag heller kört någon riktig bankörning med bil förut, annat än "strosa runt", så det blir ju också spännande.
Kanske lite dumt att genomföra båda debuten i en tävling, men nu blev det så. Hoppas bromsarna tar efter starten...

Bilen känns i varje fall tämligen stum, med nysvarvade POM-bussningar överallt, kapade fjädrar och några beggade gula dämpare som hittades på hyllan och verkade passa. Bakdämparna verkar lite väl stumma.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



AndersY skrev:
Vilket spårval skall man ha för en tung och klen bil då?
.......
Det undrar jag oxå, har aldrig kört på Gelleråsen (vill gärna), men har tänkt lite efter ett fåtal körningar på kk och en på Sviestad. Man hamnar liksom i en ond rytm eftersom man i endel kurvor inte nått tillräcklig hastighet för att behöva utnyttja hela banan, detta borde väl betyda att man har ett visst "saldo" i nästa kurva jämfört med de motorstarkare bilarna? Detta i sin tur borde väl betyda att idealspåret med en inte helt optimal bil är mer individuellt/maskinellt betingat?

Spårvalsråd som "håll in så mycket du kan och släpp inte förrän du ser xxx i yyy, och sen......" är kanske mer värda än såna som inbegriper ytter-kerben. Men som sagt, jag tror det är svårt att säga ngt generellt om undermotoriserade ekipage m.fl. Eller?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Man kan väl säga att med motorsvagare bilar så blir det än viktigare att få med farten genom kurvan. Man måste se till att ta ut svängen och göra den rund.

Med en accsnabb bil kan man i vissa svängar köra lite mera som ett "V" istället för "U"

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vete tusan vad det blev för konstiga spårval egentligen, men utan några som helst diffspärrar blev det snarare 'U' in i kurvan och 'V' ut. Den enda kurvkmbination som gick bra och där jag inte blev särskilt ifrånkörd av de snabba ekipagen var de doserade höger-vänster kurvorna, Esset, efter Trösen. Försökte köra lite runt och mjukt men det gick inge bra med spinnande innerhjul och långsam bil med taskig väghållning. Testade därför att köra rakt in emot Esset-högern och ganska snävt mot innerkanten på den föregående högern, mellan Trösen och Esset. Strax innan Esset-högern och ungefär mitt i banan bromsade jag hårt och roterade bilen så den hamnade i riktning rakt mot apex, vilket var busenkelt med så lågt grepp och låg fart. Sedan var det bara att ge på och sikta på Esset-vänstern. Gick faktiskt mycket fortare, om jag skall döma av avståndet till de framförvarande när jag väl kom ut ur kurvkombiationen. Ibland kan det gå snabbare att ta den kortaste vägen, iallafall när man har lågt grepp och liten kraft (inte motorbegränsad, men diff/krängnings-begränsad).

Det positiva var att bilen höll ihop i 7 timmar utan andra driftproblem än en punktering. Är själv imponerad med tanke på att vi tog en okänd bil som vi aldrig ens testat, plockade isär den i molekyler och satt ihop den igen med div. delar plockat ifrån "hyllan", samt lite nytillverkat som alla bussningar. Bromsarna funkade också bra, trots original, utom att vi inte hann med någon ställbar reduceringsventil, så bakbromsarna tog nog inte så bra. Beläggen var inte original, PFC 97 fram och nåt annat racingbetonat, billigare, bak.

Det negativa var att den var så långsam. Men inte så mycket att förvånas över med tanke på att det bara var kapade originalfjädrar, okända dämpare, ingen krängningshämmare, ingen diff., etc.. Motorn var det dock inget större fel på, förutom att kylningen tvingade fram uppväxlingar redan vid ca 4 000 rpm. Men standarddäcken var det minst sagt dåligt grepp i. Har dock inget att jämföra med så det kanske helt enkelt är så dåligt grepp i standard 205:or (195 efter punktering).

För egen del kan jag konstatera att jag tydligen är fullstädigt obildbar när det gäller bankörning. Den snabbaste tiden satte jag på varv 2 för att sedan inte bli snabbare alls, trots ett 80-tal varv och ingen som helst bankörningsvana innan. De andra i teamet var 7-10 sekunder långsammare än mig i den första stinten för att i den sista nästan vara ikapp.

Skitkul var det iallafall och perfekt väder. Visserligen är inte den rena racingupplevelsen i närheten av min Sport 2000-kart, men det är ändå väldigt skoj och har även många andra positiva ingredienser.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



MaZ skrev:
Var bromsar ni innan Trösen? Kunde vara kul att se skillnaden mellan bilar/förare.
Själv bromsade jag precis i asfaltsskarven, ingen aning om metrar innan och så men förra våren var det iaf en rejäl skillnad i färg. Världens sämsta däck (Marshal Power Racer II, mobbas inte ), Pagid Blå och slitsade orginalskivor.

Asfaltsskarven är en bit innan 100-metersskylten, kanske 115-120 m eller nåt sånt. Jag bromsade strax efter 100-skylten, vilket kändes hyfsat lugnt och det hade nog säkert gått att bromsa åtminstone 5 m senare om man är en bättre bromsare än mig och inte lika skraj för att bli stående utanför banan. Då gick det strax under 200 på mätaren, men med mindre hjuldiameter och den vanliga felvisningen vet jag inte vad det kan betyda i verkligheten. Kanske 170-180, eller nåt liknande. Volvo 240 originalbromsar, som sagt, med standard bromsreducering, men med bra belägg.

Det svåraste stället att bromsa på tyckte jag var före Eje-kurvan. Där bromsade jag ganska tidigt, redan när det fortfarande gick uppför, vilket kändes som lite väl tidigt. Men när jag försökte bromsa lite senare, där det började plana ut, höll jag på att åka av varje gång jag testade, trots att det inte skiljde många meter och det i det första fallet kändes väldigt tidigt. Konstigt, men det var ganska ojämnt där vilket gjorde att hjulen lätt låste sig och började sedan att studsa. Så det bästa kändes trots allt bäst att bromsa tidigt, för att sedan släppa upp lite.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



[quote="AndersY"]
MaZ skrev:
Det svåraste stället att bromsa på tyckte jag var före Eje-kurvan. Där bromsade jag ganska tidigt, redan när det fortfarande gick uppför, vilket kändes som lite väl tidigt. Men när jag försökte bromsa lite senare, där det började plana ut, höll jag på att åka av varje gång jag testade, trots att det inte skiljde många meter och det i det första fallet kändes väldigt tidigt. Konstigt, men det var ganska ojämnt där vilket gjorde att hjulen lätt låste sig och började sedan att studsa. Så det bästa kändes trots allt bäst att bromsa tidigt, för att sedan släppa upp lite.


Det där känner jag igen alltför väl. Åkte rakt fram i Eje kurvan tre gånger under ett banpass... Om man började broms aprecis uppe på krönet fjädrar bilen ut och hjulen låser. Duttar man till på bromsen precis innan krönet hinner bilen sätta sig och låser inte upp lika lätt. Min uppfattning iaf.

När det gäller 23:an så har jag testat att hålla fullt där... Jag klarade att hålla bilen i rätt riktning men med halva bilen på gräset och man ser räcket och flaggposteringen komma allt närmre. Läskigt

_________________
Jonas Edling
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårvalsbeskrivning Gelleråsen?
<<   1, 2, 3, 4
5 besök senaste veckan (14720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande