Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tändkurva och nu även MegaSquirt-snack
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (13743 totalt)
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
En tändkruva för en sugmotor brukar vara så att man backar tändningen i samma takt som motorn ökar i varv. Kan ske med motvikt eller undertryck.

Men hur är det för en överladdad motor?

Jag läste på nåt ställe om en tändmapp som först backade och sedan justerade fram tändningen i samma takt som det överladdades. Kan detta stämma? och i så fall varför?

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Man kan jämföra med att när man börjar ladda så ökar kompet och då får man ställa fram tändningen för att minska risken för spikningar.

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Finns det nån som har en map?

Jag skulle vilja se hur mycket det rör sig om i grader på ett ungefär. Jag har sett en map där man i princip var tillbaks till grundinställningen vid fullt laddtryck...

Kan man hålla koll på en vettig tändpunkt mha avgastemperaturen?

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag är absolut ingen expert på detta även om jag mappat fram någon sorts tändkurva i ett par bilar nu. Vi har jobbat med avgastempmätare och backat tändningen på laddtryck, men försökt hålla den så hög det går utan att det spikar. Ju lägre tändning man har, desto högre avgastemp får man normalt sett, så det instrumentet är rätt bra för att mappa tändning med, tycker jag. Men det svåra är att höra om det spikar...

Den första mappen är en rätt primitiv sak, för en Ford 2.8 V6 med dubbelturbo, kompression på 8.2:1 och laddar som mest drygt 1 bar. 2v/cylinder, jäntoppar, rätt kassa förbränningsrum. Den funkade ändå ganska bra.


Nästa är lite mer utförlig, men för en Ford 2.9 V6 24v ("Cosworth"), alltså en motor med 4 ventiler/cylinder och alutoppar. Motorn körs på e85 vilket gör att tändningen förmodligen är högre än man kan ha med bensin. Denna kurva är dock inte lika "utarbetad" som den förra, vi har inte hunnit mappa så noga som jag skulle vilja.



Två exempel men inga absoluta sanningar. Det som "funkar" för oss är kanske inte optimalt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Bilder från MegaTune kopplad till MS och MSII gissar jag...

Jag är mer ute efter principen och storleksangivelser än en färdig "universalmap". Metodik kan man säga...

Ser du på avgastempen att den sjunker när det börjar spika? Eller du satsar på en 800°C och justerar efter det?

På en bil som jag kan kolla på sitter avgastempen efter turbon. Hur mycket temperatur knycker den tror du? Det är ju värmeenergi som ska bli snurr så några °C borde det skilja...

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag förstår att det är principen du vill ha. Den är bäst att börja med, så att säga.

Jag tycker inte att jag ser på avgastempen att det spikar. Vi har siktat på under 900 grader, hellre 800-820, på fullast. Börjar konservativt (låg tändning) och ökar efterhand.

Det är jättesvårt att säga hur mycket tempen sjunker över turbon, eftersom det beror på verkningsgrad och annat. Jag började mäta så men flyttade sonden eftersom resultaten var så svårtydda. Jag ska kolla mina anteckningar för att se om jag kan hitta någon siffra på skillnaden.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Var mäter du nu? en godtycklig cylinder som referens för hela motorn?

om jag skulle önska nåt i MS så är det just ingång för avgastemp.

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



http://megasquirt.sourceforge.net/extra/egt.html

Det du trodde var MS II är bara vanligt MS I fast med "Extra-mjukvara". thumbs up
Finns mkt kul.

EDIT: En länk kanske vore på sin plats...
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
MSnS med 12x12 map?

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bo-Göran skrev:
MSnS med 12x12 map?

/Bo-Göran


Japp.

En av fördelarna i extrakoden är att bränsle och tändmapp är 12x12.

Sen kan du trigga tändningen på en rad olika sätt samt styra extra spridare, shiftlights, osv osv...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Där fanns ju möjlighet att logga avgastemp. (JS4 EGT) Den har jag missat.

Just större map verkar vettigt för det försvinner en del driftsfall på sin egen orimlighet.

Vad det gäller tändning så verkar EDIS mer tilltalande än att köra med Boschs tändmodul. Det sistnämnda kör en del med i Danmark. Jag är ju östdansk...

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andreas Lidström skrev:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/egt.html




Beroende på vilken hårdvara man redan har på sin motor så kan man ju välja vad som passar bäst...
Kan man köra utan fördelaren på ngt sätt är det ju stor fördel och på senare tid har de som "kodar nyheter" fått klart stabilare gång genom användandet av "tandhjul" som positionsgivare/trigger än med EDIS. Men detta är absolut "senaste nytt" och man får se det som klart expriment. Fungerar dock och ny, uppdaterad kod kommer nu ofta. thumbs up

Finns nag riktiga eldsjälar som du hittar här: http://www.msefi.com/index.php
Scrolla ner till MSnS-Extra-tråden och få svar på alla dina frågor. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
EDIS kräver ett tandhjul och skickar sedan en signal till MS [PIP] som sedan skickar tillbaks en signal [SAW] om när EDIS ska tända ett stift.

Fast du menar kanske nåt helt annat?

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bo-Göran skrev:
EDIS kräver ett tandhjul och skickar sedan en signal till MS [PIP] som sedan skickar tillbaks en signal [SAW] om när EDIS ska tända ett stift.

Fast du menar kanske nåt helt annat?


Jo jag vet hur principen för EDIS är...

Tror det är dax att du djupsurfar lite så du kommer ikapp dig på "det senaste" inom MS-extravärlden.
Som sagt, mkt har hänt senaste månaderna och resultatet är mkt lovande även om det självklart är en del barnsjukdomar. Men allt sådant har löst sig förvånande snabbt måste jag säga.

Denna tråden var första testet för James att köra både EDIS och "vanligt tandhjul" B2B.
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=10570

EDIT: Måste få tummen ur ngngång installera MS igen och testa 60-2 då det numera går köra 4 tändutgångar = 4 spolar (COP) på min motor som original.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
"det senaste"


Jag kommer aldrig nånsin att vara ikapp... Precis som hårdvaran på MS.

Tack för lästipset!

Du kanske kanske har skrivit nån rad om din MS installation, nånstans?

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hahaha Det var en sanning det!

Har bara gjort en "fulinstallation" med hjälp av Wille här på rejsa för att se om det ens gick. Detta var innan vi visste om extrakoden mer eller mindre...så Wille fixade en egen kodvariant där vi körde vanlig MSnS fast wasted spark...med hjälp av lite extra givare och ett kort W fixade ihop.
Jag kan egentligen inget om dethär...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Jag kan egentligen inget om det här...


Va nu inte blyg!! berätta...

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det lilla jag kan är det jag läst mig till på forumsidan och andra hemsidor samt det Wille visat IRL.

Varken el eller kodning är min grej egentligen.

Du kanske skulle skriva till i rubriken att vi nu spårat iväg till MS-tugg här oxå så kan nog fler bidra med kunskap.

Vad är det för maskin du åker med?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Det lilla jag kan är det jag läst mig till på forumsidan och andra hemsidor samt det Wille visat IRL.

Varken el eller kodning är min grej egentligen.

Du kanske skulle skriva till i rubriken att vi nu spårat iväg till MS-tugg här oxå så kan nog fler bidra med kunskap.

Vad är det för maskin du åker med?


Rubrik fixxad!
Bilknapp fixxad!

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Aaaahhh.
Mums!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Jag har hört andra brista ut i ett Mums! innan och det gläder mig. Innan dig var det en 70-årig farbror på parkeringen som smög runt och tittade lite. Formen ger uppenbart ett visst intryck...


Gustaf, hur funkar det med sex spridare på ett MS? Är det nåt problem med tre högohmiga per drivsteg?

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Racetech
Tändkurva och nu även MegaSquirt-snack
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (13743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande