Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tändkurva och nu även MegaSquirt-snack
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (13743 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Vi kör med 2x6 spridare på vår dubbelturbo-Capri, och där har vi faktiskt haft lite problem med drivstegen. Nu har vi bytt till kraftigare, och då bör det funka (fast det finns vissa frågetecken). Att köra 6 spridare (högohmiga), dvs 3 per steg, är inga problem alls.

Jag ligger också efter i att hålla koll på utvecklingen i MS, EDIS är dock ett enkelt sätt att komma igång. Vi satsar på att gå från EDIS i vinter och börja köra wastefire med 36-1 dekoder om det går. Men det är mest för att vi vill kunna använda launchcontrol på riktigt, det "behövs" i vissa tillämpningar...

Avgastemp har jag mätt i kollektorn före turbon, jag har ansett det som "tillräckligt bra" för nivån på det vi pysslar med.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Behövs det stora kylflänsar på drivstegen? eller det räcker med nåt standard?

Det är väl så att om man inte skickar tillbaks någon signal till EDIS så får man "nödläge" vilket är 10° förtändning. Jag inbillar mig att det är anledningen till att launchcontrol inte riktigt funkar som det ska...
Med boschs tändmodul inbillar jag mig att det ska fungera? men jag kan ha fel.

Spikningar och för mager blandning är två olika mindre bra tillstånd. Vad får de för konsekvenser? Hur ser man skillnad?

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Vi har bara aluboxen som sprutet och stegen sitter i som kylfläns, det ska räcka.

Anledningen till att launch etc. inte funkar till 100% är som du säger, med EDIS-modulen kan man inte stänga av tändningen helt. Genom att använda andra typer av tändmoduler kan man lösa den saken.

Spikning eller detonation är en form av okontrollerad förbränning, som ger skador på framförallt kolvarna, om det händer vid fel tillfällen. Det låter som någon sitter och pickar på motorn med en kulhammare, ungefär. Mager blandning ger högre förbränningstemperatur, och ökar risken för spikning.

Blandningen har man helst koll på via bredbandslambda (som det finns en hel del skrivet om på andra platser i forumet).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Var det bökigt för er att mappa bilarna?

Förutom lanch control kan jag tänka mig att även flat shift är intressant för vissa tillämpningar.

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Nja, mappning är lite speciellt... Jag tycker att det går hyfsat lätt att få till en hyfsad mappning. Vi har alltid haft bilarna fullt körbara på en kväll (säg 2-3 timmar, max) men att få till det sista lilla är en livsuppgift. Att mappa fullgas är sällan speciellt svårt (i alla fall om man nöjer sig med att mappa så att man ligger "safe" och ändå tar ut hyfsad effekt), det som tar tid är kallstart och del/låglast.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Har du provat att ta hjälp av en rullande lansdsväg?
om jag fattat rätt bör man kunna styra lasten som man vill?

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har inte haft möjlighet att mappa på rullar ännu, det har varit på väg av lämplig form. Rullar där man kan hålla lasten är förstås bra men man kommer långt genom att köra med sunt förnuft på väg också. Utnyttja uppförsbackar och har man inte för mycket effekt kan man hålla bilen lite med bromsarna också.

I MS finns bra loggfunktioner som också underlättar enormt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
therealpinto skrev:
Utnyttja uppförsbackar

Det här har slagit mig och det finns en med jämn och fin lutning i närheten.

Att mappa på rullar ser jag mer som finslipning.

Loggar du med MegaTune?

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ja, jag loggar via Megatune, och använder MSLVV för att utvärdera loggarna - det är en programvara som direkt gör grafer av värdena.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Kör du med bredbandslambda? Jag förmodar det efter en tidigare post...

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ja, jag använder bredbandare för mappning. Det ger betydligt större säkerhet i vad man sysslar med. En viss investering men ska man hålla på och justera en del så är det värt pengarna.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Jag har kollat lite på bredbandslambda i gamla trådar.

Det finns nån box kallad LM-1 i olika paket utförande från tex HqTec som man kan logga en bil med. Fast det kanske är att gå över ån efter vatten? Det kanske fungerar bra med ett MS?
Vilken sond kör ni med och vilken programvara? För visst var det så att MSnS hade stöd för bredbandare men inte den "vanliga"?

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Vi kör LM-1 men använder inte loggfunktionen i den, utan loggar i MS. Den enklare (LC-1?) utan display duger bra i alla fall om man bara ska använda den i bilar med MS eller andra sprut där man kan logga signalerna. Fördelen med LM-1 med display är att man kan använda den till "alla" bilar.

Alla nyare MS-koder har stöd för att logga bredbandslambda, men den behöver alltid en egen styrkrets till bredbandaren.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Just att kunna flytta mellan bilar kan vara fiffigt. Tror man kan bli kvarterets kung för en dag.

LM modellen som kan logga lambda, rpm och map lockar verkligen. Kan man sedan komplettera med en avgastemp känns det som om man borde vara hemma!??

Finns det alternativ?

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sök efter LM1 osv på forumet här så kommer du snart få en hel del info om loggingen osv.
Tror det var beepbeep som köpte en sådan.

LC1 är väl den som känns mest aktuell för den fattige studenten just nu, om det blir ngn.

Eller jo, jag ska ha en...frågan är mer när.
Försökt mappa lite med smalbandare men...det är inte helt enkelt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Det var genom beepbeeps tråd jag såg att den där manicken fanns.

Smalbandare ger väl mer en signal om fet eller mager blandning. Det verkar vara för svårt att mappa med en sådan. Jag inbillar mig dock att man kan köra med smalbandare efter en mappning. Fast jag kanske gör livet för lätt för mig?

[OT] Det finns inget annat än fattiga studenter... man blir rik på kunskap! [/OT]

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Smalbandssond funkar bra till det den är avsedd för, att styra små förändringar (10-15%) utifrån en soppakurva som redan är bra, och att göra det utifrån syftet att nå så låga emissioner som möjligt.

Mappar man in en bra kurva med hjälp av bredbandslambda, kan man mycket väl köra med en billigare smalbandssond för att få till en vettig closed-loopfunktion sedan (så gör jag just nu). Bredbandaren kan man då stoppa i när man ska justera.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Du som vet allt...
Finns det alternativ till LM mojängen?

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Vet allt, jag? Nä...

På Sävarturbos forum finns en lista över en hel del olika bredbandare, den är rätt vettig:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1649

Det finns mycket att välja på och de flesta ger ungefär samma resultat. Lite olika design, olika features och olika pris. Jag valde LM1 för att det var den jag kunde handla till rätt pris när jag hade pengar, och den klarar allt jag behöver.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Racetech
Tändkurva och nu även MegaSquirt-snack
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (13743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande