Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E30 Touring i cuppen?
2349 besök totalt
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
E30 Touring i cuppen?

Tjena cupåkare,

Går och smider långsiktiga planer inför ett deltagande i cuppen...
Vore det inte fräckt med en E30 touring för omväxlings skull?
Visst, 100kg extra, men det finns ju ändå vikt krav på en E30-325 i reglementet..

Vad tror ni om den tanken?

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Dras 3-serien med samma "fel" som 5-serie touring av senare årsmodell, dvs kompromissad bakvagnsupphängnning för att ge gott lastutrymme, så är idén dålig.

Aerodynamiskt är det inte heller speciellt lämpat. Men det kan funka. Kolla upp CD värden på bilarna om du kan.

Samma vikt men vikten är på helt fel ställe, ballast lågt är MYCKET bättre än extra tak & rutor mm högt.
Det kommer nog vara det som sänker bilens konkurrenskraft.

Skall du ha original tankplacering är det OK annars måste du lösa "ingen bakre torped"-problemet eller köpa en säkerhetstank (om ens det är tillåtet med en sån [edit i kupéutrymmet].

Troligen är nästan ingen intresserad av att köpa den för samma pengar jfrt med en likadan sedan/coupé som kostar lika mycket att bygga.

Uppmärksamhetsvärdet är dock högt. Och du kan lasta många däck.

Nu väntar jag bara på 318is maffian.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Kristoffer har nog fått med allt...samt att Volvo redan har gjort det...och Diners med sin Monster 9-5...och innan dess åkte väl Bisting 335 Touring i SLC...

Nyhetens behag är förgånget och bilen kommer bli långsammare samt, som redans sagts, vara mer svårsåld/mindre pengar tbx. thumbs down

Bygg på en sedan. thumbs up

Lycka till.

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Tycker det vore asfränt med en Touring i Cupen..
Precis som du säger man får ju ändå inte lätta speciellt mkt i standard. Aerodynamiskt tror jag inte det vore nån jätteförlust mot en sedan eftersom bakrutan lutar mer än på många andra kombis (jämförbar med Z3M).
Viktfördelningen fram/bak borde bli bättre än en Sedan också.

Bakvagnen är samma som på alla E30, så det är inga problem.
Det är fortfarande coolt att köra ifrån sedaner med en kombi trots att Volvo redan gjort det.

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Enligt mig handlar cupen väldigt lite om att tänka på aerodynamikvärden, tyngdpunkter och andra avancerade värden och inställningar man kan snöa in sig på. Den uppfattningen jag får av cupen efter ett års mekande till min bror är att bmw-tokiga, gasglada människor som har vett att gasa på bana och inte runt korvkiosken träffas och har kul för "rimliga" pengar samtidigt som vissa av oss leker "racing-team" med glimten i ögat...

Slår vad om min nya ESAB att tex Alonso kunnat åka flera sekunder snabbare per varv med valfri standard bil än med den bästa modifierade vagnen. -men det är ju min egen åsikt.

Skall man ha kul, måste man vara tokig "citat från en känd BMW-cup ledamot", så det blir nog en 325 touring. Det handlar mer om att ha kul, våga bromsa sist och gasa först än att räkna fram fjäderkonstanter och balansera kompletta motorer till restobalans G6.3 även om det är lite sexigt..

Mantorp
Här sen Nov 2002

Putrix skrev:
Enligt mig handlar cupen väldigt lite om att tänka på aerodynamikvärden, tyngdpunkter och andra avancerade värden och inställningar man kan snöa in sig på.

För vissa kanske...men för flertalet även precis tvärtom.

Putrix skrev:

Den uppfattningen jag får av cupen efter ett års mekande till min bror är att bmw-tokiga, gasglada människor som har vett att gasa på bana och inte runt korvkiosken träffas och har kul för "rimliga" pengar samtidigt som vissa av oss leker "racing-team" med glimten i ögat...

Sant.

Putrix skrev:

Slår vad om min nya ESAB att tex Alonso kunnat åka flera sekunder snabbare per varv med valfri standard bil än med den bästa modifierade vagnen. -men det är ju min egen åsikt.

Troligen behöver du inte ens Alonso för det...

Putrix skrev:

Det handlar mer om att ha kul, våga bromsa sist och gasa först än att räkna fram fjäderkonstanter och balansera kompletta motorer till restobalans G6.3 även om det är lite sexigt..

Tills du står där och undrar varför du blir ifrånåkt och inte vet hur du ska tackla det eller tycker bilen beter sig lite underligt... Tro mig, du kommer dit.

Men visst är Cupens främsta mål att kunna erbjuda tävling för entusiaster till så bra peng som möjligt.
Vissa är dock med även för att vinna...och då krävs det iaf en halvt genomtänkt bil.

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Andreas, har du åkt många år i cupen eller?
-Vad hade du för bil (och vad hade du gjort fel) när du blev ifrånåkt och din bil betedde sig underligt?? (nyfiken, för du verkar tala ur egen erfarenhet)..

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Tog just banoskulden på mitt vinterskott en BMW 318 touring-90. Knutstorp, min "hemmabana" fick ta den. Och trots ett väl använt orginal chassie och regumerade vinterdäck så anser nog jag att det finns potensial. Kändes spännande att verkligen behöva hela banbredden utan att det gick fort på klockan .
Gör inte som andra - kör touring i cupen! En M5 touring kanske skulle var nåt i special Bra med plats för sponsor dekaler hade det blivit i alla fall.
/ John

Mantorp
Här sen Nov 2002

Putrix skrev:
Andreas, har du åkt många år i cupen eller?
-Vad hade du för bil (och vad hade du gjort fel) när du blev ifrånåkt och din bil betedde sig underligt?? (nyfiken, för du verkar tala ur egen erfarenhet)..

Gjorde ett snabbt inhopp runt 2000 nga race med en egenbyggd 318is.

Så mkt fel vet jag inte om jag gjorde med bygget, förutom nga småsaker justeringsmässigt.

Byggde bilen helt på kännsla och det lilla jag hade lyckats klura ut teoretiskt utan mattekunskaper.

Anledningen att jag inte körde så många race med bilen var just att jag blev så frustrerad över att inte förstå varför den trots allt gick ganska hyffsat chassimässigt.
(Motorn hade aldrig rätta orken vilket fick sina förklaringar när nästkommande ägare rev den).
Så jag sålde den för att läsa på universitetet för att så småningom kunna förstå chassidynamiken bättre...
Idag, 5 år senare, börjar jag iaf få en grundkoll på ämnet men har eoner kvar att lära.

Håkan, som köpte bilen, tog första året med den 3 varvrekord i Fyndbörsen Cup. Självklart förfinade han saker hela tiden och motorn fick en översyn innan dess. Men grundkonceptet och en del specifika lösningar var efter mina ideer. thumbs up

Kom väl varken först eller sist i mina lopp (4:a, 5:a 6.a lite om vartannat) men det tillskriver jag att det även var mina första stapplande steg. thumbs up thumbs down Men skitkul!

Lite OT för tråden kanske, men det var snabbvarianten "om mitt racingliv".

En sak vet jag dock. Utan BMW Cup-bygget och alla saker det fick mig att fundera över hade jag aldrig börjat läsa till ingenjör... thumbs up

Allmänt banåkaforum
E30 Touring i cuppen?
2349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande