Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-03 En Dag På Racerbanan
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (16843 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

2st tillägg till Nisses inlägg.

1. Nisse åker inte långsamt, tom rätt fort på kullen. Hmm allt är iof relatift
2. Vill man verkligen testa gränsen, passera den, så skall man INTE göra det på Kullen pga taskiga avåkningssoner. Mao räcken står nära banan på många ställen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



SciroccOMats skrev:
[*img]https://rejsa.nu/im/_bantraffar/395-new_2005-09-05-img_0951.jpg[/img]
Tackar, Mats!

om du har fler får du gärna maila dem på par.hansson@mbox303.tele2.se thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Nisse Classon skrev:
bughunter skrev:
...........Det är jag i den röda E30 ovan,
som är ute och biter i gräset lite. eller mycket rättare sagt.
Men det gick bra, klarade mig från att sätta bilen i räcket och det blev inga skador på bilen.


Jag är faktiskt lite nyfiken på vad instruktörerna säger, jag menar, hur kommer det sig att du åkte av? En instruktör borde redan innan kurvan se att det går för fort eller i fel spår och kunnat hejda dig lite.

Detta är ingen kritik mot dig alltså utan jag tycker bara att det verkar lite slappt ibland från arrangörens sida.

.........
Jag åkte inte med där och är inte direkt nån expert (du har ju själv spårvisat mig över TV-knäppen en gång.. thumbs up ).

Men en avåkning efter TV-knäppen grundläggs ju ofta redan i TV-kurvan och jag har svårt att tänka mig att man som instruktör har några vidare konstruktiva alternativ att ta till. Att be föraren bromsa (även "ta det lugnt" eller något kan ju tolkas som "bromsa!") när felet är grundlagt blir ju inte bra och spåret efter krönet blir väldigt smalt om man kommer fel in och att styra sig ur blir svårt.

Tror inte att en instruktör kan garantera mot avåkningar?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Som instruktör försöker vi ge tips på spårval osv. Sen att inte alla följer våra råd är ju upp till dem själva.

Jag har börjat säga till dem att följa ytterkurvan i detta partiet och att de inte ska skära in förrän jag säger till. Många blir förvånade över vilket flyt det går att få i den kurvan om man gör det till en istället för två svängar.

Första gången jag var instruktör var det inte heller så lätt att förklara för folk hur man skulle göra. Jag visste hur man skulle köra och det var ju självklart för mig, men helt plötsligt skulle man förklara för folk som aldrig åkt på bana tidigare - inte alltid det lättaste!

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Nisse Classon skrev:
bughunter skrev:
..........Jag ville verkligen testa gränsen för mig själv och bilen, och då finns ju förstås alltid risken att man helt plötsligt befinner sig
på fel sida av gränsen.
De gånger jag åkte av, 2, ...........


Imponerande modigt att vilja testa detta första gången man åker på en bana. Jag har inte testat min och bilens gräns än, trots 15 års banåkning.




Nu när gränsen är passerad så finns inget annat att göra än att hitta en ny hobby.
Varför inte fridykning på 100 m. djup redan första doppet ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Hmm, jag måste ändå ge bughunter en poäng, för mig var första passet på bana också en test av vad jag och bilen klarade. Däcken satte gränsen och det skrek i varenda kurva, men kul var det!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag är nog för rädd om både min bil och mig själv för att testa gränserna.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



Känner en gammal racing räv som brukar/brukade vara instruktör på "en dag i depån".
Morgan "Molle" robertsson,han brukar bli både rädd och nervös i vissa fall.

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
bughunter
Västerås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 5



Citat:
Nisse skrev:
Citat:
bughunter skrev:
..........Jag ville verkligen testa gränsen för mig själv och bilen, och då finns ju förstås alltid risken att man helt plötsligt befinner sig
på fel sida av gränsen.
De gånger jag åkte av, 2, ...........


Imponerande modigt att vilja testa detta första gången man åker på en bana. Jag har inte testat min och bilens gräns än, trots 15 års banåkning.


Citat:
fuling skrev:
2st tillägg till Nisses inlägg.

1. Nisse åker inte långsamt, tom rätt fort på kullen. Hmm allt är iof relatift
2. Vill man verkligen testa gränsen, passera den, så skall man INTE göra det på Kullen pga taskiga avåkningssoner. Mao räcken står nära banan på många ställen.


Imponerande eller kanske dumdrisktigt, men det är ju så svårt att lätta på blyfoten. Dessutom har jag en bil som inte innebär en ekonomisk katastrof om den går sönder. Risken för personskador bedömmer jag som liten även om det finns räcken nära banan på många ställen. Ända stället som jag tycker är riktigt farligt är första vänstern efter start-mål under bron. Där vill man inte tappa bilen, så jag borde kanske tagit det lite lugnare där, men å andra sidan har jag en motorsvag bil, 316, så det gick inte så fort ändå.

Men Nisse, efter 15 år banåka så måste du väl ända ha varit ute och åkt vid sidan av banan någon gång?

Citat:
insomniac skrev: Hmm, jag måste ändå ge bughunter en poäng, för mig var första passet på bana också en test av vad jag och bilen klarade. Däcken satte gränsen och det skrek i varenda kurva, men kul var det!


Jag håller med, däcken var det som satte gränsen i kurvorna.

Citat:
Hobbe skrev:
Nu när gränsen är passerad så finns inget annat att göra än att hitta en ny hobby.
Varför inte fridykning på 100 m. djup redan första doppet ?


Nej, jag är rädd för vatten! Så jag håller mig på land istället, och nya gränser finns det ju alltid i en snabbare bil.

mvh

_________________
Jörgen Karlsson
Citera
Ljursken
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 21



En gammal racingräv och kollega som kört några 1000-tals varv på kullen sade till mig att om du inte kört min 100-150 varv på kinnekulle så kan du ingenting om den banan. Och efter att nu ha kört ungefär den mängden så kan jag verkligen hålla med. Det är först nu jag börjar få flyt och något sånär respektabla tider. Så att då börja "testa min och bilens gränser" efter 2 varv verkar inte klokt, snudd på självmords-benäget, särskilt inte med tanke på att det är fler bilar på banan....

_________________
Tommy Andersson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



bughunter skrev:
Men Nisse, efter 15 år banåka så måste du väl ända ha varit ute och åkt vid sidan av banan någon gång?


Vad jag minns så har det nog bara hänt en gång. Det var bara ett par år sedan och det var pinsamt eftersom det var på första varvet.
Korta slingan på Mantorp och jag bromsar för sent efter rakan och åker ut på gräset på vänstersidan i kurvan. Som tur är så är det ju väldigt jämt där så det hände inget. Klantigt var det i vilket fall som helst. FÖRSTA varvet...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Ljursken skrev:
En gammal racingräv och kollega som kört några 1000-tals varv på kullen sade till mig att om du inte kört min 100-150 varv på kinnekulle så kan du ingenting om den banan. Och efter att nu ha kört ungefär den mängden så kan jag verkligen hålla med. Det är först nu jag börjar få flyt och något sånär respektabla tider. Så att då börja "testa min och bilens gränser" efter 2 varv verkar inte klokt, snudd på självmords-benäget, särskilt inte med tanke på att det är fler bilar på banan....



Nu vet inte jag nånting om någon av er, varken Tommy eller Jörgens körstil eller hastighet-men det är ju inte orimligt att gissa att hastigheten är väsentligt mycket lägre då Jörgen kör jämfört med när Tommy kör? Vilket får mig att dra slutsatsen att när Jörgen passerat sin gräns, så är det inte samma farter vi snackar om, i synnerhet inte i en 316?
om vi drar paralellen -grovt förenklat- Jämför skillnaden i hastighet i en kurva när Ekström tappar kontrollen i sin DTM-racer jämfört med när valfri förare i sin Fyndbörsen Cup-bil tappar kontrollen...

Lite rätt i mitt resonemang kanns det som jag har iaf?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
bughunter
Västerås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 5



Citat:
Ljursken skrev:
En gammal racingräv och kollega som kört några 1000-tals varv på kullen sade till mig att om du inte kört min 100-150 varv på kinnekulle så kan du ingenting om den banan. Och efter att nu ha kört ungefär den mängden så kan jag verkligen hålla med. Det är först nu jag börjar få flyt och något sånär respektabla tider. Så att då börja "testa min och bilens gränser" efter 2 varv verkar inte klokt, snudd på självmords-benäget, särskilt inte med tanke på att det är fler bilar på banan....



Menar du att man "bör" åka minst 100 varv på kullen innan man går på för fullt? Undrar hur många som har sådant tålamod?
och alla som inte gör så de är självmordsbenägna?
Nej, om du läser mitt inlägg ovan så ser du att jag har gjort en riskbedömning och anpassat min körning efter den.

mvh

_________________
Jörgen Karlsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Menar du att man "bör" åka minst 100 varv på kullen innan man går på för fullt?

Japp, du lär behöva det för att ha lärt dig banan någolunda. Vist man kan leka Kamezase pilot redan från början men man lär sig inget på det.

citat:
Undrar hur många som har sådant tålamod?

om man harvar runt på ca 1.15 med en std bil med gatdäck --> ca 48varv på en timme.
Så på ca 2h har du gjort 96varv. På en banträff brukar man åka ca 15-20min i stöten.
Ger ca 16varv. Och efter 16varv är du rätt slut och fram för allt förlorat skärpan.
Hinner du med 6st sådana pass på en dag och skött dig, mao lysnat på de som kan så lär du åka betydligt fortare på slutet av dan.

Så ja, man skall ha tålamod. Man blir liksom inte Skomakaren på "En dag i depån", det fodras lite till.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



Så länge som du är helt ensam på banan så är din riskbedömning helt ok men nu delar du banan med andra och då får du ta med det i beräkningen. Tänk att nån annan också kör lite över sin förmåga och lyckas ställa sig tvärs över banan efter tv-krönet och sen kommer du och drar rätt in i sidan på honom.
Citera
Ljursken
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 21



Jag menar att jag nu kört ca 100 varv på den banan och erfarenheten som jag och många andra har som tävlar inom det här med bil-åka anser att denna banan tar tid att lära sig, och man kan inte åka fort och prestera bra tider om man inte kan banan och vet vilka spårval som funkar. Skall man lära sig något riktigt så är väl tålamod och intresse ganska avgörande annars skall man nog låta bli...
Eftersom du körde av så har väl riskbedömningen inte funkat riktigt, för annars hade du ju anpassat din körning efter den förmågan du besitter.

När jag kör så tar jag i så mycket det överhuvudtaget går. Jag försöker hela tiden ligga på gränsen för vad jag och bilen klarar. Men jag försöker samtidigt att aldrig passera gränsen, för då är kontrollen borta och då blir det dyrt och gör ont. Däremot försöker jag med mer erfarenhet, förbättringar på bilen osv hela tiden flytta fram gränsen. Och jag anser efter att ha kört banracing i 5-6 år att jag vet lite grand vad jag pratar om. Jag har personligen aldrig kört av på kinnekulle, bl.a. beroende på att jag visste redan första gången jag var där attt det är en svår bana som tar tid att lära sig. Och samtidigt att det är en bana med mycket små marginaler och bitvis nästan inga avåkningszoner. Därför lyssnade jag på folk som åkt mycket där förut och tog mig tid att lära mig banan.

_________________
Tommy Andersson
Citera
bughunter
Västerås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 5



Citat:
Fuling skrev:
Citat:

citat:
Menar du att man "bör" åka minst 100 varv på kullen innan man går på för fullt?

Japp, du lär behöva det för att ha lärt dig banan någolunda. Vist man kan leka Kamezase pilot redan från början men man lär sig inget på det.

Citat:

citat:
Undrar hur många som har sådant tålamod?


om man harvar runt på ca 1.15 med en std bil med gatdäck --> ca 48varv på en timme.
Så på ca 2h har du gjort 96varv. På en banträff brukar man åka ca 15-20min i stöten.
Ger ca 16varv. Och efter 16varv är du rätt slut och fram för allt förlorat skärpan.
Hinner du med 6st sådana pass på en dag och skött dig, mao lysnat på de som kan så lär du åka betydligt fortare på slutet av dan.

Så ja, man skall ha tålamod. Man blir liksom inte Skomakaren på "En dag i depån", det fodras lite till.


Ja, det har du säkert helt rätt. 100 varv är nog inte så mycket. Jag tänkte på att jag hann åka 17 varv under en dag på racerbanan och åker jag där en gång om året så tar det 6 år innan jag åkt 100 varv.
Men så lång tid behöver det ju inte ta.

Citat:
SciroccOMats skrev
Så länge som du är helt ensam på banan så är din riskbedömning helt ok men nu delar du banan med andra och då får du ta med det i beräkningen. Tänk att nån annan också kör lite över sin förmåga och lyckas ställa sig tvärs över banan efter tv-krönet och sen kommer du och drar rätt in i sidan på honom.

Jo det är förstås också viktigt att tänka på. Nu fanns det ju banpersonal som visade flag om det skulle ha hänt något. Så håller man bara ett ordentligt avstånd till bilen framför så har man ju gott om tid att sakta ner. Nu var det inget större problem för mig eftersom jag blev om och ifrån åkt så fort det var minsta raksträcka, så efter första varvet hade jag nästan banan för mig själv.


Citat:
Ljursken skrev:
Jag menar att jag nu kört ca 100 varv på den banan och erfarenheten som jag och många andra har som tävlar inom det här med bil-åka anser att denna banan tar tid att lära sig, och man kan inte åka fort och prestera bra tider om man inte kan banan och vet vilka spårval som funkar. Skall man lära sig något riktigt så är väl tålamod och intresse ganska avgörande annars skall man nog låta bli...
Eftersom du körde av så har väl riskbedömningen inte funkat riktigt, för annars hade du ju anpassat din körning efter den förmågan du besitter.

När jag kör så tar jag i så mycket det överhuvudtaget går. Jag försöker hela tiden ligga på gränsen för vad jag och bilen klarar. Men jag försöker samtidigt att aldrig passera gränsen, för då är kontrollen borta och då blir det dyrt och gör ont. Däremot försöker jag med mer erfarenhet, förbättringar på bilen osv hela tiden flytta fram gränsen. Och jag anser efter att ha kört banracing i 5-6 år att jag vet lite grand vad jag pratar om. Jag har personligen aldrig kört av på kinnekulle, bl.a. beroende på att jag visste redan första gången jag var där attt det är en svår bana som tar tid att lära sig. Och samtidigt att det är en bana med mycket små marginaler och bitvis nästan inga avåkningszoner. Därför lyssnade jag på folk som åkt mycket där förut och tog mig tid att lära mig banan.

ok, jo banan var mycket svårare än jag trodde innan jag åkte, så jag tror säkert att det tar tid att lära sig den bra.
Så det är väl bara att pröva igen och försöka lära mig av mina misstag och allas goda råd. thumbs up

mvh

_________________
Jörgen Karlsson
Citera
Eftersnack
2005-09-03 En Dag På Racerbanan
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (16843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande