Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23   >>
18 besök senaste veckan (125290 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
K24 är specad med 190hk (K24A3 från Accord etc), men kan sittande i Miatan mappas till ca 220hk på bakhjulen.
Specat varvstopp jag jag för mig ligger på 7200, eller om det är 7500, så det är inget högvarvigt alls, ganska lagom.

Sen är det ju en plattform som går att göra mycket med om man vill, men det är trevligt att behålla Miatans 6vxl, och att det inte går så fort.

Sannolikt skulle det bli lite mer effekt än min nuvarande motor och en bättre körbarhet (en halvliter mer slagvolym), samt enkelt att hämta en likadan att byta med om jag gör bort mig.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Niklas Falk skrev:
carl.josefsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Nja, det går inte så fort, den har inte varit i riktbänken än och motorn är inte öppnad. Men vi får väl se om det finns en annan bil att dela nån gång under året.

Men jag köpte två K24or innan nyår, utifall min motor blir för jobbig att fixa (villhöverköp som ju bara innebär mer jobb).


oj-oj-oj, spännande med en högvarvig sak

/C
En standard K24 blir ju inte så högvarvig (om man nu inte ska varva mer än 5% över stock), ca 7500.
Min BP6D trivdes bäst mellan 7500 och 8000 och klarade av ett besök till 10300 vid ett tillfälle (men då gav kopplingslamellen upp). Så det gar att varva Miatamotorer om man tycker det är målet

Ett byte till Honda skulle vara för att köra oöppnad standardmotor som med tillåten optimering borde ge mer effekt och mer körbarhet till samma minvikt som idag. Nackdelen är ju att det bli adaptrar, ny ecu etc och min nuvarande motor bara faller på plats.

Men om man går all-in på en K24 (K24/K20 hybrid) (om vi nu inte hade haft varvtal i reglementet) så finns det ju en del att hämta. Men då behöver det att gå betydligt fortare än vad jag vill (Modsport 2 tillsammans med Ginetta G50 etc).

Vi får väl se vad det sitter i motorrummet 2025-2030, för att ta årtal som är oändligt långt fram.


Trodde att K24 varvade betydligt mer än så.....

my bad

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Niklas,

det hände ju lite under semestern förra året, hur såg det ut i år?

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Niklas,

det hände ju lite under semestern förra året, hur såg det ut i år?

/C
Karossen står kvar i långsamma hörnet och skäms (bakom en TR6-kaross som inte rörts på 20 år).
Men i helgen var iaf stolen ute och körde ett par race på Gelleråsen (usch vad långsamt en Miata kan köras med otillräckliga hjulvinklar).
Men under semestern drog jag ett drag med tigersågen så nu hamnar stolen några cm lägre, efter att det lappats ihop igen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1193



Får man ställa några frågor? Undrar hur det fungerar med rollcentrat på dessa, finns det en bra "race" sänkning på gränsen? Finns rc kit till dessa eller behövs ej?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Får man ställa några frågor? Undrar hur det fungerar med rollcentrat på dessa, finns det en bra "race" sänkning på gränsen? Finns rc kit till dessa eller behövs ej?
Knappt 5mm rake mätt på tröskelfalsen kan anses vara en startpunkt, men känslan för stunden får styra. Det är "bara" att sänka eller mjuka upp i det hörn dit du vill flytta grepp.
Sänk inte för mycket om du inte har koll på hur det lirar i dina händer. Camber fram fixar du med längre spindelled istället för att toksänka.

En rak slalom är ett bra test för att hitta skillnader mellan höger och vänster transienter.
Skidpad är bra för att hitta statisk balans.

Men på bana så är det klockan som styr.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Dagens pyssel

Block, vev (krokig) och en kolv ska bytas så jag får se i morgon hur den veven ser ut. Det är nog enklare att öppna nästa motor än att slipa vev.
Vi köpte 10 motorer och en diff på ett bräde (Prestige Spares, bra skrot) , för att slippa jaga delar på ett tag.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Niklas Falk skrev:
Dagens pyssel

Block, vev (krokig) och en kolv ska bytas så jag får se i morgon hur den veven ser ut. Det är nog enklare att öppna nästa motor än att slipa vev.
Vi köpte 10 motorer och en diff på ett bräde (Prestige Spares, bra skrot) , för att slippa jaga delar på ett tag.





/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:
Dagens pyssel


Dagens, eller årets.?

Vilken motor hade dålig vev, din gamla eller en av de nya?
Det var 10 st 146 hk VVT?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Min gamla hade nog gått ungefär ett-två varv längre än när jag gick i muren. Mycket slitna lager av oljetapp och fyran hade repat loppet och staken hade blåvärmt veven så den blivit 0,3mm krokig.
Jag hoppas att den första i högen har ok vev, den ser välservad ut men välanvänd, jämna kompsiffror och jämnsotiga ventiler.
Men veven kan ju vara repig ändå.

Men hur perfekta dessa (alla 146hk VVT) motorer skulle vara för utbyte om nån i Standard Cup får problem det kan jag inte säga. De går runt och har rimliga kompsiffror iaf.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Bra att veta att de finns iaf. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Veven var bland det finaste vi sett och den snurrade fingerlätt när packboxarna tagits bort. Ingen slipning behövs öht enligt ögon och fingernageltest.
Nu är det däremot problem att hitta boxar/lådor att sortera i. Pallar med kragar räcker inte om man vill kunna hitta saker

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Kul att det rör på sig!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Janne J skrev:
Kul att det rör på sig!
Det är mest jobb för att kunna stå i kö för nästa moment. Borrning blir kanske i Feb etc.
Det verkar som gubbar med kunskap försvinner och maskiner säljs till Baltikum.
Lite samma med att kröka rätt en kaross utan att göra det på standardtaxa på dagtid, med standarddelar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 57



Hur går det med riktandet?

Själv har jag precis gjort samma operation på min NA som du funderar på
Torpeden o framåt
Det gick mer timmar att fundera ut hur det sitter ihop och vilka plåtar som går vart än själva kapandet och ihopsvetsningen.

Jag valde att inte sätta upp i riktbänk då jag såg att det ändå blev att ta av den inne vid torpedvägen,

Kämpa på

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Det kan nog bli riktbänk i vinter, bara rätt gubbe håller sig frisk .
det är snett men inte så knölat bakom subframe, men det kan ju bli lite väl mycket lappande för att få subframen på rätt ställe i relation till det bakom.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Idag blev det äntligen lite pill med riktande.

Först blev det en massa masserande av tröskelfalser för att få dit klämmorna som håller bilen på plats



Men när vi var nöjda så testdrog vi lite och trots läckande kolv och lite låg vätskenivå så gick det åt rätt håll.


Men ju närmare man kryper plåten desto fler veck hittas.
Det blir nog att ta bort subframe och dra "benen" individuellt för tröskelklämmorna orkar nog inte hålla emot att dra allt på en gång.
Mer pyssel imorgon.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



thumbs up thumbs up thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Härligt att se att du jobbar med bilen thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Riktigt kul!!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Heja, heja...

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23   >>
18 besök senaste veckan (125290 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande