Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23 >> 23 besök idag (125344 totalt) |
K24 är specad med 190hk (K24A3 från Accord etc), men kan sittande i Miatan mappas till ca 220hk på bakhjulen.
Specat varvstopp jag jag för mig ligger på 7200, eller om det är 7500, så det är inget högvarvigt alls, ganska lagom. Sen är det ju en plattform som går att göra mycket med om man vill, men det är trevligt att behålla Miatans 6vxl, och att det inte går så fort. Sannolikt skulle det bli lite mer effekt än min nuvarande motor och en bättre körbarhet (en halvliter mer slagvolym), samt enkelt att hämta en likadan att byta med om jag gör bort mig. |
||||||
Trodde att K24 varvade betydligt mer än så..... my bad /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Men i helgen var iaf stolen ute och körde ett par race på Gelleråsen (usch vad långsamt en Miata kan köras med otillräckliga hjulvinklar). Men under semestern drog jag ett drag med tigersågen så nu hamnar stolen några cm lägre, efter att det lappats ihop igen. |
||||||
Sänk inte för mycket om du inte har koll på hur det lirar i dina händer. Camber fram fixar du med längre spindelled istället för att toksänka. En rak slalom är ett bra test för att hitta skillnader mellan höger och vänster transienter. Skidpad är bra för att hitta statisk balans. Men på bana så är det klockan som styr. |
||||||
Dagens pyssel
Block, vev (krokig) och en kolv ska bytas så jag får se i morgon hur den veven ser ut. Det är nog enklare att öppna nästa motor än att slipa vev. Vi köpte 10 motorer och en diff på ett bräde (Prestige Spares, bra skrot) , för att slippa jaga delar på ett tag. |
||||||
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Dagens, eller årets.? Vilken motor hade dålig vev, din gamla eller en av de nya? Det var 10 st 146 hk VVT? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Min gamla hade nog gått ungefär ett-två varv längre än när jag gick i muren. Mycket slitna lager av oljetapp och fyran hade repat loppet och staken hade blåvärmt veven så den blivit 0,3mm krokig.
Jag hoppas att den första i högen har ok vev, den ser välservad ut men välanvänd, jämna kompsiffror och jämnsotiga ventiler. Men veven kan ju vara repig ändå. Men hur perfekta dessa (alla 146hk VVT) motorer skulle vara för utbyte om nån i Standard Cup får problem det kan jag inte säga. De går runt och har rimliga kompsiffror iaf. |
||||||
Veven var bland det finaste vi sett och den snurrade fingerlätt när packboxarna tagits bort. Ingen slipning behövs öht enligt ögon och fingernageltest.
Nu är det däremot problem att hitta boxar/lådor att sortera i. Pallar med kragar räcker inte om man vill kunna hitta saker |
||||||
Det verkar som gubbar med kunskap försvinner och maskiner säljs till Baltikum. Lite samma med att kröka rätt en kaross utan att göra det på standardtaxa på dagtid, med standarddelar. |
||||||
Hur går det med riktandet?
Själv har jag precis gjort samma operation på min NA som du funderar på Torpeden o framåt Det gick mer timmar att fundera ut hur det sitter ihop och vilka plåtar som går vart än själva kapandet och ihopsvetsningen. Jag valde att inte sätta upp i riktbänk då jag såg att det ändå blev att ta av den inne vid torpedvägen, Kämpa på _________________ Benny Svensson Roadsport C #86 Mazda Mx-5 Saab 96-63 Gti 16V -86 |
||||||
Det kan nog bli riktbänk i vinter, bara rätt gubbe håller sig frisk .
det är snett men inte så knölat bakom subframe, men det kan ju bli lite väl mycket lappande för att få subframen på rätt ställe i relation till det bakom. |
||||||
Idag blev det äntligen lite pill med riktande.
Först blev det en massa masserande av tröskelfalser för att få dit klämmorna som håller bilen på plats Men när vi var nöjda så testdrog vi lite och trots läckande kolv och lite låg vätskenivå så gick det åt rätt håll. Men ju närmare man kryper plåten desto fler veck hittas. Det blir nog att ta bort subframe och dra "benen" individuellt för tröskelklämmorna orkar nog inte hålla emot att dra allt på en gång. Mer pyssel imorgon. |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23 >> 23 besök idag (125344 totalt) |