Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
28 besök senaste veckan (130240 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Benny s skrev:
Kul du fått ihop den! Nu kommer är resten av jobbet betydligt roligare!

Förresten, vad är vettigt ställe o köpa diffbroms från?
BOFI, och kanske kan de förmedla OS Giken också.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Bara för att bevisa att jag är vid bilen ibland, och att det är "mest" motor det väntas på (jag kan skylla litegrann på det)


Visst blir det bra med avvikande färg på det lagade
Elen har börjat hitta tillbaka, saknas bara lite kontakter som blev masserade.
Sen ska det till en kylare, fläkt, krängare ...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1127



Kul att se!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1471



underbart att se att det rör sig på framåt

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1867



Niklas: Jag har mer eller mindre alla mjukdelar från brandvägg och framåt, om du behöver: front, lyktor, skärmar, huv osv...

Jobba på!!

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Det är lite pyssel kvar innan motorn är monteringsklar...
Kanske till midsommar


Nån erfaren utför grottservice.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1471



Niklas jag håller på att dö av nyfikenhet, hur går det????

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Niklas jag håller på att dö av nyfikenhet, hur går det????

/C
Tja, jag har jagat toppackningar i ett par månader. Nu är det en dyrare "85,5mm" på väg som förhoppningsvis kommer innan helgen.

2011 plockade jag en Viktor Reins standardpackning, den hade tajt passning runt styrstiften så dess 84,7mm hål inte var några problem till mitt 84mm borr.

De nyare Victor Reins jag hade liggandes (köpta i god tid) visade sig ha 1mm glapp runt styrstiften och bara 84,2mm hål, så det är stor risk att få packning i förbränningsrummet under montering.
Fonten på "Victor Reins" har inte italic som den från 2011 och det var lite andra märkningar som saknades, så det luktar "t_rkkopia".
Beställde tre nya "Mazda original" som kom efter ett tag, men de visade sig också ha stort klapp runt styrstift, men de fungerar ju till original 83mm borr (det byggs ju några såna också så det blir inte sopbingen).

Så nu blev den en Tomei 85,5mm, som förmodligen kommer fram dubbelvikt om UPS får som de vill...

Sen när toppen läggs på så är det bara en kort tidsfråga innan nästa problem/frågeställning dyker upp, so oljekyls, vattendragning mm mm. Det kan ju inte vara så halvdant som jag hade förut (eller det går en viss motorpillare inte med på).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Nu är den klar att lyfta i, om jag inte kommer på nåt mer att fixa imorgon...


Förresten granskade jag Artnr på min förra toppackning och det är Victor Reinz 61-53125-00, den listas som 84,5mm till Mazda 323.
Men om den har tajta hål runt styr stiften orkar jag inte beställa för att få reda på (det händer ju en del i leveranskedjorna på 10+år, dvs samma Artnr behöver inte ha exakt samma mått).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Det tar sig lite långsamt (nästan som klockan som saknar batteri)



Den nya rerouten blev rätt ok med "nästan enbart" återbrukade mazdadelar (iaf en slang).
Men om nåt läcker vet jag inte, allt är torrt än så länge.
Senast jag plockade i en motor i denna var 2015, så det går långsamt att komma ihåg tricken

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1471



Härligt Niklas, så underbart att se!! thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Dagens pyssel blev att fylla vätskor och hitta ett läckage på baksidan motorn...
Det var inte värre än att byta originalklämman runt slangen till värmepaketet till en universal. 3/8NPT till 16mm slang var nån mm för smal för en återanvänd slang.

Det blev oljetryck efter lite malande, men när det till slut var dags att testa med allt anslutet så verkar det inte bli nån sync mellan vev och kamsensor, så ingen soppa eller tändning.

Imorgon blir det att plocka fram laptopen och se om jag minns nåt runt Tunerstudio. Det kan ju vara bra att veta vilken sensor som är kass (eller kasst inkopplad).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4488



Kul att det går framåt, lycka till i morgon

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Dagens pyssel blev att klicka i kontakterna till injektorer och tändspolar ordentligt, sen harklade den till.
Men det finns ännu mer att göra på startblandning mm än förr, för efter första hostandet så är det omöjligt att hålla den gående (förmodligen för lite soppa.
Lambdan har dött under nedtiden och det ligger en extra i en kartong.
Jag får se vad jag hinner imorgon innan resa hem söderut.
Men bara att få den att hosta utan läckage är en delseger.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1471



Niklas Falk skrev:
Dagens pyssel blev att klicka i kontakterna till injektorer och tändspolar ordentligt, sen harklade den till.
Men det finns ännu mer att göra på startblandning mm än förr, för efter första hostandet så är det omöjligt att hålla den gående (förmodligen för lite soppa.
Lambdan har dött under nedtiden och det ligger en extra i en kartong.
Jag får se vad jag hinner imorgon innan resa hem söderut.
Men bara att få den att hosta utan läckage är en delseger.


thumbs up thumbs up thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42222

Forumägare
Forumägare

Wow liksom thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Wow liksom thumbs up
Nja, det kom inte längre än cranking och varierande tändande på max tre cylindrar.
Så det blir att börja från noll, när det finns mer tid och ork, om tre veckor eller nåt.
Så nu blir det att lära tillbaka det som var självklart för tio år sen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Ha, "om tre veckor eller nåt", det hann bli nytt år...

Fy för den lede vilket ångestpyssel att bygga härva, med strumpor och limmande krympslang. Det är ju alltid nåt som riskerar att glömmas bort eller bli för kort eller långt. Sen är det lätt att bli petig med verktyg och val av kontakter. Jag valde mellannivån med JRready inte bara för DT-stift utan även för skarvkrimpningar (med lös krympslang).

Härvan lite påbörjad och de olika verktygen (förutom avbitare och skaltången)


Detalj på skarvning mellan MaxxEcu hätrva och 8poilg originalkontakt), pilligt att få till strumpa och krympslang, och inte glömma nåt...

Med strumpan på plats


Slutgiltig härva


På plats i passagerasrfotutrymmet


och på motorn

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7187



Propert eljobb!

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Kolja skrev:
Propert eljobb!
Tack, men som vanligt är det saker jag gärna ändrat på, men det gäller ju att gå i mål också.
Det är inte så snyggt som det skulle kunnat bli på insidan, men allt är gjort på bänken, och så lite som möjligt ståendes på huvet i fotutrymmet Det är därför det blev lite rörigt runt reläerna.

Jag drog bara ut två extra sensorer (olja temp/tryck), kunde tagit med alla. Men det kan få bli en extra strumpa om behovet dyker upp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20065


Trådstartare
Nytt garagebesk i helgen, väldigt illa planerat med en förkylning som valde att feberpeaka under 4h kvällskörning i dimma . (jo, jag är inte smart när det gäller mig själv heller)

Strömsättning av härvan släppte inte ut nån rök, men ingen av reläerna svarade på styrning (så det vara bara spänning fram dit...
Jag kom till slut på att jag valt att styra med 12V vid tändningsnyckel i på läge, och då gick det att få MaxxEcu att starta och prima bränslepumpen (det var mycket som blev testat på nån sekund där).
Uppkoppling med datorn så kunde injektorer och tändspolar testas en och en, och alla fungerade och var kopplade rätt, tjoho.
Det extrapillet jag "inspirerades" att göra med ett relä var för ECU, Injektorer och Tändspolar, och separata på/av knappar för dem lönade sig nu. Att kunna testa tändning utan injektorer och tvärt om kändes rätt bra. Och att kunna testa cam och vevsensorer utan vare sig bränsle eller tändning kändes tryggt.

Att kunna stoppa motorn utan att döda ECU kan även det vara bra i nåt fall.

Efter att fått en startmapp av Gellerstedt så var det bara att räkna ut vart första tanden satt på mitt 36.2 hjul.
Ett från BOFI som vänts bakofram så blev det ca 330 grader före TDC (dvs 30 efter TDC)

Med injektorer och tändspolar strömsatta så kom det ett kort BRUM, där det lät som alla fyra.
Men jag hade inte mer energi att ta det vidare. MAPslangen ska anslutas, att ska skruvas fast mm mm.

Bara för att komplicera saker bestämde min bruksburk (Partner) att tappa synken till keyfoben, så jag stod där med låst bil som inte ville låsa upp sig och en låskolv i förardörren som varit ihopkärvad de senaste fem åren...
Lånade annan bil över natten och hade tur att universalservice var temporärt på plats på söndagen.
Utan historik med bilen och en flaska Würths mirakelmedel, så krävdes det bara några våldsamma juck och vrid så började låskolven bete sig och bilen låstes upp. Efter start av bilen så började keyfoben fungera igen
Så nu ska den låskolven fyllas med fett av lagom konsistens (inte WD40 eller annat som försvinner), så den fungerar nästa gång detta händer.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
28 besök senaste veckan (130240 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande