Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... , 23, 24, 25   >>
25 besök senaste veckan (130237 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1867



Niklas Falk skrev:
Med injektorer och tändspolar strömsatta så kom det ett kort BRUM, där det lät som alla fyra.

Jag utgår från att du i denna stund stämde upp ditt allra bästa "Galen vetenskapsman-skratt" och skrek "It's aliiiiveee!". Eller hur?

Niklas Falk skrev:
Bara för att komplicera saker bestämde min bruksburk (Partner) att tappa synken till keyfoben, så jag stod där med låst bil som inte ville låsa upp sig och en låskolv i förardörren som varit ihopkärvad de senaste fem åren...

Har du lyckats få tag på jordklotets enda Fårrd Partner, eller?

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12035



Niklas Falk skrev:
Med injektorer och tändspolar strömsatta så kom det ett kort BRUM, där det lät som alla fyra.



Det måste varit en skön känsla! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Med injektorer och tändspolar strömsatta så kom det ett kort BRUM, där det lät som alla fyra.



Det måste varit en skön känsla! thumbs up
Mest förvåning

Men känslan blev tillräckligt bra att jag inte kunde fokusera vidare, utan i stort sett åkte hem.

Vända på triggerskivan är tipset och så naturligtvis allt annat. Men jag kan fundera på att montera tillbaka inredning mm (det ligger en luftkanal från fläkten som jag plockade bort för en evighet sen, defroster är bra det vet jag).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
Nu dj_vlar.
Vände triggerskivan, satte 153 BTDC, och bom, tomgång med lite stödgas.

Men efter att vattentempen kommit upp i ca 45 grader så kom det ett tick i ventiltempo, tänk som en hass hydraulisk lyftare, men såna har jag inte...
Efter lite funderande så testade jag igen och det kom inte direkt, men efter ett tag så nåt expanderar eller blit av med olja.
Av med ventilkåpan och allt ser finfint ut.
Av med kåporna framför kamremmen och vi noterar små små spånor under avgaskamdrevet (justerbart eftermarknads) och det är rejält tajt mot plåten bakom. Bladmått går fritt runtom men men.
Men buntband låser jag remmen mot dreven och hoppas att remmen inte hoppar på veven (det är mer bök då) och låser spännaren i ospänt läge. Sen kan kamdrevet lossas och nog syns det skrapmärken på en upphöjning på plåten.
En av insexkullerskallarna på det justerbara drevet är lite oslät (mitt klanteri) och kanske kan vara den som skrapar.
Jag chansade på gummiklubba på det skrapade stället och monterade tillbaka allt.
Sen testade jag att släppa upp kylvasttnet till 75 grader och inte ett konsigt ljud, bara den välbekanta värmen från den nakna plåttunneln, det har jag inte känt sen 2017
Så imorgon blir det att städa och förbereda för mappning och en massa annat (ny vagnbok mm mm).
Nån påstår att det är premiär på Mantorp helgen efter påsk

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5247



Niklas Falk skrev:
Nu dj_vlar.
Vände triggerskivan, satte 153 BTDC, och bom, tomgång med lite stödgas.

Men efter att vattentempen kommit upp i ca 45 grader så kom det ett tick i ventiltempo, tänk som en hass hydraulisk lyftare, men såna har jag inte...
Efter lite funderande så testade jag igen och det kom inte direkt, men efter ett tag så nåt expanderar eller blit av med olja.
Av med ventilkåpan och allt ser finfint ut.
Av med kåporna framför kamremmen och vi noterar små små spånor under avgaskamdrevet (justerbart eftermarknads) och det är rejält tajt mot plåten bakom. Bladmått går fritt runtom men men.
Men buntband låser jag remmen mot dreven och hoppas att remmen inte hoppar på veven (det är mer bök då) och låser spännaren i ospänt läge. Sen kan kamdrevet lossas och nog syns det skrapmärken på en upphöjning på plåten.
En av insexkullerskallarna på det justerbara drevet är lite oslät (mitt klanteri) och kanske kan vara den som skrapar.
Jag chansade på gummiklubba på det skrapade stället och monterade tillbaka allt.
Sen testade jag att släppa upp kylvasttnet till 75 grader och inte ett konsigt ljud, bara den välbekanta värmen från den nakna plåttunneln, det har jag inte känt sen 2017
Så imorgon blir det att städa och förbereda för mappning och en massa annat (ny vagnbok mm mm).
Nån påstår att det är premiär på Mantorp helgen efter påsk




_________________
Pontus Fyhr
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1470



Niklas Falk skrev:
Nu dj_vlar.
Vände triggerskivan, satte 153 BTDC, och bom, tomgång med lite stödgas.

Men efter att vattentempen kommit upp i ca 45 grader så kom det ett tick i ventiltempo, tänk som en hass hydraulisk lyftare, men såna har jag inte...
Efter lite funderande så testade jag igen och det kom inte direkt, men efter ett tag så nåt expanderar eller blit av med olja.
Av med ventilkåpan och allt ser finfint ut.
Av med kåporna framför kamremmen och vi noterar små små spånor under avgaskamdrevet (justerbart eftermarknads) och det är rejält tajt mot plåten bakom. Bladmått går fritt runtom men men.
Men buntband låser jag remmen mot dreven och hoppas att remmen inte hoppar på veven (det är mer bök då) och låser spännaren i ospänt läge. Sen kan kamdrevet lossas och nog syns det skrapmärken på en upphöjning på plåten.
En av insexkullerskallarna på det justerbara drevet är lite oslät (mitt klanteri) och kanske kan vara den som skrapar.
Jag chansade på gummiklubba på det skrapade stället och monterade tillbaka allt.
Sen testade jag att släppa upp kylvasttnet till 75 grader och inte ett konsigt ljud, bara den välbekanta värmen från den nakna plåttunneln, det har jag inte känt sen 2017
Så imorgon blir det att städa och förbereda för mappning och en massa annat (ny vagnbok mm mm).
Nån påstår att det är premiär på Mantorp helgen efter påsk


helt fantastiskt underbar läsning Niklas!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1867



Niklas Falk skrev:
Nu dj_vlar.


Nån påstår att det är premiär på Mantorp helgen efter påsk

Hell Yeah! Kul att läsa, Niklas!

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
Nu dj_vlar.


Nån påstår att det är premiär på Mantorp helgen efter påsk

Hell Yeah! Kul att läsa, Niklas!
Fram med krimptången nu Torkel thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1867



Niklas Falk skrev:
Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
Nu dj_vlar.


Nån påstår att det är premiär på Mantorp helgen efter påsk

Hell Yeah! Kul att läsa, Niklas!
Fram med krimptången nu Torkel thumbs up

Men....usch... Jag vill inte! Det finns fortfarande like mekaniska saker kvar jag kan göra först...

Förresten, vilken klass ska du köra? Modsport 3 eller Roadsport B?

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
Torkel K skrev:
Förresten, vilken klass ska du köra? Modsport 3 eller Roadsport B?
B om jag får, besprotokoll finns men inte aktuellt... Mod3 börjar närma sig de hastigheter de bör klara av, och jag trivs bättre på Rdäck.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
En startpunkt skapades idag, på OK 98oktan.
Nu tror jag vikten passar bättre med 7800 varvstopp, så det blir inte så mycket av toppeffekten som jag kommer nyttja.
Jag hade en dröm om 140kw och det blev det på sista håret.
Men det blev också en jobblista för att få det att gå bra i längden (kylning, val av olja, tändspolar, bränslepump, ...).
Nästa år blir det E85 och jox för det (tändningen bör ge kanske 5hk till).
Innan dess ska detta få testa rejs, och se hur det kan mäta sig mot Triumph.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2492



Haha, jag såg först inte att det var kW, tänkte så mycket jobb för ingenting.... 😂
Bra jobbat, ska bli kul att se ljusblå faran igen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1470



Underbart Niklas!! thumbs up thumbs up thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3228



Roligt att se att den lever! Motorn ser riktigt pigg ut, om du ska varva 7800max kanske det skulle löna sig att vrida kamar för att flytta maxeffektpunkten neråt lite?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
Jodå, avgaskammen kanske kan flyttas nån grad, men det får duga så här.
Dessutom är den lite strypt av avgassystemet (platt på toppen) etc.
Detta tog bara fem timmar från startmapp, nästa justering tar några timmar, och nästa, ...
Hade det varit VVT på avgas också så hade det varit en del smidigare.

Men det är ändå en Miatamotor, ska det till en bit mer så ger nån av K24orna på hyllan mycket mer per insatt timme.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4488



Kul!
Borde pötta på rätt bra

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1867



Lysande, Niklas! Bra jobbat och riktigt bra siffror för en Miata-motor ju! thumbs up

Kul att bilen är igång! Fasen.... jag ligger efter. Är du anmäld till Mantorp ännu? Du måste vara gaaaaaanska sugen på att provköra nu.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
Inte anmält mig än men jag har betalat...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
På fredag ska cirkusen till Mantorp, och nu är det större problem med dragbil (fjäderbrott under vinterförvaring...)



Detalj på dagens pill innan påsklunch (det blev gammaldags huvpinnar så länge)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4488



Nu vill jag ha en racerapport!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063


Trådstartare
Janne J skrev:
Nu vill jag ha en racerapport!
Det kan man ju önska sig...

Det gick bättre och bättre under helgen allteftersom rattrosten polerades lite
https://www.svenskracing.se/race/resultlist/?race=3468&heat=111&am . . . .

Att rycka minst fyra billängder varenda fullgasrepa underlättade att behålla placeringar (och stoppkloss i kurvorna, inget är inställt, men muttern bakom ratten gör att det inte spelar så mycket roll)

Ljudnivån gör att jag skulle önska kåpor i hjälmen, men det är välljud, och ingen officiell klagan från tornet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... , 23, 24, 25   >>
25 besök senaste veckan (130237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande