Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 23, 24, 25 >> 25 besök senaste veckan (130237 totalt) |
Jag utgår från att du i denna stund stämde upp ditt allra bästa "Galen vetenskapsman-skratt" och skrek "It's aliiiiveee!". Eller hur?
Har du lyckats få tag på jordklotets enda Fårrd Partner, eller? ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
![]() Men känslan blev tillräckligt bra att jag inte kunde fokusera vidare, utan i stort sett åkte hem. Vända på triggerskivan är tipset och så naturligtvis allt annat. Men jag kan fundera på att montera tillbaka inredning mm (det ligger en luftkanal från fläkten som jag plockade bort för en evighet sen, defroster är bra det vet jag). |
||||||
Nu dj_vlar.
Vände triggerskivan, satte 153 BTDC, och bom, tomgång med lite stödgas. ![]() Men efter att vattentempen kommit upp i ca 45 grader så kom det ett tick i ventiltempo, tänk som en hass hydraulisk lyftare, men såna har jag inte... Efter lite funderande så testade jag igen och det kom inte direkt, men efter ett tag så nåt expanderar eller blit av med olja. Av med ventilkåpan och allt ser finfint ut. Av med kåporna framför kamremmen och vi noterar små små spånor under avgaskamdrevet (justerbart eftermarknads) och det är rejält tajt mot plåten bakom. Bladmått går fritt runtom men men. Men buntband låser jag remmen mot dreven och hoppas att remmen inte hoppar på veven (det är mer bök då) och låser spännaren i ospänt läge. Sen kan kamdrevet lossas och nog syns det skrapmärken på en upphöjning på plåten. En av insexkullerskallarna på det justerbara drevet är lite oslät (mitt klanteri) och kanske kan vara den som skrapar. Jag chansade på gummiklubba på det skrapade stället och monterade tillbaka allt. Sen testade jag att släppa upp kylvasttnet till 75 grader och inte ett konsigt ljud, bara den välbekanta värmen från den nakna plåttunneln, det har jag inte känt sen 2017 ![]() Så imorgon blir det att städa och förbereda för mappning och en massa annat (ny vagnbok mm mm). Nån påstår att det är premiär på Mantorp helgen efter påsk ![]() |
||||||
![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
helt fantastiskt underbar läsning Niklas!!! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Hell Yeah! Kul att läsa, Niklas! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
![]() |
||||||
Men....usch... Jag vill inte! ![]() Förresten, vilken klass ska du köra? Modsport 3 eller Roadsport B? _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
|
||||||
En startpunkt skapades idag, på OK 98oktan.
![]() Jag hade en dröm om 140kw och det blev det på sista håret. Men det blev också en jobblista för att få det att gå bra i längden (kylning, val av olja, tändspolar, bränslepump, ...). Nästa år blir det E85 och jox för det (tändningen bör ge kanske 5hk till). Innan dess ska detta få testa rejs, och se hur det kan mäta sig mot Triumph. |
||||||
Haha, jag såg först inte att det var kW, tänkte så mycket jobb för ingenting.... 😂
Bra jobbat, ska bli kul att se ljusblå faran igen. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Roligt att se att den lever! Motorn ser riktigt pigg ut, om du ska varva 7800max kanske det skulle löna sig att vrida kamar för att flytta maxeffektpunkten neråt lite?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jodå, avgaskammen kanske kan flyttas nån grad, men det får duga så här.
Dessutom är den lite strypt av avgassystemet (platt på toppen) etc. Detta tog bara fem timmar från startmapp, nästa justering tar några timmar, och nästa, ... Hade det varit VVT på avgas också så hade det varit en del smidigare. Men det är ändå en Miatamotor, ska det till en bit mer så ger nån av K24orna på hyllan mycket mer per insatt timme. |
||||||
Lysande, Niklas! Bra jobbat och riktigt bra siffror för en Miata-motor ju!
![]() Kul att bilen är igång! Fasen.... jag ligger efter. ![]() ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
|
||||||
På fredag ska cirkusen till Mantorp, och nu är det större problem med dragbil (fjäderbrott under vinterförvaring...)
![]() Detalj på dagens pill innan påsklunch (det blev gammaldags huvpinnar så länge) ![]() |
||||||
![]() Det gick bättre och bättre under helgen allteftersom rattrosten polerades lite https://www.svenskracing.se/race/res Att rycka minst fyra billängder varenda fullgasrepa underlättade att behålla placeringar (och stoppkloss i kurvorna, inget är inställt, men muttern bakom ratten gör att det inte spelar så mycket roll) ![]() Ljudnivån gör att jag skulle önska kåpor i hjälmen, men det är välljud, och ingen officiell klagan från tornet. |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 23, 24, 25 >> 25 besök senaste veckan (130237 totalt) |