Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4766 besök totalt |
_________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||
Finns det något team som har kört på detta i ERF?
Vi har haft funderingar på det tidigare men inte testat. om inte jag är helt fel informerad så ökar förbrukningen något, hade något att göra med att det redan fanns syreatomer bundna i Etanolen? Det var länge sedan jag pluggade kemi... ![]() ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
När blev du sååå trött på framhjulsdrivet?! Det är bara att gilla läget Thomas, eller vill du ha tillbaks 240n?
![]() Fast du har nog rätt! Man känner nästan hur hornen växer ut när man kör... eller? ![]() |
||
Antar att du syftar på den lilla kommentaren i min signatur?
Har aldrig tyckt om felhjulsdrift och lär aldrig göra det... ![]() Men nu är ju läget som det är och då får vi helt enkelt göra det bästa vi kan av situationen. Fast om jag hade fått välja hade vi kört med 240:n istället! ![]() Men det får jag ju inte, jag är ju bara teamchef... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Jag kan bara hålla med. Särskilt nu när jag kört Z3an på Falkenberg!
![]() ![]() Fast jag trodde ju man fick bestämma när man var chef.. ![]() Tyckte bara du var väl drastisk i din signatur med tanke på att vi har rätt kul i den ![]() |
||
En bra chef deligerar ut saker och uppdrag så du måste vara en bra chef när du till och med lägger ut bestämmandet. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
Vårt team är ju lite speciellt då vårt företag (Caran) äger teamet och bilarna.
Betyder att det är våra chefer som bestämmer bl.a vilken bil vi ska köra. Jag ansvarar sedan för driften av bilen och teamet. Nu ska jag inte klaga allt för mycket för jag tror vi har det förhållandevis bra ändå... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Ah. Jag har hittat ett internt Caran-forum.....
Tänkte bara ge lite klok(?) info. Jag har trimmat om några JTCC-bilar till E85. Dessa behöver 30-35% mer soppa och ger då 4-5% mer effekt. Funkar i långlopp? Tja. Med tankning vid varje stopp så funkar det nog på de flesta moderna bilarna. Problemet är att man släpar runt på mer soppa och det går ju då åt lite mer effekt för att accellerera. Men helt klart intressant nog för att prova. Problemet är väl närmast om banorna tillåter oss att hantera E85 vid tankning. Etanol skall spädas minst 50% för att släckas om det börjar brinna. Och E85 behöver även skum för att släcka de 15% bensin. 30 startande x 250 liter innebär att släckpersonalen behöver en 10 kubiks tankbil med släckmedel för att vara säkra på att släcka en brand i tankdepån. Jag har även haft nöjet att konvertera en gammal hundkoja (även den en tävlingsbil men jag har glömt viken klass). 12% mer effekt fick den gamla 1300-motorn med SU-förgasare. Anledningen var att avgasgrenröret sitter på baksidan av motorn precis som insuget och värmer upp förgasaren så pass att densiteten på luften minskar så att motorn pumpar mindre och blir slöare. Men med E85 var förgasaren kall som en vårmorgon. |
||
Etanol
Pihlfink din gamle buse. Du vet vart du skall skicka ALLA dina motorfrågor..... Beträffande er bildiskussion så vet du min ståndpunkt......ni har motorn i fel ände av bilen! Måhända att ni har den mellan hjulaxlarna när ni max får ha 225or runt om på ERF kärra. Etanol som bränsle har lägre energiinehåll, ca -30% från vanlig bensin som har ca 42MJ/kg. Detta medför att du måste spruta in mer bränsle för att få ut samma effekt. Det behöver inte vara helt tokigt. Mer bränsle kyler förbränningen och ger bättre möjligheter att avancera tändningen (vet inte om ni är knackbegränsade på fullast, men ni borde åtminstonde kunnan förbättra lågvarvsegenskaperna). Etanolen har med sig en -OH tarm, dvs en syre atom for fee. Detta gör att det stökiometriska blandningsförhållandet går ifrån 14.5 till ca 9. Detta gör att du behöver ha mindre syre i det stackars 2 liter stora förbränningsrummet för att tjånga på bränslet. Oftast är det ju här begransningn sitter...svårt att få in syre. Bränsle kan man ju altid hinka i. Man skall ju dock inte glömma att bränslet har mindre energi så man måste ha mer av det så nettovinsten är inte bus-stor. Bäst blir det om man kör turboladdat då är man ju alltid knackbegränsad och då är kylningen med bränslet välkommen. Skickar jag fakturan till Caran eller?? Vilket styrsystem använder ni er av? Ha det gott! Danne _________________ Daniel Håkansson |
||
Jaha, så du vågar dig fram ur tjuvläsarnas dimma nu.....
![]() Anade att det bara var en tidsfråga. ![]() Jag har faktiskt kollat vidare på detta men kommit fram till att det är inget som passar vår bil. Skulle aldrig kunna tjäna igen den tiden som ett extra tankstopp skulle betyda. Förstår inte riktigt ditt utlägg om att motorn hamnar mellan hjulaxlarna om man kör medd 225:or, men det är ju ungefär som vanligt... ![]() By the way, du som ändå funderar på att starta ett ERF/ERCup team: 205-16 är maxstorlek i både ERF och nya ERCup. Kanske dags för mig att uppdatera min signatur... Vi satsar nog på att uppdatera chassi för att kapa tiderna nästa år. och en renovering av motorn, men det blir nog inget mer trim... ![]() Styrsystemet är standard S40 Challenge, om det nu skiljer sig mot original. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Men du Thomas.
om ni nu inte skall trimma så tycker jag att ni i alla fall skall göra något. Unichip! Jag lovar att ditt std S40 Challenge styrsystem är minst 5% off. Säkert 10% oxå. Kör hit och låt mig mappa in bilen på rullarna med Unichip så blir den 100. Hm.. Har ni 160 pållar nu och 5% på det och 5595:- för optimeringen så blir det 700 spänn per hästkraft. - Hälften om du saknar 10%... Löjligt att köra omappat med en rejs-bil. Jag håller med dig fullt ang. chassiet. At få till chassiet rätt är ofta mer värt än alla hästar i Småland. Undantaget möjligen mekanikersporterna dragracing och traktorpulling då. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4766 besök totalt |