Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Asfaltsdäck till Volvo 244 voc (rallybil)?
2 besök senaste veckan (3919 totalt)
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 160


Trådstartare
Jag kör rally med en Volvo 244 i klassen Volvo original. Har hittills kört grustävlingar men är nu sugen på att testa någon asfaltstävling samt lite banåka och möjligen Lazzats RS-cup. Faller andan på blir det nog en tur på de asfalterade kostigarna i södra Uppland också ett par gånger under sommaren.

Vilka grusdäck jag ska välja har jag full koll på men när det gäller däck för asfalt står jag handfallen. Enligt reglementet får jag antingen använda däck som är klassade av SBF eller ett standarddäck i maxdimensionen 195/60-15 på max 6 tums fälg.

Enligt SBFs listor (www.sbf.se) kan jag till exempel välja:
Maxsport RB5
Yokohama A032 och A006
Toyo R1R och F08
Kumho V70 och C03

Standarddäck jag har att välja på är exemplevis:
Pirelli P6000
Bridgestone RE720
Falken ZE-512
med flera...

Tidigare användes Good Year Eagle F1 av voc:arna som kör på bana, men i år finns de endast i 195/50 om man vill ha 15 tum vilket ju är regelvidrigt. Vet ej vad racingförarna kommer köra på i år. Min bil väger cirka 1350 kg, har drygt 160 hästar och ingen diff , alltså en hyffsat standard 240 men med styvare fjädrar, dämpare och bussningar.

Vad bör jag välja ? Dessutom kan jag tillägga att jag inte har tidigare erfarenhet av banåkning.

Mycket tacksam för hjälp thumbs up!
ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Yokohama A032 är ju ett sk. R-däck och ett av de snabbare sådana.
Skillnaden mot de listade std.däcken är enorm.

ok, det kommer nog att kränga duktigt när de bettar i, men är med stor säkerhet det (ett av dom) snabbaste av dom du listat. Håller nog en stund oxå.

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 160


Trådstartare
Jo, jag förstår det som att A032:orna är ett omtyckt däck när jag kollar runt i däcksforumet. Det är bara ett litet krux och det är priset, 2254:-/styck (195/55-15) hos KH Motorsport. Tycker det är lite mycket eftersom jag bara tänkt känna på det här med ban-/konbanekörning i sommar (och förhoppningsvis fastna för det).
Maxsport RB5 kostar 950:-/styck (185/55-15) och har till i år fått helt nya gummiblandningar från Avon. Detta däck har dock fått lite delade betyg här, men är välanvänt på rallysprintar.

Det finns ju inga högprestanda däck, typ Good Year F1 GSD-3, i dimension 195/60-15 så det får kanske bli Pirelli P6000, Nokian NR-V eller likande "komfortdäck" till att börja med så får vi se sedan.
/ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Kollade lite snabbt på Wheelbase:

Toyo R1R - 195/55 VR 15 - pris 1190 kr/st

Har för mig att Vincent kör på R1R?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



JMT skrev:
Jo, jag förstår det som att A032:orna är ett omtyckt däck när jag kollar runt i däcksforumet. Det är bara ett litet krux och det är priset, 2254:-/styck (195/55-15) hos KH Motorsport. Tycker det är lite mycket eftersom jag bara tänkt känna på det här med ban-/konbanekörning i sommar (och förhoppningsvis fastna för det).
Maxsport RB5 kostar 950:-/styck (185/55-15) och har till i år fått helt nya gummiblandningar från Avon. Detta däck har dock fått lite delade betyg här, men är välanvänt på rallysprintar.

Det finns ju inga högprestanda däck, typ Good Year F1 GSD-3, i dimension 195/60-15 så det får kanske bli Pirelli P6000, Nokian NR-V eller likande "komfortdäck" till att börja med så får vi se sedan.
/ola

om du är intresserad så har jag 4 st Maxsport RB5 F2-däck till salu se under köp & sälj-forumet här på rejsa.nu!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Köp inte Yokohamadäck av svindlarna KH Motorsport
Jag köper alltid asfaltsdäck till min rallybil av handlare i Danmark.
Grymt bra priser, tex Johannes Fraas säljer Yokohama.
http://www.tta-rally.dk/

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Får ni har 14 tums i VOC?
Isåfall hade jag kört på den på Asfalts RS för 15 tum är rätt stort då med en så stor volvo så behöver du få ner utväxlingen lite, på bana så bör du väl iof ha 15 tum men med tanke på hur fort däcken slits så tror jag inte det blir mycket dyrare över säsongen att köpa både och.

Asfalts RS är KUL det bör du helt klart prova på se till att ha en bra kartläsare bara.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Däck för banåka
Asfaltsdäck till Volvo 244 voc (rallybil)?
2 besök senaste veckan (3919 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande