Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Miljonleken.
1, 2   >>
5667 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Här är en "tankenöt" som poppade upp på Alfaklubbens sida för något år sen, och som kan ge dig några ångestartade funderingar:

Lek med tanken att Bingolotten, Cancerfonden eller smörandet för rika tant Agda har slagit in, för du har plötsligt fått en milijon över till att köpa bilar för. Men du rusar inte ut med en gång utan sätter dig faktiskt ner och funderar ut vad du gör med dina bilar och följande kriterier måste då täckas:

1. En vardagsbil, som du, hustrun och alla andra i familjen kan ha till allting. Åka till jobet, dra släpvagnar, veckohandla, ja du vet själv.

2. En picknickbil, att ta ut när vädret är fint och kaffekorgen är packad. Kan även vara bra att ha när man skall åka ståndsmässigt till Båstad och liknande träffar.

3. En racerbil eller vi kan säga fordon, för de dagarna när hornen är långa och adrenalintanken är välfylld. Två eller fyra hjul, asfalt eller grus altt är OK.

4. En sportbil om man nu vill ha något som är vettigt till allt. En tripp till Le Mans? Lite smisk på småvägarna runt hemmet? Eller vad man nu vill göra.

Kom igen nu, en mille, fyra fordon, hur svårt kan det vara?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska jag vara tjurig och ärlig hade en av dessa bilar kunnat figurera på flera platser...

Men om nu spelreglerna är som dom är återkommer jag om en stund...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



1. Range Rover, den ultimata SUVen

2. BMW Z8, om det ska va en cab

3. Super Seven, nån motorcykel vill jag inte ha

4. BMW M3 SE, bättre allround får man leta efter

Nu räckte inte miljonen till så jag fick råna en bank också!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2452



Det är vad jag brukar kalla ett angenämt problem

1) Bruksbil: 540 Touring - Den har allt..

2) Austin Healy eller en MG

3) BMW M3 Grp A

4) Super Seven + ett garage vid ringen...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ok, jag kör...och kommer nog ändra mig oxå.

1. 328-330 Touring. (Kan ta en E36 eller E46, spelar mindre roll.) Blir en X5:a "billig" så kanske...

2. M3 Sport Evolution. I mint condition...

3. M3 -92 2,5 DTM. Ord överflödiga...

4. M3 (typ en -88) Lite clubracingkittad för lite inspererad körning på träffar och kurvig väg...

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! Jag är inte enkelspårig...

För de 100, eller så, som blir över skulle jag köpa en vettig racebuss! Hatar lallandet med släp och att aldrig få plats med det man vill...

EDIT: En 5-serie känns så stor...men som bruks... Ok 540 är ett vettigt allternativ. Mkt vettigt!

Valet av en M3 SE på plats 2 beror på mitt totala oförtående för gammla bilar typ MG:s eller Morgans osv... Inget fel på dom eller deras ägare, men de bilarna och det dom kan användas till tilltalar mig inte helt enkelt. (Ja, jag låter sur, förlåt ) ok, kan tänka mig en fin 2002 turbo istället.

Valet av en M3 som "kulbil" kanske inte blir så kul om man har den ultimata varianten som banbil... men vill jag ha en "Dödskällke"? Ahh! Jag ställer min Radical i samma garage som Johan har sin R500 så kan vi bytas vid om det blir långtråkigt...
fast å andra sidan skulle jag vilja konstruera och bygga ngt eget liknande en Radical som var gatlegalt... Hmmm...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Hmmm... en mille.

Det räcker ju inte ens till EN bil. McLaren....



_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Hmmm... en mille.

Det räcker ju inte ens till EN bil. McLaren....




Precis min förstatanke!!!! hahahaha Tur att man läser här på forumet ganska ofta...Man får då iaf bekräftat att man inte är ensam i sin galenskap...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Se det som ett racingreglemente pojkar: Det är något man skall ta sig runt för att nå målet

På CAR sida var det någon rolig människa som lade 3000 på en Monark iLo och 997000 på en 360 Modena, och det går ju det med...

De egna valen, och de kommer säkert att vara annorlunda imorgon är:

Bruks: 540 Touring gammla modellen (E34?). Mer prisvärd bil får man nog leta efter.

Glassarbil: Maserati Ghibli 70-talare. Snacka om design, 3 meter motorhuv och 1,5 meter kupe. Och en motor som matchar. Ferrari Daytona-konkurrent till en tiondel av priset.

Racer: Ford Falcon-64. Såg att att Ricknäs sålde Wickes gamla bil. Billigaste sättet att få åka med 4-hjulssläpp igenom Eau Rouge, Parabolican, Madgewick och liknande kurvor.

Sportbil: Porsche 964RS. En av de få som klarar allt här ovan. Kan också ha något att göra med att det var den första bilen jag fick åka med i, i ett högt tempo på en racerbana (med Fredrik Sundberg på Sviestad)

Lär återkomma imorgon med en ny lista.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



1. Audi RS4. Klarar alla vardagsbestyr galant. Ett inte helt oangenämt plus är också att man är snabbast vid trafikljuset.

2. Citroen 2CV. Passar överallt, såväl framför egna slottet som utanför GeKås i Ullared.

3. VET INTE!!! Jag kan ju inte skriva Golf.

4. Porsche 964 RS. Kompromisslös racer.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



jag lämnade mitt förslag på alfasidan när det begav sig. Här är det igen:

1. inte så intressant. kanske en BMW 540, kanske en Volvo V70, kanske en AUDI av nåt slag. kostnad 250000:-

2. BMW 1600 vollcab. Snacka om glidare, kostnad 150000:-
http://www.2002bmw.com/02cabrio-touring/02187.jpg

3. BMW 2002 Alpinareplica eller Werksreplica. http://w1.582.telia.com/~u58204795/knutstorp01/images/alpina01.jpg

4. M3E-30 SE med lite trimmad väghållning. koststnad 300000:-?

Tror tillomed att jag får pengar över

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Svååååårt!

1. Får inte vara för dyr, tar ju pengar från nöjet..... drar till med en 5-6 år gammal Saab 9000 2.3t (100k)

2. Porsche Cab, kanske 944 turbo eller 968 / Boxster (250k)

3. Allra svårast, vill ju hade både Porscheräser och 7-derivaträser! Får man nått snabbt&skojjigt 7 för 250k?

4. En 993 C2 få det bli där. (400k)

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

okej, dags att ta det på allvar då


1. En vardagsbil, som du, hustrun och alla andra i familjen kan ha till allting. Åka till jobet, dra släpvagnar, veckohandla, ja du vet själv.

M3 limo funkar bra :-)



2. En picknickbil, att ta ut när vädret är fint och kaffekorgen är packad. Kan även vara bra att ha när man skall åka ståndsmässigt till Båstad och liknande träffar.

M3 limo funkar bra :-)



3. En racerbil eller vi kan säga fordon, för de dagarna när hornen är långa och adrenalintanken är välfylld. Två eller fyra hjul, asfalt eller grus altt är OK.

M3 limo (har då råd att fixa: kolfiberhuv o skärmar, shyssta stolar, biffigare bromsar runt om, Öhlinkit) Finns ju racigare saker men det är ganska praktiskt när man åker hem sen :-)



4. En sportbil om man nu vill ha något som är vettigt till allt. En tripp till Le Mans? Lite smisk på småvägarna runt hemmet? Eller vad man nu vill göra.

M3 Limo (den blev ju rikitg bra med ovanstående uppgraderingar :-)



Fast en Seven skulle vara välidgt skoj å ha osså, gärna en extralätt o extrastark.

och en Porsche för att få köra i Porchseklubbens slalomcup.... Men jag har ju gott om pengar kvar av miljonen... så det löser sig ju!

Nu har jag nu råd att köpa hur mycket bensin och däck som helst, åka till Ringen så många ggr jag vill varje år osv osv....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



[quote="Magnus Thomé"]okej, dags att ta det på allvar då


1. En vardagsbil, som du, hustrun och alla andra i familjen kan ha till allting. Åka till jobet, dra släpvagnar, veckohandla, ja du vet själv.

M3 limo funkar bra :-)

Dragkrok på M3???

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Sörpan skrev:
Magnus Thomé skrev:
okej, dags att ta det på allvar då




1. En vardagsbil, som du, hustrun och alla andra i familjen kan ha till allting. Åka till jobet, dra släpvagnar, veckohandla, ja du vet själv.

M3 limo funkar bra :-)

Dragkrok på M3???



Vore kanon!! Men får inte... Men man kan handla mycket på Ikea, ICA Quantum, byggvaruhusen osv ändå.... Jag vet :-) Byggde om sommarstugan i somras och hämtade plank o allt möjligt (bra med fällbart baksäte :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Tänkte väl det...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



1. Saab 9-3 Aero -02. 200k
2. Någon Austin Healy, gärna en 100s men då finns inga pengar kvar. 200k
3-4. Slår ihop detta så blir det en 993 RS. 600k

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Inte räcker pengarna till en 996 GT3 och en moppe eller nåt? Annars vore det en trevlig .... kombination... eeeehhh...

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Mmmm, inte för att jag räknar M3 i någon form som sportbil (fast det är svårt att argumentera med FIA och liknande organisationer om E46) men ok då, det är upp till var och en att göra sin bedömning.

och eftersom jag nu är sportvagnstok får jag väl presentera en reviderad lista:

1: Porsche 924S. Har det utrymme jag behöver (hur många bilar känner du till där man kan lägga in en 28" cykel i bagagen) och med AC och ev. farthållare de bekvämligheter. 40k

2: HultHealey. Baserad på en 960 får den ju allt: Utseende, prestanda, ljud och pålitlighet. Platsigheten får jag väl leva med...250k.

3: Radical. Snacka om "Bang for your buck!" STCC-tider för en bråkdel av pengarna, och med möjlighet att köra utomlands. Hållbar mekanik dessutom. 300k.

4: Corvette Z06: RS-variant på raggarbil med en motor som nästan skall vara i klass med M5:ans. I LIKE IT!!! Dessutom tillräckligt oborstad för att fortfarande var en utmaning att köra. 400k.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Nu har du dragit in Radical i diskussionen!!!!!


Jag säger bara EN enda sak:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



1. VW Passat Variant 1,8T med ACE Competition steg 3 trim.
2. MGB 2-seat tourer.
3-4 Porsche 996 GT3. (finns från 62 000 Euro på mobile.de)

Det är mao Polon som borde bytas ut mot en GT3:a, för att samlingen skall vara komplett! Ingen som vill byta jämnt?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



En Aston Martin Vantage V8 med dragkrok täcker lätt upp alla fyra kategorier.

MVH
PiPPi

_________________
PiPPi Willén
Citera
Allmänt banåkaforum
Miljonleken.
1, 2   >>
5667 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande