Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
A-armar till bakvagn
2 besök senaste veckan (3328 totalt)
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag har funderat på a-armar till en blivande bakvagn och sett att det finns två intressanta modeller, om det finns fler så upplys mig gärna. Den högra såg jag på den svenska GT 40in www.sportscar.se (helt ny för mig), och den vänstra en traditionell delad bakvagn.

Röda prickar är ledpunkter och gröna streck är drivaxlar.



lite dålig illustrering men jag hoppas den funkar. vilka är fördelarna resp, nackdelarna med dessa två typer av bärarmar?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Den högra kommer att ge lite intressanta vinkelförändringar som den är ritad på bilden. Toe-out vid nedfjädring va?

De inre ledpunkterna ska väl hellre ligga i linje med varandra, parallellt med bilens "längdlinje".

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
oj, jag har ingen aning?!? jag tror min bild visar lite dåligt hur jag menar. jag hoppas det går bra om jag länkar till en bild.

http://www.sportscar.se/images/parts/images/R-chassie3.jpg

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Försök tänk dig hur det rör sig, allså var lederna ligger.
Spåntat, utan att tänkt mycket, ser jag inga direkta fördelar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
fuling skrev:
Försök tänk dig hur det rör sig, allså var lederna ligger.
Spåntat, utan att tänkt mycket, ser jag inga direkta fördelar.


ok, jag kan tänka mig att spindeln kan vrida sig lite och åka lite fram och tillbaka, men har man långa stag frammåt så borde det inte bli så mycket.
Sen förstår jag att konstruktionen kan ha mycket med utrymmet att göra, vad man får plats med.
En nackdel borde vara att man måste ha många Uniballs (18st) = dyr byggkostnad och även service.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



nu vet jag inte om du ska köra enbart en undre länkarm alla mc person eller dubbla men är det dubbla så skulle jag klart rekomendera vanliga triangellänkar med infätsningspunkterna i chassit i linje med bilens riktning. Och fjäderbenet på den undre länkarmen.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Mattias Hahlin skrev:
oj, jag har ingen aning?!? jag tror min bild visar lite dåligt hur jag menar. jag hoppas det går bra om jag länkar till en bild.

http://www.sportscar.se/images/parts/images/R-chassie3.jpg


Bilden visar inre ledpunkter i linje med varandra (inom felmarginalen i alla fall). Det är en upphängning som brukar funka hyfsat men anledningen till att man bygger med den är nog ofta för att vinna plats, det brukar ju vara mittmotorbilar med rätt långt motorpaket och infästningen hamnar oftast framför motorn.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Tackar så mycket, nu har jag hyfsad koll på skillnaderna, det blir helt klart en bakvagn med vanliga a-armar. Men skulle jag byggt på en 7a hade jag nog valt den andra varianten.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Racetech
A-armar till bakvagn
2 besök senaste veckan (3328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande