Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik för att inte slita bromsbelägg?
4634 besök totalt
fantasma
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 5


Trådstartare
Mina bromsbelägg fram är slut efter tre (!) dagar på bana. Funderar på om det är något jag kan ändra i min körstil för att minska slitaget.

Jag försöker att inte småbromsa, dvs antingen bromsar jag inte alls eller så bromsar jag (relativt) hårt. Finns det något annat man kan göra?

Tack på förhand,

_________________
Sven Dahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad åker du på för bromsbelägg?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



fantasma skrev:
Mina bromsbelägg fram är slut efter tre (!) dagar på bana. Funderar på om det är något jag kan ändra i min körstil för att minska slitaget.

Jag försöker att inte småbromsa, dvs antingen bromsar jag inte alls eller så bromsar jag (relativt) hårt. Finns det något annat man kan göra?

Tack på förhand,


tja.... 3 dagar på bana, är det dåligt eller bra? beror ju helt på hur mycket du kör (vet massor av Endurance-team som skulle önska att dom fick bromsarna att hålla EN dag )

Men som sagt det beror ju på helt hur mycket du kör per dag och hur länge du varje gång, eftersom jag förmodar att du har en gatbil och sådana är sällan avsedda för att köra länge med....
men sak du kan göra för att få lite bättre hållbarhet är att se till att dom inte överhettas genom att antingen köra kortare pass eller se till att bromsarna får tillräcklig kylning.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
fantasma
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 5


Trådstartare
Tack för era svar.

Mina bromsbelägg är Porsche orginal. Det finns två varianter (normal och sport) och jag har monterat sportbromsbeläggen. Jag kör på Dunlop Super Sport Race R-däck (semi).

På dessa belägg har jag kört 3 banmöten:
- Gotland Ring med PCS (4x15min)
- Mantorp privat heldag (gissningsvis 6-7 pass ā 5-20 min)
- Gotland Ring privat heldag (gissningsvis 6-7 pass ā 15-20 min)

Är det normalt?
Tack på förhand,

_________________
Sven Dahlin
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



fantasma skrev:
Tack för era svar.

Mina bromsbelägg är Porsche orginal. Det finns två varianter (normal och sport) och jag har monterat sportbromsbeläggen. Jag kör på Dunlop Super Sport Race R-däck (semi).

På dessa belägg har jag kört 3 banmöten:
- Gotland Ring med PCS (4x15min)
- Mantorp privat heldag (gissningsvis 6-7 pass ā 5-20 min)
- Gotland Ring privat heldag (gissningsvis 6-7 pass ā 15-20 min)

Är det normalt?
Tack på förhand,


För mig låter det inte som något onormalt utan mer eller mindre som normal förbrukning när du åker en tung std bil och då på R-däck och originalbelägg..... det är möjligt att du får bättre hållbarhet om du går över till racebelägg typ PerformanceFriction eller något annat märke, men å andra sidan är dom inte lika bra sen i stan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm det här med bromsbelägg är inte lätt.

Jag börjde åka på std pirat belägg, iof är min bromsar gjord för ca 1400-1500kg std bil och mitt as väger 1080 mig mig och soppa.
Bromsarna funkade bra, men inget under av nyp när det vart lite varmt. Och häll LÄNGE LÄNGE
Sen testade jag ett par så kallde sportbelägg, bättre nyp i bromasarna men vart tog beläggen vägen?
Nu åker jag racebelägg, gnissar fa... men vem bryr sig och ett jä... bet i bromsarna när man fått temp i dessa.
En 1/2 dag på mantorp, ca 4 e 5 15min syns inte på beläggen.
Dessa belägg är inget jag skulle sätt på en bil som används dagligen, är det en brukshink också skulle jag byta belägg till banmöten.

Belägg fick jag hjälp av PEAN AB, trevliga och hjälpsamma. (bla race beläggen)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Staffo
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 84



fantasma skrev:
Tack för era svar.

Mina bromsbelägg är Porsche orginal. Det finns två varianter (normal och sport) och jag har monterat sportbromsbeläggen. Jag kör på Dunlop Super Sport Race R-däck (semi).

På dessa belägg har jag kört 3 banmöten:
- Gotland Ring med PCS (4x15min)
- Mantorp privat heldag (gissningsvis 6-7 pass ā 5-20 min)
- Gotland Ring privat heldag (gissningsvis 6-7 pass ā 15-20 min)

Är det normalt?
Tack på förhand,


Jag monterade Blå Pagid i våras och har kört 6 banmöten i PCS regi, Sviestad 2 ggr samt Gelleråsen med BWM Norge. Finns nog minst 3-4 banövningar kvar. (Kör också Dunlop SSR)

Betydligt bättre nyp och klarar värmen än Porsche Std. Jag tror att Du inte blir besviken.
Lite bromsgnissel i stan, men lite får man tåla.

_________________
Kristoffer Böök
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Kör du med slitsade skivor? Min erfarenhet är att slitsade skivor äter upp mjukare gatbelägg till frukost.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Nu vet ju inte jag hur du bromsar men bromsa hårdare när du väl måste och ligg inte på länge med klossarna borde hjälpa en bit.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
fantasma
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 5


Trådstartare
Rehan skrev:
Kör du med slitsade skivor? Min erfarenhet är att slitsade skivor äter upp mjukare gatbelägg till frukost.


Mina skivor är inte slitsade men de är borrade.

_________________
Sven Dahlin
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Porsches originalbelägg går åt som smör i solsken när det börjar gå riktigt fort. För normal bankörning så håller de förvånansvärt bra, mycket bättre än till andra bilar.

Själv har jag satt på Blå pagid samt rejäla kylslangar, nu håller beläggen ungefär dubbelt så länge som med original.

Jag skulle vilja säga att du har fått ut ovanligt mycket av dina originalbelägg om du kör riktigt hårt med dem (tävlingstempo). För vanli bankörnig är det rätt normalt slitage. Det är när temperaturen börjar bli riktigt hög som de slits snabbt.

Edit: Att ta ett borr och rensa ut hålen i skivorna innan varje bankörningsdag är ett bra sätt att få belägen att hålla längre.

om man jämför slitaget på frambeläggen med yttersidan (utan kylslang) med innersidan (med kylslang) så är det kanske 10-20% mindre slitage där beläggen får bästa kylningen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Mintex 1144 till min 318is funkade ruskigt bra för mig i slitage alltså.
Körde väl 6ggr på bana kanske, 4x5min per gång, slalom, konkörning och till vardags. Även långresor till och från jobb dessutom med slitsade skivor.
Blev väl närmre 1000mil med dessa och helt ärligt, det var MYCKET kvar på beläggen. Knappt något åverkan alls på dom. Kommer för evigt köra med sådana belägg tror jag även om dom kostade något femjävligt...
Men då blev det även att man fick motorbromsa mycket på gata innan dom var varm för bettet vid kyla var ingen höjdare, men en vanesak.
Tror jag fick ge 1200kr för en uppsättning och då jobbar jag där dom tillverkas

Så... Racebelägg och träning på att bromsa rätt är nog nyckelorden. Och kylning givetvis men det bör Posseingenjörerna ha tänkt på tycker jag.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005
Inlägg: 104



På min 911 -82 tog originalbeläggen slut efter en dag på Kinnekulle. Monterade EBC gröna (sportbelägg). De har ca hälften kvar efter ca 7 x 30 minuter på Anderstorp och ca 500 mil inspirerad landsvägskörning. de behöver lite värme för att ta bra och har då bättre bett och känsla än original.
Nästa gång blir det mer renodlade räjsbelägg, bortmontering av bromssköld och hemmasnickrad bromskylning fram med byte av belägg och luftning av bromsarna före varje banåkning.

_________________
Torbjörn Hillerström
"There's nothing like a nice piece of hickory"
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik för att inte slita bromsbelägg?
4634 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande