Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Dämparinställning for dummies?????
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (49641 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Några glada laxar här på forumet både kan o gillar formler o uträkningar. Helt okej thumbs up ! Men för mig personligen så är det alldeles för mycket överkurs. På min bil kan jag bara justera lufttrycket och bestämma om jag ska ha reservhjulet i bakluckan eller inte.... Och sen kan jag åka till NB Gummi o göra hjulmätning för en del pengar och då välja en anings annorlunda camber bak och toe fram o bak...

MEN, om jag en vacker dag skulle köpa justerbara dämpare (just nu väldigt teoretiskt resonerat alltså) och få hjälp med att få på lämpliga fjädrar så undrar jag vad kan jag påverka i bilens betende med envägs justerbara Konis t.e.x.? och som fas två, vad kan jag påverka i bilens betende med tvåvägs justerbara dämpare (har inget fabrikat på tungan just nu... Bilstein har väl något kit?)

Dvs GRUNDJUSTERINGAR för DUMMIES

Min tanke är vi som kör bana med tämligen standard gatbilar på bana. Kanske lite slalom osså

Saker som jag undrar över är turn in, balansen mitt i svängen, tydlighet o lättkördhet versus kanske snabbare varvtider men lömskare beteende, känslighet för lift of oversteer o säkert annat jag inte kommer på just nu.

Ni som kan en hel del om det här, kan ni inte hjälpa till o börja med lite (löjligt) enkla saker för oss kompletta idioter?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669



AMEN TILL DET!

Bra förslag Magnus! Kanske även komplettera med vad som
händer med olika inställningar fram / bak för envägs alt. tvåvägs
justerbara?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
om man nu börjar på ruta ett. Vi har precis köpt envägs justerbara Konis. Inte helt ovanligt liksom.

Jag skruvar lite o märker tydligt hur bilen går hårdare när jag "skruvar åt". Jag märker också att bilen nickar längsledes om jag bara justerar fram. Dvs det finns ett läge där dämparna verkar vara lika ställda fram o bak, är de olika så kan jag se tex hur halvljuset studsar upp o ner istället för att hålla sig ganska stabilt i våg även när bilen fjädrar ihop eller upp.

Nu kan jag göra två saker. Jag kan göra både fram o bak mjukare eller hårdare och jag kan justera balansen mellan fram o bakinställning.

om vi tar det där med balans fram o bak först. Personligen så tyckte jag det kändes lite lattjo att köra med dämparna olika hårt ställde fram o bak så att bilen nickade hela tiden. Men sånt får man kanske vänja sig vid? Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingen som har några synpunkter?

_________________
Magnus Thomé
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Magnus Thomé skrev:
Ingen som har några synpunkter?


Jag har inga direkta svar på dina frågor men Öhlins har ett dokument som generellt beskriver inställning av dämpare, jag tror det är på sid 5-6 i detta dokument: http://www.ohlins.com/pdf/07255-01.pdf


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Envägs justerbara Koni är väl bara justerbara på rebound eller? Det var mina iaf, mycket skumt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



MaZ skrev:
Envägs justerbara Koni är väl bara justerbara på rebound eller? Det var mina iaf, mycket skumt...

uppochnervänt eller samma inuti?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Enkel chassi-översikt på brorsans sida.

http://hem.passagen.se/rydquist/miata/

Klicka "chassi" till höger, sen kan man välja dämpare, fjädrar, inställningar mm.

Bland "allsköns artiklar", till vänster, finns en kort sammanfattning av hur Koni-dämparna funkar på Miata (långt ner).
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus Thomé skrev:
Ingen som har några synpunkter?


Det finns massor med folk som har synpunkter, exempelvis: "Jag brukar ställa in dämparen på max, det funkar skitbra".
Jag har däremot inte lyckats att hitta någon, Stötdämparverkstan undantagen, som vill dela med sig av sina kunskaper, utan att ta ohygglig betalt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Jag har ett papper nånstans på hur dämparna, krängarna och fjädrarna skall ändras för att ändra bilens beteende. Turn-in understeer/oversteer osv...
Gäller ju bara att hitta det också.

Just pga av det här köpte jag Bilstein, de går inte att justera och därför minimeras risken för att jag sabbar inställningarna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Magnus Thomé skrev:
Ingen som har några synpunkter?

Forumets akilleshäl - ingen som har en aning.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



seanr skrev:

Jag har inga direkta svar på dina frågor men Öhlins har ett dokument som generellt beskriver inställning av dämpare, jag tror det är på sid 5-6 i detta dokument: http://www.ohlins.com/pdf/07255-01.pdf


Den var ganska basic, men inte så mycket om skillnaden fram/bak, etc.:

Citat:

Setting the shock absorber length
Sensitivity of the steering can be adjusted by altering the length of the shock absorber,
without affecting other characteristics. The length is adjusted using two nuts down and
the treaded clevis at the end of the pistonrod. The shock absorber can be adjusted
up to 12mm. The length may never be altered more than to where the groove that is cut in
the thread becomes just visible.

Adjusting the shock absorber length
Each complete turn of the shock absorber gives one millimetre. The length may never be
altered more than to where the groove that is cut in the thread becomes just visible
under the lower nut of the levelbrachet. Make small steps and testrun.

Setting your vehicle

By utilizing the adjustment possibilities you can test by trial and error,
and learn how they affect your vehicle. Always begin by test driving with all adjustments
at their basic setting. Choose a short run of varying character, ie, long and sharp bends,
hard and soft bumps. Keep to the same run and adjust only one setting at a time.

Start with the rebound damping
If the vehicle feels unstable, loose and rather bouncy then the rebound damping should be
increased. Begin by turning the adjusting knob 4 steps(clicks) clockwise. Test run again
and adjust two steps back if it felt too hard and bumpy. If the vehicle is hard and bumpy,
especially over a series of bumps, then the rebound damping should be reduced. Turn counter
clockwise 4 steps, test run and make any necessary correction to 2 steps.

Compression damping
If the vehicle feels soft, has low riding position and a tendency to bottom easily in long
dips then the compression damping should be increased. Screw clockwise 4 steps and test run
again. If this was too much then turn back twosteps(anticlockwise). If the vehicle feels
harsh and has hard resilience, eg, over changes in the road paving, then the compression
damping must be reduced. Screw anticlockwise 4 steps. Test run and make any necessary
correction to two steps.
When you have sufficient feel of the vehicle then you can make further fine adjustments.
It is feeling and experience that counts .
When you feel that you have achieved an improvement, go back to where you started and
check once more. Be observant of other relevant factors such as tyres, temperature,etc.
Test run to make sure whether further fine adjustment should be made.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag har läst om detta i en "seriös" artickel...

Men då jag tycker att det jag upptäckte från justeringarna på SAAB:en går tvärt emot vad som står i artickeln väljer jag att låta ngn annan reda ut ev. grunder...

Jag vet ju vad jag ändrade på och vad piloten ansåg hände (alltid blindtest) med bilens beteende.

Men här finns att lära...helt klart.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
iceman skrev:
Enkel chassi-översikt på brorsans sida.

http://hem.passagen.se/rydquist/miata/

Klicka "chassi" till höger, sen kan man välja dämpare, fjädrar, inställningar mm.

Bland "allsköns artiklar", till vänster, finns en kort sammanfattning av hur Koni-dämparna funkar på Miata (långt ner).


Det här var intressant:

För bästa väghållning bör man välja de mjukaste stötdämparna man klarar av att köra med. Handlingen blir oftast tryggare med hård dämpning men eftersom dämparen hindrar hjulen att följa vägens ojämnheter kan den kosta väggrepp.


För gatbilar är dämpningen oftast mycket mjukare i infjädring än vid utfjädring. Annars skulle komforten bli lidande. Ett vanligt förhållande är 1:3. Racedämpare har oftast ett förhållande nära 1:1. Orsaken är att man inte behöver bry sig lika mycket om komforten, och att returdämpningen bör vara låg för att låta hjulet fjädra ut - fjädern skall ju trycka hjulet mot marken så mycket som möjligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Men tillbaka till ruta ett.

Jag har hoppeligen "vettiga" fjädrar på bilen.

Jag provar o skruva åt lite hårdare både fram o bak (Koni ändrar bara rebound AFAIK) och det märks ju skillnad. Men sen ska jag köra lite bana och undrar lite vad som kommer ändras om jag justerar fram o bak separat.


Low speed Turn-in
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

Mid speed Turn-in
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??



Low speed Mid corner
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

Mid speed Mid corner
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

High speed Mid corner
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??



Low speed Exit
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

Mid speed Exit
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

High speed Exit
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??


Kan man fylla i några av de här? Lr är jag ute o cyklar?

Vad jag är nyfiken på först över o understyrning förstås. Men sen kanske lite om precisionskänsla och tex "knät" (dvs hur lättkört alt. abrupt man får problem när det släpper) osv....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Magnus Thomé skrev:
Men tillbaka till ruta ett.

Jag har hoppeligen "vettiga" fjädrar på bilen.

Jag provar o skruva åt lite hårdare både fram o bak (Koni ändrar bara rebound AFAIK) och det märks ju skillnad. Men sen ska jag köra lite bana och undrar lite vad som kommer ändras om jag justerar fram o bak separat.


Low speed Turn-in
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

Mid speed Turn-in
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??



Low speed Mid corner
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

Mid speed Mid corner
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

High speed Mid corner
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??



Low speed Exit
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

Mid speed Exit
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??

High speed Exit
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = ??


Kan man fylla i några av de här? Lr är jag ute o cyklar?

Vad jag är nyfiken på först över o understyrning förstås. Men sen kanske lite om precisionskänsla och tex "knät" (dvs hur lättkört alt. abrupt man får problem när det släpper) osv....


Återigen vill jag påpeka att jag inte har någon praktisk erfarenhet, men jag utgår från följande utan att ta hänsyn till hastighet:

Turn in ska vara mer överstyrt

Exit ska vara mer understyrt

För att få överstyrt ska det vara mjukare fram och hårdare bak
För att få understyrt ska det vara hårdare fram och mjukare bak

Ingång påverkar dämpningen
Utgång påverkar returen.

Vilket ger ( nu låtsas jag som att du har fullt juserbart Magnus ) om vi från början utgår från att dämpningen är lika fram och bak:

Turn-in
- Hårdare fram & mjukare bak = ??
- Mjukare fram & hårdare bak = Ja sätt dämpningen fram mjukare och hårdare bak.


Exit
- Hårdare fram & mjukare bak = Ja sätt returen fram hårdare och mjukare bak.

- Mjukare fram & hårdare bak = ??

returdämpningen bör ju rimligen påverka turn-in också tycker jag (när bilen satt sig i kurvan), men då blir det ju svårt att ändra returen till tvärtom från att man gått in tills man ska ut ur kurvan. Det gäller att vara flink med justernyckeln i det läget.

Nu vill jag att någon som har praktisk erfarenhet av detta kan tala om ifall jag är ute och cyklar eller om det är vettigt att resonera som jag gjort.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Daniel Bengtsson skrev:

Ingång påverkar dämpningen
Utgång påverkar returen.

Daniel


Detta får du gärna utveckla (lite lagom mycket )

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Ingång påverkar dämpningen
Utgång påverkar returen.

Daniel


Detta får du gärna utveckla (lite lagom mycket )


Ingång = fjädring trycks ihop

Utgång = fjädring dras ut

Sen kommer det jobbiga, vi måste ta hänsyn till lastväxling mellan fram och bakaxel... vilket jag inte gjorde. Så mitt fall gäller väl då i högre hastigheter utan "trail braking".

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Men om vi nu bara tar ett exempel då

Mid speed Turn-in
-----------------------
om det först står lika fram o bak. Sen ställer jag om det till lite hårdare fram & lite mjukare bak = vad kommer hända med bilens beteende?


Som jag ser det rent teoretiskt så bör inner bak bli snabbare på att droppa ner vid turn in eftersom vi bara kan justera rebound? Men det skulle alltså inte påverka ihopfjädringen av ytter fram alls (eftersom jag bara justerar rebound) det jag ställt hårdare fram??

Hur kommer bilen bete sig, hur kommer den upplevas jmfrt med innan? Mindre liftoff oversteer? Snällare lift off oversteer? Ingen skillnad i skärpa på turn in? Ingen skillnad i understyrning? Nåt annat?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bilen kommer understyra mer in. För att i utgången bli mer överstyrd...

Vad jag dock skulle vilja opponera mig mot lite är din indelning av "kurvorna".

Förstår hur du tänker då du namngett de olika stegen, men eftersom man normalt paratar om hög/lågfartsdämpning så kan detta ställa till med problem om/när tråden spårar iväg till att bli fomelfylld...(Det kommer, var så säker )

Så jag tror vi ska hålla oss till entry, midcorner och exit för att använda oss av svengelska... Kanske med early och late tillagt på entry och exit.

Hoppas nu inte JAG har strulat till det än mer bara.
Ngn med en annan åsikt?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Inga formler i den här tråden! Ni har redan

"entry, midcorner och exit" låter bra! Early och late entry och exit likaså! Dom tar vi sa

Vad du säger AL är att om jag justerar rebound på envägs Konis så kommer det bara påverka under och överstyrning. Punkt. Det känns inte 100% utförligt liksom? Nog måste väl även en sån "simpel" justering påverka lite mer komplext ändå? När man går in i en kurva så är det ju så mycket mer parametrar än bara om det understyr eller inte... Det kan ju understyra på väldigt olika sätt IMo.

Hur reagerar och roterar bilen om man kör med trailbraking, tex giftig eller snäll lift-off oversteer för att rotera bilen i ingången av kurvan. Hur reagerar den understyrningsmässigt på gaspådrag i en tidig del av kurvan?

Men jag kanske tror för mycket om sådana enkla justeringar som bara rebound, att det i olika sammanhang skulle påverka både det ena o det andra beroende på... Det kanske är betydligt enklare än så?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Dämparinställning for dummies?????
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (49641 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande