Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Dämparinställning for dummies?????
<<   1, 2, 3   >>
49642 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Skulle vilja säga tvärt om: Det är betydligt svårare än så...

Är helt enkelt själv på en ganska tidig del av inlärningskurvan om vad som händer vid olika justering. Läser mer innantill än tar av egna erfarenheter. men ibland ser man att de sammanfaller och då blir man .

Så du har helt rätt, en sak in kan påverka på ett annat sätt ut osv osv...

Vi får vänta på att ngn med mer "raceengineering"-kunskaper dyker upp.
Jag kan tyvärr bara ge korta enkla svar utan ngn direkt backning.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag försöker helt enkelt kontra med lite bas-praktik mot den teorin som finns i lite andra trådar. Vissa hänger ju med i formlerna men jag är nog inte ensam om att vilja ta det på en mer grundläggande praktisk nivå osså.... för dummies

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Jag försöker helt enkelt kontra med lite bas-praktik mot den teorin som finns i lite andra trådar. Vissa hänger ju med i formlerna men jag är nog inte ensam om att vilja ta det på en mer grundläggande praktisk nivå osså.... för dummies


Exakt vad jag själv oxå skulle vilja.

Har iofs "fina" listor på vad som händer samt liiite egna erfarenheter.
Men var hittar vi ngn som VERKLIGEN kan allt dethär på sina fem fingrar?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



AL skrev:

Exakt vad jag själv oxå skulle vilja.

Har iofs "fina" listor på vad som händer samt liiite egna erfarenheter.
Men var hittar vi ngn som VERKLIGEN kan allt dethär på sina fem fingrar?


Pelle Ljungebäck på stötdämparexperten.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Magnus Thomé skrev:
Jag försöker helt enkelt kontra med lite bas-praktik mot den teorin som finns i lite andra trådar. Vissa hänger ju med i formlerna men jag är nog inte ensam om att vilja ta det på en mer grundläggande praktisk nivå osså.... för dummies



Stå på dig Magnus thumbs up , jag har sökt med ljus och lykta efter några enkla råd för hur man justerar en standardbil men trådarna spårar ALLTID ur i en hög med formler, racebilsjusteringar och lustiga termer. >

En liten enkel guide för oss som bara kanske kan justera nån enstaka variabel.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



seanr skrev:
AL skrev:

Exakt vad jag själv oxå skulle vilja.

Har iofs "fina" listor på vad som händer samt liiite egna erfarenheter.
Men var hittar vi ngn som VERKLIGEN kan allt dethär på sina fem fingrar?


Pelle Ljungebäck på stötdämparexperten.

Bara att dra fram sanningen, Magnus och skriva den här.

Annars borde väl Jonas J. kunna lite om det här... Men han är kanske och praktiserar sina kunskaper längre söderut just nu.

Vad gör ni som har ställbara stötdämpare då? Bara kör ändå och köper p.g.a. prylgalningens sanna mantra - det är bra att ha?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



AndersY skrev:
Vad gör ni som har ställbara stötdämpare då? Bara kör ändå och köper p.g.a. prylgalningens sanna mantra - det är bra att ha?


Prygalningens sanna mantra självklart, det är kul att skruva så man måste ha nya projekt hela tiden

Jag har pratat med Pelle på stötdämparexperten och gått på hans rekommendationer om basinställningar. Jag kommer att köra på de inställningarna tills jag kan bilen tillräckligt bra och förstår hur olika justeringar känns i bilen. Ser fram emot en lärorik säsong

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag kommer ju träffa Pelle en del i samband med racingen

Men nog borde vi kunna komma en liten bit till själva?



Bara en sån grundsak som:

om jag ställer rebound lite hårdare fram än bak (på mina gula Konis) så kan jag räkna med att bilen:
- blir lite mer understyrd speciellt i speciellt i
- kan upplevas lite mer nnnn vid yyyy
- med RWD så kan det ge lite bättre fäste att få ner kraften i backen i utgången av kurvan??? Eller nåt????
- med FWD så bla bla bla

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Magnus Thomé skrev:
Jag kommer ju träffa Pelle en del i samband med racingen

Men nog borde vi kunna komma en liten bit till själva?



Bara en sån grundsak som:

om jag ställer rebound lite hårdare fram än bak (på mina gula Konis) så kan jag räkna med att bilen:
- blir lite mer understyrd speciellt i speciellt i
- kan upplevas lite mer nnnn vid yyyy
- med RWD så kan det ge lite bättre fäste att få ner kraften i backen i utgången av kurvan??? Eller nåt????
- med FWD så bla bla bla


Inte för att vara en besserwisser på något sätt, men "x" är mer lämpligt än "n" som variabel... Jobbigt att läsa "n".
och har jag fått allt det här om bakfoten, för att jag trodde att hård rebound innebar att den fjädrade ut snabbare?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tråden nedan är väl 100% klockren, men den är vettigt angränsande ivarjefall.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2162&highlight=



[/quote]

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Inte för att vara en besserwisser på något sätt, men "x" är mer lämpligt än "n" som variabel... Jobbigt att läsa "n".


"XXX" då tror väl något internetfilter nånstans att det handlar om porr istället



Andrew Petrykowski skrev:
och har jag fått allt det här om bakfoten, för att jag trodde att hård rebound innebar att den fjädrade ut snabbare?





_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Tråden nedan är väl 100% klockren, men den är vettigt angränsande ivarjefall.


Jepp, men om vi nu _bara_ har en ratt på varje dämpare o inget annat att justera.... (jag vill ju börja just där många står liksom...)

Men jag kan plocka ut de punkter som handlar om rebound. Men det blir ju lite tunt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I det cooliga diagrammet hittar jag ungefär:

Reduce understeer -> increase front rebound

Reduce oversteer -> increase rear rebound



_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
I det cooliga diagrammet hittar jag ungefär:

Reduce understeer -> increase front rebound

Reduce oversteer -> increase rear rebound




Varför skulle det vara motsättningar?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingen sa väl nåt om motsättningar? Ser ju bra ut om än vääääldigt förenklat.... igen. Så jag gjorde så här för att jag var tillbaka på ruta ett igen liksom....

---

Jag känner mig lite dum men också lite envis

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Ingen sa väl nåt om motsättningar? Ser ju bra ut om än vääääldigt förenklat.... igen. Så jag gjorde så här för att jag var tillbaka på ruta ett igen liksom....

---

Jag känner mig lite dum men också lite envis


Missuppfattade dig visst. Jag känner likadant. Bäst man håller sig till dekaltrimmning.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tyvärr tror jag att mer än en väldig specad lista inte går att fixa om man ska vara realistisk... Eller jo, men den blir lååååååååååång!

Det du vill veta (På den nivån du vill veta?) Magnus är helt enkelt än mer komplicerad. Iaf känns det så...

Så tror/vet jag att det tyvärr är...Annars hade jag inte heller varit ivrig över en vettig sammanställning i denna tråd. Hade det varit enklare hade jag kunnat svara på trådens frågor...efter säsongen har jag nog dock mer koll.

Skulle tro att Jonas J, eller kanske Leif Frykås, är några av dom i landet som kan ge en VÄLDIGT ingående beskrivning.

Men det tar nog en bra stund och ska man få ut maximalt av det är det antagligen LIVE man ska ha den infon.

Meningen har varit att jag ska gå den 3-dagarskurs som Spirit racing anordnar genom Cloud Rouell. Tyvärr har den flyttats till datum som inte passar mig ett skit...sammtidigt som den kostar 8 000kr + moms.
F1-team osv osv brukar skicka personal till den.

Men sponsrar ni med halva pengen så ska jag åka på kursen. Sen har ni gratis "chassisnubbe" för all framtid.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



seanr skrev:


Jag har inga direkta svar på dina frågor men Öhlins har ett dokument som generellt beskriver inställning av dämpare, jag tror det är på sid 5-6 i detta dokument: http://www.ohlins.com/pdf/07255-01.pdf



Den där var rätt kul faktiskt, du har inte originalet så att man kan jämföra?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Pär Hylander skrev:
Tråden nedan är väl 100% klockren, men den är vettigt angränsande ivarjefall.


Jepp, men om vi nu _bara_ har en ratt på varje dämpare o inget annat att justera.... (jag vill ju börja just där många står liksom...)

Men jag kan plocka ut de punkter som handlar om rebound. Men det blir ju lite tunt


ooops, glömde ett litet *inte* i texten ocan

Tråden nedan är väl inte 100% klockren, men den är vettigt angränsande ivarjefall.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det här blev lite samma som redan blötts i tråden, men jag lägger ut som jag skrivit det ändå eftersom jag vill behålla sammanhanget. Det finns några saker på olika ställen som kanske är till hjälp.

Stötdämpare är något som det kan vara ide att sätta sig in i som racing intresserad. Många är inne på att man skall passa sig för för mycket justerbarheter, enär man kommer att dribbla bort sig. På sätt och vis håller jag med. Fast jag håller inte alls med, eftersom jag tycker man ska ta reda på hur det fungerar i stället. Stötdämparna är vitala för bilen. Som amatörrejsare så erbjuder stötdämpare snabba inställningsmöjligheter direkt på banan. Som kan kompensera för fjädrar, K-fjädrar, mm. Många kan inte ha 10 set av fjädrar med sig. Däcken kallnar innan man hinner byta osv. Man kan då göra en kompromiss för att kolla vad som händer innan man byter t,ex K-fjäder. Eller åka med lite dämpar kompromiss. Vad annars kan justera bilbalansen via en ratt?

Några exempel. Vad som i racing sammanhang menas med kritisk dämpning är när en fjädringsrörelse återgår till vila utan att passera viloläget, och utan att bilda fler svängningar.
Bra ur dämpnings synpunkt ,men, för hårt. Krafterna till chassiet blir oacceptabla. Tiden för återgång kommer att hålla ett infjädrat hjul kvar i luften, eller ge ett för litet marktryck för en period. Stötdämparens belastning kan producera mångfallt den belastning på chassit som fjädrarna kan.

30 in å 70 ut förhållande är vanligt för gatdämpare. Racing är mera 50-50. Över en serie snabba vägbulor tenderar 30-70 att komma ut med mindre markfrigång, vilket vi inte kan tollerera. Vi "pumpar ner" stötdämparna. En enkelt justerbar stötdämpar åstadkommer alltid detta fenomen, men det stör inte på en gatbil med mer fjädringsväg och lägre hastighet och belastningar. Där vill man ha bump-komfort, och tar mera dämp på utfjädringen.

om stötdämparen har olika inställning fram-bak så åstadkommes ett över-understyrningsfenomen. Men inte på samma sätt som med K-fjädrarna. Kf, är proportionerligt mot fjäderkonstanten medan S-dämp är proprortionerlig mot Dämp-tidsfaktorn. När tisdfaktorn är förbrukad återstår bara Kf;s motstånd.

Det allmänt bästa är att dämpar balansen är neutralt inställd. Näst bäst är att bilen får lätt understyrning UR en kurva. Då kan vi ta ett exempel som även visar hur finurligt vi kan använda dämparna.
Man ställer in framdämparna mjukare än bakdämparna. Det bakre rollmotståndet minskar då dessa dämpare rör sig långsammare. När bilen återgår till vårätt ur kurvan så följer inte ytter-
bakhjulet med ut mot vägen lika fort varför ytterframhjulet belastas hårdare. Bilen får under nåra meter en effekt liknande "kraftigare K-fjäder" fram och blir understyrd ur kurvan. För att när rakan börjar vara neutral igen.
Är dämparen dubbelt justerbar så kan vi väga av bilen in å ur kurvan. Visserligen med medföljande olägenheter på andra ställen av banan. Men i slalom eller på en bana med speciella kurvor så kandet vara till stor hjälp.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
DTM
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 75



Eller så gör man som en riktig amatör.

Tar sina gula Koni dämpare ur kartongen stoppar dit dom och är nöjd som aldrig förr

Funkade för mig iaf

_________________
Dan Man
Citera
Sparade trådar/FAQ
Dämparinställning for dummies?????
<<   1, 2, 3   >>
49642 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande