Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kameror på biltävlingar på TV US vs EUR
816 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Visste inte vad jag skulle döpa tråden till...

Det jag tycker är lustigt är att det är så enformiga kameravinklar på race som visas på TV från europeiska serier (inklusive F1). Häromkvällen satt jag och tittade på ett race i NASCAR Busch-serien (snäppet under NEXTEL, typ). Där hade de bland annat en roterbar kamera monterad i bakvagnen på en bil så att man dels såg hur saker och ting rörde sig och dels kunde de ringa in olika delar av bilden och tala om vad delarna gör. Sen vreds bilden och man fick ny info om andra delar.
De brukar dessutom ha vridbara kameror inne i bilarna så man kan se bilarna som passerar, när de gör det.
I F1 känns det som om gränsen går vid en kamera som nätt och jämnt kan följa bilen i depån. Inte ens där fångar de bilen alla gånger.

Är det så enkelt att publiken inte är lika viktig här?

Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Kameror på biltävlingar på TV US vs EUR

Lennart Mäkinen skrev:
Visste inte vad jag skulle döpa tråden till...

Det jag tycker är lustigt är att det är så enformiga kameravinklar på race som visas på TV från europeiska serier (inklusive F1). Häromkvällen satt jag och tittade på ett race i NASCAR Busch-serien (snäppet under NEXTEL, typ). Där hade de bland annat en roterbar kamera monterad i bakvagnen på en bil så att man dels såg hur saker och ting rörde sig och dels kunde de ringa in olika delar av bilden och tala om vad delarna gör. Sen vreds bilden och man fick ny info om andra delar.
De brukar dessutom ha vridbara kameror inne i bilarna så man kan se bilarna som passerar, när de gör det.
I F1 känns det som om gränsen går vid en kamera som nätt och jämnt kan följa bilen i depån. Inte ens där fångar de bilen alla gånger.

Är det så enkelt att publiken inte är lika viktig här?

Kollade bara på F1 i 5 minuter i Söndags men, såg ni kameran i Brasiliens GP som åkte med längs bankanten och kunde följa F1orna en bit. De verkade även ha en vridbar kamera som hängde över banan (som jag dock inte såg några bilder från)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Förr i tiden ( ) satt det ju vridbara kameror inne i bilarna i BTCC, grymt fränt var det!

BMW 330i -05
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

MaZ skrev:
Förr i tiden ( ) satt det ju vridbara kameror inne i bilarna i BTCC, grymt fränt var det!

Vill minnas att jag sett en interview i bilen (under tävling).

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

och I CART brukar det ju vara en kamera inne i hjälmen på någon förare. Det är fränt!

Allmänt verkar Amerikansk racing vara mer TV-vänlig. De har insett vara pengarna kommer ifrån...

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Kreativiteten verkar vara större när det gäller WRC, där lägger de kameror
på vägen i bilen och lite över allt. Dessutom verkar många bildproducenter i
F1 vara dumma i huvudet - visar långa sekvenser av någon som leder stort,
när häftiga bataljer äger rum längre bak i ledet.

Östergötland
Här sen Jul 2004

Jet skrev:
Dessutom verkar många bildproducenter i
F1 vara dumma i huvudet - visar långa sekvenser av någon som leder stort,
när häftiga bataljer äger rum längre bak i ledet.

Fast det har nog mer med reklam att göra. Den som leder ska ha si och så mycket tid i rutan.
Man vill ju inte sponsra en bil som aldrig syns.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jet skrev:
Kreativiteten verkar vara större när det gäller WRC, där lägger de kameror
på vägen i bilen och lite över allt.
Är det inte lite väl tjatigt med kameror som ligger på vägen så att de vänder runt när de blir överkörda.

I NASCAR-racet jag såg smällde det efter tre varv och 14 bilar försvann. De visade sekvensen (bland annat) från en kamera riktad in i kurvan så att man hörde skillnaden på varvtalet på de som höll stumt in i högen och de som hade fått varningar om att något var galet från sina "spotters".

Såg ett BTCC-race live förra helgen eller om det var helgen före det. Det såg mest ut som folkrace.

816 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande