Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Med Lådbilen på ringen 15-19 sept 2005
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (23293 totalt)
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



johann skrev:
IVFSH så kan ju en bil satt för Hockenheim prestera bra i en enskild kurva på Ringen där bilens inställning passar bra och vice versa.


Vid närmare eftertanke kanske en låg hårt satt bil presterar bättre i just Mutkurve, men sämre över krönen, i svackorna och över de värsta ojämnheterna?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Peeter du skrev att du monterade filmkameran på lådbilen, när dragbilen fick nya bromsar, men är det tillåtet igen att filma sina varv.


För att Peeter skall slippa svara - det är inte tillåtet att filma.

Jo jag vet att det inte är tillåtet att filma, men många gör det ändå.
Jag vill gärna analysera mina varv och ta mellantider i lugn och ro hemma i soffan.
Jag har en sk bullet-kamera som tom går att gömma hyffsat i Lådbilen.
Nackdelen är dock, att det lätt fastnar flugor, gummirester och regndroppar på optiken,
som gör att bilden blir "mjölkig".
Hade även problem med glapp i en kontakt, som gjorde att bilden försvann lite då och då.
Så summa sumarum är det inte många varv, som det är vettig kvalitet på under hela varvet.
Men till att klocka mellantider duger även suddiga bilder.
och några varv med hyffsad kvalitet blev det också!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Eick skrev:
johann skrev:

Har du inte kollat på tider för farten i Klostertal 1?
IVFSH så kan ju en bil satt för Hockenheim prestera bra i en enskild kurva på Ringen där bilens inställning passar bra och vice versa.


Njaa, om kartan är rätt ritad så ska det vara farten i Mutkurve som anges.


Det står iaf beskrivet som Klostertal 1 i Sport Auto (och på Track Challenge vilket iofs är samma sak), inte för jag håller det för omöjligt att en GT3 Cup med Horst kör snabbare där, tvärtom.

EDIT: Kollade med Jules (en snubbe från Ringers), hans lägsta fart med en Manthey-preppad GT3 Cup av senaste modell var 161 och en proffsförare i samma bil hade 174.
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Nu förstår jag problemet med dåliga svetsar locost Norge får ursäkta men jag trodde inte det var sant när jag såg bilderna, Tänk o rejsa med en bil som någon svetsat så med !! svets kurs är nog ett måste ! Den där gamla regeln som läraren visade när man visade upp sitt prov, stålt o han vände på biten o kollade !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Per Fogelberg skrev:
Nu förstår jag problemet med dåliga svetsar locost Norge får ursäkta men jag trodde inte det var sant när jag såg bilderna, Tänk o rejsa med en bil som någon svetsat så med !! svets kurs är nog ett måste ! Den där gamla regeln som läraren visade när man visade upp sitt prov, stålt o han vände på biten o kollade !!

Han som byggde Lådbilen var tydligen bilmek och licensierad svetsare. thumbs up
Så ramen är jag inte alls orolig för hur den är svetsad!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



johann skrev:
Christian Eick skrev:
johann skrev:

Har du inte kollat på tider för farten i Klostertal 1?
IVFSH så kan ju en bil satt för Hockenheim prestera bra i en enskild kurva på Ringen där bilens inställning passar bra och vice versa.


Njaa, om kartan är rätt ritad så ska det vara farten i Mutkurve som anges.


Det står iaf beskrivet som Klostertal 1 i Sport Auto (och på Track Challenge vilket iofs är samma sak), inte för jag håller det för omöjligt att en GT3 Cup med Horst kör snabbare där, tvärtom.

EDIT: Kollade med Jules (en snubbe från Ringers), hans lägsta fart med en Manthey-preppad GT3 Cup av senaste modell var 161 och en proffsförare i samma bil hade 174.


Jag vet inte om vi är något på spåren här, men enligt SportAutos banskisser ända sedan 1997 så ser det ut som om farten anges för Mutkurve. Det är dit "pilen" från hastighetrutan går, men kurvan är mkt riktigt döpt till Klostertal 1. Det som brukar anges som Klostertal 1 är ju å andra sidan den snabba högern innan Klostertal 2. Med tanke på hastighetsangivelserna tror jag SportAuto avser Mutkurve med Klostertal 1, men nu har jag blivit osäker. Vet någon med 100% säkerhet?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Ja, jag vet med säkerhet att jag har ca 180km/h mätarn just inför klostertal, upp backen just innan vänster höger knixen inför klostertal. Vad det är värt för er vet jag inte, förutom att jag då inte kan ha samma fart i mutkurve med 100% säkerhet:D Klostertal för mig är vänster höger knixen efter mutkurve, alltså just där man går över svagt krön, för att sedan komma vidare mot stailstrecke.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



RS6 skrev:
Ja, jag vet med säkerhet att jag har ca 180km/h mätarn just inför klostertal, upp backen just innan vänster höger knixen inför klostertal. Vad det är värt för er vet jag inte, förutom att jag då inte kan ha samma fart i mutkurve med 100% säkerhet:D Klostertal för mig är vänster höger knixen efter mutkurve, alltså just där man går över svagt krön, för att sedan komma vidare mot stailstrecke.


Precis, det vi allihopa på rejsa.nu menar med Klostertal 1 är ju högern, som är snabbare än Mutkurve. Om då SportAuto mätt upp exempelvis 163 km/h med en GT3 RS så känns det lite för långsamt för att vara högern. Jag misstänker att de kallar Mutkurve för Klostertal 1 på banskissen, men förhoppningsvis kan någon klargöra vad som menas?

Göte, bromsar du innan högern, släpper du gasen, går du med konstant gas genom eller håller du stumt genom?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Christian Eick skrev:
RS6 skrev:
Ja, jag vet med säkerhet att jag har ca 180km/h mätarn just inför klostertal, upp backen just innan vänster höger knixen inför klostertal. Vad det är värt för er vet jag inte, förutom att jag då inte kan ha samma fart i mutkurve med 100% säkerhet:D Klostertal för mig är vänster höger knixen efter mutkurve, alltså just där man går över svagt krön, för att sedan komma vidare mot stailstrecke.


Precis, det vi allihopa på rejsa.nu menar med Klostertal 1 är ju högern, som är snabbare än Mutkurve. Om då SportAuto mätt upp exempelvis 163 km/h med en GT3 RS så känns det lite för långsamt för att vara högern. Jag misstänker att de kallar Mutkurve för Klostertal 1 på banskissen, men förhoppningsvis kan någon klargöra vad som menas?

Göte, bromsar du innan högern, släpper du gasen, går du med konstant gas genom eller håller du stumt genom?


Menar du högern innan mutkurve så är det helt stumt från bergwerk till mutkurve(när fritt o torrt).Hur jag kör igenom mutkurve är svag broms inför, ner till 4an kliver på allt när jag just gjort första turn in, men jag håller inte pedalen mot durken(stumt) som jag gör från bergwerk o uppåt. Vid klostertal kan jag inte förmå mig att hålla stumt igenom, jag luftar gasen svagt vid ca 180 för att direkt hålla fullt igenom(tror inte jag höll stumt ,men dock full gas igenom ).

Som jag känner det är det faktiskt en viss skillnad att hålla helt full gas mot att hålla gasen stumt, både mentalt och på hastighet känns det som

Detta leder mig osökt in på detta med hur mycket tid man förlorar på ringen per omkörning, det har ju diskuterats i annan tråd förut, någon sa tror jag en sekund?. Kommer inte exakt ihåg, men det spekulerades hur mycket tid man förlorade o s v. Kom just på att omkörningen i sig är kanske inte är den största tidstjuven om den går smidigt. Nä, det lär ju vara att man på ett parti som bergwerk- mutkurve inte kan hålla spåret där om man blir tvungen att göra omkörning där någonstans. Således går det inte att hålla helt stumt då man behöver precis hela vägbanan för detta. Så från helt fritt spår på detta parti till en omkörning ger nog mycket mer än 1 sekund. Det blir ju naturligt en viss skillnad på hastighet i slutet på ett sådant snabbt parti med en omkörning eller inte.

Vad tror ni andra?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Personligen tror jag inte att omkörningar tar så himla mycket extra tid. Om man jämför med Scheid-DVD:n, där föraren jagar en GT3 och en V8Star-Jaguar, så ser man tydligt hur lång sträcka han tappar då han får bromsa ner och kanske t.o.m. växla ner för långsammare trafik, typ 100-300 m. Vid de omkörningar då han bara tar ett vidare spår eller bara lyfter av lite så tappar han relativt lite sett i antal meter.

om men leker med tanken att du snittar 180 upp från Bergwerk till Steilstrecke så får man att om du teoretiskt skulle stå helt still i 1 sekund någonstans längs den sträckan och sedan fortsätta i samma fart som innan sekundstoppet så skulle du tappa 50 meter. Om du sedan jämför med att du kommer in i Bergwerk samtidigt som en långsam bil och klipper honom på yttern så får du dels en lägre utgångshastighet och dels åker du en aningen längre sträcka men verkar det inte rimligt att du vid Steilstrecke skulle ligga max 50 m efter dig själv (om du istället kört optimalt)? I så fall tappar du 1 sekund från Bergwerk till Steilstrecke på en hindrande omkörning mitt i Bergwerk som totalt sabbar spårvalet. Alltså tappar man, precis som andra påpekat, mindre tid på omkörningar än man tror. Men visst, om du dels får köra taskigt spår i Bergwerk, släppa gasen innan den ultrasnabba vänstern i Kesselchen pga en slö GT3 som ligger i vägen ( ), bromsa för en husbil innan Mutkurve och växla ner till 3:an etc, då tappar du givetvis rejält med tid. Men tidsförlusten per enskild omkörning tror jag faktiskt inte normalt sett är så speciellt stor. Men det är ren spekulation från min sida!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Ja det är svårt det här vi kan ju inte annat än spekulera. Jag tänkte närmast att just på dessa snabba partier där man kan köra väldigt fort länge, hämtar man ju in en del tid om det är helt fritt spår och man verkligen kör stum pedal. Mot att göra 2-3 avlyft eller svaga bromsar uppför denna sträcka, som det ju allt som oftast är just här.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



Ett exempel på vad 3 omkörningar kostade från Exmuhle-Steilstreckenkurvan,med Pugge rc.

Vid Exmuhle kom ja ikapp en vit golf med bur som körde skapligt ..ja tänkte "jag e lite finurlig" o kastar i 2an iom att min fart var lite lägre än normalt i samband med omkörningen.Tyvärr fick jag av misstag i 4an precis innan17?graders lutningen började, istället för 2an,,taggar om o slänger i 2an,golfen har redan flyttat sig o väntar otåligt på att ja ska åka förbi..resultatet ca 80 kmt på 2an istället för strax under 100 på 3an uppför Exmuhle.

Efter Bergwerk så ser ja en Steilsteckung bil,eftersom ja filmar varvet med en ganska synlig headcam som sitter på höger sida av hjälmen,så bestämer ja mig för att slita av hjälmen innan omkörningen i snabba vänstern(Maddock bend). Lyckas få på mig hjälmen ca halväggs upp mot Angstkurve.Resultat ca 160 efter Maddock istället för drygga 170.

Framemot Angstkurve kommer ja ikapp två bilar som ligger o glider i väldigt makligt tempo.Bromsar in lite extra innan angst så ja slipper dom mitt i appex.Dom håller höger i utgången o ja klämmer mig förbi.Resultat ca 135-140 istället för mer normala strax under 150 utgången av angst.

Som ja får det till så förlorade jag totalt ca 5 sekunder på dessa saker mot helt fri körning mellan Emuhle-Steilstrecke.Detta får ja fram om ja jämför med de varv ja filmat som varit mer ostörda på detta parti.

Det kändes som jag tappade minst det dubbla,iom att ja förlorade fart i början o mitt i nåra plattan i mattan partier med Puggen.

I övrigt va det ett väldigt fritt varv med nåra få omkörningar,Btg 8:48,78. (man ska va exact!)
Det e både väldigt skoj samt lärorikt tycker jag, att kolla filmvarv efter man kommit hem.Verkligen synd att detta filmförbud existerar.

Längtar till nästa år med nåra små färbättringar på bilen tex r-däck o bättre bromsar

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Detta gäller ett parti på banan med ca 5sek för dessa, tja man undrar ju vad ett hel varv på runt 8min gör i ganske väl tilltagen trafik. Garanterat kan jag dra av mer än 5 sekunder antar jag då kör om väldigt, väldigt många bilar på mina ca 8min varv

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Förstår intresset men vill ändå framföra synpunkten att när vi talar om turistkörningen på Ringen så tycker i alla fall jag att det är fel att tala i termer om "förlorad tid" vid omkörningar. Ett sådant tankesätt leder lätt till en felaktig attityd.

Ja, överhuvudtaget fokus på varvtider och hastigheter är väldigt tveksamt - inte minst med tanke på försäkringsfrågan. För egen del har jag tagit konsekvenserna och tar aldrig tid. Vill jag mäta mig och tävla så gör jag det här hemma med 944:an i PCS Racing. På Ringen är det ren turiståkning som gäller för min del.

Detta inte menat som någon pekpinne men kanske kan väcka lite eftertanke - det är lätt att ryckas med i hysterin, inte minst när man nyligen smittats av Ringen-viruset!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Ulf Karlsson
Karlstad
Här sen Feb 2004
Inlägg: 35



Jag tror att den senaste tidens fokusering i forumet på tidtagning, förlorad tid, vad man i teorin skulle kunnat prestera och vilka rekord man skulle kunna åstadkomma är olycklig.

För min egen del finns det tre typer av körningar på Nürburgring; 1) turistkörning, 2) Scuderia Hanseat och 3) tävling.

1) Turistkörning är för mig endast att för mitt höga nöjes skull åka runt banan i ett avvägt tempo, hålla spåret och visa tillbörlig hänsyn till mina medmänniskor på banan. Företrädesvis gör jag detta i goda kamraters sällskap som under the Swdish Weekend. Vi gör då även andra aktiviteter och jag vill likna det vid en skidvecka i fjällen.
2) Scuderia Hanseat är för mig att köra bil på ett exemplariskt vis med god bilkontroll. Sökandet efter att uppnå det perfekta varvet där man gör allt som planerat. Ein Schönes und Sicher Fahrt. Här kan man lära sig mycket om bilkörningens grunder. Även här är det sociala umgänget en stor del. Speciellt min hustru tycker om Scuderian.
3) Tävlingskörning har för mig endast ett syfte och det är att uppnå bästa möjliga placering när flaggan faller vid tävlingens slut. Nu talar vi om tidtagning, omkörningar, motstå psykisk stress, förstå bilens inställningar, delta i ett lagarbete, diskutera möjliga varvtider m.m. Det sociala umgänget är här underordnat.

Vi får inte glömma att vi talar om en vägsträckning som är öppen för allmänheten, där vanliga trafikregler gäller och där alla skall ha roligt och kunna finna nya vänner.

Med vänlig hälsning
Ulf Karlsson

_________________
Ulf Karlsson
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



Det karske finns olika anlednigar till att man tar tid på sina turistvarv?Jag ser det inte som tävling,o känner ingen press av att klockan rullar när ja blinkar höger i god tid o släpper om snabbare bilar.

Att man i efterhand disskuterar om man förlorar si o så mycket tid,i olika situationer,belyser väl bara det faktum att det handlar om turistkörning!

Visserligen följer jag inte hastighetsbegränsnigarna på ringen,men det gör ja ej heller när ja inte tar tid.I övrigt tycker jag ja följer de regler(hm filming ) som finns samt vissar stor respekt o hänsyn mot andra fordon på Ringen.

Jag skulle vilja påstå att min körning inte påverkas av om jag tar tid elelr inte.Tidtagningen är mer som en extra krydda som gör semestern ännu roligare o innehålsrikare.Jaha,det här var 11 blankt btg,jaha det här var 9:00 osv.

Sen att få köra en kvällsvecka då det e relativt lite traffik,o kunna köra mer i sitt eget tempo,det är verkligen höjden av lycka på ringen.Att inte kunna jämföra sig mot föregående års tider/filmvarv då,det tycker ialla fall jag skulle va trist,vare sig det gått långsamare elelr fortare.
Att sen diskutera btg tider o liknande saker på ett forum som detta,ser ialla fall inte jag som olyckligt.

Hm,karnske fel ställe att skriva om detta i Peeters lådbilstråd!

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Kanske svävar jag ut nu, men
Detta och mycket annat har och kommer nog alltid att diskuteras i all evighet. Det är ju för att i grunden är ju alla olika, vi har alla olika moral, värderingar, livserfarenheter, ålder, religion , nationalitet o s v. Därför kommer människor alltid att tycka olika o s v det går liksom inte att ändra på. Det är ju inte så konstigt att krig och elände alltid funnits alltid kommer att finnas tråkigt nog.

Man kan aldrig ändra på någon annan, men man kan ändra sig själv.

För mig personligen känns det väldigt svårt att åka från ringen utan att ha klockat en tid. Jag kommer ju att göra de så länge jag känner för det och inte låta bli för att andra tycker jag inte ska göra så. Jag kör ingen dubbelmoral utan står för detta. Under mina 14 dagar klockade jag faktiskt bara 3 tider, det var så mycket trafik så det känndes inte så givande, hadde jag fått några fria varv hadde jag klocka dessa med säkerhet. Men jag är ändå glad för jag har ett hum om min tid för i år och det är det intressanta för mig.
Jag körde totalt 200mil på ringen denna gång och står själv fast i min övertygelse när jag säger att de tre varven inte på NÅGOT sätt gjorde mig farligare för mig själv eller min omgivning. Jag kanske tvärt om funkar anorlunda än vad som folk tänker sig att personer som tar tid på sig själv funkar. De flesta kanske dömer andra efter sig själv, kanske är det så att när de tagit tid på sig själva så kör de över sin förmåga och är förblindade av att tiden går på klockan. Vad vet jag, men man kan ju tro att de är så

Själv när jag sätter på klockan blir jag i samma stund väldigt eftertänksamm. Detta gör att jag kör lite lugnare då faktiskt, för när jag sitter i bilen o klockan går säger jag alltid till mig själv att nu kör du så inget händer. Se där kanske är jag en större fara för mig själv och andra då jag inte kör på tid? Det tål att tänkas på i vart fall, man kan ju inte med säkerhet säga att bara för att man tar tid ett par varv eller så bidrar det att man kör över sin förmåga o s v. Jag är övertygad att de flesta lämnar lite marginal på ringen, i vart fall de som återkommande kör där.

Anders och Ulf har ju en stor erfarenhet av ringen och det är nog så intressant att läsa om deras erfarenheter, ståndpunkter o s v. När jag läser Ulfs tre punkter så är det ju samma sak för mig, och många andra skulle jag tro, jag åker oxå i ett för mig avägt tempo. På scudeian försökte även jag få till det perfekta varvet trots en del kurbs här o var. Alla som kör scuderian strävar säkert efter detsamma. Klart kan man försöka omvända människor, det är i vart fall bra att alla får ventilera fritt. Men hastigheter och varvtider känns för mig inte så särskilt främmande på ringen, tvärt om känns det ganska naturligt just här. Lika kul och naturligt känns det för mig att sitta på kammarn och spekulera i omkörningar och spårval mm, samtidigt som jag respekterar och förstår Anders ståndpunkt.


om ett par dagar kanske jag får möjlighet att prova Porsches CUP bilar på bana, vem vet kanske torskar man dit rejält efter. Kanske kör man Porsche CUP på riktigt Kanske förändras mitt sätt att se på det då eller kanske gör det ingen skillnad, jag kanske ändå kommer att ta en tid eller två på turistkörningen.
Kanske gör jag som många andra som tar tid på ringen, de kör med dubbelmoral och talar väldigt tyst om detta med sin tid de tar. Nä jag står för det jag gör och hoppas folk kan ta mig för den jag är, alla är vi olika. Om inte så är det ingen större förlust.
Mvh/Gaute

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003
Inlägg: 239



....

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag skulle vilja splitta tråden, men jag hittar inget bra ställe att göra det på.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Nisse Classon skrev:
Jag skulle vilja splitta tråden, men jag hittar inget bra ställe att göra det på.


Jag startar en ny tråd.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
MPOWER
Västerås
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vad år det för snack att det inte skulle gå att hålla fullt i Kesselchen? Det som fattas är just Mut. Gick det att hålla fullt med min gamla E30 M3SE så går det givetvis även med CSL. Nicht Wahr?Detsamma gäller för
Galgenkopf./ Stofilen

_________________
Toomas Pahv
Citera
Nürburgring
Med Lådbilen på ringen 15-19 sept 2005
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (23293 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande