Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2489 besök totalt |
Skönlitterära motorböcker.
Jag satt och letade info om Eric Speed och bokserien "Racing med Nick och Lonny" när jag snubblade över en intressant sida http://www.editions-palmier.fr/Libra Själv har jag bara läst 3 av Speeds böcker, en om en tonåring på drift i 50-talets racingliv (tror att en viss M Hawthorn stod som författare...), några Hondagänget (gränsfall för att platsa här) och inte mycket mer. vad har ni andra hunnit läsa genom åren? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Kollade på länken: Vad är det här för film med Al Pacino
![]() "1977. Bobby Deerfield . Film couleur de Sydney Pollack. Scénario d'Erich Maria Remarque, d'après son roman Der Himmel kennt keine Günstlinge (Le Ciel n'a pas de préférés) et Alvin Sergent. Interprètes : Al Pacino (Bobby Deerfield), Marthe Keller (Lillian Morelli), Anny Duperey (Lydia), Walter McGinn (Leonard), Romolo Valli (oncle Luigi), Stephan Meldegg (Karl Holtzmann" ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
_________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Huvudpersonen i Der Himmel kennt keine Günstlinge eller Himlen har inga favoriter av Erich Maria Remarque är en racerförare. Det är åratal sen jag läste den men jag tror inte den handlade särskilt mycket om racing. Remarques hjältar brukar dö i slutet och jag tror att huvupersonen blir spetsad på rattstången i slutet av denhär boken. Erich Maria Remarque är en av mina favoritförfattare och han är väl mest känd för På västfronten intet nytt.
Jag började fundera vad jag läst i skönlitteratur som ens skulle handla om bilar eller racing och kom inte på nåt bättre än Arthur Haileys Bilstaden. Det mesta jag läst är mer eller mindre fakta. En ganska kul bok är Automobiltävlingen Peking-Paris av Luigi Barzini som handlar om tävlingen 1907. Joakim Bonniers Fort, fortare fortast är intressant även om man nästan känner att katastrofen är på väg (alla andra förare dör...). Bakom dånande motorer (Hinter dröhnenden Motoren) av Ludwig Sebastian handlar om Bernd Rosemeyers mekaniker och hans äventyr. Imponerande teknik de hade redan på den tiden. Walter P. Chryslers självbiografi Life of an American Workman är inte särskilt sympatisk om jag kommer ihåg rätt. Jag har också en bok om Charles F. Kettering som jag tror är en självbiografi men den boken ligger nerpackad just nu så jag kan inte kolla. (Kettering är antagligen den smartaste person som någonsin jobbat med att utveckla bilar.) Smokey Yunicks kryddade själbiografi The World According to Smokey i tre delar på 1100 sidor rekommenderas åt alla som gillar Smokey's stil. Böckernas titlar ger en vink om stilen de är skrivna i: "Walking Under A Snake's Belly", "Little Skinny Rulebook and Eating an Elephant" och "All Right You Sons-A-Bitches, Let's Have a Race!" Lyle Cummins har skrivit ner förbränningsmotorns historia i Internal Fire och LJK Setright presenterar motorer med lite mer ovanliga lösningar i Some Unusual Engines. Prime Movers: Ilmor and Its Engines av Karl Ludvigsen och Cosworth av Graham Robson berättar historien om respektive företag. Sen gillar jag gamla böcker om förbränningsmotorer som tex Harry Ricardos The Internal Combustion Engine som kom ut första gången 1923 eller allt som Nils Gustafsson skrev men de börjar ligga rätt långt utanför rubrikens område. _________________ Sten Isaksson |
||
Hur många finns det? Atlantaloppet läste jag i förra veckan, Midnattsrallyt ligger nerplockad i nån boklåda i klädkammaren och GT-loppet lånade jag ifrån en likaledes biltokig granne när det begav sig. Har dessutom sett Ökenloppet och Dött lopp på Le Mans utannonseras på Tradera.
om alla böcker innehåller lika mycket fakta och info som Atlantaloppet så skulle de svara på åtskilliga faq här. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Genom åren har jag njutit av / plågat mej igenom ett antal skönlitterära verk med racinganknytning. De jag kommer på just nu är:
- Bob Judd gjorde en serie i F1 / Indycar miljö för sådär 15 år sedan. En F1 förare råkar ut för äventyr samtidigt med racing. Som om racing inte är tillräckligt spännande. Men helt OK underhållning. - Desmond Lowden - The Boondocks (heter något annat och fånigt med ordet `döden' på svenska). Från 1972. Ett privatstall i F1 och dess ägare (som får en att tänka på någon som nyligen ägt Minardi.) har problem av olika slag. Mycket spännande och antagligen det litterärt bästa jag läst i genren. - Alistair MacLean gjorde en hemsk en på sjuttiotalet. Undvik. - Burt Levy - The last open road. Handlar om när sportbilar och europeisk racing slog igenom i USA efter kriget. Mycket underhållande och, tack och lov, ingen påhittad kriminalitet för att göra det mer spännande. Bara bilar hela vägen! Jag tror det finns en uppföljare också. _________________ Johan Rådlund |
||
MacLeans hette "Full fart mot döden", och i jämförelse med filmen är boken värd ett Nobelpris
![]() Det fanns en följetong i Teknikens Värld en sommar för en 20 år sen som kom ut i bokform senare. Handlade om Nascar, och jag tror titeln var "Blyfoten". _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Det fanns ju ofta sommarföljetonger i TV förr i världen. Ofta skrivna av Georg Johansson och/eller Dag Hogsten. Dessa har dessutom sysslat med något så ädelt som att skriva Tvillingdeckare (OK, lite off topic)! _________________ Johan Rådlund |
||
"Blyfoten" har jag i bokform hemma nånstans. Ganska bra faktiskt.
Nick&Lonny-serien har jag nog också komplett, minns dock inte om det var fler titlar än de P.P. räknade upp. De har klart format mig... Jag har en lista som säger att BS LEvy även skrivit "Montezuma's Ferrari" och "The fabulous Thrashwagon" men inte kunnat hitta någon av dem, någonstans. Jag skulle vilja läsa dem! När jag gick på mellanstadiet fanns en bok om några britter som gjorde iordning en gammal (20/30-talare) Bentley och åkte LeMans på 70-talet. Säkert bara fiktion men rätt kul. Böcker med kul motoranknytning är annars "Löken"-serien, den hårdkokte (hmmm...) kriminalreportern "Sigge" (?) åkte alltid Ford. Granada, Capri och senare Mustang. I någon av dem finns också en story om Porsche, när grabbarna upptäcker ett underjordiskt garage fyllt av 356:or och annat. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tvillingdeckarna är inte nödvändigtvis OT. I "Bilmysteriet" köper deras moster en Cheva 38, som stjäls. Den ersätts då med en Studebaker av sportigare slag (vad var det modellerna innan Avantin hette?). Men så hittar man Chevan på en Stock Car-tävling och vild jakt utbryter. Dessutom har jag läst en variant med biltjuvar som tema. Även den innehöll en del trevliga bilreferenser.
Gustav, där sa du något. Jag har också plöjt igenom den där Bentleyboken. Massa udda namn på vita bilar ifrån Tyskland och röda ifrån Italien om jag inte missminner mig. Montezuma och open road hörde ihop tror jag. De är ju inte lastgamla, så de borde väl kunna hittas hos någon av de stora engelska bokaffärerna? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
kan man tänka sej lite mc-racing så är jue Leif Rosell's böcker om hans egna tävlande på 60-70-talet höjdarläsning!
![]() http://www.ribbodamc.com/hemsida/sid |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2489 besök totalt |