Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1364 besök totalt |
Fråga om vilken klass man platsar i?
Jag vet inte vart jag ska lägga detta inlägg, men chansar här... Vi är ett gäng som ska börja bygga på en bil. Vi har fått tag i ett objekt, men vet inte vart bilen platsar. Bilen är en Porsche 911 Carrera -75. Motorn är enl. tidigare ägare bytt till en större. (vet ej vad, men han säger en 2.7 liters) Karossen är av RS typ alltså den breeeda. Problemet nu e att däcken e ju väldigt breda (har sett att vissa klasser begränsas till MAX 205 breda däck) Vi är ju ett gäng nybörjare ocjh vill inte bygga en bil som sen inte platsar in nånstans. Vore hemskt tacksamma för svar. _________________ Mvh. Dennis "Räcket" Scherp |
||||
Re: Fråga om vilken klass man platsar i?
SLC har klasser både på Endurance och Sprint som är möjliga för en sådan bil. |
||||
I RoadSport är däcksbredden fri om tävlingsvikten är över 1000kg (Porscheanpassning
![]() SPVM behöver alla bilar de kan få in i klasserna ![]() |
||||
Först får jag säga: ORTOLIGT snabba svar från er. ![]() Nu kommer vi då till nästa problem.. om vikten ska vara över 1000kg i RoadSport, måste jag vikta upp bilen då? Bilen väger ju enl. papper bara 1075kg (tror jag det var) och vi ska ju ta ut onödig inredning. Den lär ju inte väga MER än 1000kg efter det.. Visserligen har vi hela vintern på oss att hitta rätt klass, men det underlättar ju när vi ska bygga å veta vilket reglemente vi ska följa. ![]() Har läst lite bland reglerna på SLC. om jag nu har fattat det rätt så kan jag endast delta i: Endurance Kl.3 alt. Kl.4 eller Sprint Kl.6 GT400. Har jag fattat det rätt? _________________ Mvh. Dennis "Räcket" Scherp |
||||
japp, helt rätt |
||||
Du kan också tävla med andra Porschar i Michelin Porsche Challenge. Kolla hos PCS Racing på www.pcsracing.nu
![]() _________________ Erik Woode |
||||
Men där krävdes det väl att bilen ska vara godkänd genom bilprovningen, eller har jag läst fel? Denna bil har inte varit i bruk på vääääldigt länge. ![]() _________________ Mvh. Dennis "Räcket" Scherp |
||||
Snabba svar förresten? Jag var ju en halvtimme sen (Fredrik klockade in på 1:13 minuter), det är en evighet här på rejsa ![]() |
||||
|
||||
Alltså, vikten för roadsport behöver inte vara just 1000 kg (det gällde bara för det där med däcken). Roadsport har tre klasser A, B och C. A är snabbast och klassindelningen bygger på kg/hk.
Förslår att du laddar ner följande lilla program och knappar in värden för din blivande räserbil så ser du vilken klass den hamnar i http://www.utzon.se/gamla/Roadsport/ BTW, har inte en -75 Carrera en 3 litersmaskin från början? _________________ Pär Hylander |
||||
Modsport får du köra i, men inte i Roadsport. Se http://www.spvm.se |
||||
Jamen, det enda som behövs är ju välsignelse vid det årliga besöket hos SBP.... (eller kanske vartannat år på så gammal vagn) _________________ Pär Hylander |
||||
Per Hylander skrev/ Förslår att du laddar ner följande lilla program och knappar in värden för din blivande räserbil så ser du vilken klass den hamnar i http://www.utzon.se/gamla/Roadsport/
Jag skrev in uppgifterna på min Rx7a och den skall gå i Roadsport C enligt programmet!!!! Stämmer detta !!!! Vikt 970 med förare samt 1spjäll/ Rotor . _________________ Håkan Bercic |
||||
Det finns väl inga garantier för att Peters program är helt buggfritt. I just ditt fall vet jag dessutom ännu mindre eftersom jag inte vet ngt om maskinen i en rx7 Edit, där verkar ju inte vara anpassning för wankelmaskin i programmet. Kanske funkar det om du först räknar om slagvolymen enlig reglementet _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1364 besök totalt |