Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Drivaxelvinklar vs Traction? (rwd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6564 totalt)
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Har funderat lite på hur vinkeln på drivaxeln sett uppifrån påverkar squat och traction.

Exempel min racebil (BMW 3-serie 80-tal) den har snett bakåt utåt riktade drivaxlar (sett uppifrån).
om jag har bilen på pallbockar och kör med växel i och lägger foten på bromsen så går hjulen upp i hjulhusen (tills hjälpfjädrarna komprimerats).
Detta pga att när man lägger ett moment över drivaxeln så funkar den lite som en vev.

om nu drivaxlarna hade pekat framåt istället då hade hjulen trycks hårdare mot marken vid acceleration, frågan är om det hade påverkat traction nämnvärt?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281





Hmmm




Första svaret får bli: Det blir ett smått h-vete att ändra på.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Hmm beror inte "squattandet" på att det är sånadäringa trailande bärarmar som har sin ledpunkt framför drivaxeln? När du bromsar så blir momentet en kraft uppåt med bärarmens ledpunkt som rotationscentrum.

Eller har jag blivit öronskadad med fel info om bayerburkarnas bakvagnsgeometri (aldrig sett nån live).

om du menar skillnaden på effekten så borde väl den lika gärna bero på längden mellan bärarmens ledpunkt och drivaxeln i längsled.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



NiklasFalk skrev:
Hmm beror inte "squattandet" på att det är sånadäringa trailande bärarmar som har sin ledpunkt framför drivaxeln? När du bromsar så blir momentet en kraft uppåt med bärarmens ledpunkt som rotationscentrum.


Förutsatt att du har hjulcentrum ÖVER infästningspunktens höjd, annars blir det tvärtom, nedåtgående rörelse. Eller iaf en hämning av viljan/möjligheten att gå upp.

NiklasFalk skrev:

om du menar skillnaden på effekten så borde väl den lika gärna bero på längden mellan bärarmens ledpunkt och drivaxeln i längsled.


Hmmmm... Mja...

EDIT: Försöker nu tänka mer i9ngenjörsmässigt än med magen...
Börja få en kännsla av att Niklas KAN ha rätt...
Kommer vi fram till att du hade fel höll jag aldrig med dig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Andreas Lidström skrev:
Första svaret får bli: Det blir ett smått h-vete att ändra på.


Nope, flytta bak klumpen en bit bara!

"om nu drivaxlarna hade pekat framåt istället då hade hjulen trycks hårdare mot marken vid acceleration, frågan är om det hade påverkat traction nämnvärt?"

Problemet som jag ser det spontant är att du får rise på bakvagnen. Jag kan nog vara utan en bakvagn som vill resa sig när man kliver på fullt ut ur kurvan. Skall du åka på strippen så kan det däremot vara idé..

Bara mina 2 öre..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rikard Ahlin skrev:
Andreas Lidström skrev:
Första svaret får bli: Det blir ett smått h-vete att ändra på.


Nope, flytta bak klumpen en bit bara!


Med följden att drivaxlarna bottnar...
Tvungen att hitta ett motargument.

Rikard Ahlin skrev:

"om nu drivaxlarna hade pekat framåt istället då hade hjulen trycks hårdare mot marken vid acceleration, frågan är om det hade påverkat traction nämnvärt?"

Problemet som jag ser det spontant är att du får rise på bakvagnen. Jag kan nog vara utan en bakvagn som vill resa sig när man kliver på fullt ut ur kurvan. Skall du åka på strippen så kan det däremot vara idé..

Bara mina 2 öre..


Allt är väl relativt. Ngn "fullt ut" DR-setup är nog ingen ute efter...men en bil som beter sig mer rätt än helfel vore väl helt klart intressant. Så en viss modifiering tror jag absolut kan vara på sin plats för bättre fäste ur böjarna om man har väldigt mkt squat av olika orsaker.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är det för vinkel på drivaxlarna? (sätt uppifrån)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



skulle nån vilja göra en snabbskiss så att även jag som är lekman med vilja att lära, kan vara säker på att jag uppfattat rätt?

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Troligen finns det inte en sämre bild på detta, men hittar ingen just nu som är bättre...

http://e30m3performance.com/tech_articles/susp-tech/rear_curves/index.htm

Drivaxeln är lossad från diffen på bilden.
Men jag tror man kan se att de pekar lite bakåt iaf om allt sitter ihopa...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Andreas Lidström skrev:
Troligen finns det inte en sämre bild på detta, men hittar ingen just nu som är bättre...

http://e30m3performance.com/tech_articles/susp-tech/rear_curves/index.htm

Drivaxeln är lossad från diffen på bilden.
Men jag tror man kan se att de pekar lite bakåt iaf om allt sitter ihopa...

thumbs up tack

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Niklas har helt rätt i att mitt exempel med bilen på palbockar inte är så rättvisande.. Bromsningen genererar squat pga. bärarmens ledpunkt är framför hjulet.. (Missade detta när jag skrev inlägget)

Varför är det så negativt med att bakvagnen reser sig? (det är ju inte så mkt vi snackar om)

Fuling: Uppskattningsvis 5grader och ca 50cm långa drivaxlar.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Arne skrev:
Varför är det så negativt med att bakvagnen reser sig? (det är ju inte så mkt vi snackar om)


OK, om vi vänder på frågan: Varför är det så negativt att bakvagnen sätter sig? (det är ju inte så mkt vi snackar om)

I slutändan tror jag inte det spelar någon större roll på traction ut ur kurvan och det var ju trots allt det som var frågeställningen. Har svårt att motivera det ordentligt, men som sagt, det är ju inte så mycket det rör sig om.

När bilen reser sig får man ju dessutom en viss camberloss och det kanske påverkar greppet negativt för att se en annan aspekt av det hela.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är det för fjäderkonstant på hjälpfädrana?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Rikard: När bakvagnen sätter sig får man ju camber-gain och massor med camber ger ju inte stor kontaktyta.. Cambern ska ju vara inställd så att den är optimal även mitt i kurvan när man inte gasar, inte bara när man accelererar och bilen satt sig. Så det jag egentligen är ute efter är att bilen ska sätta sig mindre, inte att den ska resa sig bak som i dragracing.

Fuling: 50Lbs/inch tror jag.. Varför vill du veta det?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm jag håller på att spåna lite bara

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Arne skrev:
Har funderat lite på hur vinkeln på drivaxeln sett uppifrån påverkar squat och traction.

Exempel min racebil (BMW 3-serie 80-tal) den har snett bakåt utåt riktade drivaxlar (sett uppifrån).
om jag har bilen på pallbockar och kör med växel i och lägger foten på bromsen så går hjulen upp i hjulhusen (tills hjälpfjädrarna komprimerats).
Detta pga att när man lägger ett moment över drivaxeln så funkar den lite som en vev.

om nu drivaxlarna hade pekat framåt istället då hade hjulen trycks hårdare mot marken vid acceleration, frågan är om det hade påverkat traction nämnvärt?


Tack Arne för att du delger oss resultaten av dina minitester. Teorin bakom detta fenomen försökte jag förklara i en tråd för ett år sedan men möttes av idel "ifrågasättare". Jag sket i att skriva mer i den tråden när en av våra Rejsamedlemmar ville ha lite matematiska skisser presenterade. Nu finns det åtminstånde ett testresultat.

Jag är själv helt övertygad om att framåtriktade drivaxlar ger bättre traction. Nu har jag inte läst mer än ditt första inlägg i denna tråd så vi får se vad läsarna har för teorier.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Hur ser t ex F1-bilarna ut i detta avseende?

Långt ifrån det vi sysslar med, men vore ändå kul att se hur man gör när man har möjlighet att bygga ett chassie från grunden.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
diamond bollocks
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Förlåt att jag lägger mej i, men jag måste. Momentet som i ditt fall (Arnes), får hjulen att röra sig upp i hjulhusen kommer sig väl bara av att bromsoken sitter infästade i länkarmarna?

Varför sjunker en bubbla så jättemycket fram vid inbromsning, medan en Vespa reser sig?

_________________
Olof Lagerqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hubbe:
Denna tråd du menar?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8720

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Arne:
Vilken vinkel har bärarmen bak, eller rättare sakt om man drar en linje från hjulsentrum till bärarmens infästing i karrosen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



fuling skrev:
Hubbe:
Denna tråd du menar?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8720


Full koll!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Racetech
Drivaxelvinklar vs Traction? (rwd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande