Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Aerodynamik
1 besök senaste veckan (3323 totalt)
jake
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 32


Trådstartare
Hej!
Nu är jag tillbaks här på rejsa.nu, Gud bevare..
Det är nämnligen så här att jag skall skriva ett projektarbete om aerodynamik nu till 3an.
Jag har redan börjat skriva lite, ska bygga en egen vindtunnel är tanken. Plastglas på två långsidor, på ena kortsidan skall en större fläckt sitta med utklippt plastform.
Därefter tänkte jag bygga lite modeller i skala, 3 st. En Volvo V70 till exempel, en sportbil, varför inte en Ferrari F430 och till sist en egen designad bil med bra aerodynamiska förutsättningar.

Skulle behöva så mycket hjälp som möjligt med mitt arbete, skulle ni som läser detta kanske kunna "adda" på så mycket ni vet om aerodynamik, det vill säga, om marktryck, lågt luftmotstånd, stabilisatorer etc..
Skulle vara MYCKET uppskattat

//Jacob

_________________
Jacob Langer
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Provat den där funktionen som kallas för "sök"?

https://rejsa.nu/forum/search.php?

alltid ett bra sätt att börja på thumbs up

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Skippa bilarna och använd enkla former som kuber, klot, droppformar och plankor. Med små bilar kommer du inte att kunna mäta någon skillnad.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Du kan mäta trycket i ett plan bakom bilen. Sen integrerar du trycket över Arean och kanpå så sätt räkna ut det totala Drag:et. Bifogar en bild över tryckfördelningen i ett plan bakom en notchback bil.



jag kan förklara mer utförligt när det börjar dra ihop sig till mätning.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
alander
Trollhättan
Här sen Dec 2004
Inlägg: 42



Det låter intressant. Synd att vi inte fick göra sådant i fordonsaerodynamikkursen på Chalmers... Det är ju ett ganska stort område du valt, men det begränsas ju en hel del av vilka mätmöjligheter du har. Det enklaste är ju som tidigare föreslagits att mäta luftmotstånd på enkla geometriska figurer, men det går ju att hitta på mycket roligare men därmed också svårare projekt. För att knyta an lite till racing skulle man kunna mäta både luftmotstånd och marktryck, vilket ju är högintessant. Luftmotståndet är ganska simpelt att mäta men marktryck kräver lite mer pyssel och knåp, men jag har en idé i huvudet om du inte kommer på nåt bättre själv. Du bör förenkla modellen så mycket som möjilgt, titta bara på ett vertikalt snitt i bilens längsriktning och gör helt raka sidor.

Sedan gäller det att välja vilka bilar man ska titta på, inte bara för att undersöka olika bilmodeller utan också för att komma fram till riktigt intressanta resultat. Att jämföra till exempel BMWs senaste 3-, 5- och 7-serie ger troligen inte några spännande resultat. Även om en Ferrari är långt ifrån en Volvo V70 designas bilarna efter samma aerodynamiska koncept, och därför tror jag du ska kika på lite mer historiska bilar. Då finns chansen att hitta "felaktigheter" i den aerodynamiska utformningen. Ett stalltips är att prova en tidig Porsche 911 med och utan vinge bak, det borde ge mycket intressanta resultat som man kan filosofera kring. Ett annat spår i samma anda är att prova en typisk racer från 1920, 1950 och 2000 för att se vilka olika teorier man byggde bilarna efter.

Som du kanske förstår finns det en baktanke med allt jag skrivit ovan, och ett resultat som jag förväntar mig. Om du tycker det verkar intressant kan jag släppa mer detaljer om förväntat resultat. Den enda bok jag läst i ämnet är "Road Vehicle Aerodynamic Design - An Introduction" R.H. Barnard, (ISBN 0-582-24522-2, Addison Wesley Longman Ltd) som används på Chalmers och jag har för mig att den är helt okej, den finns på Chalmers bibliotek men är utlånad för tillfället. Kika på http://www.lib.chalmers.se

_________________
Jakob Alander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



För att det skall bli rätt värden när man mäter på bilar så måste man ha ett rörligt markplan.

Eftersom detta är svårt att realisera kan man i liten skala ta två modeller och spegla dem mot varandra, dvs ställa dem hjul mot hjul. Gör man inte detta kommmer man få helt fel mätvärden.

När det gäller små modeller kan man använda sig av vatten och låga hastigheter istället. Man skall bara se till att reynolds tal stämmer. Man bygger en "vattenströmtunnel" i plexiglas med cirkulation sedan kan man blåsa in små, små luftbubblor genom ett rör med liten öppning. Detta kan man sedan fotografera med lång slutartid, detta blir som röken i en vanlig vindtunnel. Helst bygger man det hela som ett högt rör "stående" med påfyllning i botten genom en diffusor och strömingsriktare.

Helt lagom ex-arbete med praktik inriktning, och dessutom kul.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag håller med Christian, en vattentunnel är betydligt bättre.
Vid samma strömningshastighet är Reynolds tal 10 ggr större och det dynamiska trycket 1000 ggr större.
Lite svårare att komma upp i samma hastighet, kanske, men inte omöjligt.
Tänk även på blockering, så att inte väggarna stör allt för mycket. Bör helst vara under 5-7% har jag för mig.

Man kan ju även ha en öppen vattentunnel, så kan man stoppa in bläck, eller vad man nu vill visualisera med.

Hmm, undrar vilken strömningshastighet man skulle komma upp i om man satte ett gammalt fat eller en farmartank på 10 m höjd och sedan drog ledning med typ 10 cm avloppsrör ned till mätsträckan?
Vattenpumpar med lite kapacitet kan ju vara lite dyra och då kan det vara bra att slippa dem.
Det kanske går att låna sig lite flöde när man behöver? Pumpar till snökanonanläggningar brukar ha en himla kapacitet och används inte så mycket på sommaren.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Racetech
Aerodynamik
1 besök senaste veckan (3323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande