Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (6417 totalt) |
Hej
Vet någon vad dessa nr står för på fjädrar från Öhlins ( sitter på en miata) Fram : 096-41 /115 379 Bak : 096-24 / 80 368 Jag misstänker 115 och 80 som fjäderkonstanter Tack för hjälp ![]() /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
0196-41 är artikelnumret. 115 är fjäderkonstanten och 379 ett internt nummer. Motsvarande för den andra fjädern också, naturligtvis.
|
||||
Just när det gäller beteckningarna på sina fjädrar så undrar man vart logiken kom bort sig den dagen på Öhlins...
Eller det kanske inte handlar om LOGIK utan LOGISTIK? ![]() Så förklara nu Kraniel..."Vaffö ä dä på dette vise?" ![]() |
||||
Logg... låååhg... lough... löööuuh... ![]() //Kraniel Konsument, M.Sc.ME Manager, Logistic Support (idiottitel) ÖHLINS RACING AB För övrigt tillhör Miatadämparna vårt Road&Tracksortiment, så beteckningarna skiljer sig något från det ordinarie sortimentet. Logiskt? Absolut! ![]() |
||||
Kraniel vill bara förtydliga Öhlins fjäderkonstant för miatan.
115 N/mm/0.175 = 657 lb/inch , en ganska hård fjäder då m.a.o Rätt uppfattat ? Dum fråga kanske men Road&Tracksortiment innebär det då att att det finns ett dedikerat Track sortiment ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
OM det stämmer att det är 115 N/mm är det ganska hårt, ja. Fullt fungerande på banan i alla fall. Jag känner faktiskt inte själv igen siffran från den tiden min egen Miata användes som testbänk på Öhlins. Men eftersom de här dämparna främst sålts i Japan där man kör mycket Gymkhana (eller hur det nu stavas - typ konbana, alltså) så kan jag tänka mig att det finns en del hårda fjädrar på marknaden. Men som sagt, jag är osäker på märkningen av fjädrar för R&T-sortimentet. Och angående "dedikerat track-sortiment", så hör väl 99% av vår produktion till det senare. Gatgrejer, det är liksom inte riktigt vår huvudsyssla. |
||||
Nu blev jag nyfiken ![]() Vad kom ni fram till för fjäderkonstaner som fungerade på bana för din miata ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
När de tog fram R&T-grejerna var det inte med banåkning som mål. Så mina komfortfjädrar hade väl 60N/mm eller någonting liknande, tror jag. Istället för "Öhlins" stod det "grattis Daniel" på dem. ![]() Fjädrarna tror jag till och med att jag har kvar i någon låda någonstans. |
||||
Jaffa frågade mig om mina coilovers bak på 911:an och jag blir lite förbryllad.
De heter 896-06 /44 478 Alltså, endast 44Nm /mm?! De kan ju knappast anses som hårda då eller? Gissar på att bilen väger ca 600kg bak. Edit: Torsionstavarna borde väl rimligtvis sitta kvar då.... _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (6417 totalt) |