Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avgassystem
<<   1, 2
10344 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17342



Magnus,
Menar du vanlig TermOTec som "alla" dragracers använder? Det sänker tempen under huven ganska rejält och kan hjälpa till att hålla ner både vatten och oljetemp. Jag använde det för att få en startmotor att fungera lättare. Den verkade inte tycka om att ligga direkt mot primärrören.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Monterade ett supersprint i rostfritt i dag thumbs up mulligt ljud blev det

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Magnus Thomé skrev:
Är det någon som kört med det där att linda in grenrören?


Följde köpet av bilen, vet inte om det ger något annan kli i fingrarna när tar lös grenröret. (Gör jag helst inte igen, sitter med 16 st M6 pinnbult och marginellt större hål grenrörflänsarna. Jättekul att montera. )

Möjligtvis ger det något lägre temp under huven, har i princip aldrig haft oljetemp över 95 grader och alltid helt stabil vattentemp.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lindningen (eller kerambeläggningen om man har sådan) håller tempen där van vill ha den: I grenröret.

Detta ökar på gashastigheten och avgaserna "vill ut" lite fortare...Kan man enkelt säga. Har oxå hört talas om att det sänkt temp på både olja och vatten litegranna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:
Lindningen (eller kerambeläggningen om man har sådan) håller tempen där van vill ha den: I grenröret.

Detta ökar på gashastigheten och avgaserna "vill ut" lite fortare...Kan man enkelt säga. Har oxå hört talas om att det sänkt temp på både olja och vatten litegranna.


Eeeh, det där får du gärna utveckla...!

om avgaserna är varmare så tar det oxo upp större volym (alternativt ha högre tryck, allmänna gaslagen... PV=nRT). Det borde generera högre mottryck istället tycker jag, men det är väl någon snitsig aspekt som jag missar

Varför vill man ha det varmt i grenröret? (antar att vi inte pratar om uteslutande turbo-motorer)

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär var en intressant vinkling! thumbs up

Men kan det inte vara så att det är som du säger med ett hödre tryck, fast att det då strävar mot "minsta tryck". Mao bakåt i avgassystemet.

Måste forska vidare i detta... Har haft koll på det...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:
Detdär var en intressant vinkling! thumbs up

Men kan det inte vara så att det är som du säger med ett hödre tryck, fast att det då strävar mot "minsta tryck". Mao bakåt i avgassystemet.

Måste forska vidare i detta... Har haft koll på det...



Hmmm, mjaaaeee, eeeh,, så blir det väl inte....? Det är ju nästan som att säga att man ska ha avgassystem i sugrörsdimensioner för då blir det högt tryck! (lite tillspetsat, men ändå )

Men om vi återgår till själva bandaget och dess isolerande effekt. Rimligen borde det väl ge just den effekten att avgaserna avger mindre värmeenergi i motorutrymmet och att det i många fall är positivt. Men strävar man verkligen oxo efter att hålla avgaserna varmare? Eller är det bara en en konsekvens av det första?

Mvh, Pär

ps, på en turbomotor kan man ju tänka sig att man vill hålla avgaserna varma före turbon för att få bra snurr på den!

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



*morr* Dethär har jag kunnat!!!

En sak är säker iaf...Det funkar! Men kanske inte riktigt så väl som reklamen vill kanske...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="AL"]*morr* Dethär har jag kunnat!!!
quote]

hehe, du får dunka huvet i väggen till minnet skakar fram i medvetandet

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



varm gas -> lägre densitet -> lägre friktion?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Avgassystem
<<   1, 2
10344 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande