|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540
Forumägare
Trådstartare
02 Dec 2002 08:44
I någon tråd kom ämnet om spårval genom Hatzenbachs "slalomparti" upp. Scuderia Hanseats spår rätar inte ut partiet utan går ut på att hålla jämn fart och få bra fart ut på rakan efteråt. Johann har testat både det och ett lite rakare spår (och även sett att de som racear i VLN tar det).
Tidigare så var jag ganska övertygad om Scuderias spår (det känns väldigt bra att köra med bra "flyt") men jag måste ärligen säga att jag är lite nyfiken... jag är ju lite av en "V" åkare snarare än en "U" åkare iaf med nuvarande bilen....
Jag känner att vi nästan måste rita upp en skiss över Hatzenbach
_________________ Magnus Thomé
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292
02 Dec 2002 09:13
Magnus Thomé skrev: | Jag känner att vi nästan måste rita upp en skiss över Hatzenbach |
Det tycker jag absolut att vi måste!
När sedan förare av olika bilar med olika vikt/prestanda och drivning får komma till tals kommer vi säkert, i det lilla sammanhanget, finna ganska stora skillnader.
Mvh / Micke
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540
Forumägare
Trådstartare
02 Dec 2002 11:04
_________________ Magnus Thomé
|
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993
02 Dec 2002 11:05
... Och jag gillar runda former(läs Scuderia-spåret)!
Där man "dansar" mellan curbsen i en evig ström av underbara kurvor!
Vilken rytm!!!
_________________ Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540
Forumägare
Trådstartare
_________________ Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540
Forumägare
Trådstartare
02 Dec 2002 11:23
Peeter skrev: | Där man "dansar" mellan curbsen i en evig ström av underbara kurvor!
Vilken rytm!!! | "dansa på banan" Hehe!!
_________________ Magnus Thomé
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292
02 Dec 2002 11:26
Njaeee...
Första delen vid No stopping-skylten är väl ok men sedan sedan är det konstigt sena apexs och tvär styrningar efter det.
Min linje är mer harmonisk!
Mvh / Micke
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993
02 Dec 2002 11:40
BTG skrev: | Njaeee...
Första delen vid No stopping-skylten är väl ok men sedan sedan är det konstigt sena apexs och tvär styrningar efter det.
Min linje är mer harmonisk!
Mvh / Micke |
Scuderias linje är harmonisk!
Tyvärr är inte deras kartor skalenliga, så därför ser linjen innan och genom den sista högern knepig ut på kartan. I verkligheten så stämmer deras spår mycket bättre än det ser ut på kartan.
Micke, hur kör du?
_________________ Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540
Forumägare
Trådstartare
02 Dec 2002 11:43
Kartan på länken är verkligen heltokig...
_________________ Magnus Thomé
|
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439
02 Dec 2002 12:50
Jag letade fram första delen av Sport Autos spårvalsträning. Det ser inte riktigt likadant ut som Scuderias. Bl.a. så ligger det lite andra bromspunkter.
Skall jag försöka att scanna in och skicka den till dig Magnus?
_________________ /Niße
Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292
02 Dec 2002 12:54
Peeter skrev: | Scuderias linje är harmonisk!
Tyvärr är inte deras kartor skalenliga, så därför ser linjen innan och genom den sista högern knepig ut på kartan. I verkligheten så stämmer deras spår mycket bättre än det ser ut på kartan.
Micke, hur kör du? |
ok, för på kartan se det lite lustigt ut. Men det förklarar väl saken...
om vi utgår från kartan kör jag väl ungefär som linjen är ritad fram till och med "Paved Parking Slip". Därefter har jag tidigare apexar (framförallt apex nr. 2) och en mer jämt svängande linje. Men det är svårt att beskriva på en så rå skiss. Är kartan skalenlig? Det verkar den inte vara va?
Mvh / Micke
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540
Forumägare
Trådstartare
02 Dec 2002 13:01
Nisse skrev: | Jag letade fram första delen av Sport Autos spårvalsträning. Det ser inte riktigt likadant ut som Scuderias. Bl.a. så ligger det lite andra bromspunkter.
Skall jag försöka att scanna in och skicka den till dig Magnus? | Kanon! Eller vänta... jag har den nånstans (fått av Peeter...) Ska leta lite!
EDIT: Förvirring. Nej den har jag ju inte!! Skicka jättegärna!! Gigantiska bildfiler går jättebra på magnus.thome@envox.com
_________________ Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540
Forumägare
Trådstartare
02 Dec 2002 13:02
BTG skrev: | Peeter skrev: | Scuderias linje är harmonisk!
Tyvärr är inte deras kartor skalenliga, så därför ser linjen innan och genom den sista högern knepig ut på kartan. I verkligheten så stämmer deras spår mycket bättre än det ser ut på kartan.
Micke, hur kör du? |
ok, för på kartan se det lite lustigt ut. Men det förklarar väl saken...
om vi utgår från kartan kör jag väl ungefär som linjen är ritad fram till och med "Paved Parking Slip". Därefter har jag tidigare apexar (framförallt apex nr. 2) och en mer jämt svängande linje. Men det är svårt att beskriva på en så rå skiss. Är kartan skalenlig? Det verkar den inte vara va?
Mvh / Micke | Den är extremt "teoretisk". Titta bara på rakan bort mot Hocheichen....
_________________ Magnus Thomé
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292
02 Dec 2002 13:17
Magnus Thomé skrev: | Den är extremt "teoretisk". Titta bara på rakan bort mot Hocheichen.... |
Ja, du har rätt. På sina ställen är spårförslaget mycket konstig? Kolla ingången till Brünnchen. Vem ligger längst till höger för att sedan vips på bara ett par meter hoppa över till vänster?
Mvh / Micke
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993
02 Dec 2002 14:21
BTG skrev: | Peeter skrev: | Scuderias linje är harmonisk!
Tyvärr är inte deras kartor skalenliga, så därför ser linjen innan och genom den sista högern knepig ut på kartan. I verkligheten så stämmer deras spår mycket bättre än det ser ut på kartan.
Micke, hur kör du? |
ok, för på kartan se det lite lustigt ut. Men det förklarar väl saken...
om vi utgår från kartan kör jag väl ungefär som linjen är ritad fram till och med "Paved Parking Slip". Därefter har jag tidigare apexar (framförallt apex nr. 2) och en mer jämt svängande linje. Men det är svårt att beskriva på en så rå skiss. Är kartan skalenlig? Det verkar den inte vara va?
Mvh / Micke |
Det jag tycker är viktigt är att man från släppunkten vid "Paved Parking Slip" inte svänger in för tvärt och tangerar vänsterkanten för tidigt, utan börjar svänga in lite lätt och försöker tangera vänsterkanten framåt slutet av curbsen ungefär som kartan visar(första "late apex"). Sedan följer jag vänsterkanten en bit, som i princip saknas på kartan, innan jag styr höger och försöker lägga släppunkten strax före slutet av curbsen på höger sida(andra "late apex"). Därifrån är det viktigt att man styr intill och verkligen tangerar curbsen på vänster sida("hydroplane danger").
Det många missar, är att hålla ända ut till vänsterkanten efter första "late apex" och att de inte styr riktigt intill innercurbsen vid "hydroplane danger".
_________________ Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439
02 Dec 2002 17:34
Magnus Thomé skrev: | Nisse skrev: | Jag letade fram första delen av Sport Autos spårvalsträning. Det ser inte riktigt likadant ut som Scuderias. Bl.a. så ligger det lite andra bromspunkter.
Skall jag försöka att scanna in och skicka den till dig Magnus? | Kanon! Eller vänta... jag har den nånstans (fått av Peeter...) Ska leta lite!
EDIT: Förvirring. Nej den har jag ju inte!! Skicka jättegärna!! Gigantiska bildfiler går jättebra på magnus.thome@envox.com
|
Jag skall göra mitt bästa, fast jag blir tvungen att ta lite hjälp. Saknar nämligen scanner. Jag kanske t.o.m. får för mig att scanna in samtliga delar. Nio stycken.
Jag har också för ett tag sedan hittat dessa på nätet, men VAR??? Eftersom jag redan hade dom så sparade jag ju inte adressen och jag har letat förgäves.
_________________ /Niße
Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
|
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993
03 Dec 2002 10:11
Nisse skrev: |
...Jag har också för ett tag sedan hittat dessa på nätet, men VAR??? Eftersom jag redan hade dom så sparade jag ju inte adressen och jag har letat förgäves. |
Här finns det fyra avsnitt:
http://www.zroadster.com/tippseiten/tnordschleife.htm
Kan det vara dom du tänker på Nisse?
Har alla avsnitt kommit ut ännu?
_________________ Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993
03 Dec 2002 10:19
Sport Autos kartor tycker jag verkar ännu sämre än Scuderia Hanseats!
De är inte heller skalenliga och verkar sakna bromspunkter etc.
_________________ Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993
03 Dec 2002 10:51
Bland länktipsen finns en länk till:
http://www.s14motorsport.de/
Där det under Archive finns en variant av kartor över ringen som jag inte sett tidigare. Tyvärr verkar inte dessa heller skalenliga.
Kolla in kartan över Adenauer Forst t ex där det ser ut att vara en raka mellan vänstern och högern!
_________________ Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540
Forumägare
Trådstartare
03 Dec 2002 11:22
_________________ Magnus Thomé
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241
03 Dec 2002 11:24
Har inte våra tyska grannar någon motsvarighet till flygfotona på Lantmäteriet månntro?
Jag har surfat runt lite men tyvärr inte hittat något riktigt bra.
mvh, Pär
_________________ Pär Hylander
|
|