Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur klarar sig en 2002'a i BMW-Cup?
1959 besök totalt
SnAjDaRen
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Som en del av kanske redan har läst så är jag ju på gång att börja köra BMW-Cup.

Mitt ända problem för tillfället är ju att jag inte har fått tag i nån bil ännu! :-)

Dom bilar jag har fastnat för är BMW E30 och 2002'orna.

E30 vet jag ju att den klarar sig vettigt i BMW-Cup men hur klarar sig en 2002'a?
Det är ju en ruggigt fräck bil tycker jag men hur klarar den sig mot alla andra bilar/modeller?

Nån som har kört en 2002'a på banan eller vet vad man kan få för tider jämfört med andra bilar i klass standard eller modifierad?
Kollade resultatlistan på BMW-Cup och det är ju inte så många 2002'or som kör och har därför svårt att inse om det är en vettig bil att satsa på.

Kommentarer och idéer mottages gladeligen!

Hälsn. Magnus

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det kan aldrig vara fel att satsa på en 02a
I standardklassen är det dock bökigt att få dem att hänga med. Nästa år kommer en 02a att figurera i toppen i klass modifierad (Rikard Ahlin) thumbs up

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jo det är väl modifierad jag har tänkt att försöka lägga mig i faktiskt...
Men vad är det som gör det svårt att hänga med i klass standard?

Vad bör man sikta på för motor i en 02'a?
Låter ju intressant iaf att det kan vara möjligt att hänga på med en sån... tycker dom e så snygga också! :-)

/Magnus

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

SnAjDaRen skrev:
Jo det är väl modifierad jag har tänkt att försöka lägga mig i faktiskt...
Men vad är det som gör det svårt att hänga med i klass standard?

Vad bör man sikta på för motor i en 02'a?
Låter ju intressant iaf att det kan vara möjligt att hänga på med en sån... tycker dom e så snygga också! :-)

/Magnus

orsaken att det är lite svårt i klassen standard är att det inte tillåts så mycket modifieringar, och 02'an är ju inte riktigt lika potent i orginalutförande som vissa modernare BMW. vilket ger den ett visst handikapp.

--VVTS--
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Kristian Larsson skrev:
Nästa år kommer en 02a att figurera i toppen i klass modifierad (Rikard Ahlin) thumbs up

Tack Kristian för att du inte driver upp några förväntningar..

Efter att ha rejsat med både E30 och 02 så bör man väl ha några erfarenheter.

När jag åkte långlopp med E30 så var det med en trimmad fyra (M10) på knappa 200 hk och 02an har bara funnits med denna fyra från fabrik. 02an är i mitt tycke aningen giftigare på gränsen och inte riktigt lika förlåtande trots att jag åker med en mjukare chassiesättning. Vill nog påstå att valet mellan en lättare fyra eller en tyngre sexa är viktigare än valet av kaross! Väljer man att åka med fyran så spelar det inte så stor roll; E30 och 02 väger ungefär samma, vissa delar är lättare/billigare att uppgradera på 02an än E30n medan E30 har en lite stabilare och vridstyvare kaross. Vill man däremot ha en tyngre sexa i fronten så passar den ganska dåligt i 02-karossen. Som en början iaf..

Är det något specifikt du undrar över ang 02 så fråga på!

1959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande