Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar TVR 5000ML -73 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (40327 totalt) |
Rätt udda bil är väl en underdrift. Jag har läst " A Colectors guide to TVR" båda böckerna från pärm till pärm utan att hitta en 5000M, Är det ett egenpåhittat namn eller en eftermarknadsspecialare. Böckerna är ganska kompletta med bla alla serienummerserier och tom prototyper som aldrig blev av. Hade varit kul med en förklaring. MVH Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||||||||||
TVR skickade(1977 - 1978) 7st TVR M och Taimar, utan drivlina till den amerikanska (eller den kanadensiska?) importören. Och där monterade man i en Ford 302 och T5 dogleg växellåda. Och sen ändrade man namnet till 5000M Lämpligen på grund av att en 302a har en cylindervolym på 5000 kubik! Mitt bygge var en 3000ML som ska bli min egen variant av en 5000M! Bilen på bilden är av dessa sju bilar som importerades till staterna... Och har hittat hem till Europa igen _________________ Måns Puur |
||||||||||||
Tjena Björn!
Jag är Måns sekreterare under hans vistelse i Asien. Om du har lust kan du komma och skruva drivknut på hans sur-Pugge som står på min uppfart. Annars lär han inte komma hem till Skåne nästa helg... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||||||||
Sitter har i varmen pa phi phi oarna i thailand. Jag o lantz har diskuterat detta med drivknuten, den borde nog palla med en hemresa, om inte lagen om alla sakers javlighet slar till(igen)... _________________ Måns Puur |
||||||||||||
Ja, det ar for fa TVRer har pa rejsa... Kul att det finns intresse over bilen! Jag ska se nar jag kommer hem om farsan har lite bilder pa din farsans Grantura _________________ Måns Puur |
||||||||||||
Vore kanon! Skulle vara kul att ha lite bilder på den på burken å inte bara i fotoalbumet _________________ Alexander Löhr Riise Ford Escort Rs TURBO s2-87 |
||||||||||||
Äntligen en uppdatering!
Har inte hänt mycket på sista tiden tyvärr, men nu börjar det hända saker igen Har väntat på mina däck och fälgar i nästan två månader nu, p.g.a av att man är sniken när det gäller fraktkostnader... Fälgarna är TVRs spiderwheels från en TVR tuscan. Fram 7,5x16e-38 Bak 7,5x16e-25 Så nu har jag börjat mäta in hjulen mot chassiet, och äntligen kunnat dubbelkolla alla måtten för hjulupphängningsgeometrin med uprights fastskruvat i hjulet! Bild på hjulen. Har lagt dit huven lite snabbt för att mäta in var framhjulet ska sitta längsled på bilen. Liten överblick Det var allt för idag! _________________ Måns Puur |
||||||||||||
Ser mycket bra ut Måns. Hoppas du får lite bättre fart på denna mot din M så kan du få bjuda upp till dans mot mercan.
_________________ Magnus Schmidt 500E - polis straffaren 320Ce - ska säljas Celica-88 - byggs om Celica-88 - krockad |
||||||||||||
Äntligen har det börjat hända saker! Det är bara att konstatera att ting tar tid..
Det som har hänt nu är att chassiegeomtrin är så gott som klar, och byggnation och konstruktion av bakre bärarmarna har börjat ta fart! Jag har bara punktat ihop bärarmarna. Själva sömmandet av rören låter jag en kompis som är svetsare till yrket, göra.. Jag hade aldrig vågat köra bilen om det är jag som hade svetsat alltihopa Jag låter bilderna tala: Jag har en 3mm plåt som grund i jiggen, sen lägger jag en utplottrad ritning av bärarmen ovanpå. Sedan får "fästöron" hålla svetsändar och den yttre upprightinfästningen. När jiggen sitter ihop enligt nämda ritning är det bara att såga och notcha rör så det ryker! Sen punktsvetsa så gott det går... Har även e-bayat mig till ett torrsumpstråg åt den fina stötstångsförsedda jänkemaskinen. Åtminstonde en decimeter grundare än det som fäljde med motorn. Det var allt för idag _________________ Måns Puur |
||||||||||||
Nu står bilen(chassiet) på sina fyra hjul!
Har äntligen blivit så gott som klar med alla bärarmarna! Lite fästen för bromslangar och bromskyl samt krängarfästen fram är ju iofs kvar att göra, men den står ju på hjulen helt av sig själv!! Det kändes enormt skönt att hissa ner bilen och putta den fram och tillbaks på garagegolvet Man känner sig nästan som någon form av pervo när man tycker att en hög ytrostiga rör med fyra hjul är så vackert Styrstaget och kuggstångens position är inte helt färdig än. Men av det lilla jag testat verkar den inte lida av någon extrem bumpsteer. Plattjärn får vara mock-up för coiloversarna tills jag har råd och vet tillräckligt mycket om slutgiltlig vikt och CGH. Kränghämmarfästena på undre bärarmen är inte heller klart än. Casterjusteringen. Genom att ändra distanshyslorna till länkhuvudena flyttas bärarmen bakåt eller framåt. Caster justerbar mellan 2 - 6 grader med de nuvarande övre bärarmarna. för tillfället är alltså mycket caster inställt, men jag orkar inte svarva fler distanshylsor just nu Till dessa hjulspindlarna har TVR använt Saab 900 spindelleder, vilket jag också använder då konan passar i spindeln. Till övre spindelleden har jag slaktat en saab-led och svarvat ner själva kulleden så jag får en passyta mot ett 16mm ledlager som då får agera led istället. Då behåller jag hållbarheten från saab som alltså ska vara klart tillräcklig. Undre spindelled är standard saab. Fast inre bulthålet urfräst för coiloverfäste. Nästa steg är helt enkelt att få plats med V8.an och tillhörande växellåda och diff. Det kommer inte bli lätt att få plats med fjård smallblocket men det ska gå _________________ Måns Puur |
||||||||||||
Men vadå?!? Det är ju snyggt!!! Är det hjulnav från Ford som används både fram och bak? Ser i alla fall så... Verkar dock vara en blandning av Sierra och Scorpio. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||||
Snyggt Måns! Kul att se att det går framåt!
Ska bli riktigt intressant att se hur motor och låda passar. Jag får förlägga en tripp i höst neråt dina trakter och passa på när det är jobb-helg för dig. Vi får höras om det. Om jag fullföljer en galen plan så kanske Kalle får hjälpa mig med lite eBayande. Men du vet väl att det där chassiet egentligen är för lågt och klent...? _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||||||||
Vet faktiskt inte vad det är för några nav TVR har använt här. Det var ett tag sen jag såg sierra-nav, men av vad jag minns ser dessa lagerhusen ser större ut... TVR Griffith o Chimaera har sierrans nav har jag för mig, om jag inte är helt ute o cyklar....
Haha... Ja, Efter lite jonglerande med fordspisen kan jag konstatera att det inte direkt är gott om plats. Det är faktiskt så lite plats att det inte ens passade liiiite.... Som synes går inte ens motorn ned på plats.. Man kan ju fråga sig hur j:::a liten TVRs AJP V8 är... Jag har hela tiden varit beredd på att jag måste bredda ramen framtill för att få motorn riktigt långt bak, men detta är ju löjligt
Ja, absolut! Du är välkommen, en mekhelg är aldrig fel.. Ebayande?? Nu blev man nyfiken! Vad kan det bli för roligt? Hör av dig till farsan, han har koll på det där med ebayandet..
Heh! Japp! Ramen är på tok för låg för att någonsin kunna erhålla tillräcklig vridstyvhet! (Att TVR har kört sådana chassien i tuscanrace-serien i 15år samt i GTR sammanhang och till och med i Le Mans 2004 med dessa 50tals konstruktioner påvisar exakt samma sak )
Idén har slagit mig, men det känns som en snyggare och mer seriös lösning att svarva olika hylsor för olika castervinklar. _________________ Måns Puur |
||||||||||||
Uppdatering!
Äntligen har det hänt lite i garaget. I och med att motor och drivlina inte ens var nära att få plats i ramen utan för grova modifikationer fick det bli något av en kompromiss. Fords startmotorplacering blev tvungen att ändras. Ford har Startmotorn placerad bredvid tråget, och där har jag ett synnerligen bärande ramrör jag inte gärna flyttar på samt att torrsumpstrågets har sina oljeevakueringar där. Den enklaste lösningen jag hittade var att helt enkelt skaffa fram en Tilton spränkåpa med bakmonterad startmotor! Med andra ord hamnar startmotorn bredvid växellådan! Det har även såklart diskuterats att svetsa om den befintliga Fordspränkåpan eller lägga en axel bredvid tråget m.m. Men allt detta hade tagit för tid och ork för att sen(i mitt fall) kanske ge ett tvivelaktigt resultat. Plus med tilton spränkåpa: Fritt för ramrör och torrsumpsevakueringar! Kåpan finns bara i magnesium = Lätt! Kåpan finns bara med GM växellådsbultmönster = byte till GM version av T5 växellådan = Starkare växellåda Allt blev helt plötsligt rätt enkelt och väger rätt lite Minus: Kåpan finns bara i magnesium = Dyrt Kåpan finns bara med GM växellådsbultmönster = byte till GM version av T5 växellådan = dyrt Allt blev helt plötsligt väldigt dyrt Vilket innebär att jag får vänta med tillhörande svänghjul, startmotor kopplingsassembly samt urtrampningslage... Men tro inte att Motor och växellåda bara ramlar i av sig självt bara för att man bytt till en mindre Tilton sprängkåpa! Jag fick ändå såga upp två av de viktigaste ramrören för att få plats med gjutjärnsklumpen till motor så långt bak och så långt ner som jag vill.. Men hur fan ska man då svetsa ihop ramen rakt igen? och hur ordnar man en svetsjigg stor nog som ramen och stark nog att inte flexa när ramen slår när sig svetsningarna svalnar? Jo! Det är då det är läge att granska sin kontaktlista efter en person som har en riktbänk. Sedan bör denne personen vara villigt att låna ut sin riktbänk. Och inte nog med det, denne bör också jobba som bärgare, just för att transporten av åbäket till riktbänk ska gå smidigt Resultat: Den här grunkan kommer ju kunna agera svetsjigg och hålla ramen rakt och snyggt medan man svetsar Faktum är att den är tung nog för att få hjulen att sjunka ner något i den klena asfalten på gården efter att stått ett par timmar.... Visar lite hur långt bak motorn hamnar, nämligen 46cm från framaxelns centrum och tråget ligger jäms med de undre ramrörens undersida. Monterat en rätskiva exakt 50mm ovanför övre bärarmsinfästning fram(och likadant på bakre övre). Detta för att med hjälp av vattenpass kunna väga in att fram och bakvagn svetsas lika rakt i förhållande av varandra. Sedan syns även litegrann hur jag centrerar motorn med hjälp av ett lod mot svängningsdämparen( och utgående axel på växellådan). Bild på mina nya motorfästen(motor mounts på texasspråk). I billet aluminum(inte aluminium) Stumt och fint. Här satsas det på komfort! Från Robert Yates Racing. Översiktsbild av en för tillfället(kanske något permanent) stökig verkstad... : _________________ Måns Puur |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar TVR 5000ML -73 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (40327 totalt) |