Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ?? | 1, 2, 3 >> 11869 besök totalt |
Hej
Dags att byta belägg och jag tänkte att jag kan passa på och montera nått riktigt bra, så vad kommer att funka bäst både med avseende på bromsprestanda, livslängd och gärna lite grepp när dom är kalla också ? (tyvärr verkar inte RS19 finnas till min bil) Bilen har bakhjulsdrift, 240-250 Hk och väger inkl mig själv ca 1250 kg. Den kommer att gå ett antal banmöten och även gata under sommaren. mvh _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Nu ska vi se.... RS4-2 är det vad vi brukar kalla blåa väl...
Jag hade blåa pagid på sist innan PF97'orna kom på. Förutom att de blåa storknade lite på min tunga bil (vilket PF97 inte gör ) så tycker jag nog det är bättre bett i PF'orna också när man har temp. Men eftersom din bil är lättare så borde nog alla tre altenativen fungera? Blåa pagiderna skitar ju ner en hel del men vid hård körning blir det ännu mer från PF97.... Pagiderna o PF97 funkar båda jättebra från helt kalla. DS3000 har jag aldrig kört. Slitage... ja på min tunga bil går alla belägg åt med faslig fart.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Tackar för svaren
Nu visade det sig att PF97 inte fanns till Alfa 75 utan endast PF90 och bara till frambromsarna (kollade med PEAN). Tydligen skulle PF90 och PF97 vara ungefär likvärdiga i funktion, nån som har testat ? PF90 var också billigare än RS4-2 . Bak får det isåfall bli RS4-2, ska tydligen funka helt OK i mobination med PF90 fram. Nån som testat just detta eller kör olika beläggtyp fram och bak ? Går det att få tag i Pagid billigare i Tyskland eller England ? Ska bli spännande att höra omdömen om DS3000. mvh _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Jag kör med PFC93, har aldrig använt något bättre, visserligen väger min bil 150kg mer än din men det borde fungera. Tyvärr sliter de hårt på skivorna och gnisslar men vad gör det när det stannar snabbare än något annat _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Liknande bil? Det är en Alfa, så långt e de rätt, men den väger 400 kg mindre än Deas bil. o andra sidan klarar jag två säsonger med en uppsättning DS3000, så Dea kanske kan klara en säsong. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
400 kg mindre och jag som tycker min bil är hyffsat lätt (för att vara nästan original), vilken modell är det och vad är egentligen kvar på bilen ??
Hur funkar DS3000 på gata ? _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
I regbeviset står det 1750 GTV Velo. Velo betyder cykel, men något tyngre än så är den. Som lättast har den vägt 817 kg, men numera väger den 843 kg. Det som är kvar av plåten är rätt mycket, tak, golv och skärmar exempelvis. Mekaniskt däremot är allt, utom styrningen, utbytt/modifierat.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag måste tyvärr svara: Vet inte. De heter FRP201R och FCP93R, om det nu kan va till nån hjälp?
Jag hade bråttom, så jag betalade 2300 SEK hos KH Motorsport. Det går säkert att betala mindre, och slippa bli förolämpad, om man handlar någon annanstans. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ferodo DS3000 kan köpas av Carl R här på forumet för
den som vill. Mig veterligen finns det bara en variant av DS3000, samma blandning i alla R i slutet på artikelnumret betyder Racing, men Ferodo rekommenderar beläggen både till rally, formelracing och touring. FCP i början betyder att belägget är avsett för standard-ok, FRP att det är avsett för special-ok (AP, Alcon etc) Själv gick jag på en mina och skaffade belägg som slutade på S, det var blandning DS2500 - avsedd för clubrace och gata. Hamnar väl ett snäpp ovanför "Green Stuff" o dyl. Bytt ut dem till "R" nu. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
K3 (f.d. Nibo Motor) säljer väl Pagid? Jag köpte mina där en gång i tiden.
http://www.k3-autocenter.se/ Du kan ju ringa o fråga iaf... _________________ Magnus Thomé |
||||
Piteå bildelar får tag på dom. Fram FCP1334R, bak FCP1282R heter dom till EVo6. Pris får du fråga dom om det finns inget riktpris utan det får dom sätta själv (jag får bara mitt nettopris på dom). Dom finns i alla tre DS3000 blandningar. Edit: blev för många R i bakbeläggen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tack för det! Har varit in på Wibergs i Luleå men dom hittade inga artikel nummer på dom. _________________ Anders Berglund |
||||
Nu blev jag nyfiken, så jag luskade lite.
DS3000 finns ju helt riktigt i 3 varianter; "standard" / endurance / plus. Standard har friktionstalet 0,62 Plus har friktionstal 0,68 Endurance friktionstal 0,52 Plus har också i snitt 15 - 20% större beläggyta än standard. Kunde konstatera att så länge man håller sig till standard-ok, hamnar man oftast på "standard"-blandningen. Något annat val har man oftast inte i Ferodos sortiment. Plus och endurance verkar främst vara ett sortiment för racing-ok, (vilket ju kan vara förståeligt). Till din bil, Evo 6, finns det plus-belägg fram, men inte bak. Har lärt mig här på forumet att man inte bör blanda olika friktions-tal fram/bak, så du bör kanske nöja dig med "standard"-blandningen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Sparade trådar/FAQ PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ?? | 1, 2, 3 >> 11869 besök totalt |