Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ??
1, 2, 3   >>
11869 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Hej

Dags att byta belägg och jag tänkte att jag kan passa på och montera nått riktigt bra, så vad kommer att funka bäst både med avseende på bromsprestanda, livslängd och gärna lite grepp när dom är kalla också ?
(tyvärr verkar inte RS19 finnas till min bil)

Bilen har bakhjulsdrift, 240-250 Hk och väger inkl mig själv ca 1250 kg.
Den kommer att gå ett antal banmöten och även gata under sommaren.

mvh

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41530

Forumägare
Forumägare

Nu ska vi se.... RS4-2 är det vad vi brukar kalla blåa väl...

Jag hade blåa pagid på sist innan PF97'orna kom på. Förutom att de blåa storknade lite på min tunga bil (vilket PF97 inte gör ) så tycker jag nog det är bättre bett i PF'orna också när man har temp. Men eftersom din bil är lättare så borde nog alla tre altenativen fungera?

Blåa pagiderna skitar ju ner en hel del men vid hård körning blir det ännu mer från PF97....

Pagiderna o PF97 funkar båda jättebra från helt kalla. DS3000 har jag aldrig kört.

Slitage... ja på min tunga bil går alla belägg åt med faslig fart....

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Jag åker på PF97 på min clio, bra bett utan fade. har haft dom på i vinter och änn syns det inte att dom är använda

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kommer att köra med DS3000 på träffarna i sommar
på min orginal-tunga bil (~1300 kg).

Får återkomma efter den 26:e April med rapport

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Andreas,
Så klart du ska välja PFC-belägg!!! :D
Blir du missnöjd så lovar jag att du får pengarna tillbaka.

Du har PM...

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Tackar för svaren

Nu visade det sig att PF97 inte fanns till Alfa 75 utan endast PF90 och bara till frambromsarna (kollade med PEAN).
Tydligen skulle PF90 och PF97 vara ungefär likvärdiga i funktion, nån som har testat ?
PF90 var också billigare än RS4-2 .

Bak får det isåfall bli RS4-2, ska tydligen funka helt OK i mobination med PF90 fram.
Nån som testat just detta eller kör olika beläggtyp fram och bak ?

Går det att få tag i Pagid billigare i Tyskland eller England ?

Ska bli spännande att höra omdömen om DS3000.

mvh

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41530

Forumägare
Forumägare

Min erfarenhet av PF90 är att de har lite sämre friktion när de är helt iskalla jmfrt med PF97. Men det bromsar ändå...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233



Dea kolla med Ice här på forumet, han kör en liknande bil och anväder DS3000. Jag köpte såna för ett par veckor sen så man får väll se hur dom funkar på min golf.

_________________
Johan Börjesson
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Dea skrev:
Hej

Dags att byta belägg och jag tänkte att jag kan passa på och montera nått riktigt bra, så vad kommer att funka bäst både med avseende på bromsprestanda, livslängd och gärna lite grepp när dom är kalla också ?
(tyvärr verkar inte RS19 finnas till min bil)

Bilen har bakhjulsdrift, 240-250 Hk och väger inkl mig själv ca 1250 kg.
Den kommer att gå ett antal banmöten och även gata under sommaren.

mvh


Jag kör med PFC93, har aldrig använt något bättre, visserligen väger min bil 150kg mer än din men det borde fungera. Tyvärr sliter de hårt på skivorna och gnisslar men vad gör det när det stannar snabbare än något annat

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Dulliman skrev:
Dea kolla med Ice här på forumet, han kör en liknande bil och anväder DS3000...


Liknande bil? Det är en Alfa, så långt e de rätt, men den väger 400 kg mindre än Deas bil.
o andra sidan klarar jag två säsonger med en uppsättning DS3000, så Dea kanske kan klara en säsong.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
400 kg mindre och jag som tycker min bil är hyffsat lätt (för att vara nästan original), vilken modell är det och vad är egentligen kvar på bilen ??

Hur funkar DS3000 på gata ?

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Dea skrev:

400 kg mindre och jag som tycker min bil är hyffsat lätt (för att vara nästan original), vilken modell är det och vad är egentligen kvar på bilen ??


I regbeviset står det 1750 GTV Velo.
Velo betyder cykel, men något tyngre än så är den.
Som lättast har den vägt 817 kg, men numera väger den 843 kg.
Det som är kvar av plåten är rätt mycket, tak, golv och skärmar exempelvis. Mekaniskt däremot är allt, utom styrningen, utbytt/modifierat.

Dea skrev:

Hur funkar DS3000 på gata ?

thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



DS3000, vilken av dom? Race, Plus, Endurance eller nån annan?

Pris på dessa? Vilka säljer?

_________________
Anders Berglund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



abd skrev:

DS3000, vilken av dom? Race, Plus, Endurance eller nån annan?


Jag måste tyvärr svara: Vet inte.
De heter FRP201R och FCP93R, om det nu kan va till nån hjälp?

abd skrev:

Pris på dessa? Vilka säljer?


Jag hade bråttom, så jag betalade 2300 SEK hos KH Motorsport.
Det går säkert att betala mindre, och slippa bli förolämpad, om man handlar någon annanstans.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



ice skrev:

Jag måste tyvärr svara: Vet inte.
De heter FRP201R och FCP93R, om det nu kan va till nån hjälp?


Är det fram resp. bak eller?

Var köper man Pagid rs-19? Pris på dessa?

_________________
Anders Berglund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



abd skrev:
ice skrev:

Jag måste tyvärr svara: Vet inte.
De heter FRP201R och FCP93R, om det nu kan va till nån hjälp?


Är det fram resp. bak eller?...

thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Ferodo DS3000 kan köpas av Carl R här på forumet för
den som vill.

Mig veterligen finns det bara en variant av DS3000, samma
blandning i alla
R i slutet på artikelnumret betyder Racing,
men Ferodo rekommenderar beläggen både till rally, formelracing
och touring.
FCP i början betyder att belägget är avsett för standard-ok,
FRP att det är avsett för special-ok (AP, Alcon etc)

Själv gick jag på en mina och skaffade belägg som slutade på S,
det var blandning DS2500 - avsedd för clubrace och gata.
Hamnar väl ett snäpp ovanför "Green Stuff" o dyl.
Bytt ut dem till "R" nu.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41530

Forumägare
Forumägare

K3 (f.d. Nibo Motor) säljer väl Pagid? Jag köpte mina där en gång i tiden.

http://www.k3-autocenter.se/

Du kan ju ringa o fråga iaf...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



abd skrev:
DS3000, vilken av dom? Race, Plus, Endurance eller nån annan?

Pris på dessa? Vilka säljer?


Piteå bildelar får tag på dom.
Fram FCP1334R, bak FCP1282R heter dom till EVo6. Pris får du fråga dom om det finns inget riktpris utan det får dom sätta själv (jag får bara mitt nettopris på dom).
Dom finns i alla tre DS3000 blandningar.

Edit: blev för många R i bakbeläggen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



koni skrev:
abd skrev:
DS3000, vilken av dom? Race, Plus, Endurance eller nån annan?

Pris på dessa? Vilka säljer?


Piteå bildelar får tag på dom.
Fram FCP1334R, bak FCPR1282R heter dom till EVo6. Pris får du fråga dom om det finns inget riktpris utan det får dom sätta själv (jag får bara mitt nettopris på dom).
Dom finns i alla tre DS3000 blandningar.


Tack för det!
Har varit in på Wibergs i Luleå men dom hittade inga artikel nummer på dom.

_________________
Anders Berglund
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Nu blev jag nyfiken, så jag luskade lite.

DS3000 finns ju helt riktigt i 3 varianter; "standard" / endurance / plus.

Standard har friktionstalet 0,62
Plus har friktionstal 0,68
Endurance friktionstal 0,52

Plus har också i snitt 15 - 20% större beläggyta än standard.

Kunde konstatera att så länge man håller sig till standard-ok, hamnar
man oftast på "standard"-blandningen. Något annat val har man oftast
inte i Ferodos sortiment.

Plus och endurance verkar främst vara ett sortiment för racing-ok,
(vilket ju kan vara förståeligt).

Till din bil, Evo 6, finns det plus-belägg fram, men inte bak.
Har lärt mig här på forumet att man inte bör blanda olika friktions-tal
fram/bak, så du bör kanske nöja dig med "standard"-blandningen.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Sparade trådar/FAQ
PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ??
1, 2, 3   >>
11869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande