Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ?? | << 1, 2, 3 >> 19 besök idag (11889 totalt) |
Ferodos rekomendation
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Hur vet man vad man har fått för compound? Av produktnumret framgår det ju inte. Jag tror tyvärr att jag har fått Endurance, för även om det bromsar mer än tidigare, så något 0.60+ bett/sug är det inte. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Igino, du har "standard"-blandningen, om man kan lita på att
du verkligen fick det artikelnummer som du skrev i kartongen. De som sålde kan ju ha fått / gjort fel "R" i slutet = standard DS3000 "L" = plus "E" = endurance "H" = DS2500 "S" = DS2000 "C" = DS4003 (för lätta formelbilar - lågt friktionstal) Internet är väldigt bra ibland _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Anders,
svårt att generalisera priserna (iaf på PFC's produkter). De billigaste beläggen (axelsats) kostar ca 1200:-. De dyrast (bl.a. till AP 8-kolv) ligger omkring 5000:-. Frambelägg (PFC 97) till M3 E36 kostar t.ex. 2370:- Att totalpriset blir helt annorlunda förstår du säkert med tanke på att olika beläggfabrikat har olika livslängd. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Jag kan bara svara för Pagid Gul och dessa kostar mellan 2000 och knappa 3000 SEK beroende på hur bra man prutar, Kan jämföras med orig. som kostar 1300 SEK till E46 M3.
Då räcker Pagiderna mer än 40 varv på Ringen, 500-600 mil vanlig väg varav ca 150 mil Autobahn, 1 dag på Gelleråsen, 1 dag på Kinnekulle samt en halv dag på Sviestad. Allt med R-däck. Originalbelägg räcker inte ens en halvdag på Gelleråsen med R-däck och 16 varv på Ringen med gatdäck. Förutom att bromsarna funkar så blir det mkt billigare. PFC sägs ju hålla ännu längre men det återstår att se för min del. |
||
Jag har köpt EBC greenstuff till frambromsarna på Rekorden, ska köra med Volvo 240 ok. Bak är det Ford Scorpio original (inbyggd handbroms, små och lätta ok, jag var bara tvungen!).
Det lät som om greenstuff inte är nåt vidare? Bilen kommer att väga ca 1000 kg, med lite tur plockar jag ut 200 hk. Bakhjulsdrift såklart. Vad kostar PFC belägg ovanståeende bromsar? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Var hittade då de där koderna? Länk tack. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Angående DS2500 kontra DS3000.
Jag funderade på DS3000 till min bil men valde DS2500 istället. Det är nämligen så att DS3000 käkar bromsskivor till frukost (enligt utsago) och efter en titt i reservdelskatalogen så konstaterade jag att det kommer att bli de dyraste beläggaffären jag kommer att göra... _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Andreas: Du kan få provköra min 75:a med RS4-2, den skall väl ställas på och besiktas vilken månad som helst nu...
Hjälper du mig att byta till 27mm torsionsstavar så går det fortare. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Det där med bromsskiveslitage förstår jag inte varför folk hetsar upp sig över. E de svårt o byta bromsskivor? E de dyrt o byta bromsskivor? Whats all the fuzz about? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
...mina AP är lätta att byta ut - men sist jag kollade landade ett par nya ringar på ~5000:-...inte helt försumbart.
Men jag personligen skiter i det, skall det vara så skall det s.a.s. /J |
||
Efter att ha läst igenom ett flertal artiklar på Federal-Mogul:s hemsida (Federal-Mogul är de som, numera, äger Ferodo). Har jag sammanställt följande, mycket koncentrerad köpguide:
4003. Den marknadsmässiga tolkningen: Ett bra belägg för dig med lätt bil. 4003. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Ett bra köp för dig som enbart vill komma åt de snygga kartongerna, innehållet går nämligen inte att använda. DS2500. Den marknadsmässiga tolkningen: För bakaxeln på framhjulsdrivna bilar. DS2500. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Det här belägget håller på att utrangeras. Det kan finnas några lådor kvar som du kan pruta kraftigt på. DS3000 Endurance. Den marknadsmässiga tolkningen: Ett belägg för långdistanslopp. DS3000 Endurance. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Ett belägg för dig som har för mycket servo/gillar att trampa hårt. DS3000. Den marknadsmässiga tolkningen: Det här belägget är skitbra! DS3000. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Det här belägget är skitbra! DS3000 Plus. Den marknadsmässiga tolkningen: Det här belägget är bättre än skitbra! DS3000 Plus. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Ett belägg för dig som har för lite servo/inte gillar att trampa hårt. Tack Christian Jansson och koni för att ni hjälpte till. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Råkade ramla över några friktionskoefficintvärden för PFC-belägg ( http://www.apracing.com/carnews/stoc PFC 80: Average friction µ 0.37 PFC 83: Average friction µ 0.41 PFC 90: Average friction µ 0.41 PFC 93: Average friction µ 0.44 PFC 97: Average friction µ 0.39 PFC 99: Average friction µ 0.41 _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag körde på knutstorp i förra veckan med PF 97 för första gången, det var bra mycket bättre bett än tidigare och fälgarna blev rätt så svarta av bromsdamm. Nu försökte jag tvätta hjulen idag men får inte bort belägningen, varken med bmw original fälgrengöring eller avfettning, har någon ett tips på lämpligt rengöringsmedel?
/Johan _________________ Johan B |
||
För en som inte har ingenjörsexamen i ämnet .... är det bra med högre eller lägre friktionsvärde? Jag kör själv med PFC93 som då ska ha 0.44 enligt tabellen. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||
Sparade trådar/FAQ PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ?? | << 1, 2, 3 >> 19 besök idag (11889 totalt) |