Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ??
<<   1, 2, 3   >>
11869 besök totalt
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ferodos rekomendation

Citat:
Compound Selection
As a general guide we recommend that you consider the following when making your car material compound selection:

4 Wheel Drive same compound front and rear
Rear Wheel Drive same compound front and rear
Front Wheel Drive high friction level in the front axle (ie DS3000), lower friction level on rear axle (i.e DS2500,4003)

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Christian Jansson skrev:
Nu blev jag nyfiken, så jag luskade lite.

DS3000 finns ju helt riktigt i 3 varianter; "standard" / endurance / plus.

Standard har friktionstalet 0,62
Plus har friktionstal 0,68
Endurance friktionstal 0,52

Plus har också i snitt 15 - 20% större beläggyta än standard.

Kunde konstatera att så länge man håller sig till standard-ok, hamnar
man oftast på "standard"-blandningen. Något annat val har man oftast
inte i Ferodos sortiment.

Plus och endurance verkar främst vara ett sortiment för racing-ok,
(vilket ju kan vara förståeligt).

Till din bil, Evo 6, finns det plus-belägg fram, men inte bak.
Har lärt mig här på forumet att man inte bör blanda olika friktions-tal
fram/bak, så du bör kanske nöja dig med "standard"-blandningen.


Hur vet man vad man har fått för compound? Av produktnumret framgår det ju inte.
Jag tror tyvärr att jag har fått Endurance, för även om det bromsar mer än tidigare, så något 0.60+ bett/sug är det inte.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Igino, du har "standard"-blandningen, om man kan lita på att
du verkligen fick det artikelnummer som du skrev i kartongen.
De som sålde kan ju ha fått / gjort fel

"R" i slutet = standard DS3000
"L" = plus
"E" = endurance
"H" = DS2500
"S" = DS2000
"C" = DS4003 (för lätta formelbilar - lågt friktionstal)

Internet är väldigt bra ibland

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Ronson

Här sen Feb 2003
Inlägg: 15



Jag körde Performance Friktion förra året och dom var kanon.
Inget mattnings tendens

Ronnie
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Info om Pagid:

För det första ser man den ofantliga skillnaden mellan gamla gula (RS9) och nya gula (RS19). Dessutom ser man att nya gula klår blåa i fritktion hela vägen upp...


_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Får man säga "Vad var det jag sa?"?

Nähä, inte det.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hur mycket dyrare är värstingbelägg jämfört med standard. Vad kostar t.ex. en hel uppsättning, 4 par(8 st.), PFC 97? olika till olika bilar antar jag, men nån som har ett exempel?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Anders,

svårt att generalisera priserna (iaf på PFC's produkter). De billigaste beläggen (axelsats) kostar ca 1200:-. De dyrast (bl.a. till AP 8-kolv) ligger omkring 5000:-. Frambelägg (PFC 97) till M3 E36 kostar t.ex. 2370:-

Att totalpriset blir helt annorlunda förstår du säkert med tanke på att olika beläggfabrikat har olika livslängd.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag kan bara svara för Pagid Gul och dessa kostar mellan 2000 och knappa 3000 SEK beroende på hur bra man prutar, Kan jämföras med orig. som kostar 1300 SEK till E46 M3.

Då räcker Pagiderna mer än 40 varv på Ringen, 500-600 mil vanlig väg varav ca 150 mil Autobahn, 1 dag på Gelleråsen, 1 dag på Kinnekulle samt en halv dag på Sviestad. Allt med R-däck. Originalbelägg räcker inte ens en halvdag på Gelleråsen med R-däck och 16 varv på Ringen med gatdäck.

Förutom att bromsarna funkar så blir det mkt billigare.

PFC sägs ju hålla ännu längre men det återstår att se för min del.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Jag har köpt EBC greenstuff till frambromsarna på Rekorden, ska köra med Volvo 240 ok. Bak är det Ford Scorpio original (inbyggd handbroms, små och lätta ok, jag var bara tvungen!).
Det lät som om greenstuff inte är nåt vidare? Bilen kommer att väga ca 1000 kg, med lite tur plockar jag ut 200 hk. Bakhjulsdrift såklart.
Vad kostar PFC belägg ovanståeende bromsar?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Christian Jansson skrev:
Igino, du har "standard"-blandningen, om man kan lita på att
du verkligen fick det artikelnummer som du skrev i kartongen.
De som sålde kan ju ha fått / gjort fel

"R" i slutet = standard DS3000
"L" = plus
"E" = endurance
"H" = DS2500
"S" = DS2000
"C" = DS4003 (för lätta formelbilar - lågt friktionstal)

Internet är väldigt bra ibland


Var hittade då de där koderna? Länk tack.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187




_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Angående DS2500 kontra DS3000.
Jag funderade på DS3000 till min bil men valde DS2500 istället. Det är nämligen så att DS3000 käkar bromsskivor till frukost (enligt utsago) och efter en titt i reservdelskatalogen så konstaterade jag att det kommer att bli de dyraste beläggaffären jag kommer att göra...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Andreas: Du kan få provköra min 75:a med RS4-2, den skall väl ställas på och besiktas vilken månad som helst nu...
Hjälper du mig att byta till 27mm torsionsstavar så går det fortare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



koni skrev:
http://www.federal-mogul.com/cda/channel/index/0,2186,2442_8045,00.html


Tack så mycket!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Peter Söderlund skrev:
Angående DS2500 kontra DS3000.
Jag funderade på DS3000 till min bil men valde DS2500 istället. Det är nämligen så att DS3000 käkar bromsskivor till frukost (enligt utsago)...


Det där med bromsskiveslitage förstår jag inte varför folk hetsar upp sig över.

E de svårt o byta bromsskivor?
E de dyrt o byta bromsskivor?
Whats all the fuzz about?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



...mina AP är lätta att byta ut - men sist jag kollade landade ett par nya ringar på ~5000:-...inte helt försumbart.

Men jag personligen skiter i det, skall det vara så skall det s.a.s.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Efter att ha läst igenom ett flertal artiklar på Federal-Mogul:s hemsida (Federal-Mogul är de som, numera, äger Ferodo). Har jag sammanställt följande, mycket koncentrerad köpguide:

4003. Den marknadsmässiga tolkningen: Ett bra belägg för dig med lätt bil.
4003. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Ett bra köp för dig som enbart vill komma åt de snygga kartongerna, innehållet går nämligen inte att använda.

DS2500. Den marknadsmässiga tolkningen: För bakaxeln på framhjulsdrivna bilar.
DS2500. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Det här belägget håller på att utrangeras. Det kan finnas några lådor kvar som du kan pruta kraftigt på.

DS3000 Endurance. Den marknadsmässiga tolkningen: Ett belägg för långdistanslopp.
DS3000 Endurance. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Ett belägg för dig som har för mycket servo/gillar att trampa hårt.

DS3000. Den marknadsmässiga tolkningen: Det här belägget är skitbra!
DS3000. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Det här belägget är skitbra!

DS3000 Plus. Den marknadsmässiga tolkningen: Det här belägget är bättre än skitbra!
DS3000 Plus. Den ingenjörsmässiga tolkningen: Ett belägg för dig som har för lite servo/inte gillar att trampa hårt.

Tack Christian Jansson och koni för att ni hjälpte till. thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Christian Jansson skrev:
Nu blev jag nyfiken, så jag luskade lite.

DS3000 finns ju helt riktigt i 3 varianter; "standard" / endurance / plus.

Standard har friktionstalet 0,62
Plus har friktionstal 0,68
Endurance friktionstal 0,52

Råkade ramla över några friktionskoefficintvärden för PFC-belägg ( http://www.apracing.com/carnews/stockpads.htm ):
PFC 80: Average friction µ 0.37
PFC 83: Average friction µ 0.41
PFC 90: Average friction µ 0.41
PFC 93: Average friction µ 0.44
PFC 97: Average friction µ 0.39
PFC 99: Average friction µ 0.41

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Jag körde på knutstorp i förra veckan med PF 97 för första gången, det var bra mycket bättre bett än tidigare och fälgarna blev rätt så svarta av bromsdamm. Nu försökte jag tvätta hjulen idag men får inte bort belägningen, varken med bmw original fälgrengöring eller avfettning, har någon ett tips på lämpligt rengöringsmedel?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



AndersY skrev:

Råkade ramla över några friktionskoefficintvärden för PFC-belägg ( http://www.apracing.com/carnews/stockpads.htm ):
PFC 80: Average friction µ 0.37
PFC 83: Average friction µ 0.41
PFC 90: Average friction µ 0.41
PFC 93: Average friction µ 0.44
PFC 97: Average friction µ 0.39
PFC 99: Average friction µ 0.41


För en som inte har ingenjörsexamen i ämnet .... är det bra med högre eller lägre friktionsvärde? Jag kör själv med PFC93 som då ska ha 0.44 enligt tabellen.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Sparade trådar/FAQ
PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ??
<<   1, 2, 3   >>
11869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande