Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ??
<<   1, 2, 3
19 besök idag (11889 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



seanr skrev:
AndersY skrev:

Råkade ramla över några friktionskoefficintvärden för PFC-belägg ( http://www.apracing.com/carnews/stockpads.htm ):
PFC 80: Average friction µ 0.37
PFC 83: Average friction µ 0.41
PFC 90: Average friction µ 0.41
PFC 93: Average friction µ 0.44
PFC 97: Average friction µ 0.39
PFC 99: Average friction µ 0.41


För en som inte har ingenjörsexamen i ämnet .... är det bra med högre eller lägre friktionsvärde? Jag kör själv med PFC93 som då ska ha 0.44 enligt tabellen.

Friktionskoefficienten bestämmer enbart hur hårt du måste trampa på bromsen. Högre värde, mer lättrampat, lägre värde, mer tungtrampat.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



blixten skrev:
Jag körde på knutstorp i förra veckan med PF 97 för första gången, det var bra mycket bättre bett än tidigare och fälgarna blev rätt så svarta av bromsdamm. Nu försökte jag tvätta hjulen idag men får inte bort belägningen, varken med bmw original fälgrengöring eller avfettning, har någon ett tips på lämpligt rengöringsmedel?

/Johan


Thinner brukar vara det man får ta till för att för bort dammet från "racebelägg".

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

är det inte så att högre friktionskoefficient=kortare livslängd eller har ferodo hittat något mirakelämne som dom blandat i beläggen?.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

koni skrev:
blixten skrev:
Jag körde på knutstorp i förra veckan med PF 97 för första gången, det var bra mycket bättre bett än tidigare och fälgarna blev rätt så svarta av bromsdamm. Nu försökte jag tvätta hjulen idag men får inte bort belägningen, varken med bmw original fälgrengöring eller avfettning, har någon ett tips på lämpligt rengöringsmedel?

/Johan


Thinner brukar vara det man får ta till för att för bort dammet från "racebelägg".


Är det inte risk för att lacken på fälgarna åker med då också?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



dude skrev:
är det inte så att högre friktionskoefficient=kortare livslängd eller har ferodo hittat något mirakelämne som dom blandat i beläggen?.

För 20 år sedan var det precis som du säger/skriver, men i dag finns det ingen nära koppling mellan friktionskoefficient och livslängd.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



blixten skrev:
koni skrev:
blixten skrev:
Jag körde på knutstorp i förra veckan med PF 97 för första gången, det var bra mycket bättre bett än tidigare och fälgarna blev rätt så svarta av bromsdamm. Nu försökte jag tvätta hjulen idag men får inte bort belägningen, varken med bmw original fälgrengöring eller avfettning, har någon ett tips på lämpligt rengöringsmedel?

/Johan


Thinner brukar vara det man får ta till för att för bort dammet från "racebelägg".


Är det inte risk för att lacken på fälgarna åker med då också?

/Johan


Lacken på BBS fälgar tål det iallafall.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Sparade trådar/FAQ
PF97, Pagid RS4-2 eller DS3000 ??
<<   1, 2, 3
19 besök idag (11889 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande