Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
STCC Mercedes 96:a?
1, 2   >>
7668 besök totalt
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Jag har märkt att det figurerar en del Mercedes 190or i SLC och SSK och jag vill minnas att det fanns en tre-fyra stycken sådana i STCC 1996? Så jag har ett par frågor:

1. Kör fortfarande samma förare någon av bilarna? Eric Persson vill jag minnas att jag sett.

2. När är mercorna byggda? och i villken serie gick de?

3. Körde alla Mercor i ett team 1996, eller var för sig?

4. Till sist, har någon en bild på nån av bilarna som de såg ut 1996, eller de kanske fortfarande ser likadana ut?

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Mercedes tävlade väl öht inte med standardvagnar under de åren? och gjorde man det så var det isf med C-klass. Sista året med 190 i DTM tror jag var 1993. Är inte de bilar du tänker på de ex. DTM 190:or som gick i någon "privat-cup" som kördes tillsammans med STCC?

Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Egentligen utgår jag bara från STCC:s historik och tabell från 1996, där tre Mercedes står uppskrivna:
Mikael Dahlgren, Eric Persson och Jonas Lundberg, alla med Mercedes 190. Lite från STCCs hemsida:

Citat:
I början var det ett fåtal "riktiga" super touring bilar och resten bilar från SKK-serien. 1996 tog det fart ordentligt och serien döptes till STCC.

Citat:
Till 1996 hade Jan "Flash" Nilsson övertygat Volvo att satsa även i Sverige.Det fanns bara fem "riktiga" super touring bilar på startlinjen. Volvo, med Jan "flash" Nilsson bokom ratten dominerade säsongen och vann klart före Thomas Johansson i en BMW. På tredje plats kom Mikael Dahlgren i en Mercedes. Den bilen var en s.k. Nordic Touring men tävlade med Super Touringbilarna.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Egentligen är det ju ganska självklart. Varför skulle Mercedes tävla med en gammal bilmodell i Sverige? Man måste ju trots allt se den här racingen som promoting för de modeller som finns på marknaden och 190E var ju redan utgången sedan tre år. Kan ju knappast ha funnits något fog för det.

Dahlgrens bil vet jag att det var en fd. DTM-bil (ex. Persson?) och den gick just i den här privatklassen (kom inte den bilen från SSK eller ETAB-DATA Cup?). Den bilen rullar väl fortfarande här hemma?

Katrineholm
Här sen Dec 2003

De flesta 190'erna kom från DTM. Och kördes i stcc första året som det hette stcc (-96), ingen privatförarcup eller så. Till -97 blev det nya regler (supertouring).

Min kusin, Eric Persson har kvar sin MB 190 och kör nu i Yokohama Cup (ssk klass3 + norskar). Där emellan har han tävlat i ETABcupen, Bilsport Trophy, nordic thundercar m.m.
Den bilen ska ha rattats av ngn dtm-legend från början, men kommer inte ihåg namnet.
Det finns nog några bilar runt om i norden.

Bilder från i år...

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nej att det inte var fabriksteam -96 visste jag redan. Det var lite ont om sådana då Tack för bilderna ege! Vet du om den såg ut så 96? Håller nämligen på att samla info och bilder till en STCC-hemsida som jag håller på att snickra ihop.
Dessutom hittar man en massa rolig historik när man gräver så här: Mästare i NTCC (Nordic Touring Car Championship) 1991: Mika Häkkinen, BMW

Katrineholm
Här sen Dec 2003

Den ser i stort sett exakt ut som den gjorde -96.

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Vad satt det för motorer i 190:orna när de gick i STCC?

Värnamo
Här sen Mar 2005

ege skrev:

Bilder från i år...

Var är den bilden tagen? Ser ju ut som om att de är ganska mycket folk i bakgrunden.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Bilden är från årets SSK-finalen i fjol. Såg detta nu. Båda bilderna är från -04...

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Anders Dauner skrev:
Egentligen är det ju ganska självklart. Varför skulle Mercedes tävla med en gammal bilmodell i Sverige? Man måste ju trots allt se den här racingen som promoting för de modeller som finns på marknaden och 190E var ju redan utgången sedan tre år. Kan ju knappast ha funnits något fog för det.

Dahlgrens bil vet jag att det var en fd. DTM-bil (ex. Persson?) och den gick just i den här privatklassen (kom inte den bilen från SSK eller ETAB-DATA Cup?). Den bilen rullar väl fortfarande här hemma?

Dahlgrens bil kom precis nu för 45 minuter sen 3:a totalt i SLC's 3h deltävling på Mantorp Park

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Många som tror sig veta och en del som gör det...

Under de första åren av "STCC-eran" (vi kalla den så för enkelhets skull) kunde man åka 2,0l 4-ventilat eller 2,5 2-ventilsmakiner. Detta för att de skulle bli lite bilar på griden. Många kombinerade SSK med STCC med sina 190 och M3:or. Under locket satt i 99% av fallen en skrämd Volvo rödmotor med EVo-topp. De som vägrade Volvosnurra var väl Jonas L och Sellfors som hade Merca respektive BMW-snurra.

För att vara än mer petig så är den Merca Dahlgren kör nu ingen av de DTM-kärror de åkte med då utan detta är en Grp.N-bil de köpt från Danmark och som nu begåvats med en vassare maskin. 2,3 16v med säkert en och annan lurighet från Bror Jaktlund direkt hämtat från DTM, men ingen "äkta maskin" om man ska tro den sympatiska Familjen D. Fort går den dock och är skitläcker.

Det var snabbsammanfattningen...det var ju nga år sedan...så man minns inte allt.

ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Dahlgrens långloppsbil är ju inte alls samma som när de körde tex stcc o bilsport trophy (-98) tror jag det var.
Den familjen har väl haft ett helt gäng mercor.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ege skrev:
Dahlgrens långloppsbil är ju inte alls samma som när de körde tex stcc o bilsport trophy (-98) tror jag det var.
Den familjen har väl haft ett helt gäng mercor.

Ekar det här inne???

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Många som tror sig veta och en del som gör det...

Under de första åren av "STCC-eran" (vi kalla den så för enkelhets skull) kunde man åka 2,0l 4-ventilat eller 2,5 2-ventilsmakiner. Detta för att de skulle bli lite bilar på griden. Många kombinerade SSK med STCC med sina 190 och M3:or. Under locket satt i 99% av fallen en skrämd Volvo rödmotor med EVo-topp. De som vägrade Volvosnurra var väl Jonas L och Sellfors som hade Merca respektive BMW-snurra.

För att vara än mer petig så är den Merca Dahlgren kör nu ingen av de DTM-kärror de åkte med då utan detta är en Grp.N-bil de köpt från Danmark och som nu begåvats med en vassare maskin. 2,3 16v med säkert en och annan lurighet från Bror Jaktlund direkt hämtat från DTM, men ingen "äkta maskin" om man ska tro den sympatiska Familjen D. Fort går den dock och är skitläcker.

Det var snabbsammanfattningen...det var ju nga år sedan...så man minns inte allt.

jaja, merca som merca

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:

jaja, merca som merca

Verkar som att det ekar . Men vart som;et kom från har jag ingen aning om .

Sorry, kände bara för att vara lite rolig...

NS BTG: 9.10.21

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

jimmy, du vet väl att det var en kalmarförare anmäld till STCC första året, i en Citroen?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nej, det hade jag ingen aning om. Kom han inte till start, eller bröt han loppet/loppen han deltog i och fick därför inga poäng?
och villken Citroen var det?

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Det var Magnus olsson som tänkte köra med sin SSK-anpassade BX. Men han hann inte få bilen klar tillpremiären, och när den kördes insåg han hur snabba de andra var och lade ner de planerna. Men han har fortfarande kvar bilen och den rastas då och då. Killarna på Strömbergs bil kan säkert förmedla kontakten om du vill veta mer.

Fredrik Sunberg däremot kom faktiskt till start (fast lite mer sällan i mål...), och han kan nog fylla i med lite mer inside info om de sista åren med Super touring.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Säsongerna 1998-2002 ska inte vara några problem, då jag har samtliga avsnitt av Race inspelat på VHS. Dock med undantag för andra halvan av 2002. 2003 följde jag på TV men spelade inte in, någon som gjorde? Tappade trean under 2004 så jag har nu gått till att lyssna på liveljud Kan dessutom tillägga att jag åkt på STCC-tävlingar sedan 1998, i år Knutstorppremiären och Anderstorp.

Citroen, är det den som brukar stå på travet vid bilutställningarna?

norra vram
Här sen Feb 2005

information....

Jag har 3st av 190e evo mercorna som gick i sverige på 90talet.

2st har återställts till helt orginal med 16v etc.
1st har volvo evo 3,0l motor och är max lättad inkl tak av kevlar/nylon , denna bil har jag kört sen 03 aktivt.

Jag har dessutom 1st C-klasse 94a i orginal skick samt 1st low-liner 190 - 93/94a i orginalskick.

Bilarna kommer att synas på banorna i framtiden , alla bilarna är fabriksbyggen från början.

En Low-liner 190 är under uppbyggnad som helt rörbygge med hela karossen i komposit,
A-armar runt om , V8 440ccu etc.

mvh Henrik Rosengren DTM bil samlare & aktiv förare

1, 2   >>
7668 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande