Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför är bilprogram 50% utfyllnad?
978 besök totalt
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Detta är, trodet eller ej, en allvarligt menad fråga. Varför är det så att de flesta bilprogram är bara 50% bilar och resten nån sorts utfyllnad.

Några exempel:

- Topgear intervjuar dokusåpabrudar och klistrar bilar på en "cool wall"
- Autobahn gör en såpa om några raggare och den är sämre än varuhuset
- Mera Motor gör tv-teater av bortsprungna kollegor på frankfurtsalongen.

Är det väldigt dyrt att köra bil i tv? Gillar inte de som gör programmen bilar?

Varför handlar inte hela bilprogrammen om bilar? Är det någon som jobbat med eller i närheten av bil-tv som vet?

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jag tycker att P. Sundfelt förklarade det hela ganska bra när vi var på besök på MJ redaktionen.
4 minuter bilinslag tar ca tre dagar att spela in.
4 minuter studio tar ca 4 minuter (lite hårddraget då).
om man tror sig kunna skapa "vettig TV" lika väl i studio som på fältet så är valet enkelt. Men vad som klassas som "vettig TV" är ju lite tolkningsbart.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Påpekade han inte också att vi riktigt biltokiga utgör en ganska liten del av tittarskaran, och att man därför måste ha en del, som vi kallar det, utfyllnad.

Igår konstaterade jag dessutom att om man skippar reklampauser, tävlingar och jinglar blir det 38 minuter Autobahn kvar på en timmes sändningstid. Har ännu inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



P.P. skrev:
Påpekade han inte också att vi riktigt biltokiga utgör en ganska liten del av tittarskaran, och att man därför måste ha en del, som vi kallar det, utfyllnad.

Igår konstaterade jag dessutom att om man skippar reklampauser, tävlingar och jinglar blir det 38 minuter Autobahn kvar på en timmes sändningstid. Har ännu inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt
Vi på Rejsa är inte riktigt målgruppen. Här finns det ju personer som skulle kunna ha ett motorprogram i radio med ljudavalys av olika insugstsrem på blandade motorer, inte riktigt ett progrtamkoncept som passar bredden.

38 minuter på en timme låter mycket, har du då räknat bort alla repeteringar av vad som kommer sen, referenser till nästa program, tävlingar mm mm. Men en vanlig SitCom brukar ha 22 minuter på en halvtimme så 19 är kanske lite lite.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



NiklasFalk skrev:
Jag tycker att P. Sundfelt förklarade det hela ganska bra när vi var på besök på MJ redaktionen.
4 minuter bilinslag tar ca tre dagar att spela in.
4 minuter studio tar ca 4 minuter (lite hårddraget då).
om man tror sig kunna skapa "vettig TV" lika väl i studio som på fältet så är valet enkelt. Men vad som klassas som "vettig TV" är ju lite tolkningsbart.


det är väl samma orsak till att det visas så eländigt mycket fotboll också .......

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför är bilprogram 50% utfyllnad?
978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande