Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115, 116   >>
17 besök senaste veckan (943615 totalt)
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Det var fasen på tiden!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Det händer lite ibland, men uppdateringarna halkar efter

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Har fortsatt svarva lite små delar.

Svetsändar till wattlänksstagen.
Kunde dock inte gänga då M16 vänster inte fanns hemma och fick beställas.



Ännu mer svetsändar. Dessa till framvagnen.





Dessa stag sitter mitt i undre bärarmarna mellan framvagnsramen.
Gänga är till M12 som håller bärarmarna.
Kommer även bli några rör på tvären över som ska hålla motor och styrväxel.



Sen kan jag slå ett slag för skyddsglasögon.
I förra veckan gick jag bort till kollegan som stod och fräste. Stod en bit ifrån hans cnc och diskuterade, när det small till i ögat. En gul/blå spåna i rostfritt (gissningsvis 250-300°) la sig på ögonlocken och smälte fast. Klarade ögat med en hårsmån.
Även om man "ska bara", använd glasögon!


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Ajajajaj.
Slarvigt att inte ha glasögon.
Vi får skyddsglasögon med styrka av jobbet.

Tur att det gick bra, och snygga stag

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Mycket slarvigt och klantigt. Jag står själv i stängd maskin och har bara glasögon när jag handarbetar normalt sett. Är alltid noga med glasögon och hörselskydd. "Skulle bara" gå bort och fråga honom en sak, och pang så satt den där.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Vi på GKN har krav att alltid ha skyddsglasögon på i verkstan.

Gött att du uppdaterar oss! thumbs up

Läste din tråd om när ni byggde garaget häromdagen, man lärde sig endel. Mycket bra tips fick man

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Lite nya pluttar.

Mina korta wattlänksstag klara för svetsning. Så fort jag vet att jag tänkte rätt så!



Mina "Uniballs", med bussning, kommer närmare.





...synd att de inte kommer synas sen...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



"Ska bara" är de allra farligaste jobben.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Händer det nåt här?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Har varit ifrån bilen några månader nu. Försökt tänka på annat, köra lite motocross och går även i väntans tider.
Såg dock att jag glömt lägga in bilder på det sista som hände.

Blev klar med mina länköron som ska ersätta Uniballsen i bakvagnen.

Svarvade bussningar i svart Delrin, som även dem har samma radie som länkhuvudet.





Sen frös jag alla bussningar för att de skulle bli lättare att montera. Hade lagt dem 0.01-0.02mm krymp emot länkörat. När de antagit rumstemp igen, så gjorde jag samma med den rostfria hylsan.







Alla goda ting är fyra, och färdiga.




Off Topic, så skulle jag byta hjullager på motocrossen. Distanserna är i aluminium original, och slits fort med grus, vatten och packbox.

Svarvade nya i rostfritt, och la även in en oring invändigt för att hindra vatten från att krypa in utmed axeln.

Gammalt vs. nytt



Både fram och bak klart.



Oringar är bra!



Klart att hänga dit igen, ska bara putsa av dem...


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Porriga länkhuvuden, nästan så de ska hänga på väggen istället

Roligt att du gör allting själv, bygga delar, bygga motor, bära barnet i magen

_________________
Philipp Klement
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Fuchs skrev:
Porriga länkhuvuden, nästan så de ska hänga på väggen istället

Roligt att du gör allting själv, bygga delar, bygga motor, bära barnet i magen


Bära barnet gör jag kanske inte, men det blir inte många knop nu när man väntar på att larmet ska gå
Lite solidworks hinner man med..


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
I ett åka-fort-forum kan det ju vara kul med en bild på mina spindlar ihop med början av nya hjulnav till mina centrumbultade BBS-fälgar.


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Så ja, nu får du se till att hålla ångan uppe

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5556



Hoppas inte centrumbulten sitter i den stillastående axeltappen?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
2fast4u skrev:
Hoppas inte centrumbulten sitter i den stillastående axeltappen?


Vilken axeltapp?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Ett litet steg närmare.


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Snyggt! Vad ska du köra för axeltappar?
Du ville inte passa på att bygga uprightsen så du kan köra axeltappar med ABS-krans för att kunna mäta hjulhastighet?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
GustafB skrev:
Snyggt! Vad ska du köra för axeltappar?
Du ville inte passa på att bygga uprightsen så du kan köra axeltappar med ABS-krans för att kunna mäta hjulhastighet?


Ska svarva egna axeltappar framöver. Anledningen till att jag inte kör adapter är att BBS-fälgarna är så breda jämfört med de fälgarna bilen är byggd för. Hjulen skulle hamna ca 50mm utanför skärmkanten. Då var alternativet att göra nya hjulhubbar som passar på samma spindel.
På detta viset kan jag förhållandevis enkelt byta mellan 17x7" plåtfälg med 225-däck, till 19x9.25" medd 255or.

Har aldrig funderat på att mäta hjulhastigheten. Varför vill man göa det? Bak kan jag köpa iom tractioncontrol.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Tegheim skrev:
GustafB skrev:
Snyggt! Vad ska du köra för axeltappar?
Du ville inte passa på att bygga uprightsen så du kan köra axeltappar med ABS-krans för att kunna mäta hjulhastighet?


Ska svarva egna axeltappar framöver. Anledningen till att jag inte kör adapter är att BBS-fälgarna är så breda jämfört med de fälgarna bilen är byggd för. Hjulen skulle hamna ca 50mm utanför skärmkanten. Då var alternativet att göra nya hjulhubbar som passar på samma spindel.
På detta viset kan jag förhållandevis enkelt byta mellan 17x7" plåtfälg med 225-däck, till 19x9.25" medd 255or.

Har aldrig funderat på att mäta hjulhastigheten. Varför vill man göa det? Bak kan jag köpa iom tractioncontrol.


För att kunna använda ABS om andan faller på, om du vill mäta bilens hastighet via ett hjul och inte GPS samt för att kunna köra traction control. Ska du köra traction så behöver du ju även ha icke drivande hjul så systemet kan räkna ut slip.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115, 116   >>
17 besök senaste veckan (943615 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande