Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Finns det ingen bil som Seven fast med tak?
1, 2   >>
6293 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
okej, vikten är a och o! Men jag kan inte komma på ett alternativ till en Seven som är SÅ lätt, kan baseras på standardteknik och går så bra med såpass enkla grejer. Och har en kupe?

Jag går o klurar på lätta bilar allmänt. Som kanske skulle kunna vara kompetenta i slalom.

- Urrensad Golf Mk1 - FWD är bara ok så länge man inte har mycket kraft....
- Lupo 180hk 4WD - VILL HA!
- Seven - KANON! Men tänk om man kunde få på något enkelt tak iaf?
- Urrensad Opel Corsa? Samma nackdel som Golf Mk1
- Bertone kupe i racekläder kanske :-)
- Skulle man satsa på en rejält lättad M3 E30? Hur är kostnaden för delar o så?
- måste finnas flera ideer? Hjälp??????

(Va olika sorters bilar det blev i listan, hehe!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hmmm, om du inte bryr dig om hur det kommer att se ut så kan du säkert hitta någon plåtslagare eller glasfiberkladdare som kan hjälpa dig med att fixa hardtop till en 7....

Sen har vi ju Elise, läcker, men mer pengar.

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Funtion framför estetik. Men gärna lite estetik också. Hehe.

_om_ jag skaffare en Seven så blir det med båge och då kan man ju sätta en alimimiumplåt uppepå (så har man ju fått en intressant vinge.... nog bäst att buren är byggd i lämplig vinkel... haha!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En lättad tidig 70-tals 911 vore skoj! Men då är det liksom inte baserat på billig enkel teknik längre...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En helt racelättad M3 E30 fast gatreggad... O så lite extra pulver... mmmmmmm låter inte helt fel....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:
glasfiberkladdare som kan hjälpa dig med att fixa hardtop till en 7....


om jag försöker vara en gnutta allvarlig en kort stund, förekommer det inga hardtops till seven-bilar? Nog skulle någon med känsla för det estetiska kunna få till något som passar stilmässigt. Med lexan/makrolon-fönster och i övrigt 3-4 lager kolfiber så kanske det kunna gå att få få till lätt som tusan.

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Har oxå funderat på hur en rejält lättad M3a skulle vara o ratta!? Man borde kunna lätta en sån ganska rejält! Backvarnare mm ! o sen gjuta upp huv o lite annat i kolfiber.
Skulle kunna bli en dräpare på banan o i slalom! För att inte prata om på gatan!!!
En annan trevlig bieffekt med att slita ur lite inredning o ljuddämpning, är att sexan borde höras lite bättre! o det är ju inte fel!
Alla har sån hysteri på o slänga i fler hästar, Själv så tycker jag att det är o börja i fel ände!
Fick en sjuk tanke Hur passar en BMW sexa i en seven!?

MVH
Fredrik
Magnus. Kan vi inte få se en super lättad M3;a till våren? Snälla!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag håller med dig Fredrik att en ordentligt lättad M3 E36 också bör vara kanon och det finns verkligen MASSOR att lätta bort. Fast det jag klurade på just nu var _ännu_ lättare nämligen en E30

Men nog har jag gått i "toklätta-M3-E36" tankar !! Men min bil är helt fel objekt för det.... lite för fin o välutrustad helt enkelt. Det går flera racelättade M3 E36 i SLC!!! Funkar KANON! En har dom iof slängt in en BMW V8 i J****R vad den går!!! Helt underbar att kika på och låter helskumt gör den också (på ett VÄLDIGT positivt sätt )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Alex skrev:
Fick en sjuk tanke Hur passar en BMW sexa i en seven!?


Här i trakterna är det två bröder som byggt sig ett seven-derivat (Pegasus?) med en Rover V8 Såg faktiskt inte så illa ut med bredden, men det var svårt med höjden, sumpen stack ner ohälsosamt lågt jämfört med resten av bilen. Om jag förstod rätt så inkräktar dessutom vx-lådan extra mycket på det redan begränsade utrymmet för fötter och ben

Dom fick skruva fast rätt mycket stålplåt i bilen i samband med typ/reg-besiktningen.....

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jo rover motorn är ju en väldigt kompakt åtta. Pegasusen har den större mått än caterhamen (stavas det så?). Den ser berdare ut.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag är mycket osäker på om det var en Pagasusbyggsats eller någon annan byggsats. Vill minnas att dom använder en Volvo 740 bakaxel, om det ger någon input.

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Nämen, nu spårade vi ur.....

Det handlade om lätta ban/slalombilar och landade i V8:or och Volvobakaxlar.

Ber ödmjukast om ursäkt och gör så här på mig själv

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Nämen, nu spårade vi ur.....

Det handlade om lätta ban/slalombilar och landade i V8:or och Volvobakaxlar.

Ber ödmjukast om ursäkt och gör så här på mig själv

Mvh, pär
Eh? Jag tyckte det var väldigt mycket on topic (fast en hayabusamotor är ju lite lättare )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



V8;orn o Volvo bakaxlar kanske leder till en snabb slalom bil Så du är ursäktad!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Har länge funderat i de banor du ger uttryck för Magnus. Skulle helst vilja ha en ny M3E30, men det är ju ingen tillverkare som gör sånna...

Har dock hittat en bil som kanske skulle kunna vara något om man kan tänka sig framhjulsdrift. Enda problemet är att den är gjord för en japansk racingserie så det är högerstyrt... Men hur låter det med en ny bil med 217 hkr 2-liters fyra för ca 180'?

Du kan ju slå mig en signal Magnus så får du reda på lite mer... Föresten ring mig ändå - har en annan sak att fråga om!

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Martin G skrev:

Har dock hittat en bil som kanske skulle kunna vara något om man kan tänka sig framhjulsdrift. Enda problemet är att den är gjord för en japansk racingserie så det är högerstyrt... Men hur låter det med en ny bil med 217 hkr 2-liters fyra för ca 180'?

///Martin



Men hallå där! Du får inte reta vår nyfikenhet sådär! Vad är det för någon vagn? Pratar vi 900 kg eller så....?

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Jag tror jag har en bra gissning på den där bilen Martin..

Hittar tyvärr inte länken just nu, men nåt som stämmer in bra på din beskrivning är Honda Integra Type R av senaste modellen i den 'byggsats-modell' som Lichfield Imports säljer i England.

Den som vill läsa mer och som jag inte hittar länken till Lichfield Imports kan kolla in på www.evo.co.uk och klicka på "driven", "archive", sök rätt på Honda Racing Integra Type R och läs o njut!

Min förra bil var av den tidigare generationen Honda Integra Type R och jag skulle då inte tveka på att ha en till om bara tid, plats o pengar fanns!


/Tom

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457



En av våra konkurrenter (som dessutom är i bilimporteringsbranschen) testade en Integra Type R med gatdäck på Ring Knutstorp - de åkte höga 1,15

Den passar dessutom äckligt bra in i reglementet...

Edit: Helt original alltså...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Jag tror Tom har läst mina andra inlägg lite för bra...

Visst är det Intergra Type R i senaste versionen med 2 liters V-Tec motor på 217 hk. Frågan är väl vad långloppsarrangörerna säger om man kommer med en sådan...

Ett alternativ kan ju vara en Civic Type R men karossformen tilltalar mig inte direkt... thumbs down Fast passar bra på bana gör de onekligen, både motor och chassi är ju bra redan från början.

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Martin G skrev:
Visst är det Intergra Type R i senaste versionen med 2 liters V-Tec motor på 217 hk. Frågan är väl vad långloppsarrangörerna säger om man kommer med en sådan...

Hooohooo!!! Fredrik???? Vad säger du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dethär var en tråd i min smak! thumbs up

men man hann inte mer än hitta den för än det var full fart och jag som startade från depån... hann inte med att "rätta" Alex om skillnaden mellan E36 och E30 , klaga på tyngandet av 7 samt bli först med det självklara att det var en Honda Martin menade!!!



Johan, var det inte jänkarna i M3E30 som hade börjat få det svettigt med Type R inom klubbracingen?

Martin-> om du får tag i ngn tillverkare av M3:or så säg till mig! jag tar tre...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Finns det ingen bil som Seven fast med tak?
1, 2   >>
6293 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande