Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny Asfalt, Superstagen i Emmaboda..
2506 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Nu när den nya härliga asfalten ligger på Bilsports Superstagebana så ställer man sig frågande till hur stor skillnad det gör i tid? Vad tror ni? Hur stor skillnad var det på Kinkulle med nya gamla asfalten?

Kanske skulle man kunna lägga till ett fält i SS listan där man ser att tiden är utförd på nya asfalten!

/Pete

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag tror att tiderna kommer och sjunka lite till vart efter det blir mer gummi i spåret.

När vi var där senast så körde vi en liten konbana också, och den var riktigt hal.....
Så beläggningen i sig är ganska hal.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Nya asfalten är snabbare iaf..

Här är tider från hot-hatch:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22345&highlight=emmaboda

Citera
Puppan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ny asfalt brukar betyda MYCKET bättre grepp?!
Kan ingen som har erfarenhet av nya/gamla asfalten på Kinnekulle uttala sig om tidsskillnader i rejs tempo?

När jag var där i juni på gamla asfalten var greppet under all kritik med mycket damm, buckligt osv..

/Pete

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Puppan skrev:
Ny asfalt brukar betyda MYCKET bättre grepp?!
Kan ingen som har erfarenhet av nya/gamla asfalten på Kinnekulle uttala sig om tidsskillnader i rejs tempo?

När jag var där i juni på gamla asfalten var greppet under all kritik med mycket damm, buckligt osv..

/Pete

Nja, bättre efter inkörning.. På gotland (förra hösten) så kände man tyyydlig skillnad när man gick in i partiet med nyare asfalt... då fick man sänka tempot ganska omgående.

Klart överasskande på det första varvet i lite högre tempo

Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004

Jag har funderat mycket på det där då jag inte fått tillfälle att prova på nya beläggningen.

om man utgår från likvärdiga bilar så verkar det som om det skiljer ca 3 sek i snitt.
(svårt att vara precis då andra faktorer påverkar).

Snittet är ju lättare att räkna på då de övriga faktorerna varierade lika mycket före som efter nya beläggningen.
Antar att det blivit slätare bana också..

Ni som kört båda - berätta hur mycket det skiljer så kan vi sammanställa "snittförbättringen".

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Klucken skrev:
Ni som kört båda - berätta hur mycket det skiljer så kan vi sammanställa "snittförbättringen".

Jag körde visserligen ca 3s snabbare på nya beläggningen men det med en drös nya mods samt att jag tog i betydligt hårdare. Så svårt att säga hur mkt snabbare det går.....

Slätare asfalt är det i allafall!

Turbo²

Här sen Jan 2003

enl. gullabo så kan den upplevas som halare, men med rätt däck är den snabbare.. enligt honom själv..

Deje
Här sen Nov 2003

Pratade med Gullabo när vi körde och han pratade om skillnad på mellan 1-2 sek
med nya asfalten....

Här sen Feb 2003

och så skriver de att octavia RS är snabbare en Focus RS... testade vid olika beläggningar... jo jag tackar! men det felet skall fi förhoppningsvis rätta till nästa år..

(inget ont menat mot octavian nu, det är men mycket trevlig bil)

mvh C

C

Här sen Feb 2003

en vänn och jag diskuterade detta för bara någon vecka sedan.. han kör mycket gocart och när de bytte belägning på hans hemma bana som tar 53 sec för honnom så sjänk hans varvtidet vid träning med över 8 sec!! samma bil, samma mage på killen och liknande förhållanden. asfalten va då ca 2 veckor gammal..

mvh C

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Christian: nu vet jag inte hur det är på din väns gocartbana, men när de asfalterade om Ring13 här i göteborg förra året så var det tydligen en "specialasfalt" som är speciel för gocartbanor...
vad jag menar är att det inte är säkert att det går fortare på SS bara för att de e ny asfalt..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kan inte påstå att greppet var fruktansvärt mycket bättre än på gamla beläggningenl, en större skillnad var att det var jämnare. Man slapp genomslaget på väg bort i snabba partiet.
Tidsmässigt kände inte jag nån enorm skillnad iaf. (Kan försig bero på dom kassa orignaldäcken )
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tllslut kommer ngn som påpekar det kanske viktigaste...iaf ur ett Kullenperspektiv.
Innan nya asfalten var den banan som en tvättbräda, där gissar jag att den största tidsvinsten satt.

abd

Här sen Feb 2003

Givetvis borde det gå lite fortare men jag kan inte säga att jag tycker det verkade gå så mkt fortare för de i evo/subaru-gänget som körde nu i höst och som kört förut, om det går 0,33, 0,92 eller 1,68 sek snabbare pga. asfalten kan man ju diskutera i ett par år men det är helt omöjligt att komma fram till en sanning.

Detta pga. att skillnaden mellan gammal och ny asfalt varierar från bil till bil och även för samma bil kan skillnaden bero på så mkt annat än asfalten. Bara sånt som temperatur och dagsform gör sån skillnad att det inte går att svara på frågan (sen är det ju sällan någon bil kommer exakt likadan till ett andra tillfälle på SS).

Det närmaste man skulle ha kommit hade varit om gullabo kört en bil dagen före asfaltering, ställt bort bilen tills asfalteringen blev klar och sedan direkt åkte ut och smiskade i förhoppningsvis ungefär samma väder. Då hade man fått en hyfsat exakt skillnad för just den bilen (inte nödvändigtvis för andra bilar).

Det enda man kan säga med säkerhet är att jag ska köra på 1,23.x som sämst nästa gång jag ska dit.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Ny Asfalt, Superstagen i Emmaboda..

Puppan skrev:
Nu när den nya härliga asfalten ligger på Bilsports Superstagebana så ställer man sig frågande till hur stor skillnad det gör i tid? Vad tror ni? Hur stor skillnad var det på Kinkulle med nya gamla asfalten?

Kanske skulle man kunna lägga till ett fält i SS listan där man ser att tiden är utförd på nya asfalten!

/Pete

1:24,84 är det bilens bästa tid? Hade för mig det var ännu snabbare.

Här sen Nov 2002

Trådstartare

Qvarnis skrev:
Puppan skrev:

/Pete

Nope det är bästa tid...
Men med ny asfalt ska det nog gå att kapa med ett par sekunder ,hehe....

abd

Här sen Feb 2003

Puppan skrev:
Qvarnis skrev:
Puppan skrev:

/Pete

Nope det är bästa tid...

Tiden är väl dessutom satt av ett proffs, varför körde du inte själv?

Här sen Nov 2002

Trådstartare

abd skrev:
Puppan skrev:
Qvarnis skrev:
Puppan skrev:

/Pete

Nope det är bästa tid...

Tiden är väl dessutom satt av ett proffs, varför körde du inte själv?

Risken hade väl annars varit att det gått ännu snabbare och det hade inte varit godtagbart av en 20år gammal veteranbil

Nää anledningen till det var att det inte fanns tid.. Då kändes det inte som det gjorde nåt men i efterhand hade jag nog velat tjata ännu mer! Jag hoppas dock få komma ner och köra med nån motorklubb. Särskilt som det inte spelar nån roll att det är ny asfalt .. Vore ju roligt att närma mig Gullabos tid

/Pete

Puppan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ABD Grattis till en bra tid själv förövrigt!

Mvh
Peter

Allmänt banåkaforum
2506 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande