Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 27 besök senaste veckan (26744 totalt) |
Köpa/köra gokart
Har sökt både här och på google men inte direkt hittat nåt... om man är för gammal för gokart men ändå är intresserad av att köra lite för skojs skull. Osäker på att tävla, men iaf tänkt försöka köra regelbundet några gånger i månaden under sommarhalvåret till en hygglig peng. Vad finns det för alternativ? Har förstått att det är antingen Sport 2000 eller ICC som är lämpliga alternativ bland kartarna men vad har dom för spec osv? Var kör man? Lockarp? Vad kostar det att köra regelbundet? Vad kostar det att tävla? Folk med erfarenheter???? ![]() _________________ ![]() |
||
Nu har jag inga erfarenheter av ICC, eller Sport2000 direkt, men har hört att Sport2000 är betydligt billigare driftsmässigt.
De ligger ju i liknande prisklasser vid inköp, och ICC är lite snabbare. Du får köra på vilken SBF-godkänd bana, om du är medlem i klubben och har gokart-licens. Tävla beror helt och hållet på om du ska ha nya däck, och hur mycket du sliter på motorn.. ICC är rätt dyrt, och S2000 lite billigare. Min Yamaha kostade runt 3000:-+ var 10timma. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Gå in på någon av de större klubbarnas hemsidor tex www.jonkopingskarting.org.se, www.team13.se eller www.ksklippan.se
Många av kartarna annonseras endast på klubbarnas hemsidor Det är ganska många som kör gokart på hobbynivå en bit upp i åldrarna så du är inte ensam... Klasserna för oss "äldre" är helt klart ICC och Sport 2000. Spec ICC Vattenkyld 125cc ca 45 hk 6-växlad Bromsar på alla 4 hjulen, bromsvåg Sport 2000 Vattenkyld 125cc ca 40 hk Elstart Slirkoppling Bromsar på alla 4 hjulen, bromsvåg Sport 2000 är tänkt som en enhetsklass där kostnaderna ska hållas nere så det är nog billigare än ICC annars är det svårt att säga hur mycket det kostar. Att körs som du beskrive kostar några tusen om året om man vill hålla hyfsad ordning på grejorna. Att köra en säsong i SM kostar runt 200.000:- allt inräknat så man kanske inte ska börja med det... Pris ex 4 däck lättbegagnade 400:- (som körts under träning på något av tävlingsstallen funkar kanon) Kolv ICC ca 900:- (Vi brukar köra 6-8 timmar innan vi byter) Råd Köp en fin ICC där allt är sköt, se bara till att det finns bra reservdelsutbud. Vi har en TM motor, Kartson har allt hemma till vår motor kommer direkt, detta underlättar dessutom den dagen du ska sälj/byta. Automat på racingbana! ![]() ![]() Jag tror inte det är många på rejsa som väljer en automatväxlad bil när de ska köpa ny banköra bil dvs Sport 2000 går bort Dessutom är det inte roligt att bli frånåkt av sämre förare i ICC kartar när du sitter i en Sport 2000. Det viktigaste är ju inte att kämpa utan att ![]() _________________ Jimmy Karlsson |
||
Håller med !
Jag håller med Jimmy min som köpte en beg ICC äldre men i mycket bra skick, och det har fungerat mycket bra det är en otrolig race känsla och ett ös som inte går att beskriva.jag har inte kört snabbare race bilar än F 3 men ICC är nog F 1 !! och dom kostar inte mycket mer en en beg jama. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
En Sport 2000 har 28-29 hk. Frambromsar är tillåtna, men det är det knappt någon som kör med. Köp en Sport 2000 eller Rotax så får du nog mest racing för pengarna. Kolla annars forumet på Nilsons kartingsida, där finns det en hel del matnyttiga tips. http://www.nilson.se/nilsonmotor/kar _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||
Vad gäller effekten så har du nog bättre koll än jag men 28 hk i en ny Sport 2000 betvivlar jag. Dom flesta som jag sett har faktiskt haft bromsar även fram. Det är ju flera tillverkare som har samma chassi för både sport 2000 och ICC. Samtliga som kör Sport 2000 i klubben har även frambromsar. Vad gäller vikten så har det inte så stor betydelse som man kan tro. Efter ganska många år (och en hel del varv) på hobbynivå så har jag fortfarande en hel del att lära. Känslan som jag har är att man har beydligt mer att lära sig på gokartbanan än på racing banan. Är det någon som delar denna uppfattning? _________________ Jimmy Karlsson |
||
Varför tvivlar du på det? En enkel sökning på nätet ger dig svaret. I vilken klubb kör du? Jag kör för Järfälla MK och på två säsonger här i Stockholmsområdet har jag nog bara sett nån enstaka Sport 2000 med frambromsar. På tävlingar torde det vara ännu färre då det är högre minimivikt för frambromsar. _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||
Sport2000 får ha frambromsar och det kostar då 5kg extra 170kg iställer för 165kg.
Jag frågade runt i ca ett år innan jag slog till på en mycket fin Rotax Max. Rotax Max är tydligen något tröttare än Sport2000 då dom får ha 1mm större förgasare. Rotaxen skall ha något längre intervall mellan renovering och så slipper man separat startmotor. Rotaxen har balansaxlar och går skapligt vibrationsfritt. ICC ser hur kul ut som helst och dom är ruskigt snabba men dom skruvar betydligt mer än tex Rotaxgubbarna gör. Jag valde Rotax av kostnads- och tillförlitlighetsskäl jag gillar "tanka, smörj kedjan, tryck på knappen och kör", direkt slö är den inte heller faktiskt. EDIT: Håller med föregående talare, jag har aldrig sett en Sport2000 med frambromsar. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Som jag skrev så kan du nog Sport 2000 bättre än mig.
Är med i JKC (Jönköping) där har jag sett flera med bromsar fram, det bör tilläggas att det Sport 2000 inte är någon speciellt stor klass där. Kan nog hålla med om att det skruvas mer i ICC stallen. Men om det är speciellt mycket haverier har jag ingen uppfattning om. Det är väldigt mycket justering och optimering som görs. Men det är klart det går borde fortare och det är mer trimmat så det måste påverka underhållet. Det verkar som att mitt påhopp om ![]() _________________ Jimmy Karlsson |
||
Snarare din uppenbara okunskap om Sport 2000... En stor kostnad i både Sport 2000 och ICC är däcken och där känns det som båda klasserna har hamnat lite snett i år, speciellt ICC, som kanske blivit lite väl dyrt. Men å andra sidan är tanken att Sport2000 skall vara billigare och då är det nog ännu viktigare att hålla ner däckskostnaden där. Jag har aldrig fattat varför man t.ex. skall tillåta flera olika däck? Det känns mer som att det är gjort för att ge alla karthandlare lika behandling än att det skall gynna utövarna. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Wow !! Sorry jag missade den!! Hur ser en automatväxlad Sport2000 ut?? Jag har inte 100% koll på skillnaden mellan Rotax Max och Sport2000 (och så är jag skapligt berusad för tillfället) men min Rotax har aldrig automatväxlat. Den har inte växlat öht faktiskt. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Även jag som tävlat på hög nivå har ALDRIG i både MKR-sammanhang och flertalet andra öppna tävlingar på 8 år sett någon S2000 med frambromsar.. Personligen tycker jag själv du ska välja Rotax Max, eller S2000. Rotax för att den är mkt lättskruvad i jämförelse med ICC och eftersom Rotax-maskinerna är plomberade görs motorrenoveringarna av karthandlare. En billig klass efter inköp om man håller sig på hobbynivå, även tävlingsmässigt inga större utgifter om man jämför med t.ex. ICC. Nu har jag sagt mitt ord i leken, hoppas på ytterligare en aktiv inom sporten!
![]() _________________ Nils Erixon |
||
Rotax har även fördelen att man kör på ett däck, som inte är allt för mjukt, utan håller 3-4 timmar och kan köras ett par tävlingshelger åtminstone. Rotax är dock i regel lite långsammare, typ 3-5 tiondelar, så det kan vara svårt att hävda sig i S2000-tävlingar. Men i Rotax-tävlingar går det förstås bra.
![]() Rotax-motorn har mycket längre service-intervaller, 40-50 timmar, men eftersom man inte får göra nåt med motorn själv så blir varje service dyrare, förusett att man kan renovera S2000-motorn själv. Min Rotax har totalt kostat lite drygt en tusenlapp per körtimma, typ 1200:- och då är allt inkl. värdeminskning, däck, träningsavgifter, medlemsavg, etc. inräknat. Tävlar man mycket blir det dyrare eftersom resorna och fler startavgifter tillkommer, samt troligen lite mer sönderkörda delar än vad jag har gjort av med. Av det är däcken närmare en femhundring per timme. En timme ren körtid är dock rätt mycket. S2000 är säkert lite dyrare, men ingen jätteskillnad, kanske några hundringar för lite dyrare motor och högre däckskostnad. För ICC ramlar det upp ytterligare genom högre inköpspris, högre däckskostnad, dyrare bromsar, dyrare motorkostnader, etc.. Hur mycket har jag dock ingen riktig aning, dock inga jättesummor för en amatörsatsning. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
om man skippar tävlingambitionerna utan bara vill ha en kart till att träna med. Är det samma rekomendationer som gäller då? Eller finns det någon "gammal och bortglömd" klass som är lika kul att köra men död som tävlingsredskap?
_________________ /Kristian Elisson |
||
Ja, samma rekommendationer. Däremot behöver du kanske inte senaste chassit utan bör satsa på att köpa ett helt paket med reservdelar, extrafälgar, etc. för t.ex. 20 - 25 000.
Gammalt skrot som det är svårt att hitta delar till förtar glädjen. Dessutom var inte direkt gamla kartar hållbarare, så om man hittar en gammal kartmotor som går bra så är det ett raskt övergående tillstånd... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Kartingutskottet har strykt Dunlop-däcken i Sport 2000 till nästa säsong, så bara Bridgestone alltså. _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||
Låter som Sport 2000 är det vettigaste alternativet... Kanske inte roligast men om man räknar in alla faktorer som t.ex. pengar, kostnad och ekonomi så...
![]() Precis som nämns här så är det just ett komplett paket med några år på nacken som är intressant. Dessutom rätt läge att shoppa det nu känns det som ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 27 besök senaste veckan (26744 totalt) |