Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Äntligen GTL...eller...
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (7027 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



NEo skrev:

Som hans, och resten av släktens, datorsupport måste jag hosta lite när ATI nämns. Hyser stort agg mot ATI och har en gång i tiden svurit en ed om att inte använda dessa kort igen. Minns inte varför jag hyser sådant stort agg mot de men det är nog av en bra anledning. =) har alltid varit anti-ATI. men det kanske är bra grejer nu för tiden och kanske borde man våga prova.




Hoho, här var vi inskränkta
Visst är det så att man lätt blir lite "fanboy", men du får nog vara LITE mer öppen än sådär
Det är absolut inget fel på varken eller av kretstillverkarna, däremot så skiljer det juh mellan korten och korttilverkarna.

Det är lite som att säga att min BMW 316touring inte var speciellt kul att köra på bana, därför tänker jag aldrig mer köra en BMW på bana... Oavsett BMW M3 eller inte lixom
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Andrew Petrykowski skrev:
NEo skrev:

Som hans, och resten av släktens, datorsupport måste jag hosta lite när ATI nämns. Hyser stort agg mot ATI och har en gång i tiden svurit en ed om att inte använda dessa kort igen. Minns inte varför jag hyser sådant stort agg mot de men det är nog av en bra anledning. =) har alltid varit anti-ATI. men det kanske är bra grejer nu för tiden och kanske borde man våga prova.




Hoho, här var vi inskränkta
Visst är det så att man lätt blir lite "fanboy", men du får nog vara LITE mer öppen än sådär
Det är absolut inget fel på varken eller av kretstillverkarna, däremot så skiljer det juh mellan korten och korttilverkarna.

Det är lite som att säga att min BMW 316touring inte var speciellt kul att köra på bana, därför tänker jag aldrig mer köra en BMW på bana... Oavsett BMW M3 eller inte lixom



Mjo jag vet... Men det blir ju lätt så... Så är det la med bilar osså. Har man dålig erfarenhet av ett märke så söker man sig kanske till ett annat. Men självklart lär det inte vara några större fel på ATI idag.

Detta är det som jag kommer rekomendera till brossan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311506&cks=PRL
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313874&view=detailed
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302915&cks=PRL

Totalt: 4999.-

Har setat och läst tester och sökt runt som en liten tetting. Bara timkostnaden för att hålla mig igång har överskridig budgeten på 5kkr. Har någon några synpunkter, motivera isåf.

Nu är det även kollat så minnena som finns till burken tidigare ska funka med detta.

Det frågades vad resten av komponenterna var för något...

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED
2.00 Corsair XMS3200XL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-2-2-5, 400MHz
Enermax Strömförsörjning ATX 460W PFC 3 in 1 Series, EPS12V, ATX 12V , ATX GES
** kaputt ** Gainward GeForce 6800GT 256MB GS GDDR3 AGP, "Ultra/2400 Golden Sample", Retail
Logitech Cordless Desktop LX501 USB/PS2, tangentbord/mus, Retail
MSI K8N NEo2 Platinum-54G Moderkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR
NEC DVD recorder ND-3500A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM
Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
Thermaltake SViking MidiTower Svart LCD Panel (Ej Nätaggr.)

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



NEo skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
NEo skrev:

Som hans, och resten av släktens, datorsupport måste jag hosta lite när ATI nämns. Hyser stort agg mot ATI och har en gång i tiden svurit en ed om att inte använda dessa kort igen. Minns inte varför jag hyser sådant stort agg mot de men det är nog av en bra anledning. =) har alltid varit anti-ATI. men det kanske är bra grejer nu för tiden och kanske borde man våga prova.




Hoho, här var vi inskränkta
Visst är det så att man lätt blir lite "fanboy", men du får nog vara LITE mer öppen än sådär
Det är absolut inget fel på varken eller av kretstillverkarna, däremot så skiljer det juh mellan korten och korttilverkarna.

Det är lite som att säga att min BMW 316touring inte var speciellt kul att köra på bana, därför tänker jag aldrig mer köra en BMW på bana... Oavsett BMW M3 eller inte lixom



Mjo jag vet... Men det blir ju lätt så... Så är det la med bilar osså. Har man dålig erfarenhet av ett märke så söker man sig kanske till ett annat. Men självklart lär det inte vara några större fel på ATI idag.

Detta är det som jag kommer rekomendera till brossan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311506&cks=PRL
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313874&view=detailed
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302915&cks=PRL

Totalt: 4999.-

Har setat och läst tester och sökt runt som en liten tetting. Bara timkostnaden för att hålla mig igång har överskridig budgeten på 5kkr. Har någon några synpunkter, motivera isåf.

Nu är det även kollat så minnena som finns till burken tidigare ska funka med detta.

Det frågades vad resten av komponenterna var för något...

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED
2.00 Corsair XMS3200XL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-2-2-5, 400MHz
Enermax Strömförsörjning ATX 460W PFC 3 in 1 Series, EPS12V, ATX 12V , ATX GES
** kaputt ** Gainward GeForce 6800GT 256MB GS GDDR3 AGP, "Ultra/2400 Golden Sample", Retail
Logitech Cordless Desktop LX501 USB/PS2, tangentbord/mus, Retail
MSI K8N NEo2 Platinum-54G Moderkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR
NEC DVD recorder ND-3500A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM
Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
Thermaltake SViking MidiTower Svart LCD Panel (Ej Nätaggr.)


Är inte bekant med nätagget, men är det EPS "rateat" så lär det nog duga till en vardagsdator
jag antar att 2.00 Corsair... betyder att du har 2st likadana minnen, eller?
Byt ut den där mediokra kylpastan till Artic Silver istället, defenitivt bättre värmeledningsförmåga enligt mina egna erfarenheter thumbs up
Personligen skulle jag byta ut moderkortet du föreslagit till det jag länkade till på förra sidan, SLI är grymt överskattat och i min mening helt onödigt om man inte känner att man är ekonomiskt oberoende och bara måste ha det värsta av det värsta att sitta och spela spel med, men då skulle man juh valt två 512mb 7800GTX isf, och inte nån sniken GT
Sen byta ut stockkylaren mot en Artic Cooling Freezer Pro 64, kostar typ 200kr på webhallen thumbs up
Tystare än stockkylaren och kyler bättre thumbs up
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
NEo skrev:

Har setat och läst tester och sökt runt som en liten tetting. Bara timkostnaden för att hålla mig igång har överskridig budgeten på 5kkr. Har någon några synpunkter, motivera isåf.



Kanske en sån här kan räcka till en början .

Inte nog med att jag är sveriges veligaste person. Jag är även riktigt rutten på tekniskt mumbojumbosnack gällande datorer . Men jag tycker det låter bra det ni pratar om .

Den där sprutan ser ju intressant ut ... Är det lim till min mun ?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Andrew Petrykowski skrev:
Är inte bekant med nätagget, men är det EPS "rateat" så lär det nog duga till en vardagsdator
jag antar att 2.00 Corsair... betyder att du har 2st likadana minnen, eller?
Byt ut den där mediokra kylpastan till Artic Silver istället, defenitivt bättre värmeledningsförmåga enligt mina egna erfarenheter thumbs up
Personligen skulle jag byta ut moderkortet du föreslagit till det jag länkade till på förra sidan, SLI är grymt överskattat och i min mening helt onödigt om man inte känner att man är ekonomiskt oberoende och bara måste ha det värsta av det värsta att sitta och spela spel med, men då skulle man juh valt två 512mb 7800GTX isf, och inte nån sniken GT
Sen byta ut stockkylaren mot en Artic Cooling Freezer Pro 64, kostar typ 200kr på webhallen thumbs up
Tystare än stockkylaren och kyler bättre thumbs up


Nätagget är bra. Innan jag satte ihop burken åt brossan så lästes 700 miljarder tester och det velades lite fram och tillbaka men Enermax är good shit imho.

Moderkortet är jag inte så sugen på att byta ut där. De där andra korten råder det delade meningar om om man snokar runt lite. De gör ju som bekant lågbudget kort med lågbudgetkomponenter och denna gång ville det sig så lyckosamt att det va bra lågbudget komponenter. Men tar hellre ett säkert kort. MSI's kort har fått bra betyg i tester, dock är jag själv en asus-kinda-guy men de ligger ju lite högre i pris och senaste ASUS-brädan är lurig att få tag i.

Kylpastan byts dock till denna då: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302909&cks=PRL

Då hamnar vi lite över 5kkr men hoppas att det funkar. Sen tillkomemr iofs frakt osså.

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



NEo skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Är inte bekant med nätagget, men är det EPS "rateat" så lär det nog duga till en vardagsdator
jag antar att 2.00 Corsair... betyder att du har 2st likadana minnen, eller?
Byt ut den där mediokra kylpastan till Artic Silver istället, defenitivt bättre värmeledningsförmåga enligt mina egna erfarenheter thumbs up
Personligen skulle jag byta ut moderkortet du föreslagit till det jag länkade till på förra sidan, SLI är grymt överskattat och i min mening helt onödigt om man inte känner att man är ekonomiskt oberoende och bara måste ha det värsta av det värsta att sitta och spela spel med, men då skulle man juh valt två 512mb 7800GTX isf, och inte nån sniken GT
Sen byta ut stockkylaren mot en Artic Cooling Freezer Pro 64, kostar typ 200kr på webhallen thumbs up
Tystare än stockkylaren och kyler bättre thumbs up


Nätagget är bra. Innan jag satte ihop burken åt brossan så lästes 700 miljarder tester och det velades lite fram och tillbaka men Enermax är good shit imho.

Moderkortet är jag inte så sugen på att byta ut där. De där andra korten råder det delade meningar om om man snokar runt lite. De gör ju som bekant lågbudget kort med lågbudgetkomponenter och denna gång ville det sig så lyckosamt att det va bra lågbudget komponenter. Men tar hellre ett säkert kort. MSI's kort har fått bra betyg i tester, dock är jag själv en asus-kinda-guy men de ligger ju lite högre i pris och senaste ASUS-brädan är lurig att få tag i.

Kylpastan byts dock till denna då: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302909&cks=PRL

Då hamnar vi lite över 5kkr men hoppas att det funkar. Sen tillkomemr iofs frakt osså.


Sitter själv med Asrock-brädan... bytte ut min Asus A8V mot en sådan häromdagens, den fungerar kanon måste jag säga
Men det är klart, det är juh en budgetplanka så risken för att få måndagsex är betydligt större, samt att det har raporterats lite småstrul med Connect 3D X800 kort... Men alla saker har sina sämre sidor
Artic Silver 5 är verkligen kanon i min mening, men se till att verkligen få en fin och TUNN anläggning på CPU'n, blir den för tjock gör den inte så stor nytta nämligen
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Då var det beställt thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Liverpoolarn
Växjö
Här sen Sep 2004
Inlägg: 377



Fredrik C skrev:
Då var det beställt thumbs up !


Va bidde de då?

_________________
Henrik Rosén
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Liverpoolarn
Växjö
Här sen Sep 2004
Inlägg: 377





låter grymt! Jag går oxå i uppgraderingstankar och har funderat på exakt samma grafikkort.

Men jag kommer nog få hålla mig till nyår innan det blir något av, men då kanske pluntan har växt till sig (or not efter jul) så man kan klämma till med ett X på slutet där efter GT... men då måste nog sambon få något ultrafint i julklapp om man ska kunna snika undan med det.

_________________
Henrik Rosén
Citera
Racingsimulatorer
Äntligen GTL...eller...
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (7027 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande