Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1969 Rambygge nr2 på G
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (67935 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



1500 - 2000£ för komplett nytt chassie beroende på modell. Jag som är djurvän hade direkt donerat det gamla chassiet till rostmasken. Kanske ska skaffa sig ett gammalt engelskt vrak att ösa tid och pengar på. Vänta förresten, jag har ju ett gammalt engelskt vrak ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Tack för tipsen.
Banks ramen har jag sucktat efter. Finns en gubbe i Kanada som också gör ramar, lite billigare men dyrare frakt.
Berne här på forat har låtit tillverka en egen.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034&start=0&postdays= . . . .

Rostfritt är fint! thumbs up
Först skall det byggas en karossnurra så det blir lite plats på golvet.
Har ett par dagars slip jobb framför mig. Då skall jag ta mig en funderare vem som skall få jobba.
Ramen får bli ett konstverk på tomten.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Såhär såg min ram ut i skarven mot tvärbalken fram. Inte så kul
Känns bättre med nya friska grejor, särskilt om man har dubbel effekt mot original


_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Karossnurran klar.
Gott om plats på golvet.
Skall mäta upp ramen


_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Uj vad trångt det blev!


_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Uj dags för en liten uppdatering.
I vinter skall Europan få en liten uppfrächning.
Så det är dags att plocka ner den från garagetaket.
Lite spackel och färg så blir den nog fin.


_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3684



Först på väggen.


Sen i taket.


Och nu på golvet.


Så nu kan du skryta med att bilen har åkt ett varv runt hela garaget.
Och eftersom den står i rätt position har du inga skäl till att inte börja med renoveringen. Eller?
Förhoppningsvis behöver vi inte heller vänta två år till nästa uppdatering. För i vilken position ska du visa bilen i sånt fall?

Fuchen passar för övrigt riktigt bra. Ser nästa ut som klassiska Revolution. Du borde fixa så dom går att använda.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Daniel Engström skrev:

...Förhoppningsvis behöver vi inte heller vänta två år...


+1 thumbs up

Kul med Europor, hoppas på många fina bilder nu framöver.

_________________
Philipp Klement
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Tänker på overhaulings bygge när jag ser en sån här.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Knas

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



volymmannen skrev:
Tänker på overhaulings bygge när jag ser en sån här.


då rösta jag hellre åt denna håll
http://www.speedhunters.com/2013/01/rotary-buzz-re-amemiya-20b-europa/ . . . .

_________________
Philipp Klement
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Tänker på overhaulings bygge när jag ser en sån här.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Tänker på overhaulings bygge när jag ser en sån här.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Fuchs skrev:
volymmannen skrev:
Tänker på overhaulings bygge när jag ser en sån här.


då rösta jag hellre åt denna håll
http://www.speedhunters.com/2013/01/rotary-buzz-re-amemiya-20b-europa/ . . . .


Rory räserbil möter Plast och Son

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Kul bil. Kommer följas.
Nä vi behöver inte vulgofälgar och infällda porschestrålkastare. Mycket snyggare med revolution och balongdäck. Snegla hellre på Jay Lenos Elan för inspiration. thumbs up thumbs up

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Kul att höra alla komentarer, vi har alla olika smak.
Som någon sa på komentaren "Hur dum får man vara!"
Enda svaret på det är "Hur dum som helst".

Ni behöver inte oroa er. Den skall tillbaka mot orginal skick och färg.
Renault motorn skall få en översyn. Den rätt så maskätna ramen skall bytas mot en ny.
Fälgarna får vi se vad det blir. Klassiskt till utsende blir det.
I morgon skall karossen iväg till ett spa och få en lättare pealing.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Äntligen lastad.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Antar att det är Renaultlådor i dom? Vet du om dom har kronhjul som man kan vända på? Så man kan använda dom i svansmotorbilar.

_________________
Per Ferm
Citera
Linus Ekblom
Göteborg/Sjövik
Här sen Sep 2009
Inlägg: 48



Per F skrev:
Antar att det är Renaultlådor i dom? Vet du om dom har kronhjul som man kan vända på? Så man kan använda dom i svansmotorbilar.


Renault 385 och 365 som använder i Lotus europa om jag tänker rätt, med skruvbara kronhjul!

edit: Sorry 336 och 365 heter lådorna som användes i Europorna sålänge dem inte hade twincam motor.
Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Per F skrev:
Antar att det är Renaultlådor i dom? Vet du om dom har kronhjul som man kan vända på? Så man kan använda dom i svansmotorbilar.

svansmotor eller mittmotor som du skrev i 5orna ?

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hej, kul att min gamla tråd vaknar.
Europa S2 använde 336 lådor från Renault R16 , men och det är ett rätt så stort men, Lotus lådorna hade en speciel utväxling unik för Lotus och de vände på kronhjulet. Min rekommendation är att använda 395 lådan från R15 eller R17 eller ännu hellre NG1 lådan från R 27.

Renault original konfiguration.
336 motorn bakom lådan. Går att vända på kronhjul.
385 och 395 motorn framför lådan. Går att vända på kron hjul
NG1 motorn framför lådan. Tror inte det går att vända kronhjul.

NG1 är den starkaste lådan Renault gjort. Mig veterligen, men jag kan ha fel.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1969 Rambygge nr2 på G
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (67935 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande