Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 80, 81, 82   >>
34 besök idag (552452 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Lillen skrev:
Inget medflyt du har du!?


Jag begär inget som somliga kallar "tur". Det är ett begrepp jag förnekar.

Med viljestyrka och envishet kan jag klyva atomer :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Det är ingenting med elektronik/trigger som skapar störmingar och tändningen kukar ur?

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Benny Steen skrev:
Lillen skrev:
Inget medflyt du har du!?


Jag begär inget som somliga kallar "tur". Det är ett begrepp jag förnekar.

Med viljestyrka och envishet kan jag klyva atomer :-)


Uppenbarligen toppackningar med

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Kalle_alfaturbo skrev:
Det är ingenting med elektronik/trigger som skapar störmingar och tändningen kukar ur?


sådant syns omedelbart både i logg och i dash. Finns inget i logg som tyder på något hårdvarufel alls.
jag har också jättebra lambdavärden i loggern genom alla testreporna.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Benny Steen skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Det är ingenting med elektronik/trigger som skapar störmingar och tändningen kukar ur?


sådant syns omedelbart både i logg och i dash. Finns inget i logg som tyder på något hårdvarufel alls.
jag har också jättebra lambdavärden i loggern genom alla testreporna.


Sant, ev störningar borde ju synas rätt tydligt. Hoppas du får ordning på maskineriet, bilen borde kunna bli riktigt snabb när allt lirar

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Benny Steen skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Det är ingenting med elektronik/trigger som skapar störmingar och tändningen kukar ur?


sådant syns omedelbart både i logg och i dash. Finns inget i logg som tyder på något hårdvarufel alls.
jag har också jättebra lambdavärden i loggern genom alla testreporna.



eftersom det är loggdata från boxen är det vad som styrs ut man ser i loggern när det kommer
till tändningen, något annan data bör kunna läsas av i loggfilen som förklarar varför tändningen
ser ut som den gör.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag har inte följt inläggen innan i detalj men kan det vara så att något eller några av loggvärdena görs med ärvärden i en reglerloop så man missar felet?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Guson skrev:
Jag har inte följt inläggen innan i detalj men kan det vara så att något eller några av loggvärdena görs med ärvärden i en reglerloop så man missar felet?

Guson


gissar att du menar börvärden, men visst, så är fallet, det gäller bland annat tändningen

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



För att förtydliga, så är det inget igentligt fel varken på hårdvara eller mjukvara. I tändmappen är det sätt den exakt den förtändningen vid det varvtalet och laddtrycket. Det enda hårdfelet jag kan tänka mig är om tändningens referenspunkt på. Något sätt förskjutits.

Man måste tänka e85 och dubbeltändning (kort flamfront) innan man förkastar mängden för tändning. Tändmappen är också körd väldigt mycket i bänk.

Det är mina tankar från hotellbaren på kreta:-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Nu har jag återvänt till garaget efter en varm och solig vecka på en grekiskt ö :-)

Toppen blev planad under tiden jag var borta. tyvärr behövde den planas hela 0.8mm. Det gav en minskning av volymen i förbränningsrummet på 2.57cm2 och den geometretriska kompet ökar då till 10.45. dessutom är det ju frigången mellan ventiler och kolvar att tänka på.

Den toppen får jag använda framöver istället. Tänkte exprimentera med högre kompa. Men inte nu...

Jag kollade istället på dom övriga två toppar jag har löst, den ena kommer från motorn jag körde på Gelleråsen i våras och som kokade, Den hade slagit sig hela 0.3mm enligt bladmåttet. Den MÅSTE planas.

Den andra toppen som kommer från motorn som bromsades ifjol och där en vevstake gick och gjorde hål blocket var bättre skick. Jag mätte med rätskivan och bladmått och det var mindre än 0.05mm. När man ser ljus genom springan är tumregeln att det är 0.03mm eller mer.så någonstans där imellan.

Naturligvis vände jag stållinjalen för att kunna replikera mätfelet och utesluta att det ligger i linjalen.

Vid 0.05mm går väl gränsen för att en topp bör planas. Jag planar toppen om jag hittar någon som har öppet. Annars chansar jag och smäller ihop toppen med kraftigare fjädrar och kammaxlar.

Allt för att hinna bromsa motorn för att få en vettig tändkurva och sedan tävla på kinnekulle och mantorp.








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Plan A:
Efter diverse förseningar fick jag toppen planad i fredags kväll. tyvärr var den mera sned än jag trodde. hela 1.2mm fick planas ner för att bli rak... Den var inte bara sned på längden utan även vriden. Det var den toppen som jag kokade på gelleråsen i våras. Det gör den in princip till metallskrot :-(

Plan B: Den 3:e toppen jag hade visade sig hade en trasig ventil styrningar på 4:ans cylinder. ett passade verktyg svarvades till och den slogs ut. Några nya styrningar finns inte på lager, men jag snodde en från en donatortopp. Men även denna toppens eventuella rakhet är osäker. Dessutom är det mest friska topp jag har. Jag vill inte riskera den på ett block där foderna ev. läcker mellan 3 och 4:an.

Det blir Plan C:
Jag bygger en ihop "slaskmotor" :-/

Jag sätter nu ihop toppen som planades till 0.8mm tillsammans med hårdare fjädrar och standardkammar. (för att minska risken för kolv/ventil krock). Det är samma topp satt på motorn för några veckor sedan. cylinderfoderna mellan 3 och 4 ser bra ut, men 100% är jag inte.

Jag sätter ihop den med något hopkok av standardkamma. (jag vill inte riskera C&B kammarna vid motorras. Ev blir det en insugskamm på avgassidan, beroende på lyftet. jag skiter i VVT som vanligt och fixerar insugskammen som när VVT är inkopplad.

Sedan sänker jag förtändningen 10-20grader över helra registret. verkar motorn hålla tätt så bromsar jag den i veckan. och hinner KANSKE tävla nästa helg.






Borrade/gängade ett M8 så bröstkåpan jag använder (som kommer från tidigare 164 mk1) går att skruva fast på båda sidor underifrån , minskar risken för oljeläckage.








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Orginal insugskamm har 11mm i lyft och avgas har 9.5mm (mätte bara med skjutmått) så det skulle definitivt löna sig att använda en insugskamm på avgasidan, i synnerhet på en turbomaskin.

Men man behöver trimma ner kanterna på lyftarbrunnar på samma sätt som är gjort på insugsidan. Och nu har jag ju redan hunnit montera ventilfjädrarna :-(

hm... får fundera på det...




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Roos skrev:
Guson skrev:
Jag har inte följt inläggen innan i detalj men kan det vara så att något eller några av loggvärdena görs med ärvärden i en reglerloop så man missar felet?

Guson


gissar att du menar börvärden, men visst, så är fallet, det gäller bland annat tändningen


Nej, jag menar ärvärden. Om man tex av någon anledning mäter 10% högt i loopen och reglerar till dess ärvärdet är korrekt blir resultatet att man reglerar till ett för lågt värde. Om man loggar detta ärvärde ser allt OK ut men det är en illusion. Att logga börvärdet är såklart en annan tavla man kan göra.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Nu är "slasktoppen" inshimsad och klar. Jag körde med 0.3-0.35 mm i ventilspel. Standard är ca 0.1 högre, men det är ju tänkt för kompensera för att ventilen sjunker i sätet med åren, Så lönge brukar jag inte få köra...

Det blev en vanlig avgaskam på avgaset ändå. Vill ha så lite okända variabler som möjligt.




Imorgon kommer förhoppningvis toppackningen.
Blir montering,kaminställning,varmkörning och efterdragning.

Så här skall en insugsport ser ut :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Roligt att man kan flytta kammen till avgassidan på de där topparna, på 75an så sitter axialstyrningen olika på insug och avgas väl?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



MaZ skrev:
Roligt att man kan flytta kammen till avgassidan på de där topparna, på 75an så sitter axialstyrningen olika på insug och avgas väl?


ingen aning, jag kan kolla, tror jag har en 75 topp öppnad.det är ju ett billigt trim med en insugskam på avgaset hursomhelst.

helst skulle jag vilja få bort klumpen med vvt, den ryms även på avgasidan. men det går ju inte justera kammarna utan att lossa kedjan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
j.k.QV
Latvia
Här sen Apr 2015
Inlägg: 6



This is how much material my engine builder had to remove to get the ports matched up to the head:





_________________
Janis Kopstals
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



j.k.QV , Very nice pictures, I love to se more of your engine.
Let me get back to you. I'm in the middle of getting my car ready for race.

toppackningarn kom igår vid 9. Jag förstorade hålen för kylvatten.

För att göra historian kort är nu motorn startad. Med hårdare ventilfjädrar och rostfria ventilbrickor.

Insugskammen har ju bortkopplad VVT. Orginalmärkningarna är inte inte gjorda något sådant .Så jag mätte upp insugskammens orginaltlyft vid ÖD och den var 0.5mm. Men sedan vrider ju VVT insugskammen 25grader vilket ju påverkar allt.

För att få insugskammen någonstans mitt imellan VVT inkopplad /urkopplad satte jag kammen till 1.5mm ÖD. Avgaskammen satte jag till orginal märkning.
Insugskammen är justerbar om man lossar insexmuttrarna. Så den skulle passa fint på avgassidan också. :-)

Motorn startade snällt, väldigt orolig på tomgång, precis som en TS motor med inkopplad VVT... det väsnas en del från ventilmekanismen, men det är ju hårdare fjädrar.

bromsning blir ev. torsdag.












_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Banka ihop börjar det bli rutin på nu för dig , vars bromsas det nu? Sävar hos Mattias eller Robban eller motor lös hos Palle?

Mkt skruvande verkar det ha blivit den här säsongen
Med vänlig hälsning, Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322



155ans vvt vrider väl 30 grder..

inte helt självklart vilket läge som är optimalt..varierar säkert för sug / turbo / kompressor..!



_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



tack för bilden hans, synd att det är angivet i grader istället för mm lyft. Ändå intressant.

Jag undrar om jag gjort en tankemiss ?

Jag har just nu teorin att VVT ventilen släpper inte på oljetrycket till VVT mekanismen, den släpper istället ut trycket ifrån den.

Trycket TILL mekanismen tas från lagerytan, det är hålet till höger på lagerytan.
Hålet till vänster på lagerytan (i "diket") går till solonidien som när den INTE är aktiveras (under 1500rpm) dränerar ut oljetrycket.

Hålet längst till häger med en najtråd igenom är hålet som trycket på "kolven" som gör att kammen vrider sig

Eftersom jag pluggat oljehållen till VVT pga mina trimmkammar inte har sådant. när jag monterade orginal kommer VVT ALLTID vara på så fort oljetrycket kommer...

Jag skall montera insugskammen enligt märkning, om motorn fortfarande går ojämt så får jag demontera pluggarna, montera VVT ventilen men inte koppla in den.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 80, 81, 82   >>
34 besök idag (552452 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande